شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۰
کد مطلب: 62408
۲

عباراتی که از دهان مراجعین در مورد آشنایی‌هایشان می‌شنوید!

فاطمه نجفی- خانواده درمانگر
عباراتی که از دهان مراجعین در مورد آشنایی‌هایشان می‌شنوید!
این روزها افراد برای کمک به خود و برقراری روابط موثر، اقدام به مطالعه کتاب‌های مختلفی در این زمینه می‌کنند. با دوستان و افراد نزدیک‌شان مشورت می‌کنند. برخی از این اطلاعات مفیدند ولی بیشتر آن‌ها از نظریات و تجربیات شخصی ناشی شده و بنیان‌های علمی ندارند. منتهی به دلیل اینکه بسیاری از آن‌ها بارها و بارها شنیده شده‌اند، تشخیص آن‌ها از میان گزاره‌های مختلف مراجع سخت است. بنابراین بهتر است با چند گزاره بسیار پرتکرار و مهم از این قبیل آشنا شده و در صورتی که آن‌ها را در سخنان مراجع پیدا کردید به او در حذف آنها کمک کنید.
 
اگر فرد درست را ببینید، در لحظه متوجه می‌شوید.
توصیه‌ای که بسیاری اوقات به افراد می‌شود این است که اگر فرد مناسب را ببینید خودتان متوجه می‌شوید. این توصیه هیچ مبنای علمی و درستی ندارد. در واقع در یک سلسله مطالعاتی که توسط پائول ایستویک و همکارانش انجام شد دو گروه از افراد بررسی شدند: کسانی که در رابطه بلند مدت بودند و کسانی که در رابطه کوتاه مدت بودند. در روابط این افراد قطعا تفاوت‌هایی وجود دارد ولی شامل زمان شکل‌گیری مراحل مختلف ارتباط نمی‌شود.

احساسی که افراد از آن بعنوان متوجه شدن از حضور فرد درست در زندگی‌شان نام می‌برند، احساس عشق در نگاه اول است. بسیاری از مردم بر این باورند که حداقل یکبار عشق در نگاه اول را تجربه کرده‌اند ولی در واقع این حس تنها یک حس جذابیت شدید جسمی است. گفته می‌شود افراد معمولا حس فعلی خود نسبت به شریک زندگی‌شان را به بار اول فرافکنی می‌کنند.

برای به دست آوردن یک مرد، باید دست نیافتنی باشید
بیشتر کتاب‌ها و افراد توصیه می‌کنند که اگر تمایل دارید شخصی را به خود علاقه‌مند کنید باید دست نیافتنی باشید. این توصیه ناشی از این است که یکی از طرحواره‌های نادرست در مورد مردان این است که جذب چیزی می‌شوند که دست یافتنی نباشد و بنابراین زنان باید تماس‌های تلفنی/مجازی آنها را نادیده بگیرند و قرار ملاقات با آنها را عقب بیندازند.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد جذب کسانی می‌شوند که در انتخاب کسانی که ملاقات می‌کنند دقت بیشتری به خرج می‌دهند، کسانی که آن‌ها را دوست دارند و خلقیات مشابه آن‌ها دارند. در حقیقت کمتر انسان سالمی جذب فردی می‌شود که او را پس می‌زند.

پیامی که دست نیافتنی بودن به دیگری منتقل می‌کند این است که: من تو را دوست ندارم ولی پیامی که دقت به خرج دادن به فرد مقابل می‌دهد این است: من سخت‌گیر هستم و با این ‌حال تو را انتخاب کرده‌ام.

مخالف‌ها جذاب ترند!
بسیاری از افراد باور دارند که برای اینکه روابط موثر را تجربه کنند باید با کسی در ارتباط باشند که در نقطه مقابل آنها قرار دارد. شاید یک فرد احساساتی در ابتدا جذب افراد منطقی شود و یا یک فرد محافظه کار به یک فردی که تصمیمات ناگهانی می‌گیرد علاقه‌مند شود ولی تحقیقات نشان داده که شاید این خصوصیات در ابتدا جذاب بنظر برسند ولی در ادامه رابطه منبع اصطکاک می‌شوند.

باید توجه داشت که نحوه شروع یک رابطه و ادامه آن، اهمیت زیادی در موفقیت رابطه دارد. ارتباطی که با بنیان‌های فکری نادرست آغاز شود و یا با آموزش‌های غلط ادامه یابد کمتر ممکن است منجر به یک رابطه سالم و پایدار شود؛ بنابراین هر درمانگری در هنگام برخورد با افرادی که در برقراری روابط موثر مشکل دارند باید موارد این چنینی و مهارت‌های برقراری ارتباط را در آنها سنجیده و در صورت لزوم آنها را اصلاح نماید.


فاطمه نجفی-خانواده درمانگر
سایت روان بنه

منبع:

1 Eastwick, P. W., Keneski, E., Morgan, T. A., McDonald, M. A., & Huang, S. A. (2018). What do short-term and long-term relationships look like? Building the relationship coordination and strategic timing (ReCAST) model. Journal of Experimental Psychology: General, 147(5), 747-781. http://dx.doi.org/10.1037/xge0000428
2 Zsok, F., Haucke, M., DeWit, C. Y., & Barelds, D. P. H. (2017). What kind of love is love at first sight? An empirical investigation. Personal Relatoinships, 24(4), 869-885.https://doi.org/10.1111/pere.12218
[yasr_visitor_votes readonly
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم