شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۹
کد مطلب: 9214
۰

خطر تبدیل مدارس به گورستان کامپیوتر!


شکست هوشمندسازی با دریافت پول از اولیا
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش با بیان اینکه بدون آموزش و میدان‌داری معلمان، مدارس به گورستان کامپیوتر تبدیل می‌شوند، گفت: دریافت اجباری پول از اولیا در طرح هوشمندسازی، باعث شکست این طرح می‌شود.

یوسف نوری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس با اشاره به هوشمندسازی 20 هزار مدرسه تا پایان شهریورماه 91 اظهار داشت: براساس استانداردهای این طرح، «هوشمندسازی مدرسه» یعنی بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در نهاده‌ها و فرآیندهای تعلیم و تربیت که در این رابطه، نهاده‌ها اعم از کتب و سایر منابع آموزشی و روش‌ها شامل روش‌های یادگیری رفتاری و اجتماعی می‌شود.

وی تصریح کرد: در رابطه با موضوع هوشمندسازی اگر هزاران وسیله الکترونیک در مدرسه داشته باشیم، تا زمانی که معلم و عوامل اجرایی مدرسه میدان‌داری نکنند و در جریان تعلیم و تربیت از این ابزارها استفاده نشود، مدرسه به گورستان کامپیوتر تبدیل می‌شود.

نوری با اشاره به اهمیت مدیریت کردن بر اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در جریان آموزش توسط معلمان، گفت: در رابطه با استانداردهای هوشمندسازی مدارس، مراحل هوشمندسازی را در سه دسته کلی شامل «هوشمندسازی مقدماتی، میانی و پیشرفته» تقسیم‌بندی کرده‌ایم که بر این اساس، در هوشمندسازی پیشرفته تمام فعالیت‌های مدرسه به طور کامل و حتی حدود 30 درصد فعالیت‌های دانش‌آموز در منزل به این شیوه انجام می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: صرفنظر از میزان هوشمندسازی یک مدرسه و امکانات موجود در آن، مهم این است که معلم از این حداقل‌ها چطور استفاده می‌کند؛ بر این اساس، در پرتال جامع هوشمندسازی مدارس کشور به نشانی www.hoomad.ir تمام آموزش‌ها و مراحل کار به طور کامل توضیح داده شده است.

* اختصاص 20 میلیارد تومان برای هوشمندسازی


وی همچنین در رابطه با دریافت هزینه از اولیای دانش‌آموزان برای هوشمندسازی مدارس عنوان کرد: ما در این رابطه هیچ توصیه‌ای نکرده‌ایم و اگر بخواهیم با این کارها اولیا را در مقابل خودمان قرار دهیم، این طرح با شکست مواجه می‌شود؛ البته اگر کسی خودش می‌خواهد در این زمینه به مدرسه فرزندش کمک کند، خیر و برکت برای آموزش و پرورش است و از قبل هم وجود داشته است، اما نمی‌توان برای چنین طرحی اجبار و اکراه در خارج از محیط مدرسه ایجاد کنیم.

نوری با بیان اینکه قرار نیست یک روزه به نقطه مطلوب برسیم، خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش امسال 20 میلیارد تومان برای این طرح اختصاص داده است و البته اگر کسی نیز بخواهد در این زمینه مشارکت کند ما استقبال می‌کنیم.

* طراحی 96 ساعت آموزش هوشمندسازی مدرسه برای معلمان در سال 91

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه در رابطه با آموزش‌ معلمان و عوامل اجرایی مدارس در طرح هوشمندسازی، گفت: اخیراً سرفصلی برای این موضوع به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری پیشنهاد کرده‌ایم که تأیید شده و براساس آن، یک دوره آموزشی 96 ساعته در سه مرحله «مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته» طراحی شده است.

وی اضافه کرد: در این دوره‌ها مسائلی مانند «طرح درس الکترونیک، محتوای آموزشی الکترونیک، اتصال به شبکه و سخت‌افزار و مدیریت فرآیند مدرسه» به عنوان سرفصل‌های آموزشی طراحی شده و از ماه جاری آموزش مدرسان استانی آغاز می‌شود و آموزش عوامل اجرایی مدارس توسط مدرسان استانی هم از اوایل سال آینده کلید می‌خورد.

نوری خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر نیز آموزش مفاهیم و کلیات هوشمندسازی مدارس به صورت پاورپوینت در پورتال جامع هوشمندسازی مدارس کشور قرار گرفته دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.