شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۹
کد مطلب: 63855
۱
علوم سازمانی و مدیریت

سه حقیقت درباره تجربه رهبری سازمانی

سید محمد اعظمی نژاد مریم میرصادقی
سه حقیقت درباره تجربه رهبری سازمانی
بسیاری از متخصصان، شیوه های سنتی آموزش مهارت های رهبری سازمانی را می پسندند. این در حالی است که بسیاری از این آموزش ها با تجربه واقعی رهبری سازمانی فاصله معناداری دارند. غلبه بر شکاف بین توسعه رهبری سنتی مبتنی بر نظریه ها و مدل ها و تجربه رهبری واقع بینانه مهم است. در روش های سنتی، ارائه دهندگان به دنبال مطرح کردن راه حل های بیشتر و گاهی پیچیده تر هستند.

در این روش ها، رهبران به جای شبیه سازی یک محیط سازمانی روزمره، خود را در سرزمین های بسیار ناآشنا می بینند که در دنیای واقعی کمکی به آنها نمی کند.

آموزش رهبری سازمانی فقط در مورد یادگیری نظریه ها و مدل ها نیست، بلکه بیش از آن در مورد استفاده آنها در سناریوهای دنیای واقعی است که مهارت های شما را به چالش می کشد و آنها را آزمایش می کند. سناریوهای دنیای واقعی می توانند به شما کمک کنند تفکر انتقادی، حل مساله، ارتباط و توانایی های همکاری را که برای رهبری سازمانی موثر ضروری هستند، توسعه دهید. در این نوشتار، شیوه استفاده از سناریوهای دنیای واقعی، در آموزش رهبری سازمانی و مزایایی که می توانند به همراه داشته باشند را بررسی خواهیم کرد.

 
سه حقیقت درباره تجربه رهبری سازمانی
 
اول اینکه تجربه مهم است، زیرا رهبران ساخته می شوند، به دنیا نمی آیند. ارزشمندترین تجربه ها افراد را از منطقه امن خود خارج می کنند، مهارت های آنها را گسترش می دهند و توانایی ها را به چالش می کشند. اگرچه هیچ کس نمی خواهد تمام دوران حرفه ای خود را در حالت عدم قطعیت و عدم آسایش دائمی سپری کند، اما ارزشمندترین پیشرفت رهبری سازمانی معمولا با مقدار زیادی ناراحتی و ناامنی همراه است. ایجاد تغییرات ارزشمند به ندرت آسان است و نیاز به تلاش زیاد دارد.

دوم، تجربه رهبری سازمانی متغیر است و همه تجربیات یکسان نیستند. البته افراد مختلف تجربه های رهبری متفاوتی دارند. کیفیت، کمیت و تنوع تجربیات مهم است. به یاد داشته باشید که مزایای تجربه رهبری سازمانی فراتر از آن چیزی است که در رزومه وجود دارد. تجربیات خانوادگی، نقش های داوطلبانه، سختی ها و زندگی شخصی و دیگر تجربیات غیرکاری نیز می توانند مهارت های رهبری سازمانی را تقویت کنند.

و سوم، تجربه، گذشته، حال و آینده است. تجربه رهبری سازمانی پدیده ای ناگهانی نیست. می توان از تجربیات گذشته استفاده کرد، به آنها فکر کرد و بینش های جدیدی کشف کرد. تجربیات گذشته می تواند کمک کند، تجربیات مربوط به زمان حال را مرور کنید و تجربیات کنونی، ممکن است افراد را ترغیب کند تا تجربیات گذشته را برای درس های جدید دوباره بررسی کنند. تجربیات آینده هم که برای شما اتفاق نمی افتند و می توانید آنها را شکل دهید و آگاهانه به دنبال فرصت هایی برای رشد به عنوان یک رهبر سازمانی باشید.

 
سناریوهای دنیای واقعی چیست؟
سناریوهای دنیای واقعی، موقعیت های واقعی و مرتبطی هستند که چالش ها و فرصت هایی را که رهبران در محیط کاری خود با آن مواجه هستند شبیه سازی می کنند. این سناریوها می توانند بر اساس موارد واقعی، فرضی یا داستان های تخیلی باشند. همچنین می توانند سطوح مختلفی از پیچیدگی، عدم قطعیت و ریسک را شامل شوند. هدف استفاده از سناریوهای دنیای واقعی در آموزش رهبری سازمانی، ایجاد یک تجربه یادگیری جذاب و تعاملی است که به فرد امکان می دهد دانش و مهارت های خود را در یک محیط امن و حمایتی تمرین کند و به کار برد.
 
چگونه سناریوهای دنیای واقعی را طراحی کنیم؟
چند مرحله برای طراحی سناریوهای کارساز در دنیای واقعی برای آموزش رهبری سازمانی وجود دارد.
ابتدا باید اهداف و نتایج یادگیری خود را شناسایی کنید. چه چیزی را می خواهید از این سناریو یاد بگیرید و به دست آورید؟ چه مهارت ها و شایستگی هایی را می خواهید توسعه یا ارتقا دهید؟

دوم، باید سناریوی مناسبی را انتخاب کنید که با اهداف و نتایج یادگیری شما مطابقت داشته باشد. می توانید از سناریوهای موجود در صنعت، سازمان یا نقش خود استفاده کنید یا می توانید سناریوهای خود را بر اساس نیازها و علایق خود ایجاد کنید. همچنین می توانید از منابع آنلاین، کتاب ها یا رسانه ها برای الهام گرفتن از سناریوها استفاده کنید.

سوم، باید محتوا و منابع سناریو را آماده کنید. ممکن است لازم باشد شرح مختصری از سناریو بنویسید، اطلاعات و داده های مربوطه را ارائه دهید، شخصیت ها و نقش ها را بسازید و قوانین و مرزهای سناریو را تنظیم کنید.
چهارم، باید تصمیم بگیرید که چگونه سناریو را اجرایی کنید. می توانید از قالب ها و روش های مختلفی مانند نقش آفرینی، شبیه سازی، مطالعه موردی یا بازی استفاده کنید.

همچنین می توانید از ابزارها و پلتفرم های مختلفی مانند پلتفرم های آنلاین، واقعیت مجازی یا جلسات حضوری استفاده کنید. باید مزایا و معایب هر گزینه را در نظر بگیرید و بهترین گزینه را انتخاب کنید که با سبک یادگیری، ترجیحات و منابع شما مطابقت داشته باشد.
 
چگونه در سناریوهای دنیای واقعی شرکت کنیم؟
برای استفاده حداکثری از یک سناریوی واقعی برای آموزش رهبری سازمانی، مهم است که آماده، کنجکاو، خلاق، مشارکتی و فردی باشید که در مسائل تامل می کند و بازخورد می دهد. قبل از شروع سناریو، اهداف و نتایج یادگیری را مرور کنید، محتوای سناریو را بخوانید و با نقش ها و قوانین آشنا شوید. در طول سناریو، موقعیت را بررسی کنید، سوال بپرسید، به دنبال اطلاعات باشید، مفروضات را به چالش بکشید، و به دنبال دیدگاه ها یا راه حل های جایگزین باشید. از تخیل خود برای ایجاد ایده یا استراتژی برای سناریو استفاده کنید و سبک ها یا تکنیک های مختلف رهبری سازمانی را آزمایش کنید. پس از آن، عملکرد خود را ارزیابی کنید، نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید، از اشتباه ها و موفقیت ها درس بگیرید، از دیگران بازخورد بگیرید و نتایج یادگیری خود را مستند کنید.

اگر به دنبال سناریوهای واقعی برای آموزش رهبری سازمانی هستید، گزینه های زیادی دارید. می توانید از تجربه، مشاهده یا کنجکاوی خود برای ایجاد یا یافتن سناریوهای مورد علاقه استفاده کنید. علاوه بر این، منابع آنلاین مانند وب سایت ها، وبلاگ ها، پادکست ها و ویدئوها سناریوهایی را برای آموزش رهبری سازمانی ارائه می دهند. به عنوان مثال، سناریوهای رهبری (Leadership Scenarios) یک پادکست است که شامل مصاحبه با رهبرانی است که داستان ها و بینش های خود را در مورد نحوه مدیریت سناریوهای مختلف در حرفه خود به اشتراک می گذارند.
مرجع : دنیای اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود