سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱ مرداد ۱۳۸۹ / ۱۶:۰۴
کد مطلب: 710
۱۳
۷۹

علل و علائم بلوغ زودرس در پسران و دختران

علل و علائم بلوغ زودرس در پسران و دختران
در ابتدا این کودکان بلندتر از همسن های خود هستند . ولی بدلیل بلوغ زودرس استخوانها ، در نهایت قد کوتاهتری در بلوغ خواهند داشت . در دختران با بزرگ شدن پستانها شروع پریود ماهانه ظاهر شده و در پسران با افزایش شهوت که بصورت اختلالات رفتاری تظاهر می کند . والدین باید به بلوغ زودرس کودکان خود توجه کنند و آن را جدی بگیرند.
بلوغ جنسی که با تغییراتی در بدن کودک همراه ‌است در بین دختران و پسران در ابتدای هشت یا ‪ نه ‬سالگی و در برخی موارد در دختران در ‪سیزده ‬سالگی و در پسران از ‪پانزده ‬سالگی آغاز می‌شود. 
بلوغ جنسی همرا با تغییر و تحولات غدد هورمونی، داخلی و ظاهری چهره افراد است. البته در زمینه بلوغ جنسی، نژاد و موقعیت جغرافیایی موثر است و  بسیاری از خانواده‌ها این تغییر و تحولات که پیش از سن نه ‬سالگی در دختر و پسر خود مشاهده می‌کنند را دلیل بر سالم بودن سیستم بدنی و بلوغ فرزندان خود می‌دانند. موارد بلوغ زودرس در سطح‌ کشور ایران ، افغانستان و تاجیکستان بسیار مشاهده ‌می‌شود ،  این در حالی است که این تغییر و تحولات زودرس، هشداری برای وجود تومور مغزی، تومور جنسی، تومور غدد داخلی و نبود فعالیت هماهنگ در غدد تیروئید است. در اغلب موارد کودک مبتلا علاوه بر بیماری جسمی به بیماری روحی نیز مبتلا می‌شود، بنابراین خانواده‌ها باید با مشاهده کوچک‌ترین علامت در بروز بلوغ زودرس، ‌حتما فرزند خود را نزد پزشک متخصص ببرند تا معاینه و درمان به موقع صورت بگیرد.

بسیاری از خانواده‌ها در مورد بلوغ دخترانشان تعصبات فرهنگی و مذهبی شدیدی را اعمال می‌کنند،بسیاری از خانواده‌ها مراجعه به پزشک را برای ساده‌ترین بیماری‌های دخترانشان عیب و ننگ می‌دانند بنابراین در این مقوله، حتما بی‌توجه می‌شوند. بنابراین باید در مدارس خصوصا از سوی مدیران، شرایطی فراهم شود که دانش‌آموز در هر مقطع تحصیلی با این مسائل آشنا شوند، تا در زمان بروز آن بتوانند به ‌راحتی آن را با مسئولان مدرسه در میان گذارند و در صورت نیاز درمان آن آغاز شود.

 * چرا بلوغ زودرس مهم است ؟
 بلوغ زودرس از دو جنبه اهمیت زیادی دارد ، جنبه اول علت ایجاد کننده آن است که پزشک متخصص با انجام آزمایشات لازم و پیگیریهای منظم و دقیق نوجوانان مبتلا ، در طی مدت طولانی بدنبال علت ایجاد آن می گردد و جنبه دوم اثر بلوغ زودرس روی رشد قدی و روانی نوجوان است .

  * علل ایجاد کننده علائم بلوغ زودرس کدامند ؟  
در اکثر دخترها ،‌علت خاصی برای بلوغ زودرس دیده نمی شود و بیشتر جنبه خانوادگی دارد و در سایر افراد خانواده ( مادر یا خواهران وی ) نیز چنین حالتی دیده می شود . ولی در مواردی بیماریهای مهم دستگاه عصبی مرکزی مثل تومورهای مختلف ، عفونت و التهاب مغز یا ضربه به جمجمه می تواند این حالت را ایجاد کند . گاهی کیست های تخمدانی با تولید هورمون های جنسی زنانه باعث بلوغ زودرس می شوند . در پسرها حالت سرشتی کمتر دیده می شود و بیماریهای زمینه ای مثل تومورهای سیستم عصبی مرکزی بیشتر شایع است . لذا در این کودکان ( پسر یا دختر ) بررسی مغز با MRI حتماً انجام می شود . سونوگرافی از تخمدانها و شکم و بررسی آزمایشگاهی هورمون های مختلف و نیز تعیین سن استخوانی انجام می شود . در صورت طبیعی بودن معاینات و آزمایش ها ، حتماً باید هر ۶ ماه یک بار توسط پزشک بررسی انجام شود .  

عوارض بلوغ زودرس :
 کودکان در مقابل استرسهای زمان جوانی قرار می گیرند و نمی دانند چه کار باید بکنند . این کودکان از نظر جسمی تظاهرات بلوغ را دارند ولی تجربه کافی را ندارند . دختران با ظاهر شدن علائم پریود ممکن است دچار مشکلات روحی گردند . در هر دو جنس بدلیل افزایش تمایل به شهوت ، رفتارهای ناهنجار مثل خودارضایی شیوع دارد .

 علائم و تظاهرات : در دختران علائم ابتدا با بزرگ شدن پستان به شکل یکطرفه یا دوطرفه ظاهر می شود و بعد از آن موهای زهار و زیربغل دیده می شوند و پریود شدن در مرحله انتهایی است ، دور نوک سینه تیره و ضخیم می گردد و نوک سینه به جلو می آید . جوش نیز در صورت این کودکان افزایش می یابد .  
در پسران اولین علامت بزرگ شدن بیضه و سپس بلوغ دیگر اجزاء اندام تناسلی است . قد ابتدا در این کودکان بزرگتر از همسن های خود می باشد . صدا در این کودکان ضخیم شده و موهای صورت بصورت زوردسی  در صورت ظاهر می گردند .

بررسیهای آزمایشگاهی و عکسبرداری :

اندازه گیری میزان هورمونهای بلوغ می تواند کمک کننده باشد . تصویربرداری سر بصورت رادیوگرافی یا ام . آر . آی از نواحی مختلف مغز در تشخیص کمک کننده است .
* آیا درمان بلوغ زودرس لازم است ؟  
هنگامیکه بلوغ در سنین پائین شروع شود رشد قدی کودکان بیشتر می شود و به نسبت کودکان هم سن خود قدبلندتری خواهند داشت ولی پس از ۳-۲ سال که بلوغ کامل شد ، رشد قدی متوقف شده و در نهایت بزرگسالان کوتاه قدی خواهند شد . از نظر شکل فیزیکی نیز ممکن است مشکلاتی دیده شود . بعلاوه از نظر روانی نیز این کودکان دچار مشکلات زیادی خواهند شد .  رشد سینه ها یا ایجاد قاعدگی در دختران کم سن و یا رویش موهای صورت و کلفتی صدا در پسران کم سن و مقایسه با سایر همسالان خود ، باعث بروز اضطراب شدید در این کودکان و والدین آنها می شود . بخصوص در دختران مبتلا ، احتمال سوء استفاده های جنسی نیز وجود دارد .  
در صورت استفاده از هورمون های محرک گونادوتروپین با سرکوب تولید هورمون از تخمدانها یا بیضه ها باعث توقف یا پسرفت صفات ثانویه جنسی می گردد . بعلاوه رشد قدی نیز ادامه می یابد . باید دقت شود که درمان باید زود شروع شود . در صورت موفقیت ، درمان را تا رسیدن کودک به سن طبیعی بلوغ ادامه می دهیم و سپس قطع می کنیم تا بلوغ بطور طبیعی در سن طبیعی پیش رود . در واقع آگاهی والدین به نشانه های بلوغ زودرس با مراجعه زود و به موقع ، موفقیت درمان را بدنبال دارد .
نکته مهم این است که هوش این کودکان طبیعی و حتی در مواردی بالاتر از کودکان هم سن خود است ولی بدلیل تغییرات ظاهری و نیز تأثیر هورمون ها ممکن است دچار اختلالات رفتاری ، حالتهای تهاجمی و حتی افسردگی شوند . در واقع بلوغ زودرس برای کودک و خانواده او ، مشکل مهمی است و بخصوص در دختران مبتلا احتمال سوء استفاده جنسی و در پسران ، گرایش به پسران بزرگتر و تأثیر پذیری از رفتارهای نامناسب آن وجود دارد . لذا آموزش دقیق به والدین الزامی است .  والدین باید با ایجاد یک ارتباط صادقانه و دوستانه با دختر یا پسر مبتلای خود ، برای او توضیح دهند که پیدایش این تغییرات در چه سنی طبیعی است و حالا که در وی به صورت زودرس ایجاد شده ،‌ چه مراقبت ها و درمانهائی ضروری است . ارتباط والدین با معلمان آنها ، در برقراری ارتباط دوستانه این کودکان با هم سن و سالهای خود بسیار حیاتی است . در واقع در محیط مدرسه است که عدم توجه به شرایط جسمی و روحی این کودکان می تواند باعث بروز مشکلات روانی جدی گردد . و لذا معلمان آگاه و دلسوز در برقراری ارتباط طبیعی بین این کودکان و همشاگردیهایشان نقش کلیدی دارند.  روشهای جراحی برای درمان توده هایی که در مغز بصورت نابجا هورمون ترشح می کنند استفاده می گردد .

پیش آگهی :
در صورت درمان مناسب و به موقع علائم و رشد قدی بصورت طبیعی خواهد بود ، درمان قبل از سن استخوانی ۱۲ سال برای دختران و ۱۳ سال برای پسران باید شروع گردد .
 ‌بلوغ زودرس چیست؟
ظاهر شدن علائم بلوغ‌ ‌ازنظر فیزیکی و هورمونی در دختران قبل از ۸ سالگی و در پسران قبل از ۹ سالگی،‌ ‌بلوغ زودرس نامیده می‌شود. ابتدا این کودکان بلندتر از همسن‌های خود هستند ‌ولی به‌دلیل بلوغ زودرس استخوان‌ها‌،‌ ‌در نهایت قد کوتاه‌تری در‌ ‌بلوغ خواهند داشت.

چرا‌ ‌بلوغ زودرس مهم است؟‌
‌بلوغ زودرس از دو جنبه اهمیت زیادی دارد؛ جنبه اول، علت ایجادکننده است که پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های لازم و پیگیری‌های منظم و دقیق کودک، طی مدت طولانی به‌دنبال علت ایجاد آن می گردد و جنبه دوم، اثر بلوغ زودرس رشد قدی و روانی کودک است‌. ‌ کودکان مقابل استرس‌های زمان‌ ‌جوانی قرار می‌گیرند و نمی‌دانند چه کار باید بکنند . آنها از نظر جسمی‌ ‌تظاهرات بلوغ را دارند ولی تجربه کافی ندارند. دختران با ظاهر شدن علائم پریود،‌ ‌ممکن است دچار وحشت و مشکلات روحی شوند.
عوامل ایجاد بلوغ زودرس کدامند؟‌
‌بلوغ زودرس در دختران، ۵ برابر شایع‌تر از پسرهاست. در بعضی دخترها،‌ علت خاصی برای بلوغ زودرس دیده نمی‌شود و بیشتر جنبه خانوادگی دارد و در‌ ‌سایر افراد خانواده (مادر یا خواهران وی) نیز چنین حالتی دیده می‌شود، ولی در مواردی بیماری‌های مهم دستگاه عصبی مرکزی مثل تومورهای مختلف، عفونت و التهاب مغز‌ ‌یا ضربه به جمجمه می‌تواند این حالت را ایجاد کند.  
گاهی کیست‌های تخمدانی با تولید‌ ‌هورمون‌های جنسی زنانه باعث بلوغ زودرس می‌شوند. در پسرها بیماری‌های زمینه‌ای مثل تومورهای سیستم عصبی مرکزی بیشتر شایع است. لذا در‌ ‌این کودکان (پسر یا دختر) بررسی مغز با ام.آر.آی حتماً انجام‌ ‌می‌شود.  
سونوگرافی از تخمدان‌ها و شکم و بررسی آزمایشگاهی هورمون‌های مختلف و تعیین سن استخوانی نیز اغلب انجام می‌شود. در صورت طبیعی بودن معاینات و آزمایش‌ها، حتماً باید هر ۶ ماه یک بار از سوی پزشک بررسی انجام شود.  

علائم و‌ ‌تظاهرات‌
‌در دختران، علائم ابتدا با بزرگ شدن پستان به شکل یک‌طرفه یا دوطرفه ظاهر می‌شود و بعد از آن موهای زهار و زیربغل دیده می‌شوند و پریود شدن در مرحله انتهایی است. دور نوک پستان تیره و ضخیم می‌شود و‌ ‌نوک آن به جلو می‌آید.
جوش نیز در صورت این کودکان دیده می‌شود.‌ در‌ ‌پسران اولین علامت، بزرگ شدن بیضه و سپس بلوغ دیگر اجزای اندام تناسلی است.  صدای این کودکان ضخیم و موهای صورت، زودتر از زمان معمول آن ظاهر می‌شود.

آیا‌ ‌درمان بلوغ زودرس لازم است؟‌
‌هنگامی‌که بلوغ در سنین پایین رخ دهد، رشد قدی کودکان بیشتر می‌شود و این کودکان به‌ ‌نسبت کودکان هم سن خود قدبلندتری خواهند داشت ولی پس از دو سه سال که بلوغ کامل شد، رشد قدی متوقف شده و در نهایت بزرگسالان کوتاه قدی خواهند شد.  از نظر شکل فیزیکی‌ ‌نیز ممکن است مشکلاتی دیده شود. به‌علاوه از نظر روانی، این کودکان دچار مشکلات زیادی خواهند شد.
 ‌رشد‌ ‌پستان یا ایجاد قاعدگی در دختران کم‌سن یا رویش موهای صورت و کلفتی صدا در پسران کم‌سن و مقایسه خود با سایر همسالان، باعث بروز اضطراب شدید در این کودکان و‌ ‌والدین آنها می شود. به‌خصوص در دختران مبتلا، احتمال سوء استفاده جنسی وجود دارد.  
بنابراین درمان باید بسیار زود شروع شود (قبل از سن استخوانی ۱۲ سال برای دختران و ۱۳ سال برای پسران.) در صورت موفقیت، پزشک درمان را تا‌ ‌رسیدن کودک به سن طبیعی بلوغ ادامه می‌دهد و سپس قطع می‌کند تا بلوغ به‌طور طبیعی‌ ‌در سن طبیعی پیش‌ رود.  آگاهی والدین به نشانه‌های بلوغ زودرس با مراجعه زود و به موقع موفقیت درمان را به‌دنبال دارد.
نکته مهم این است که هوش این کودکان‌ ‌طبیعی و حتی در مواردی بالاتر از کودکان هم‌سن است ولی به‌دلیل تغییرات ظاهری و‌ ‌نیز تاثیر هورمون‌ها ممکن است دچار اختلالات رفتاری، حالت‌های تهاجمی و حتی افسردگی‌ ‌شوند.
 بلوغ زودرس برای کودک و خانواده او، مشکل مهمی است لذا دقت و مراجعه فوری والدین به پزشک الزامی است.  
* بلوغ زودرس جنسی درپسران
عواملی باعث بلوغ می شوند که کاملاً و به درستی برای ما شناخته نشده اند. یک محور مهم در بدن وجود دارد که ممکن است دربرگیرنده عوامل مربوط به بلوغ جنسی باشد که به نام محور هیپوتالاموس ـ هیپوفیز و غدد جنسی یا غدد فوق کلیوی، مورد توجه بسیار است. هیپوفیز هورمونهای گنادوتروپین را ترشح می کند و هیپوتالاموس هورمونهای محرک هیپوفیز را می سازد و آزاد می کند و این مسیر هورمونی به غدد هدف یعنی غدد جنسی یا فوق کلیوی ختم می شود. قبل از شروع بلوغ ترشحات هورمونی گنادوتروپین از هیپوفیز کم است ولی احتمالاً تحت تأثیر غدد جنسی مردانه کنترل می شود. برای اینکه در نمونه های تجربی و آزمایشگاهی دیده شده که اگر فرد مذکری قبل از بلوغ اخته شود در واقع کنترل غدد جنسی بر هورمون گنادوتروپین کاهش یافته و سطح «گنادوتروپین ها» افزایش می یابد. با شروع دوره بلوغ سطح هورمونهای جنسی بخصوص در خواب اوج می گیرد و بعد از اینکه دوره بلوغ شروع شد سطح هورمونهای جنسی و FSH/LH در طول روز و بیداری نیز افزایش می یابد. آندروژنها نیز توسط غدد یاد شده ساخته می شود.
تستوسترون یا هورمون جنسی مردانه در زندگی جنینی از حدود هفته هفتم حاملگی در غدد جنین مذکر شروع به ساخته شدن می کند و ترشح آن افزایش می یابد. ترشح و افزایش تستوسترون باعث تغییرات و شکل گیری اعضای تناسلی خارجی یک فرد مذکر می شود. بلوغ در یک نوجوان مذکر با رویش مو در صورت، عقب رفتن خط رویش مو در پیشانی، وضعیت ظاهری بدن و لگن و اندامها، رویش مو در زیر بغل و ناحیه زهار به طرف بالا و به شکل لوزی شروع می شود. تغییر صدا نیز تقریبا در همین زمان اتفاق می افتد. تمامی این فرآیندها از حدود ۱۱، ۱۲ سالگی شروع می شوند و غالبا در یک دوره ۵ ساله تکمیل می شوند. البته سن شروع بلوغ و مراحل تکمیل آن در افراد مختلف متغیر است.
بلوغ زودرس جنسی بلوغ جنسی در سنین قبل از ۹ سالگی در پسرها به عنوان یک رویداد غیر طبیعی تلقی می شود. بلوغ زودرس واقعی یا بلوغ هم جنسی Isosexualکامل، زمانی به وجود می آید که مردسازی ناقص و فرآیند اسپرماتوژنز (ساختن اسپرم) روی داده باشد.
در حالی که بلوغ زودرس کاذب یا بلوغ زودرس هم جنسی ناقص در مواردی به وجود می آید که مردسازی بدون ساخت اسپرم اتفاق افتاده باشد. یعنی اینکه تشکیل آندروژن ناشی از فعال شدن زودرس سیستم هیپوفیز ـ هیپوتالاموس نیست. هرچند افتراق این دو مشکل است، اما این تفاوت وجود دارد.
مجموعه علل یا سندرومهایی که منجر به مردسازی زودرس می شوند شامل تومورهای سلول لیدیگ «سلول مولّد آندروژن»، تومورهای مترشحه گنادوتروپین کوریونیک انسانی یا (HCG)، تومورهای غده فوق کلیوی، هیپرپلازی و پرکاری مادرزادی غده فوق کلیوی، تجویز آندروژن یا هیپرپلازی و پرکاری سلولهای لیدیگ می باشند. در همه این موارد دیده شده که سطح تستوسترون یا «هورمون جنسی مردانه» پلاسما به صورت نامتناسب با سن افزایش قابل توجهی پیدا می کند. و علایم بلوغ زودرس جنسی و صفات ثانویه جنسی بروز پیدا می کند. تومورهای سلول لیدیگ در کودکان به ندرت دیده می شود اما باید توجه داشت در مواردی که اندازه بیضه های کودک متقارن نیست احتمال تومور سلول لیدیگ وجود دارد. و باید معاینات و آزمایشات لازم صورت گیرد. بقیه تومورهای فوق الذکر از جمله تومور مردساز غده فوق کلیوی نیز مقادیر زیادی در نهایت تستوسترون می سازند که باعث دگرگونی شرایط عادی کودک می شوند و بلوغ زودرس جنسی اتفاق می افتد.
یکی از علل بلوغ زودرس جنسی در پسران، هیپرپلازی مادرزادی یا افزایش فعالیت غده فوق کلیوی است که منجر به افزایش سطح ماده ای به نام ۱۷ هیدروکسی پروژسترون و در نتیجه افزایش سطح آندروژن می شود.
در این اختلال افزایش ترشح گنادوتروپین ممکن است در اوایل ثانویه بوده به طوری که بلوغ زودرس واقعی پس از آن روی دهد. در یک مورد خاص بلوغ زودرس جنسی مستقل از گنادوتروپین در پسرها ممکن است روی دهد که ناشی از هیپرپلازی اتونوم (خودکار) سلول لیدیگ باشد؛ یعنی بدون اینکه تومور سلول لیدیگ به وجود آمده باشد. این اختلال به صورت اتوزومال محدود به مردان، از پدر به پسرانش منتقل می شود و یا از مادرانی که حامل سالم این بیماری هستند به پسران منتقل می شود.
در این مورد خاص مردنمایی و علایم بلوغ زودرس جنسی حتی در سن ۲ سالگی شروع می شود. سطح هورمون تستوسترون افزایش می یابد و حتی به میزان بالغین می رسد. همان طور که گفتیم یکی دیگر از علل بلوغ زودرس جنسی در پسران فعال شدن زودرس سیستم هیپوتالاموس ـ هیپوفیز است که یا بدون علت «ایدیوپاتیک» است و یا در اثر تومورهای سیستم اعصاب مرکزی «CNS» یا در اثر عفونتها و سایر ضایعات ایجاد می شود.
امروزه با پیدایش روشهای تشخیصی پیشرفته مثل C.t.scan و MRI تأخیرهای گذشته در تشخیص بیماری از بین رفته و یا کمتر روی می دهد. اگر بلوغ زودرس جنسی در پسران ناشی از تومورهای مولد استروئید یا گنادوتروپین باشد و یا هیپرپلازی مادرزادی غده آدرنال (فوق کلیوی) یا اختلال در سیستم عصبی مرکزی «CNS» درمان به رفع این علل بستگی دارد.

* بلوغ زودرس چندجنسی: اگر در پسران نابالغ علایم جنسی زنانه بروز پیدا کند ممکن است ناشی از افزایش متوسط یا شدید هورمون زنانه سازی به نام «استروژن» باشد. به طور کلی و با توجه به پیشرفتهای چشمگیر در پاراکلینیک و ابزارهای تشخیص بیماریها هیچ گونه تأخیری در شناخت این بیماری موجه نیست. هنوز هم با وجود پیشرفت تکنولوژی، معاینه دقیق بیمار و علم و تجربه پزشک اهمیت و جایگاه خاص خویش را دارد. آنچه در این اختلال مهم است معاینه دقیق بدو تولد و پیگیری های بعدی و تشخیص و درمان مناسب و سریع است که هم بیمار را از ناهنجاریها و ناراحتی های جسمی و فیزیکی مراقبت می کند و هم زمینه های بروز اختلالات عصبی را از بین می برد و از بروز بسیاری از مشکلات اعصاب و روان و اختلالات رفتاری و اضطرابی پیشگیری به عمل می آید.

*  بلوغ زودرس جنسى در دختران  
بلوغ زودرس به ایجاد خصوصیات ثانویه جنسی قبل از ۸ سالگی در جنس مونث و قبل از ۹ سالگی در جنس مذکر اطلاق می شود.
در اکثر اوقات بلوغ زودرس جنسى یک خصیصه فامیلى است که به طور طبیعى اتفاق مى افتد اما بعضى مواقع نیز در اثر یک بیمارى شدید عضوى, مثل ضایعات و تومورهاى هیپوتالاموس, مننژیت و انسفالیت ایجاد مى شود. اما در درجه اول باید بلوغ جنسى واقعى را از بلوغ جنسى کاذب تشخیص داد.
نکته مهم این است که در جریان بلوغ واقعى دوره قاعدگى به طور طبیعى انجام مى شود. وجود پولیپ روده و هیپرپیگمانتاسیون مخاطى و لکه هاى شیر قهوه اى روى پوست ـ کم کارى تیروئید یا هیپوتروئیدیسیم ممکن است عواملى براى تشخیص بلوغ زودرس جنسى باشند و یا در تشخیص به ما کمک نمایند.  به هر حال تشخیص بموقع و درمان سریع بیمارى براى بیمار منافع زیادى دارد. زیرا بسیارى از کودکان مبتلا به بلوغ زودرس عاقبت به علت بسته شدن سریع اپى فیز استخوانها دچار کوتاهى قد و قامت و حتى کوتولگى مى شوند.  وقتى جوانه و برجستگى سینه در دختران قبل از ۸ سالگى ظاهر شود یا شروع عادت ماهانه قبل از ۹ سالگى باشد در واقع بلوغ جنسى زودرس اتفاق افتاده است. هنگامى که صفات ثانوى جنسى با ژنوتیپ (جنسیت ژنتیکى و غددى) فرد متناسب باشد یعنى به صورت ژنتیک زن ساز باشد و ظاهر فرد نیز دختر باشد این را اصطلاحا بلوغ جنسى زودرس همان جنس((sosexual)) مى گویند. و همین حالت در پسران نیز ممکن است اتفاق بیفتد. اما اگر صفات ثانویه جنسى (ظاهر فرد) با جنسیت ژنتیکى هماهنگ نباشد یعنى به صورت مردسازى در دختران و یا زن سازى در پسران باشد مى گویند آن فرد دچار بلوغ زودرس غیر همان جنسى یا((Heterosexual)) شده است.
بلوغ زودرس جنسى دختران به صورت((Isosexual)) یا همان جنسى به دو صورت عمده بروز پیدا مى کند:  در یک گروه بلوغ زودرس جنسى واقعى است یعنى با شروع بلوغ طبق روال عادى اما زودتر از موعد مشخص مى شود. در این گروه هورمونهاى گنادوتروپین دچار افزایش ترشح مى شوند و سیکلهاى قاعدگى نیز افزایش پیدا مى کنند. معتقدند که بیش از ۹۰ درصد بلوغ جنسى زودرس جنبه سرشتى دارد و علت مشخصى برایش نمى توان پیدا کرد.  یعنى محور سیستم عصبى مرکزى (   CNS  )  , هیپوتالاموس و هیپوفیز, زودتر از موعد طبیعى فعال مى شود و تکامل زودرس پیدا مى کند اما علت ناشناخته است.
نکته جالب توجه این است که در بیش از ۵۰% از این بیماران نوار مغز یا  (( الکتروانسفالوگرافى EEG   )) آنها غیر طبیعى است. در واقع بروز صفات ثانویه جنسى و شروع زودرس و زیاد قاعدگى و تخمک گذارى ممکن است منجر به بروز و تشدید اختلالات اعصاب و روان شود. با توجه به این موضوع مهم شروع درمان به محض تشخیص قطعى, الزامى است.  
درمان دارویى عمدتا به وقفه ترشح هورمونهاى ((گنادوتروپین)) معطوف مى شود. از آنجایى که بلوغ زودرس غالبا با بسته شدن زودرس صفحه رشد استخوانها نیز همراه است و باعث کوتاهى قد مى شود, متإسفانه همیشه با اقدام درمانى نمى توان جلوى این عارضه را گرفت ولى به هر حال شروع سریع تر درمان در این مورد هم موثر است.  در حدود ۱۰% از موارد بلوغ جنسى زودرس در اثر بیماریهاى جسمى مغز مثل تومورهاى مغزى, انسفالیت, مننژیت, صدمات و ضربه به جمجمه هیدروسفالى و سایر بیماریها به وجود مىآید. این گروه از بیماران دچار بلوغ زودرس جنسى داراى علت شناخته شده هستند. در هر صورت باید این دو گروه را از نظر علت شناسى از هم تشخیص داد چرا که گاهى بعضى از این بیماران که جزو گروه با علت ناشناخته قرار مى گیرند مبتلا به تومور مغزى هستند. بنابراین ضمن انجام آزمایشات هورمونى بایستى سیتى اسکن و یاMRI از مغز به عمل آید اما با همه اینها آنچه که در رابطه با ضایعات تومورال به تشخیص بیشتر کمک مى کند, وجود علایم و نشانه هاى عصبى همراه بلوغ زودرس جنسى است. در صورتى که وجود تومور مغز قطعى شود عمل جراحى و رادیوتراپى ضرورى است و میزان و درصد موفقیت درمان به پیشرفت ضایعه دارد.  در گروه دیگرى از دختران مبتلا به بلوغ زودرس جن س ى علت را باید در غده فوق کلیوى بیمار جستجو کرد. البته این ضایعه به ندرت اتفاق مى افتد اما در صورت وقوع به صورت هیپرپلازى یا افزایش فعالیت مادرزادى غده فوق کلیوى است معتقدند که این دسته از بیماران با کمبود آنزیمى به نام ((۲۱ هیدروکسیلاز)) مواجه هستند.

نوع دیگر بلوغ زودرس ج ن س ى, کاذب است  وقتى فردى به ظاهر دختر علایم زن نمایى به علت افزایش تولید هورمون استروژن داشته باشد اما دوره ماهانه نداشته و یا تخمک گذارى نمى کند این فرد دچار بلوغ زودرس جنسى کاذب مى شود. علل مختلفى براى ایجاد این نوع بلوغ وجود دارد.
شایع ترین علت آن کیستها یا تومورهاى تخمدانى مترشحه استروژن مى باشد. این نوع تومورها با پولیپهاى روده اى همراه است. در اینجا هم سونوگرافى تخمدانها و سیتى اسکن مى تواند در تشخیص و شناسایى آسیب و علت بیمارى کمک زیادى کند.
بلوغ زودرس ج ن س ى Hetrosexual یا غیر همان جنسى حالتى است که در دختران نابالغ اتفاق مى افتد که دچار علل مردسازى مى شوند. پرفعالیتى و هیپرپلازى مادرزادى غده فوق کلیوى و همچنین بعضى از تومورهاى تخمدانى یا غده فوق کلیوى باعث ترشح هورمونهاى جنسى مردانه یعنى آندروژنها مى شوند که در اندامهاى تناسلى بیمار ابهام ایجاد مى شود بخصوص پرکارى غده فوق کلیوى که با اشکال متنوعى از ابهام در دستگاه تناسلى خارجى همراه است.  
در مواجهه با بیماران دچار بلوغ زودرس به چه علایمى باید توجه کنیم؟
همان طور که قبلا گفتیم این مشکل مى تواند به صورت اشکال متنوع و علایم مختلفى همراه باشد. تشخیص بموقع و اقدام سریع درمانى اغلب کمک زیادى به رفع مشکل بیمار مى کند. بروز علایم ثانویه جنسى به طور زودرس یکى از علایم مهم است. یکى از این علایم پرمویى و رویش زودرس موهاى زیر بغل و ناحیه زهار است. حتى گاهى رویش مو در صورت هشداردهنده است. اگر چنانچه اعضاى تناسلى خارجى دخترى مبهم باشد و در تشخیص مذکر و مونث بودن او تردید وجود دارد در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه شود.
شواهدى از علایم کم کارى تیروئید و سابقه مصرف داروهاى حاوى استروژن عواملى هستند که منجر به بلوغ زودرس کاذب مى شوند و باید مورد توجه قرار بگیرند. رشد نامتناسب و یا متوقف شده طولى استخوانها نیز مهم است. سردردهایى که با تغییرات جنسى زودرس همراهند از اهمیت خاصى برخوردارند. وجود ناراحتى گوارشى همراه مثل پولیپ هاى روده قابل توجه اند. وجود برخى تغییرات مخاطى و تغییر رنگ مخاط و پوست و لکه هاى شیر قهوه اى پوستى ممکن است در تشخیص بیمارى موثر باشد.
گاهى نیز با وجود ترشح شیر از سینه به طور زودرس یا  ”  گالاکتوره ” باید به فکر بلوغ زودرس جنسى باشیم.
نکته مهم دیگرى که باید به آن توجه کنیم وجود علایم عصبى و روانى است. اضطراب و افسردگى ممکن است در اثر بروز عدم تعادل هورمونى و یا ناشى از اختلال در هویت جنسى ایجاد شوند; بنابراین تشخیص بموقع و درمان سریع و مناسب در پیشگیرى از بیمارى اعصاب و روان و حفظ بهداشت روانى به طور نسبى موثر است.


منبع : سایت پزشکان بدون مرز 
Bulgaria
آیافقط در آمدن موهای زبر در قسمت تناسلی دختر دلیل بر بلوغ زودرس است؟---------------خیر
United States
آیا در پسر 9 ساله فقط رویش مو در قسمت تناسلی و آثاری از رویش مو در زیز بغل نشانه بلوغ زودرس است
بله
آیا در پسر 9 ساله فقط رویش مو در قسمت تناسلی و آثاری از رویش مو در زیز بغل نشانه بلوغ زودرس استدوست عزیز نه
Sweden
man 16 sal hastam vali nemidanam chera royesh mo dar aazaye badanam ziad hast va !11 bayad chikar konam!!! nemitavanam berahne basham va khejalat mikesham chon hame fekr mikonan man +20 sal hastam!!! komak konid
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت شما و خسته نباشید. میخواستم بدونم احساس گرمای هوا و عرق ریختن زیاد دختر 7 ساله از علائم بلوغ زودرس هستش؟------------------خیر . بایک متخصص داخلی کودک تماس بگیرید لطفا
پسرم cpاست.6سال ونیم است.موهای بدنش زیاد ومشکی شده.دوبار تا حالا روی لباس زیرش ترشح سفید رنگ دیده ام.میترسم هزار تا مشکل دارد ممکن است این بلوغ باشد؟البته از 7ماهگی داروی تشنج می خورد
دختری هستم 15 ساله در 12 سالگی عادت شدم پارسال به دکتر مراجعه کردم به من گفت صفحه رشدت بسته شده ولی از اون موقع به دلیل تغذیه مناسب تا الان 4سانتی متر قد کشیدم ممکن تشخیص پزشک اشتباه باشه.------------------نگران نباشید .یا یه متخصص رشد صحبت کنید
Iran, Islamic Republic of
سلام پسر من حدود 12سال و5ماه داره كلاس دوم راهنمايي هست ميگه بيشتر هم كلاسي هام بلوغ شدن. اما خودش هيچ نشانه بلوغي در بدنش ديده نميشه اين منو كه مادرشم دچار مشكل كرده بلوغ پسرم بايد از چند سالگي شروع بشه؟
آرین
اصلا جای نگرانی نیست بلوغ در پسر ها از 13 تا 16 شروع میشه
Iran, Islamic Republic of
سلام.آیا بروز نشانه هایی از درد در نوک سینه پسر11 ساله از علایم بلوغ زودرس است؟
Iran, Islamic Republic of
سلامپسر من 9 ساله است و در ناحیه ی تناسلی و زیر بغل رویش مو دارد ضمنآ مدتی است که پوست صورت و مخصوصآ پیشانی اش چرب شده و جوش میزند، آیا باید به پزشک متخصص مراجعه کنم یا جای نگرانی نیست؟ ممنون
باسلام.دختر10 ساله ای دارم .زیربغلش موهای کرک مانندی دراومده میترسم به بلوغ زودرس دچاربشه. خودمن در14 سالگی به بلوغ رسیدم .چطورمیتونم ازاین اتفاق جلوگیری کنم؟------------به پزشك متخصص غدد مراجعه نمائيد
United States
سلام دختر من متولد ٨٣/٥/٥ هست يكي از سينه هاش كمي برجسته شده و موهاي زير بغلش ديده ميشه و عرق بدنش كمي بو ميده ايا ممكنه بلوغ زود رس داشته باشه .ممنون ميشم اگه جوابمو بدين چون خيلي نگرانم.-------------------اگر دخترخانم شما 14ساله باشد اين علائم كاملا طبيعي است و جاي نگراني ندارد . اگر زياد نگران هستيد براي اطمينان بيشتر مي توانيد به متخصص غدد مراجعه نمائيد
دختر من هفت ساله است سینه ی سمت چپ وقتی میگیرم از داخل یک توده دارد دخترم میگو ید وقتی لمس میکم درد مکند در ضمن اعلائم بلوغ را ندارد من را راهنما یی کنید----------------به متخصص غدد مراجعه نمائید
دکتربرای پسرم درسن نه سالگی به علت کوچکی آلت تناسلی سه دوره آمپول هورمونی تجویز کرد که بلافاصله بعداز آن تمام علایم بلوغ در او ظاهر شده است .آیا ممکن است باعث کوتاه قدی او بشود؟به کدام متخصص باید مراجعه کنیم؟
Iran, Islamic Republic of
ایا بلوغ زود رس برا یک پسرباعث میشه تو اینده مشکل بچه دار شدن داشته باشهد؟
من درروی بینی چند جوش دارم پایم کمی مو بیش تر دارد آیا بداست 11ساله==========خیر - طبیعیه
سلام دخترمن هشت سال ونیمه است نوک سینه هایش برچسته شده و زیر بغلش هم مو درآورده پیش متخصص غدد اطفال بردمش .ایشان گفتند چون اضافه وزن داره باید وزنش رو کم نه حداقل بیست کیلو گرم دخترم چهل وپنج کیلو وقدش صدو سی و پنج است . الان داره ورزش می کنه ورژیم هم داره . نمی دونم چه کارکنم مطمئنم که ارثی نیست خیلی نگرانش هستم و می ترسم که دیرشه لطفا منو راهنمایی کنید--------------------فقط با پزشك حضورا و با معاينه مراجعه نمائيد
با سلام دختر 8ساله دارم یکی ازسینه اش برجسنه شده درد دارد کمی بزرگ شده راهنمایی کنید ممنون
Iran, Islamic Republic of
با سلام دختري دارم كه نه سال و هشت ماه دارد چند روز قبل پريود شده است به همين خاطر واقعانگران هستم ايا اين بلوغ زودرس محسوب ميشود يا طبيعي است خواهش ميكنم مرا راهنمايي كنيد

------------------
سلام . کاملا با توجه با سن کودک مورد طبیعی و به موقع هست و میلیون ها دختر بچه در سراسر دنیا همین دوران کودک شما را طی کردن.
سلام دختر من 12سال دارد سینه هایش رشد کرده است و پریود هم شده است.وهمیشه دستش در داخل لباس زیرش است می خواستم ببینم دخترم بلوغ زود رس دارد؟مهساخیر
Iran, Islamic Republic of
علي=4من بسري 14 سال وشش ماه دارم روي صورتم موهاي زيادي مشاهده ميشود البته چندباراصلاح كردم ايا اين بلوغ زود رس است
Iran, Islamic Republic of
علي=4خواهش ميكنم جواب من روبديد
با سلام آیا رشد یک تار مو ضخیم و مقدار کمی کرک مانند در قسمت بالایی آلت پسر 9سال و 6 ماه (متولد بهمن 80)نشان بیماری ویا بلوغ زودرس است.علائم دیگری ندارد بجز چندجوش گرمی مانندبروی بینی و پیشانیولطفا راهنمایی نمایید باتشکر
باسلام آیاتراشیدن و یا خارج نمودن مو از ریشه درقسمت بالای آلت تناسلی پسر بچه 10 ساله عوارض دارد وباعث رشد بیشتر مو خواهد شد.----------------------بعله باعث رشد بیشتر موهای زائد خواهد شد . شما بهتر است با یک متخصص غدد و یا رشد مشورت کنید
با سلام لطفا پاسخ منو بدهید منتظرم و نگران :آیا رشد یک تار مو ضخیم و مقدار کمی کرک مانند در قسمت بالایی آلت پسر 9سال و 6 ماه (متولد بهمن 80)نشان بیماری ویا بلوغ زودرس است.علائم دیگری ندارد بجز چندجوش گرمی مانندبروی بینی و پیشانیولطفا راهنمایی نمایید باتشکر
سلام من یک پسر را می شناسم که 5 سال دارد و صدایش هم کلفت است موی زیادی هم روی صورت او نیست اوپسر عاقلی است ایا او به سن بلوغ رسیده است؟
Iran, Islamic Republic of
خیر
خوبه ممنون از اين اطلاعات
United States
باسلام و خسته نباشيد.دكترجان من يك دختر 10ساله دارم دي ماه 81 متولد شده- حدود چند ماه ميشه كه يكي از سينه هاش رشد كرده و اون يكي فرقي نكرده- كمي هم موهاي زير بغلش پررنگ شده- آيا سينه ش مشكلي داره؟آيا دچار بلوغ زودرس شده و قد كوتاه ميشه؟ اگه علائم پريود داشته باشه بايد چه بكنم ؟بايد چيكاركنم؟ خواهش ميكنم راهنمايي كنيد خيلي نگران هستم؟ -------------در کل طبیعی هستش - اما برای رفع نگرانی با یک متخصص غدد و هورمونها برای رشد ایشان صحبت کنید
United States
سلام-دخترمن متولد دي 81 است و حدود چند ماهي ميشه كه يكي از سينه هاش رشد كرده وموهاي زير بغلش هم پررنگ شده-لطفا بگيد آيا او دچار بلوغ زود رس شده؟ آيا كوتاه قد ميشه؟ اگه علائم پريود داشته باشه بايد چكاركنم؟ خواهش ميكنم راهنمايي كنيد؟---------------کاملا طبیعیه
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام دختر 7سال و4ماهه ای دارم که در ناحیه الت تناسلی اش موهای بلند وضخیمی رشد کرده ولی سینه هایش عادی است در ضمن بلتد قد ولاغر اندام می باشد ایا نشانه بلوغ زود رس میباشد ممنون از سایت مفیدتان-------شاید . به متخصص مربوطه جهت معاینه مراجعه نمائید
سمن
United States
من پسر ٦ ساله و نيم دارم كه بر روي دست و پاش مو در اورده و روي بيضه هم مو دارد ،از او از خون و سنجش سن استخوان گرفتند و مي گويند همه چيز علدي و نرمال است ،پس دليل اين رشد مو چيست
United States
مرسی اطلاعات مفیدی دریافت کردم.با وجود اینکه کارشناس ارشد روانشناسی ام نکات جامعی را اورده اید.اما من کارشناسی بیولوژی هم دارم بررسی شما ایا اعتبار علمی کافی دارد ؟ژن احتمالی اتوزومال است؟غالب یا مغلوب؟چطور میتوان ادعا کرد مادر حامل وسالم ناقل ژن به پسرش بوده؟باز سپاسگزارم
سلام پسری دارم که از دو سالگی عرقش بوی تند داشست الان هشت ساله است و دارد در ناجیه تناسلی اش موی کمی در میاورد.استرسش بالاست و بچه حساسی است. کمی عوض شده و مدام میگوید من دارم مرد می شوم! حتی می گوید آلتم دارد بزرگ می شود.کف دستش هم مدام خیس است.چه کنم؟دکتر غدد ببرمش؟--------بله حتما- چه اشکالی داره
حالم از سینه های زنان به هم میخوره نمیدونم چرا کمک کنید12سالمه
Iran, Islamic Republic of
بعداکه بزرگ شدی ازاین حرفت خندت میگیره
salam dokhtari daram 8 sale pezeshk tashkhis dade bolooqe zood ras dare va tahrikate jensi ham ziad dare aya darmane qati khahad shod?درمان اینا اینست که روی شناخت این بچه ها کار شود و به زبان خودش تربیت علمی جنسی کنی و بهش آمادگی بدهید . اگر کوتاهی کنید این اطلاعات مهم را از طریق غیر علمی و دوستان خود بصورت ناقص دریافت خواهد کرد . با او دوست باشید . می توان از غذاهای محرک یا کاکائو زیاد استفاده نکند و در یک کلاس ورزشی هم ثبت نام کنید
من 13 ساله ام و خیلی تازگی ها پرخاشگر وعصبی شدم ودیگه احساسات قبل را ندارم ودلم هم زیاد برای کسی نمیسوزه ورشد موی زاید زیادی هم دارم کمک کنید
Iran, Islamic Republic of
با سلام دختري دارم كه نه سال و هشت ماه دارد چند روز قبل پريود شده است به همين خاطر واقعانگران هستم ايا اين بلوغ زودرس محسوب ميشود يا طبيعي است خواهش ميكنم مرا راهنمايي كنيد با تشكر-----طبيعيست !!
Iran, Islamic Republic of
باتوجه به سنش کاملاطبیعیه
Iran, Islamic Republic of
آیا داشتن همه ی نشانه های بلوغ نشان دهنده ی اینکه دیگه رشد قد و جسمانی نداریم.متولد1377/1 لطف می کنین اگه سریع جواب بدین=======خير اصلا . اگر ورزش - تغذيه و خواب و خوراك خوبي داشته باشيد جداقل تا 18سالگي رشد خواهيد كرد
سلام من تقریبا تو هفت سالگی خونریزی داشتم طبیعیه؟ ----------هيچ ايرادي نداره كه با كمك مشاور مدرسه يا مادر خوبتان براي معاينه پزشكي به يك متخصص زنان مراجعه نمائيد .
من دختری دارم متولد تیر 80 هست تازگی ها خیلی پر خاشگر شده ولی هیچ کدوم از علائم رو نداره دکترا میگن بلوغش داره شروع میشه ولی علائمی نداره دکتر اشتباه کرده یا خیر؟
Iran, Islamic Republic of
باسلام دخترم ١١ ساله است تمام علائم بلوغ را كامل دارد ولي هنوز پريود نشده است ولي بلند شدن قد او بصورت جهشي خيلي نگرانم كرده در حال حاضر ١٦٠ سانت اندازه قد اوست لطفا راهنمايي كنيد---------------------با پزشك متخصص غدد رشدي صحبت كنيد
ميلاااااااااد
Iran, Islamic Republic of
بايد بگى ايول ديگه ١٦٠ هم اونقدر ترس نداره من خودم ١٤سالمه و ١٨٠ قدمه البته من پسرم
سلام پسرم 15 سال دارد و جدیدا نوک یکی از سینه هاش با آمده شده و با لمس کردن درد میگیرد خیلی نگرانم میشه کمک کنی
چرا از جاي مخصوص
با سلام پسر ٨ ساله اي دارم كه چند وقت است كه عرقش كمى بودار شده ايا اين به تنهايى علائم بلوغ زودرس است
خیر
MATH
Iran, Islamic Republic of
بفرمائید برای بلوغ زود رس و پیگیریهای درمانی آن به کجا باید مراجعه نمود؟
با تشکر
تینا
جواب دهید لطفا

با خانم دکتر قندچی که تبلیغ آن در این سایت اومده تماس بگیرید لطفا
محمد
United States
پسرى هستم بيست ساله در سن ٦سالگى بدونه اين كه بدونم دارم چيكار ميكنم خودمو به سنه بلوغ رسوندم در ١٦سالگى به خاطره قدكوتاهى به متخصص غدد مراجعه كردم اما نميدونستم علتش بلوغ زودرسه پزشكمم اينو تشخيس نداد با كلى ازمايش گفت تبيعى هستى وسه تا تستسترون تجويز كرد،كه ماهى يدونه تزريق كردم، اما تعثيرى نداشت، از همون وقتم ديگه رشد نكردم، الان تقريباً ١٥٠ قدمه موهايه صورتمم كامل نشده،به خاطره اين مضوع هيچ جا نميرم، ميخاستم بدونم اميدى هست كه رشت كنم؟
ناصر
داداش بنظرم شما قد و افزایش قد اینا رو کلا بیخیال شو دوباره برو ابتدایی رو بگذرون که املات درسته بشه- برات درست کلمات غلطی که نوشتی رو می نویسم برو سه صفحه از اینا بنویس بلکه کمی دیکته ات خوب شه بخدا . بیا :
تشخيس : تشخیص
تبيعى: طبیعی
تعثيرى: تاثیری
مضوع: موضوع
ميخاستم : می خواستم
رشت كنم: رشد کنم

کلاس خصوصی برو
علي
اقا ناصرشما هم برو به جاي اموزش املا كمي مطالعه روان شناسي كن تا ياد بگيري كسي كه داره يه مشكل پزشكي مطرح ميكنه نيازي به درس املا و اظهار فضل شما نداره!!!
سعید
Iran, Islamic Republic of
باشماهم عقیده هستم ،آقاناصرعزیزمشکلی داشته که رعایت ادبیات نگارشی براش مهم نبوده بایدبه ایشان مشورت صحیح داد آقاناصرنگران نباش علم بشری که تنها گوشه ای ازتوان خداددادی است خیلی پیشرفت دارد
آرمان
برو دنبال استروئیدهای بدنسازی،البته با مشورت پزشک ومربی بدنسازی.
Iran, Islamic Republic of
واقعاکه....
ایلا
سلام پسر من 9 ساله است و در ناحیه ی تناسلی و زیر بغل رویش مو دارد ضمنآ مدتی است که پوست صورت و مخصوصآ پیشانی اش چرب شده و جوش میزند، آیا باید به پزشک متخصص مراجعه کنم یا جای نگرانی نیست؟ ممنون
MEYSAM
Iran, Islamic Republic of
PESARI 14SALE HASTAM GHADMAN175 AZ SEN 11ALAYEM BLOGH DASHTAM AYA GHADAM BOLAND MISHE?
ن.ن
United States
با سلام دخترم متولد 19/ 5/ 85است الان سینه هایش درد می کند با توجهبه اینکه خودم در 9 سالگی پریود شده ام می ترسم اگر پزشک غدد دارو تجویز کرد و مصرف شود عوارض داشته باشدلطفا راهنمایی کنید
مریم
با سلام . دخترم 9 سال دارد سینه ی سمت چپ او سفت و کمی درد دارد مشکل چیست؟
ژین
خوب بود
گل لاله
Iran, Islamic Republic of
اگه میشه یکی به من بگه خارجی هاهم پریودد میشوند
rez
Iran, Islamic Republic of
بله میشن
rez
Iran, Islamic Republic of
من از این که دوستانم بگویند پریو د شدی شرم دارم و میترسم من 13 سال دارم جواب آن ها را نه می گویم وآنهامیگویند چرا؟ راهنمایی ام کنید


--------------------
سلام. دختر خوب اینجور مسائل شخصیه و فقط از مادر،پزشک،مربی بهداشت و مشاور مدرسه یا معلم زیست یا علوم سئوال کنید نه از دوستان هم سن و سال خود . آفرین که شرم و حیا دارین و از دوستان نمی پرسید چون انها بخاطر عدم اطلاع بیشتر گمراهتون خواهند کرد
زینب
Iran, Islamic Republic of
من دختری ١٢ساله دارم از بدنش مو در نمی یاد صورتش جوش در نمی یاره صورت سیاهش سفید سفید شده و عادت ماهیانه نمی شه چرا دخترم اینطوری شده
ثفورا
Iran, Islamic Republic of
سلام من 13 سال دارم نمیدونم چرا پریود نمیشم همه دوستام شدن...
نگرانم آخه دیابت دارم میگم نکنه راهنمایی میخوام
Iran, Islamic Republic of
دوست من اگردخترتا18سالگی پریودنشه خطرناکه اماشمانگران نباش هنوز وقت داری
سارینا
Iran, Islamic Republic of
سلام اقای دکتر من دختری 13 ام مادرم در چند سال پیش مرا به دکتر غدد کودکان برد و چند سالی امپول میزدم تا پریود نشم الان باگذشت چند سال سینه هایم رشد کرده زیر بغل و مثانه ام مو دارد اما هنوز پریود نشدم پدرم مرا به پیش دکتری برد و اقای دکتر بعد از معاینه ها گفت جای نگرانی نیست ووقتی از طرف مدرسه مرا معاینه کردند گفتند بروم پیش دکتر ماما وزنان دیگر کلافه شدم از بس پیش دکتر رفتم راهنمایی ام کنید
سودا
Iran, Islamic Republic of
دستتون درد نکنه خوب بود امکان داره قد دخترا از13سالگی تا پایان سن بلوغ بلند نشه
یاسمن
Romania
سلام من دختری هستم 13 ساله از کرج چند وقتی است که داداش دارم وداداشم 5 سالشه بعد منو اذیت میکنه و مادر پدرم منو مقصر میدونن و جدیدا مادرم که امشب خواستیم بریم بیرون گفتم دااشو نیار خودمو ابجی تو بریم ولی گوش ندادن بعدا مامانم تو چشمام زل زدو گفت تو نباشی بهتره ............................................ نه این بلکه چیز های دیگر هم هست ممنونم بگید من باید چه کنم ایا حق من خود کشی نیست؟؟؟؟؟


-----------
سلام . ممنون از تماس شما دختر خوبم ..... متاسفانه بعضی والدین بین فرزنداشون حتی بین دخترو پسر شون یا نا اگاهانه و یا عمدی تفاوت و تبعیض قایلند . و شما تنها نیستید و خیلی ها مشکل شما رو دارن . لطفا از ذکر گناهان کبیره مانند خودکشی که همان قتا نفس هست خودداری کنید . مشکل شما براحتی قابل حل هست . از آنها بخواهید شما رو ببرند پیش یک مشاور خانواده و یا اینکه به مشاو ریا مربی پرورشی مدرسه مشکل خود را بگویید تا آنها با پدر و مادرتان صیحبت کنند . پیشنهاد دیگه ام اینه خواسته ها و انتظارات خود رو خیلی زیبا و بدون تعارف برای پدر و مادرت بصورت یک نامه بنویس . امیدوارم با گرتن نمرات خوب درسی و پیشرفت در کارهایت لیاقت خود رو به آنها به اثبات برسونی . و من مطمئن هستم شما می تونید دخترم . موفق باشید
رز
Iran, Islamic Republic of
سلام دختر من متولد آبان 86 هست..الان روی قسمت تناسلی اش کمی موی بلند درآورده.علامت دیگه ای از بلوغ نداره..این علامت نشانه بلوغ زودرس هست یا نه..ممنون میشم جواب بدین
امیر
Iran, Islamic Republic of
سلام.پسری ۱۴ ساله هستم.رشد مو های صورت من نسبت به همکلاسی ها ‌و اطرافیان هم سن خودم کمتر هست.میخواستم بدونم آیا درمان داره؟؟ یاممکنه برطرف شه؟؟ بیشتر علأم بلوغ در من اتفاق افتاده یا در حال صورت گرفتن هست جز این یکی.
هدیه
Iran, Islamic Republic of
سلام اسمم هدیه است 13 سالمه زیر بغل و مثانم مو در اورده قدم150 است وضنم 35 پریود نشدم میترسم چی کار کنم
ملیکا
Iran, Islamic Republic of
سلام.من14سالمه و هیچ علائمی از بلوغ حتی رشد سینه هاهم در من دیده نميشه. دوستام فکر میکنن که من پسرم.ومن به خاطر این موضوع ناراحتم.توروخدا کمکم کنید.به مامانمم نمیتونم بگم.ممنونم. کمک کنید.😔
Iran, Islamic Republic of
عزیزم سعی کن حتمن به مامانت بگی تا کمکت کنه و پیش دکتر ببرتت اگه نمیشه حداقل به خاله یا عمه که باهاشون راحتی بگو ..با مامانت راحت باش ایشون هم مثل شما ی روزی نوجوان بوده و همه اینارو تجربه کرده
مهتا
Iran, Islamic Republic of
من دختری 12ساله هستم من درباره ی بلوغ چیز زیادی نمیدونم موهای زاعد ام در امد ه ولی
به مادرم هنوز نگفته اما همه ی دوستام ریود شدن ولی من نشودم نگران ام موهای تناسلیم در امده ولی هنوز نزدم باید بزنم. رشد کرده کمک ام کنید
علی
Iran, Islamic Republic of
شما چاره ای ندارین بجز این رابطه تون با مادرتون صمیمی بشه و از تجربیات مادر استفاده کنین دخترم . خجالت نداره .انسان ها دو دسته هستن یا مرد یا زن هستن و هرکدوم یک مدلی بزرگ می شن . پس این چیزا طبیعیه . حتما از مادرتون بپرسین نه از دوستان ناآگاه که بیراهه میرن
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!