جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ / ۱۸:۱۹
کد مطلب: 7339
۰

کارمند دانستن معلمان ضربه مُهلکی بر پیکره آموزش و پرورش وارد کرده است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شأن معلم «پژوهشگری» است، نه «کارمندی» گفت: یکی از ضربات مهلک بر پیکره آموزش و پرورش نیز همین بوده است که معلم را کارمند دانسته‌اند.
 به گزارش فارس ، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، امروز در مراسم تقدیر از فرهنگیان و دانش‌آموزان پژوهشگر که در سالن حجاب برگزار شد، با اشاره به رویکرد پژوهشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: پس از این باید کتاب‌هایی در سازمان پژوهش چاپ شود که مطالب را با رویکرد پژوهشی به دانش‌آموزان ارائه دهد. وی با بیان اینکه تا صدسال دیگر هم معلم را پژوهشگر می‌دانم نه کارمند، گفت: این یک خطای استراتژیک است که معلم را کارمند بدانیم و یکی از ضربات مهلک بر پیکره آموزش و پرورش نیز همین بوده است که معلم را کارمند دانسته‌اند. حاجی‌بابایی با اشاره به جایگاه پژوهش‌های انجام شده در آموزش و پرورش در میان پژوهش‌های کشوری عنوان کرد: اگر الان به طور نیم‌بند به جایی بند هستیم، به خاطر پژوهش‌های آموزش و پرورش است و اگر در جایی آسیبی نیز دیده‌ایم، به خاطر آموزش و پرورش است.  
* مدیران مدارس مسئول ستاد "تحول بنیادین" در مدرسه خود می‌شوند/ قُطر کتاب‌ها مهم نیست وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر پژوهش‌محور شدن کتاب‌ها و ساعات درسی عنوان کرد: کتاب‌هایی باید نوشته شود که قُطر آنها مهم نیست، بلکه باید دانش‌آموزان را به تفکر، اندیشه، خلاقیت و نوآوری هدایت کند. وی با اشاره به رونمایی از سند تحول بنیادین اظهار داشت: کسی نمی‌تواند روی اصل سند و مبانی آن بحث جدی داشته باشد، البته باب نقد همیشه باز است و هر 5 سال یک بار امکان ترمیم سند وجود دارد. حاجی‌بابایی اضافه کرد: هر مدیر مدرسه‌ای مسئولیت ستاد تحول بنیادین در مدرسه خود پیدا می‌کند و باید این سند را در مدرسه خود تبیین کند.
 
* درباره 6 ساله شدن ابتدایی نباید یک سر سوزن تردید پیش بیاید وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی در رابطه با مسائل آموزش و پرورش تأکید کرد: وزیر و معاونان وی باید هر روز صحبت و اطلاع‌رسانی کنند و اگر یک روز دیرتر صحبت کنند، مسائلی در جامعه پیش می‌آید که نمی‌توانیم پاسخگوی آن باشیم.
 
وی با اشاره به 6 ساله شدن دوره ابتدایی اظهار داشت: 23 سال است که فکر می‌شود که دوره ابتدایی 5 ساله باشد یا 6 ساله، حالا که به این نتیجه رسیده‌اند که این دوره 6 ساله باشد، نباید یک سر سوزن در این کار تزلزل و تردید پیش بیاید.
 
حاجی‌بابایی در پایان خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با این پشتوانه، برای اجرا نیازمند حمایت است. در این مراسم از معلمان و دانش‌آموزان پژوهشگر با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.   حاشیه‌های مراسم تجلیل از معلمان پژوهشگر
آقا معلم که گویا عُمرش را برای پژوهش گذاشته است، با حضور در کنار تریبون سخنرانی وزیر از بی‌مهری‌ها گلایه کرد و البته آقای وزیر هم در پاسخ او، فضا را برای گله‌گذاری متقابل مهیّا دید.
 مراسم روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان و دانش‌آموزان برتر پژوهنده که امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش و جمعی از معاونان وی در سالن حجاب برگزار شد، با حاشیه‌های جالبی همراه بود که گویای جلوه‌هایی از رفتار ادارات با فرهنگیان و دردها و دغدغه‌های آنان است. پس از آنکه مراسم با حدود 30 دقیقه تأخیر، در ساعت 9 و 30 دقیقه صبح آغاز شد، در ابتدا رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش خیر مقدم گفت و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این وزارتخانه به سخنرانی پرداخت، تا اینکه نوبت به شخص اول نظام تعلیم و تربیت رسید که این روزها با رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رسانه‌ای‌تر شده است. حاجی‌بابایی در سخنان خود از اهمیت پژوهش در آموزش و پرورش گفت و از ضربه مهلکی که دوری معلم از کار پژوهشی و «کارمند» دانستن او به آموزش و پرورش وارد کرده است، یاد کرد. در میانه سخنان وزیر آموزش و پرورش و هنگامی که وی از اهمیت اجرای سند تحول بنیادین سخن می‌گفت، یکی از پژوهشگران بازنشسته پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به جایگاه نزدیک شد و خطاب به وزیر گفت «آقای دکتر! می‌خواهم یک جمله عرض کنم چون خودتان گفتید که صحبت کنیم».
 
حاجی‌بابایی پاسخ این شخص را اینطور داد که «این جا نه؛ وسط صحبت است»، اما مخالفت وزیر مانع از اظهارنظر این فرهنگی پیشکسوت نشد و وی با بیان اینکه «صحبتم راجع به همین بحث است و می‌خواهم از شما تشکر کنم» این‌گونه اصرار کرد «اگر راست‌ می‌گویید، یک دقیقه اجازه بدهید؛ هم صحبتم راجع به سند تحول بنیادین است و هم برای تشکر از هوشمندی شماست، نترسید!».
 
وزیر آموزش و پرورش هم با بیان این جمله که «ما نمی‌ترسیم» به او اجازه صحبت داد و البته باز هم بر نظر قبلی خودش اصرار کرد که «این روش سنت نیست که کسی این‌طور صحبت کند». پس از اجازه وزیر، این پژوهشگر بازنشسته درد دل‌های خود را در کنار تریبون وزیر و خطاب به حاضران در برنامه این‌طور بیان کرد «آقای وزیر کلمات بسیار زیبایی را گفتند و دستشان را هم به عنوان یک معلم که 30 سال خدمت کرده‌ام، می‌بوسم.
 
با وزارت ایشان مسیر درست پیش می‌رود، اما یک جمله باید عرض کنم و آن هم اینکه باید پشت سر کلمات زیبا، عمل و پشتوانه نیز باشد و باید شاهد این باشیم که قدری به دوستانی که برای ارائه پیشنهادها و نقدها و نظرهای خود حرفی دارند، وقت ملاقات بدهید». این فرهنگی بازنشسته از شخصی یاد کرد که گویا اجحافی در حق او و جایگاه علمی‌اش صورت گرفته است؛ وی ادامه داد «دکتر مهرمحمدی کسی است که 20 سال برای این سند زحمت کشیده است و در این مملکت حق دارد؛ حال نباید سایت وزارت آموزش و پرورش بیاید و با کلمات بی‌ادبانه او را بکوبد! شاید اشتباهاتی هم داشته باشد».
 
وی سخن خود را با وزیر آموزش و پرورش و حاضران این همایش این‌طور ادامه داد: «شما مُروّج معارف اسلامی بوده‌اید و قرآن را به صحنه تعلیم و تربیت آورده‌اید، اما دو بار از شما به طور مستقیم درخواست ملاقات کرده‌ایم، ولی...». در این هنگام، سخنان این فرهنگی دردمند و پیشکسوت تشویق یکپارچه حضار را به دنبال آورد و او نیز برای نشان دادن حُسن نیت خود، دوباره از وزیر آموزش و پرورش تشکر کرد و صورت وی را بوسید و به جای خود برگشت. پس از این درد دل علنی، حاجی‌بابایی نیز دنباله سخن آن فرهنگی را گرفت و از همه کسانی که برای به بار نشستن سند تحول بنیادین زحمت کشیده‌اند، تشکر کرد و گفت: «یکی از کسانی که بیشترین زحمت را برای این سند کشیده است، آقای نویدادهم (دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش) است که اسمی از او نیست». وی افزود: «خود من دو سال وقت گذاشته‌ام، حالا دیگر نمی‌شود که وقتی رئیس جمهور صحبت می‌کند، کسی بلند شود و بگوید که از حاجی‌بابایی هم تشکر کنید؛ اینها مشخص است».
 
وزیر دستگاه تعلیم و تربیت باز هم از گلایه کردن صرف‌نظر نکرد و گفت: «این دوست ما خیلی محترمانه سخن گفت، اما قطعاً در چنین جلسه‌ای که اهل پژوهش حضور دارند، کسی بلند نمی‌شود و این‌جوری صحبت نمی‌کند، چرا که اخلاقاً پسندیده نیست!».
 
حاجی‌بابایی گلایه پژوهشگر پیشکسوت از سایت این وزارتخانه را هم از خاطر نبرد و اظهار داشت: «بعید می‌دانم سایت وزارت آموزش و پرورش درباره هیچکس کلماتی بکار بگیرد که شأن افراد را زیر سؤال ببرد و اگر هم بوده است، موردش را بگویید تا پیگیری کنم».
 
پس از این گفت و شنود، وزیر آموزش و پرورش سخنان خود را جمع‌بندی و از تعدادی از معلمان و دانش‌آموزان پژوهنده برتر نیز تجلیل کرد و در نهایت از مراسم خارج شد.
 
با حضور وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران که البته با تلاش و تکاپوی آنان برای رسیدن به ماشین وزیر همراه بود، یک فرهنگی زن نسبتاً سالخورده نیز که گویا به خاطر دویدن طول پله‌ها به نفس نفس زدن افتاده بود، خود را به حاجی‌بابایی رساند و در حالی که بغض مانع حرف زدنش می‌شد، به سختی از مشکل خود برای حل معضل مدرک معادل و عدم پاسخگویی به وی در استان محل خدمتش، سخن گفت و وزیر نیز به مسئولان حاضر در اطراف خود سفارش پیگیری و حل مشکل او را کرد.      
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن