شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۸
کد مطلب: 8060
۰

دلايل، عوارض و راههاي درمان بي خوابي

    دکتر مهدي کريمي در نگاهي کلي به دلايل ،عوارض و راههاي درمان بي خوابي اشاره کرد و گفت: سبک زندگي نامناسب از دلايل اصلي بي خوابي است.  دکتر مهدي کريمي ، روانپزشک در گفت وگو با آريا در خصوص مشکل بي خوابي در افراد گفت: فيزيولوژي خواب به اين صورت است که تمام سيستم هاي بيولوژيک دوره هاي استراحت دارند. وي ادامه داد: خواب براي زنده ماندن ضروري است آنگونه که در مطالعات مشخص شده،محروميت از خواب در موش ها به مدت 1 ماه منجر به مرگ آنها شده است. دکتر مهدي کريمي همچنين گفت: بي خوابي در واقع ناکافي بودن خواب از نظر مقدار و کيفيت خواب است که معمولا با خواب آلودگي در طول روز همراه است . به گفته وي، طول مدت طبيعي خواب در هر ساعت ممکن است متغير باشد، در واقع از بين 4 ساعت تا 11 ساعت نرمال تلقي مي شود، ولي کمتر از اين ميزان و يا بيشتر از ساعت گفته شده غير طبيعي است. اين روانپزشک خاطر نشان کرد: اگر فردي  3 يا 4 بار  در هفته نتواند بخوابد بي خوابي تلقي مي شود که البته ممکن است به صورت خاص و يا مزمن باشد. وي خاطر نشان کرد: در جوامع مختلف آمارها در خصوص بي خوابي متفاوت است مثلا در کشور آمريکا مشخص شده است که 20 درصد مردم دچار بي خوابي هستند که اين بي خوابي ها ممکن است  مشکل در به خواب رفتن و يا تداوم درخواب باشد. دکتر کريمي در خصوص مشکل در هنگام به خواب رفتن گفت: بسياري از مراجعه کنندگان به مطب هاي روانپزشکي اذعان دارند که در ابتداي خواب با مشکل مواجه هستند همچنين برخي از افراد از بيداري هاي مکرر بعد از خواب رنج مي برند. به گفته دکتر کريمي، اگر کسي سو» مصرف الکل داشته باشد در طول خواب بيداري هاي مکرر خواهد داشت.

پرخاشگري و عدم تمرکز
از عوارض اختلال در خواب

وي در ادامه به بي خوابي هاي ديگر نيز اشاره کرد و گفت: گاهي بي خوابي ها به نحوي است که فرد بعد از بيدار شدن کوتاه مدت از خواب، ديگر خوابش نمي برد يعني زودتر از زمان اصلي بيدار مي شود و ديگر نمي تواند بخوابند، در اين زمينه بايد گفت ،بسياري از افرادي که افسرده هستند با بيدار شدن زود هنگام مواجه هستند. اين روانپزشک ادامه داد: همچنين گاهي اوقات مشاهده مي شود که فرد به موقع مي خوابد و بيدار مي شود ولي بعد از بيدار  شدن     احساس شادابي و رفع خستگي نمي کند. به گفته وي ، مشکل در تمرکز ، تحريک پذيري و پرخاشگري از عوارض اختلال در خواب است. دکتر کريمي به دلايل بي خوابي اشاره کرد و گفت: مسائل روحي و رواني، فيزيولوژيکال يا بيماري جسمي، مصرف داروها و در نهايت شايع ترين علت بي خوابي مربوط به روش زندگي است که در کل ،همه موارد گفته شده ممکن است گذرا يا پايدار باشد.

استرس و اضطراب يکي از دلايل
بي خوابي

وي در خصوص منشا روحي و رواني گفت: استرس هاي زياد در طول روز، نگراني بيش از اندازه، ترس و اضطراب و در نهايت افسرده بودن از عمده دلايل اصلي بي خوابي در اين افراد است که براي مقابله با آن با مراجعه به مراکز مشاوره و روانپزشکي، تکنيک هاي رفع اضطراب و استرس آموزش داده مي شود که گاهي نيز لازم است  از داروهاي ضد افسردگي، اضطراب و خواب آور که دوز پاييني دارند استفاده شود که در نهايت مي توان  منشا بي خوابي افراد را درمان کرد. دکتر کريمي در ادامه به دلايل ديگر بي خوابي اشاره کرد و افزود: ممکن است فرد به علت چاقي، مشکل تنفسي دچار بي خوابي شود که بايستي به پزشک مرتبط مراجعه کند و درمان طبي خود را دريافت کند. همچنين برخي از داروهاي محرک همچون داروهاي کودکان پيش فعال، داروهاي افزايش تمرکز و ضد افسردگي ممکن است با بي خوابي همراه باشد.

تاثير نوشيدني ها و برخي مواد غذايي
در بي خوابي

اين روانپزشک با اشاره به مصرف نوشيدني ها و مواد غذايي که باعث بي خوابي مي شود گفت: کافئين، چاي، نوشابه، شکلات، قهوه، مواد افزودني،نسکافه، فست فود در خواب افراد تاثيرگذار است. وي تاکيد کرد: هر فردي که از اين مواد را به صورت مداوم استفاده کند دچار مشکلات خواب مي شود و اين طور نيست که فقط افراد خاصي به بي خوابي دچار شوند.   سبک زندگي نامناسب از دلايل اصلي
بي خوابي

دکتر کريمي يادآور شد: مشغله کاري ، دير خوابيدن به دليل استفاده از تلفن، ماهواره، اينترنت  فيزيولوژي خواب را به تاخير مي اندازد لذا اگر چاره اي انديشيده نشود فرد با مشکلات بسياري مواجه خواهد شد.
اين روانپزشک به نکات ديگري در مورد خواب اشاره کرد و گفت: زمان خواب بايد ثابت باشد يعني وقتي احساس خواب به فرد دست داد نبايد نسبت به اين احساس مقاومت نشان دهد . به گفته وي، بهترين زمان خواب 11 الي 11:5 شب است که سيستم پيولوژيک به فرد پيغامهايي مي دهد که بدن بايد در مقابل اين پيغام پاسخ دهد ومقاومتي نشان ندهد.
دکتر کريمي افزود: افراد بايد از رختخواب فقط براي خوابيدن استفاده کنند يعني فعاليت هاي ديگري همچون نگاه کردن به تلويزيون، روزنامه خواندن، خوردن نوشيدني استفاده نکنند . اين روانپزشک همچنين گفت: خوردن شير گرم قبل از خواب، آبميوه طبيعي، برگ چاي سبز، ويتامينB 6 و B5، کلسيم  مي تواند براي افزايش خواب موثر باشد.
اين روانپزشک در خصوص ترس بسياري از افراد به روانپزشک گفت: رشته روانپزشکي رشته نويني در کنار ساير رشته ها است ،در حقيقت اين رشته بسيار فعالانه و با آزمون ها و مصاحبه هاي روانپزشکي از بسياري از مشکلات مردم آگاه مي شود. وي تاکيد کرد: ترس مردم از مشکلات روانپزشکي تشخيص هايي است که فرد ممکن است از بيماري يا مصرف قرص داشته باشد که اين نگرش متاسفانه در جامعه وجود دارد.
به گفته دکتر کريمي، بسياري از بيماري ها مثل بيماري هاي جسمي، مشکلات گوارشي ، قلب و عروق و سيستم هاي مختلف مربوط به مشکلات روانپزشکي است که استرس و فشارهاي رواني علت اصلي اين بيماري ها است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.