يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ / ۱۹:۵۷
کد مطلب: 7314
۰

تاثیر تعطیلات سال نوی میلادی بر بازار کامپیوتر ایران

اختلال در روند عرضه کالا و رشد قيمت‌ها هر سال با نزدیک شدن به سال نوی میلادی بازار کامپیوتر ما شاهد تغییر و تحولاتی است که با تحولات بازار جهانی متفاوت است.
  چرا که معمولا هر سال با نزدیک شدن به سال نوی میلادی کارخانه‌هاي تولیدکننده و شرکت‌های مادر به منظور فراهم کردن زمینه برای ورود محصولات جدیدتر، قيمت‌ها را کاهش داده و به این ترتیب خریداران کالاهای کامپیوتری در کشورهای آمریکایی و اروپایی مي‌توانند کالاهای این حوزه را با تخفیف خریداری کنند. اما متاسفانه با وجودي كه در كشور ما كامپيوتر جايگاه خاصي يافته است و عنوان كالاي پرمصرف را يدك مي‌كشد، به دلايل مختلفي، از جمله موضوع تحريم نه‌تنها از تحولات تكنولوژيكي دنيا نسبت به ساير كشورها عقب‌تر است، بلكه به دليل اينكه در مورد بسياري از كالاها فاقد نمايندگي‌هاي رسمي و منتخب از طرف شركت مادر است، نمي‌توان شاهد تاثيرپذيري روند قيمت‌ها در بازار ايران از حراج‌هاي پايان سال ميلادي شركت‌هاي كامپيوتري بود و باز هم نمي‌توان انتظار داشت مصرف‌كننده ايراني به يمن فرا رسيدن سال نو ميلادي از حراج‌هاي پايان سال شركت‌هاي كامپيوتري منتفع شود.به غیر از این موضوع، بازار کامپیوتر ما شاهد تغییر و تحولاتی است که در این گزارش ما به بررسی این تحولات مي‌پردازیم.
سال نوی میلادی و بازار کامپیوتر ایران
به گفته کارشناسان و فعالان بازار کامپیوتر، بازار کامپیوتر ایران و در کل کشورهایی که از لحاظ اقتصادی در تحریم به سر مي‌برند در دو برهه زمانی تحت تاثیر تعطیلات پایان سال نوی میلادی قرار مي‌گیرند.برهه زمانی اول، قبل از تعطیلات سال نوی میلادی است که از اوایل آذر ماه شاهد تاثیرات این اتفاق در بازار بوده و هستیم، چراکه در این ایام معمولا تقاضا برای کالاهای حوزه کامپیوتر افزایش یافته و اکثر شرکت‌های دولتی هم برای خرید اقدام مي‌کنند، اما میزان عرضه مانند سابق است. ولی فعالان بازار با توجه به این تجربه که از اواخر آذرماه با کاهش موجودی در زمینه کالاهای مختلف مواجه مي‌شوند، قيمت‌ها را افزایش مي‌دهند. به این ترتیب در بازار داخلی با رشد قيمت‌ها مواجه مي‌شویم.این درحالی است که در سایر کشورها خریداران مي‌توانند کالاها را با قیمت‌هایی به مراتب ارزان‌تر از قبل خریداری کنند.برهه زمانی دوم هم، طی تعطیلات سال نوی میلادی است که در این دوره که حدودا یک هفته است، بازار با کاهش موجودی و رشد بیشر قيمت‌ها مواجه مي‌شود، چرا که تعطیلات یک هفته‌اي میزان عرضه کالا به بازار را کند می‌کند.سهیل ترکان، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فراسو
در این باره مي‌گوید، معمولا در سایر کشورها تاثیر نزدیک شدن به سال نو را، قبل از سال نو و در روزهای پایانی سال می‌توان مشاهده کرد. به عنوان مثال در ماه‌های دسامبر و نوامبر میزان تقاضا در کشورهای دیگر افزایش یافته و شرکت‌های عرضه‌کننده هم بابت فروش کالاهای خود به خریداران تخفیف یا پروموشن ارائه مي‌کنند، اما در کشور ما این‌طور نیست.مهدی بکائی رییس هیات‌مدیره شرکت همراه پردازان هم در این باره می‌گوید، ارائه تخفیف و پروموشن توسط کمپانی‌ها از رویدادهای طبیعی هفته‌هاي آخر سال میلادی است، ولی متاسفانه در کشور ما خبری از این تخفیف‌ها نیست و ما تنها با کاهش موجودی و رشد قيمت‌ها مواجه مي‌شویم. به گفته وی، بسياري از شركت‌هاي توليدكننده در كشور ما فاقد نمايندگي هستند كه در اين زمينه مي‌توان به برند Apple اشاره كرد كه مثلا تصميم مي‌گيرد در ماه دسامبر قيمت تمام كالاهايش را كاهش دهد و اين تخفيف شامل حال تمام نمايندگي‌هايش در 140 كشور دنيا مي‌شود، ولي در ايران امكان اعمال اين تخفيف وجود ندارد. زيرا Apple اصلا در ايران نمايندگي ندارد. پس نبايد انتظار داشت، اگر تغييري در دنيا طي ماه‌‌هاي پاياني سال ميلادي رخ دهد در ايران نيز شاهد آن باشيم.جمشيدي، یکی از فعالان بازار در مركز خريد پايتخت در اين زمينه مي‌گويد: اگرچه روزهاي پاياني سال ميلادي براي كاربران رايانه در ساير كشورها با حراج و شكست قيمت رايانه و تجهيزات كامپيوتري به ويژه رم، پردازنده و مادربورد همراه است، اما كاربر ايراني از اين حراج‌ها بهره‌اي نمي‌برد و حراج‌هاي پايان سال ميلادي شركت‌هاي كامپيوتري شامل حال كاربران ايراني رايانه نمي‌شود.
به گفته وي، با توجه به بحث تحريم، اكثر توليدكنندگان رايانه، فاقد نمايندگي رسمي و حتي فروشگاه به معني واقعي در كشور ما هستند. به همين دليل فروشندگان داخلي از دستورالعمل‌هاي شركت‌هاي مادر پيروي نمي‌كنند، چرا كه اولا سودي برايشان ندارد و دوما لزومي ندارد از شركتي كه هيچ حمايتي از آنها نمي‌كند، پيروي كنند.
در کل کارشناسان و فعالان بازار معتقدند به طور کلی تعطیلات سال نوی میلادی در کشور ما باعث رشد قیمت و کاهش موجودی در یک برهه زمانی یک تا دو ماهه مي‌شود و خبری هم از کاهش قيمت‌ها یا استفاده از تخفیف‌هاي پایان سال نیست.
از تعطیلات کریسمس تا تعطیلات سال نوی چینی‌ها
اگرچه فعالان بازار و کارشناسان تاثیر تعطیلات سال نوی میلادي را بر بازار کامپیوتر ما غیر قابل انکار مي‌دانند، اما گروه دیگری معتقدند تعطیلات سال نوی چینی‌ها یا به عبارتیChinese New Year تاثیر بیشتری روی بازار کامپیوتر ما که از لحاظ واردات کالاها به شدت به این کشور وابسته هستیم، مي‌گذارد.
سهیل ترکان، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فراسو با تایید این مطلب گفت، از آنجا که بیشترین مراوده تجاری ما برای واردات کامپیوتر و کالاهای حوزه آي‌تی با کشور چین است، تعطیلات سال نوی این کشور تاثیر بیشتری روی بازار کامپیوتر ما و روند قيمت‌ها و همچنین میزان عرضه کالا به بازار می‌گذارد. به گفته وی، معمولا در این ایام کالاها با تاخیر وارد بازار داخلی مي‌شوند و قيمت‌ها نیز افزایش مي‌یابند.کوروش عباسی،مدیر روابط عمومی شرکت آواژنگ هم با بیان این مطلب که در حال حاضر شرایط بازار در حدی پیچیده و بحرانی است که کاهش عرضه و رشد قيمت‌ها به دلیل نزديك شدن به تعطیلات سال نوی میلادی چندان اهمیتی ندارد، گفت: با این وجود نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس تاثیر چندانی در شرایط فعلی روی بازار ما ندارد و از نظر من تعطیلات سال نوی کشور چین تاثیر بیشتری روی بازار ما مي‌گذارد.به گفته وی، شاید مهمترین اتفاقی که تعطیلات سال نوی میلادی و چینی روی بازار ما بگذارند تاخیر در عرضه کالا و رشد قيمت‌ها در مورد کالاها به ویژه کالا FAST MIVING باشد.
بازار قطعه تاثیرپذیر از بازار نوت‌بوک
به گفته کارشناسان و فعالان بازار،به طور کلی بازار قطعه بیش از بازار لپ‌تاپ تحت تاثیر تعطیلات سال نوی میلادی یا چینی‌ها قرار مي‌گیرد، چرا که اکثر تولیدکنندگان قطعاتی مانند مادربورد، رم، کارت گرافیک و... در پایان سال تکنولوژی‌هاي قدیمی را در حراج‌هاي فصلی به فروش مي‌رسانند. ولی در مورد نوت‌بوک این‌طور نیست. بر اساس اعلام شرکت ایران رهجو، معمولا شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ هر دو یا سه ماه یکبار مدل‌های جدید را روانه بازار کرده و قیمت مدل‌های قدیمی را کاهش می‌دهند. پس دلیلی ندارد به بهانه سال نوی میلادی یا چینی برای عرضه محصولات جدید قيمت‌ها را کاهش دهند و زمینه را برای ورود مدل‌های جدید فراهم کنند.
ختم کلام
فعالان بازار و کارشناسان بر این باورند که طی هفته‌هاي آینده در بازار کامپیوتر شاهد بروز اتفاقات بيشتري خواهیم بود و حتی اگر نرخ دلار روندی نزولی در پیش گیرد و حتی به قیمت سابق خود برسد، ولی در بازار کامپیوتر به ویژه قطعه شاهد رشد قيمت‌ها خواهیم بود.
پس به این ترتیب به نظر مي‌رسد اگر قصد خرید دارید اکنون بهترین زمان برای خرید کالا است. هرچند که فعالان بازار رغبتی برای به فروش رساندن کالاهای خود ندارند.
 مريم عسگري
دنیای اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند