شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۹
کد مطلب: 64084
۲

علایم خستگی روانی چیست؟

علایم خستگی روانی چیست؟
دکتر «سارا آزادی» روانشناس اظهار کرد: اگر فرد به صورت طولانی در معرض تنش‌زاها قرار گیرد برای سازگار شدن با این وضع، انرژی زیادی مصرف می‌کند و ممکن است انرژی ذخیره‌ای او برای پاسخگویی به نیازهایش کافی نباشد، در نتیجه فرد در معرض بیماری و برهم خوردن تعادل روانی قرار می‌گیرد و فرد به ستوه می‌آید.

این روانشناس ادامه داد: خستگی روانی یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه بسیاری از صاحب‌نظران و پژوهشگران بوده و دارای پیامدهای منفی و آسیب شناختی متعددی است.

آزادی گفت: نتایج مطالعات نشان داده که خستگی روانی می تواند به صورت غیبت از کار، فقدان رضایت، افزایش تصادفات، کاهش عملکرد در کارهای سخت و تغییرات سطوح عملکرد بروز کند.
 
او تصریح کرد: خستگی روانی یک حالت جدایی و اجتناب ناپذیری از کارها را در شما ایجاد می‌کند و اجازه انجام مسئولیت‌ها و کارها را به شما نمی دهد، لازم است بدانید که در صورتی که خستگی روانی درمان نشود در طول مدت تبدیل به افسردگی و خستگی فیزیکی می‌شود و تمامی جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این روانشناس افزود: هرکسی ممکن است در دوره‌ای از زندگی دچار خستگی روانی شود. خستگی روانی باعث تخلیه شدن انرژی فیزیکی و روانی شده و کاری می‌کند که مسئولیت‌ها غیرقابل اجرا به نظر برسند. هرچقدر از لحاظ روانی خسته‌تر باشید، کمتر قادر به انجام دادن کارهای روزانه‌ هستید و با دشواری در تصمیم‌گیری، تمرکز کردن و حفظ آرامش روبرو می‌شوید.او گفت: خستگی روانی تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد و به علت نداشتن انرژی کافی توانایی انجام هیچ کاری را ندارید.

آزادی در خصوص درمان خستگی روانی گفت: استراحت و خواب کافی داشته باشید و از استفاده زیاد از گوشی و فضای مجازی خودداری کنید. مدیریت استرس را یاد بگیرید، ورزش‌های هوازی و به خصوص پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. تغذیه مناسب و مصرف میوه و سبزیجات و ویتامین‌ها را فراموش نکنید، از تکنیک های ریلکسیشن استفاده کنید و در آخر با مراجعه به روانشناس کمک دریافت کنید.

آزادی در خصوص علائم خستگی روانی نیز گفت: فقدان انرژی، احساس نیاز به تنهایی، دشواری در صحبت کردن با دیگران و ادامه مکالمه، مشکل در تمرکز، زودرنج بودن، از دست دادن اعتماد به نفس، دوری از محیط کار و اجتماع و انزواگزینی، لذت نبردن از زندگی و… از علایم خستگی روانی هستند.او در پایان در خصوص استراحت ذهنی نیز گفت: به طبیعت بروید، مدیتیشن (‌تمرین تمرکز یا پاکسازی ذهن با استفاده از یکسری تکنیک های ذهنی و جسمی) کنید و زمانی را با خود تنها باشید.
مرجع : برنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.