دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۷
کد مطلب: 63506
۰
اینترنت و ظهور انسان مدرن

چگونه شبکه جهانی جوامع را دچار تحول زیربنایی و شناختی کرد؟

مریم مرامی (کارشناس ارشد علوم شناختی)
چگونه شبکه جهانی جوامع را دچار تحول زیربنایی و شناختی کرد؟
تاثیر اینترنت بر زندگی روزمره ما موضوعی پیچیده و چندوجهی است که جنبه های مثبت و منفی دارد. امروزه اینترنت مردم را از سراسر جهان به هم متصل کرده و امکان گفت وگوی جهانی را فراهم می کند. جامعه را به طرق مختلف تغییر داده است، از تبادل فرهنگی تا توسعه اجتماعی و اقتصادی. بسیاری از قوانین تعامل را بازنویسی کرده و بسیاری از راه های جدید تفکر و ارتباط را فعال کرده است.
این فناوری چنان در زندگی ما نفوذ کرده است که به سختی می توانیم زندگی روزمره خود را بدون قدرت شبکه جهانی وب تصور کنیم. اینترنت به طور قابل توجهی رفتار و نگرش اجتماعی را تغییر داده، کلیشه ها و تعصبات ذهنی مردم را به چالش کشیده و احترام متقابل را توسعه داده است. افراد را تشویق می کند تا شغل مورد علاقه خود را دنبال کنند، از خود مراقبت کنند و مهارت های جدید بیاموزند.
تقریبا هر فردی از فناوری به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با سایر نقاط جهان استفاده می کند. برخی از مردم آن را اعتیاد می نامند و برخی یک ضرورت مهم. اما اهمیتی ندارد که هر یک از ما مفهوم فناوری و استفاده از آن را چگونه درک کنیم، تاثیری که فناوری بر همه ما می گذارد، اجتناب ناپذیر است.

اکنون همه به روشی ساده تر، در دسترس تر و فوری تر به دیگران متصل هستند. اینترنت وجود ما را زیرورو کرده است. ارتباطات را متحول کرده است، تا جایی که در حال حاضر رسانه ترجیحی ما برای ارتباطات روزمره است. تقریبا در هر کاری که انجام می دهیم، از اینترنت استفاده می کنیم. اما چالش هایی مانند اعتیاد، درون گرایی، اطلاعات نادرست و تاثیر منفی بر رفتار فردی و اجتماعی را نیز به همراه دارد.
 
خود اینترنت هم متحول شده است
در گذشته یک شبکه ثابت طراحی شده بود تا محموله کوچکی از بایت ها یا یک پیام کوتاه را بین دو پایانه ارسال کند. این یک مخزن اطلاعاتی بود که در آن محتوا فقط توسط کدنویسان خبره منتشر و نگهداری می شد. بااین حال، امروزه حجم عظیمی از اطلاعات از طریق این غول الکترونیکی آپلود و دانلود می شود. در دهه های 1980 و 1990، دامنه اینترنت گسترش یافت و قابلیت های فناوری اطلاعات دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و بعدا نهادهای عمومی، موسسات و شرکت های خصوصی از سراسر جهان را در بر گرفت.

اینترنت رشد بسیار زیادی را تجربه کرد. ظهور وب 2 در دهه اول قرن بیست ویکم، انقلابی در تاریخ کوتاه اینترنت بود که باعث رشد رسانه های اجتماعی و سایر ابزارهای ارتباطی تعاملی و مبتنی بر جمعیت شد. اینترنت دیگر فقط به تبادل اطلاعات مربوط نمی شد: این یک ابزار پیچیده چندرشته ای بود که افراد را قادر می ساخت محتوا ایجاد کنند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و حتی از واقعیت فرار کنند. امروزه، ما می توانیم داده ها را از یک سر دنیا در عرض چند ثانیه ارسال کنیم، ارائه های آنلاین انجام دهیم، شبیه دنیای گیم زندگی کنیم و از تصاویر، ویدئو، صدا و متن برای به اشتراک گذاشتن زندگی واقعی مان استفاده کنیم.

ظهور اینترنت بحثی را در مورد چگونگی تاثیر ارتباطات آنلاین بر روابط اجتماعی به راه انداخته است. اینترنت، ما را از قیدوبندهای جغرافیایی رها می کند و در اجتماعات موضوع محور، گرد هم می آورد که به مکان خاصی وابسته نیستند. جامعه ما، یک جامعه شبکه ای و جهانی شده است که با فناوری های جدید به هم متصل است.
اینترنت، ابزاری است که ما از آن برای تعامل با یکدیگر استفاده می کنیم و بر این اساس، چالش های جدیدی را برای حریم خصوصی و امنیت ایجاد می کند. فناوری اطلاعات، تغییراتی اساسی در سراسر جامعه ایجاد کرده و آن را از عصر صنعتی به عصر شبکه ای سوق داده است. در دنیای ما، شبکه های اطلاعاتی جهانی زیرساخت های حیاتی هستند. اما این امر از چه جهاتی روابط انسانی را تغییر داده است؟

اینترنت کسب وکار، آموزش، مراقبت های بهداشتی و حتی شیوه های تعامل ما با عزیزانمان را تغییر داده است و به یکی از محرک های کلیدی تکامل اجتماعی تبدیل شده است. امروزه اینترنت عمدتا توسط ارتباطات فوری و سیار شکل گرفته است. اتصال فراگیر اینترنت از طریق تلفن های هوشمند و تبلت ها منجر به یک واقعیت موبایلی فزاینده می شود: ما به هیچ دستگاه خاصی وابسته نیستیم و همه چیز در فضای ابری است. مردم بعد از کار یا کلاس، دیگر ساعت ها به صفحه نمایش کامپیوتر خیره نمی شوند. در عوض، آنها از دستگاه های تلفن همراه خود برای آنلاین ماندن در همه جا و همیشه استفاده می کنند. هرکسی که در جریان این تغییر رادیکال قرار نگیرد، فرصتی را از دست می دهد.
فرصت های ارتباطی ایجادشده توسط اینترنت
از میان بسیاری از فرصت های ارتباطی که اینترنت باز کرده، در اینجا ظهور رسانه های اجتماعی و نحوه ادغام آنها در زندگی روزمره را برجسته می کنم.
اینترنت و آموزش
اینترنت با فراهم کردن امکانات نامحدود برای یادگیری، به وضوح بر تمام سطوح آموزشی تاثیر گذاشته است. به نظر من، آینده آموزش یک آینده شبکه ای است. مردم می توانند از اینترنت برای ایجاد و به اشتراک گذاری دانش و توسعه روش های جدید آموزش و یادگیری استفاده کنند که تخیل دانش آموزان را در هر زمان و هر مکان و با استفاده از هر وسیله ای مجذوب و تحریک می کند. با اتصال و توانمندسازی دانش آموزان و مربیان، می توانیم رشد اقتصادی را سرعت بخشیده و رفاه جامعه را در سراسر جهان افزایش دهیم. ما باید بیش از یک شبکه، برای ساخت جامعه جهانی یادگیری، کار کنیم. شبکه، منبعی پایان ناپذیر از اطلاعات است.

علاوه بر این، اینترنت به کاربران این امکان را داده است که از نقش منفعل سابق خود به عنوان گیرندگان صرف پیام هایی که توسط رسانه های معمولی منتقل می شود، کنار رفته و به نقش فعالی برسند و انتخاب کنند که چه اطلاعاتی، چگونه و چه زمانی دریافت کنند. گیرنده اطلاعات حتی تصمیم می گیرد که آیا می خواهد در جریان بماند یا نه. دانش آموزان می توانند به صورت تعاملی با یکدیگر کار کنند، بدون محدودیت فیزیکی یا زمانی. امروزه، می توانید از اینترنت برای دسترسی به کتابخانه ها، دایره المعارف ها، آرشیو اخبار و سایر منابع اطلاعاتی از هرکجای دنیا استفاده کنید. این یک مزیت کلیدی در زمینه آموزش است.
وب، منبعی قدرتمند برای تقویت فرایند ساخت دانش است. اینترنت، علاوه بر اهداف ارتباطی خود، به ابزاری حیاتی برای تبادل دانش و آموزش تبدیل شده است. این فقط یک منبع اطلاعاتی یا مکانی نیست که نتایج را می توان در آن منتشر کرد، بلکه کانالی برای همکاری با افراد و گروه هایی است که روی موضوعات تحقیقاتی مرتبط کار می کنند.
اینترنت و حریم خصوصی و امنیت
یکی دیگر از مسائل کلیدی درباره استفاده از اینترنت، حفظ حریم خصوصی است. کاربران اینترنت نسبت به این بینش که حفظ حریم خصوصی یک امر ضروری در زندگی ماست، حساس تر می شوند. در بیشتر مواقع، مردم بدون هیچ ایده واقعی از خطرات، شروع به استفاده از رسانه های اجتماعی کردند و فقط از طریق آزمون و خطا از اشتباهات خود آگاه شدند. تنظیمات حریم خصوصی پیش فرض در هر حساب کاربری، بالاترین سطح موجود حفاظت از داده است. بدان معنی که به طور پیش فرض، اطلاعات کاربر برای اشخاص ثالث قابل دسترسی نیست.

اما باید بدانیم که پلتفرم های مختلف اینترنتی، تجربیات کاملا متفاوتی را برای حفظ حریم خصوصی ارائه می دهند. برخی از آنها کاملا باز و عمومی هستند. هیچ اقدامی برای محافظت از اطلاعات شخصی انجام نمی شود و همه پروفایل ها توسط موتورهای جست وجوی اینترنتی فهرست بندی می شوند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه اکثر پلتفرم های فعال در سطح جهانی بدون محدودیت سنی کار می کنند، من فکر می کنم بحث درباره اینکه آیا استفاده از رسانه های اجتماعی باید مشمول شرط سنی باشد تا حدودی بی معنی است.

خارج از محدوده کاری که صنعت یا تنظیم کننده ها می توانند انجام دهند، بسیار مهم است که کاربران خودشان مراقب حریم خصوصی داده هایشان باشند. اطلاعات دارایی کاربر است، بنابراین کاربر تنها طرفی است که حق کنترل جمع آوری، استفاده و افشای هرگونه اطلاعات مربوط به خود را دارد. به نظر می رسد برخی از شبکه های اجتماعی این واقعیت را فراموش کرده اند. آنها داده ها را می فروشند، حذف یک حساب کاربری را غیرممکن می کنند، یا مدیریت تنظیمات حریم خصوصی را پیچیده و دشوار می کنند.
همه چیز باید بسیار ساده تر و شفاف تر باشد. شبکه های اجتماعی باید به تلاش های خود برای توسعه مکانیسم ها و دستورالعمل های خودتنظیمی برای این محیط جدید هم زیستی آنلاین، برای اطمینان از ایمن بودن اطلاعات کاربر ادامه دهند. اینترنت باید فضایی برای آزادی و اعتماد باشد. راه اصلی برای اطمینان از استفاده مناسب از رسانه های اجتماعی، آگاهی است اما آگاهی و آموزش کاربر فایده چندانی نخواهد داشت؛ مگر اینکه به یک الزام مطلق تبدیل شود که حریم خصوصی افراد به عنوان یک ارزش جهانی در نظر گرفته شود.
 
اینترنت و فرهنگ
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیرات گسترده جهانی شدن، در حال تغییردادن ما و معنای هویت فرهنگی ماست. دنیای ما دنیای پیچیده ای است که در آن جریان های فرهنگی در آن سوی مرزها همیشه در حال افزایش است. مفاهیم مکان، زمان و فاصله در حال از دست دادن معانی متعارف خود هستند.

جهانی شدن فرهنگی اینجاست و یک حرکت جهانی از فرایندها و ابتکارات فرهنگی در جریان است. باز هم در عرصه فرهنگی، زمینه های وسیعی از فرصت ها به لطف ابزارهای آنلاین باز می شود. امکانات برای انتشار یک پیشنهاد، یک آیتم دانش یا یک اثر هنری چند برابر می شود.
اینترنت، فرهنگ را به افراد بیشتری نزدیک تر می کند و به آن دسترسی آسان تر و سریع تر می دهد. همچنین شکل های جدید بیان، برای هنر و گسترش دانش، پرورش می یابد. در واقع برخی می گویند که اینترنت فقط یک فناوری نیست؛ بلکه یک مصنوع فرهنگی در نوع خود است. اینترنت علاوه بر تاثیری که بر خود فرهنگ دارد، برای نوآوری بسیار مفید است و باعث پیشرفت در همه زمینه های تلاش برای ایجاد کالاها، خدمات و ایده های جدید، پیشرفت دانش و جامعه و افزایش رفاه می شود.
اینترنت و روابط شخصی
اینترنت همچنین نحوه تعامل ما با خانواده، دوستان و شرکای زندگی خود را تغییر داده است. ما می توانیم بخشی از روابط شخصی خود را با استفاده از لپ تاپ، تلفن های هوشمند و تبلت خود انجام دهیم. همان طورکه دیدیم، انقلاب اینترنت فقط فناوری نیست. درسطح شخصی و در سراسر ساختار جامعه عمل می کند. اینترنت این امکان را برای تعداد نامحدودی از مردم فراهم می کند که آزادانه و به راحتی و به صورت نامحدود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. البته، در مقایسه با ارتباطات رودررو، ارتباطات آنلاین از نظر برداشت های حسی که می تواند منتقل کند، به شدت محدود است که می تواند منجر به سوءتفاهم و موقعیت های شرم آور شود.
 
اینترنت و کنشگری اجتماعی و سیاسی
تحقیقات نشان داده است که جوانانی که عقاید سیاسی خود را در اینترنت بیان می کنند، تمایل بیشتری به مشارکت در امور عمومی دارند. هرچه یک شهروند آگاه تر باشد، احتمال بیشتری برای ورود به صندوق رای گیری خواهد داشت و آزادی های سیاسی خود را بهتر بیان می کنند. اینترنت، ثابت کرده است که یک ابزار ارتباطی تعیین کننده در آخرین کمپین های انتخاباتی است. به لطف اینترنت است که در عرصه های اجتماعی، رفاهی، ایدئولوژیکی و سیاسی از موضوعاتی صحبت شده و حمایت شهروندانی را که آن ارزش ها را به اشتراک می گذارند، در بسیاری از موارد جلب کرده است.
اینترنت و گرایش های مصرف کننده
فناوری های جدید، سرعت انتقال اطلاعات را افزایش می دهند و این امکان خرید سفارشی را باز می کند. اینترنت امکانات فراوانی را برای خرید محتوا، اخبار و محصولات اوقات فراغت ارائه می دهد و انواع مزیت ها از تجارت الکترونیکی ناشی می شود که به یک کانال توزیع عمده برای کالاها و خدمات تبدیل شده است. برنامه های کاربردی جدید از تراکنش های تجاری امن پشتیبانی می کنند و فرصت های تجاری جدیدی ایجاد می کنند. در این زمینه، این مصرف کننده است که امتیاز به دست می آورد و قوانین و روش های مرسوم توزیع و بازاریابی از بین می رود. دسترسی مصرف کنندگان به اطلاعات چند برابر می شود و بررسی تجربه آنها از محصولات و خدمات مختلف در مرکز توجه قرار می گیرد. امکان مقایسه و رتبه بندی محصولات، نظرات کاربران و توصیه های وبلاگ نویسان با فالوئرهای زیاد سناریوی جدیدی را برای رفتار مصرف کننده، تجارت خرده فروشی و به طور کلی اقتصاد شکل داده است.
اینترنت و اقتصاد
اینترنت یکی از فاکتورهای کلیدی پیش برنده اقتصاد امروز است. هیچ کس نمی تواند به عقب برگردد. حتی در یک چارچوب سخت اقتصادی کلان، اینترنت می تواند رشد را همراه با افزایش بهره وری و رقابت افزایش دهد. اینترنت فرصت هایی را برای تقویت اقتصاد فراهم می کند. استفاده از تجارت الکترونیک باید در بین شرکت های کوچک و متوسط تشویق شود تا بتوان از فرصت های رشد با شدت بیشتری بهره برداری کرد. با پیروی از روند جهانی اینترنت، شرکت ها باید کسب و کار آنلاین خود را درونی کنند و بر آموزش فناوری های جدید در حوزه های دانشگاهی و تجاری تاکید بیشتری شود. به اعتقاد من اگر خلاقانه فکر کنید، اگر زاویه متفاوتی پیدا کنید، اگر با نگرش مثبت و بدون ترس از شکست نوآوری کنید، می توانید اوضاع را به سمت بهتر شدن تغییر دهید.

من به سخت کوشی، داشتن پشتکار، حفظ اهداف خود، احاطه کردن خود با استعداد و ریسک کردن ایمان دارم. ما در دنیایی زندگی می کنیم که به طور فزاینده ای جهانی شده. ما باید ریسک کنیم و یک قدم جلوتر از آینده باشیم. دقیقا ناخوشایندترین نوآوری ها هستند که نیاز به تغییرات اساسی در رویکرد و محصول دارند، که حتی ممکن است بازاری هنوز برای آنها آماده نباشد. اینها زمینه هایی هستند که فرصت های واقعی را برای ادامه دادن، حرکت رو به جلو و کسب درآمد آینده، ایجاد ارزش و حفظ برتری فراهم می کنند. این تغییرات مخرب است که یک تجارت، محصول یا خدمات را قادر می کند تا بازار را متحول کند. به ویژه در بخش فناوری، چنین تغییراتی یک ضرورت است.
 
آینده ارتباطات اجتماعی، نوآوری و فناوری های موبایل
آینده ارتباطات اجتماعی با یک فرهنگ همیشه آنلاین شکل خواهد گرفت. همیشه آنلاین، روند رو به جلو را تنظیم می کند. اتصال کامل به اینترنت که می توانید هر کجا می روید، با خود ببرید، به طور توقف ناپذیری در حال رشد است. نوآوری، نیروی محرکه رشد و پیشرفت است؛ بنابراین ما باید فرایندها، محصولات، خدمات و صنایع تثبیت شده را از نو سازمان دهی کنیم؛ ازجمله کسب وکارهای قدیمی را در واکنش به رقبای نوظهورشان، تا بتوانیم به جلو حرکت کنیم. نوآوری در حال شکل دادن است و آینده ارتباطات اجتماعی را شکل خواهد داد. این یک واقعیت است که اتصالات اینترنتی بیشتر از طریق تلفن همراه هستند.
استفاده از اینترنت سیار الگوی استفاده از دستگاه را تغییر می دهد. روش های آشنای دسترسی به اینترنت نیز در حال تغییر است. فعالیت های گوشی های هوشمند که بیشترین زمان را می گیرد، شامل پیام رسانی فوری، استفاده از رسانه های اجتماعی، گوش دادن به موسیقی و مرور وب، تماشای فیلم، خواندن و نوشتن ایمیل و صحبت کردن با تلفن است. بسیاری از اهدافی که قبلا با دیگر موارد انجام می شد، حالا به کمک تلفن های هوشمند انجام می شود؛ برای مثال افراد از تلفن همراه به عنوان ساعت هشدار، دوربین و برای پخش MP3 استفاده می کنند. ما مدتی است که این تغییرات را مشاهده می کنیم. گوشی های هوشمند در زندگی روزمره ما جایگاه خوبی را به دست آورده اند و می توانند در قلب استراتژی آینده قرار گیرند.
جمع بندی
رسانه های اجتماعی در حال تکامل هستند تا به چیزی بیشتر تبدیل شوند و برای ادامه ارتباط، باید نوآوری مشخصه آنها باشد. تقریبا همه چیز در دنیای اینترنت هنوز در پیش روی ماست و ارتباطات سیار همان طورکه می شناسیم، باید با دیجیتال تر کردن آنها دوباره ایجاد شوند. آینده با نوآوری هم گرا و پویایی بیشتر شکل خواهد گرفت. این نه تنها درباره رسانه های اجتماعی؛ بلکه به طور کلی درباره اینترنت، به ویژه در زمینه ارتباطات اجتماعی صدق می کند. در حال حاضر ممکن است کسی در گوشه ای از جهان باشد که ابزاری را توسعه دهد که اینترنت را دوباره زیر و رو کند؛ ابزاری که یک بار دیگر زندگی روزمره ما را تغییر دهد، با ایجاد فرصت های بیشتر، ارائه مزایای جدید برای افراد، به ارمغان آوردن رفاه فردی و جمعی بیشتر. زمینه های زیادی وجود دارد که در آنها می توان محصولات، فرایندها و خدمات را بهبود بخشید یا از نو ایجاد کرد. آینده پر از فرصت هاست و آینده اینترنت، تازه شروع شده است.
 
مرجع : شرق
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو