يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۵
کد مطلب: 63843
۰
تاب‌آوری شهری چارچوبی پاسخ‌ده در مدیریت شهرها

شهر تاب‌آور به‌دنبال کاهش ریسک و آسیب‌پذیری است

شهر تاب‌آور به‌دنبال کاهش ریسک و آسیب‌پذیری است
یک کارشناس برنامه‌ریزی و آمایش شهری گفت: در تاب‌آوری شهرها، اجتماعات شهری و شناخت نیازهای آن‌ها و پاسخ‌ده بودن از طریق تمرکز به هویت آن، طراحی پایدار شهری، کاهش اثرات سوانح و مدیریت مطلوب بحران را دربر دارد و می‌تواند در افزایش رضایت‌مندی شهروندی بسیار مهم باشد.
 
عماد مطالبی اظهار کرد: گسترش شهرها، گرایش به شهرنشینی و تنوع نیازهای شهری، نیازمند ارائه برنامه‌ای مناسب برای پاسخ‌ده بودن به این تنوع در نیازهای شهری و شهروندی است، به گونه‌ای که در تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی، نهادی، کالبدی و زیرساختی در سطوح شهری شاهد بهبود سطح خدمات باشیم و از این رهگذر بتوانیم در زمان بحران در اماکن آسیب‌پذیر، خطرپذیری آن را کاهش دهیم و با افزایش استحکام و برنامه‌ریزی درست و کارا از زیرساخت‌های پایداری بهره‌مند شویم.
وی با بیان اینکه در شهر تاب‌آور به‌دنبال کاهش ریسک و آسیب‌پذیری هستیم و این مهم را نیز حتی بعد از وقوع حوادث دنبال می‌کنیم، افزود: در سال‌های اخیر شاهد هستیم که در برخورد با مخاطرات محیطی و حوادث حاصل از سوء‌مدیریت شهری که تبدیل به بلایای مختلف در حوزه شهری و شهروندی شده است، آسیب‌پذیرها، ریسک‌ها و برخورد جوامع شهری و کلان‌شهری ما به‌صورت فزاینده افزایش یافته است.
این کارشناس آمایش شهری تأکید کرد: باید در تاب‌آوری شهری و ارائه چارچوبی برای مدیریت آینده شهرها در مسیر برنامه‌ریزی و طراحی شهری، در صدد تحقق کاهش احتمال خطرپذیری در مدیریت سوانح شهر باشیم و شهرها را به‌واسطه تغییر و پویایی دائمی آن‌ها به سطحی مطلوب از تاب‌آوری برسانیم و مهیا سازیم.
مطالبی گفت: اراده و خیزش شهرها و مدیریت شهری برای حرکت استوار به سمت شهرهای آماده بسیار مهم است و برای مقابله با آسیب‌ها، تبیین و شناخت ظرفیت‌ها، نقاط قوت و ضعف داخلی و خارجی برای اجرای واکنش مناسب به سوانح است.
مطالبی با تأکید بر اینکه از حفظ انعطاف‌پذیری در فضاهای شهری نباید غافل شویم، ادامه داد: باید با به‌کارگیری اصول و ضوابط مترقی شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری و در نظر گرفتن فرم بافت و ساخت شهر، کاربری زمین شهری، شبکه‌های ارتباطی و زیرساختی، ظرفیت شهرها و کلان‌شهرها را در تحمل فشارهای گسترش شهری افزایش و اثرات منفی را روی جوامع انسانی در سطحی قابل قبول کاهش دهیم.
وی تصریح کرد: در تاب‌آوری شهری ارتباط بین الگوی شهر و اکوسیستم شهری بسیار مهم و حائز اهمیت است، زیرا می‌تواند فعالیت‌های انسانی و زیستگاه‌های طبیعی را تعادل ببخشد و سازوکار فرایندهای اقتصادی، اجتماعی و بیوفیزیکی را در کلان‌شهرها و شهرها حتی در مقیاس‌های محله‌ای، ناحیه‌ای و منطقه‌ای اداره کند.
مشاور کمیته رفاه شهری در کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر رشت اظهار کرد: در تاب‌آوری شهرها، اجتماعات شهری و شناخت نیازهای آن‌ها و پاسخ‌ده بودن از طریق تمرکز به هویت آن، طراحی پایدار شهری، کاهش اثرات سوانح و مدیریت مطلوب بحران را در بر دارد و می‌تواند در افزایش رضایت‌مندی شهروندی بسیار مهم باشد، زیرا خدمات‌رسانی را اثربخش و ظرفیت تحمل و جذب فشار را در هر مقوله‌ای از شهر افزایش می‌دهد و به‌عنوان عاملی در تعادل‌بخشی فعالیت‌های شهر و افزایش کیفیت شهری و دگرگونی مثبت و تحول پایدار شهر محسوب می‌شود.
مرجع : سپهر غرب
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ