شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ / ۰۵:۴۹
کد مطلب: 8822
۰

مخدر بالانشین‌ها را بشناسید؛ 20 ماده روانگردان جدید در راه ایران

  مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهریستی کشور با بیان اینکه 20 ماده روانگردان جدید در راه ایران است، گفت: در سال‌های اخیر مصرف محرک‌هایی در کشور شیوع یافته‌ است که حالت تخریبی دارند و کنش‌های مغز را تسریع بخشیده و در فرد مصرف کننده وابستگی روانشناختی ایجاد می‌کنند.

فرید براتی سده با بیان اینکه محرک‌ها از نظر رفتارهای اجتماعی سه مسئله اصلی را ایجاد می‌کنند به ایسنا گفت: رفتارهای پرخاشگرایانه از جمله کودک‌آزاری، هذیان‌ها، بدبینی‌ها و سوءظن‌ها و سایر رفتارهای پرخطر از جمله رفتارهای پرخطر جنسی از جمله مسائلی هستند که محرک‌ها ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه با برشمردن سه ماده مخدر «کوکائین»، «اکستاسی» و «شیشه» به عنوان سه ماده مخدر نوظهور در دنیا گفت: مت‌آمفتامین یا شیشه از سال 80 و از طریق مالزی وارد کشور شد و از سال 84 در داخل کشور تولید و به صورت بومی درآمد.

وی افزود: شیشه تولید داخل، مت‌آمفتامین است و با شیشه موجود در بازارهای اروپا (آمفتامین) متفاوت بوده و عوارض، توهم بیشتر و درمان دشوارتری هم دارد و به خاطر بومی شدن تولید درمان آن در داخل کشور با مشکلات بسیاری روبه رو است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه "اکستاسی" نوع دیگری از مواد مخدر جدید است که از سال 80 و از طریق مرز ترکیه وارد کشور شد، عنوان کرد: این ماده پس از ورود به کشور در شمال شهر تهران شایع بود و سپس در سراسر کشور شیوع یافت.  

به گفته وی، "کوکائین" نوع دیگری از محرک‌های نوظهور است که 15سال پیش به کشور وارد شد و به دلیل قیمت بالا و فاصله زیاد تا محل تولید، هنوز در کشور رواج نیافته و مصرف آن به مناطق بالانشین تهران از جمله "زعفرانیه"، "الهیه"، "شهرک غرب" و مناطق بالای دیگر کلان‌شهرها محدود مانده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.