جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۱
کد مطلب: 42678
۱

رایزنی برای ایجاد رشته روانشناسی ترافیک در مقطع کارشناسی ارشد

رایزنی برای ایجاد رشته روانشناسی ترافیک در مقطع کارشناسی ارشد
به گزارش میگنا نخستین کنگره روانشناسی ترافیک (یادبود دکتر خانبانی)، صبح روز سه‌شنبه 21آذرماه 1396در تالار مولوی دانشگاه شهید بهشتی آغاز بکار کرد.
 
سخنرانان آيين افتتاحيه دکتر حسین پورشهریار، دکتر سید حسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مهرداد تقی‌زاده معاون وزارت راه و شهرسازی، سردار احمدیان معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا و دکتر محمد علی مظاهری رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، این همایش بودند.
 
در حاشيه اين كنگره دکتر حسین پورشهریار رییس کنگره در گفتگو با مهر گفت: موضوع روانشناسی ترافیک در کشور ما موضوع تازه ایست اما این مسئله از سالها پیش در کشورهای اروپایی مطرح بوده است بدین شکل که هنگامی که فردی قصد گرفتن مجوز رانندگی یا همان گواهینامه را دارد می بایست از لحاظ روانشناسی هم بررسی می شد اما در کشور ما این موضوع با تاخیر زیادی شروع شد و یکی از علت های اصلی آن این است که یک موضوع چند جانبه است.

وی افزود: موضوعات بین رشته ای نیاز به هماهنگی هایی میان متخصصین رشته های مختلف دارد. روانشناسی ترافیک نه تنها بین رشته ای است بلکه می توان گفت بین سازمان بوده و مستلزم این است که با سازمان های آکادمیک مثل دانشگاه‌ها و هم با سازمان های اجرایی مانند وزارت راه و پلیس ناجا هماهنگی های لازم انجام شود و همه ی مجموعه ها در کار آموزش، پژوهش و اجرا همکاری های لازم را داشته باشند.

رییس کنگره ملی روانشناسی ترافیک گفت: در سال گذشته سمپوزیمی با عنوان روانشناسی ترافیک و حمل و نقل برگزار شد که در آن از مسئولین و متولیان امر دعوت کردیم که طبق تفاهم نامه ای که دانشگاه شهید بهشتی با وزارت راه  داشت اقداماتی را در حوزه ی آموزش و پژوهش روانشناسی ترافیک انجام دهیم.

پورشهریار ادامه داد: متولی آموزش، دانشگاه است به همین دلیل گام هایی برای اقدامات لازم برای ایجاد رشته روانشناسی ترافیک در مقطع کارشناسی ارشد انجام دادیم و در حوزه ی پژوهش نیز کارهای زیادی صورت گرفته که یکی از آنها برگزاری کنگره ی ملی روانشناسی ترافیک است.
رییس کنگره رونشناسی ترافیکی ادامه داد: وقتی یک راننده مورد ارزیابی قرار می گیرد باید علاوه بر وضعیت جسمانی؛ شرایط روانی آن نیز مورد بررسی قرار گیرد؛ به ویژه اگر فرد راننده تاکسی یا اتوبوس باشد این موضوع اهمیت ویژه‌ای پیدا می کند زیرا شغل و حرفه ی آنها رانندگی است. باید شاخصه های روانشناختی، پتانسیل ابتلا به اختلالات روانی، رفتارهای تکانشی، رانندگی و رفتارهای تهاجمی آن مورد بررسی قرار گیرد. migna.ir
وی اظهار کرد: روانشناسی ترافیک علاوه بر نحوه صدور گواهینامه؛ درباره ارتقا فرهنگ ایمنی ترافیک، اعتیاد و رفتارهای پرخطر، اختلالات خواب، آموزش متخصصین پلیس، روش های ثبت و آنالیز حوادث رانندگی، علت عدم تمایل موتورسواران به بیمه شخص ثالث بحث کرده و رویکرد های جدیدی را ارائه می کند.
پورشهریار در آخر افزود: امیدواریم نتایج این کنگره با توجه به حضور متولیان امر و متخصصین دانشگاهی، کارآمدی لازم را داشته باشد.
 
لازم به ذکر است مرحوم دکتر مهدی خانبانی، عضو هيات علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، از افراد موثر و فعال در حوزه روانشناسی ترافیک بود که در تاریخ 22 مردادماه سال 95، براثر سانحه تصادف، پنجشنبه 29 مهر دار فانی را وداع گفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند