سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 46409
۹
۳

۵۰۰جراحی مغز توسط دختر نابغه ایرانی+عكس

۵۰۰جراحی مغز توسط دختر نابغه ایرانی+عكس
اگر بگوییم ایران یکی از کشورهای نخبه‌خیز در جهان است که در عرصه‌های مختلف توانسته جوانانی با رتبه بالای علمی به کشور تقدیم کند که حتی در خارج از مرزهای کشور هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و دارند، بیراهه نگفته‌ایم.
 
بنا بر اعلام یکی از اعضای هیئت علمی موسسه مطالعات مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، ایران رتبه چهارم مهاجرت تحصیل‌کردگان را پس از کشورهای هند، فیلیپین و آمریکا دارد.

بهرام صلواتی چندی پیش در نشست مهاجرت گفته است: «در سال ۲۰۱۸ تعداد دانشجویان مهاجر از ایران ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر بود.»

از سوی دیگر رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز گفته است: طی دوسال و نیم گذشته هزار و صد نفر بازگشته‌اند که ۷۰ درصد آنها  در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده‌اند.

به گفته ستاری، بهترین و معتبرترین آمار برای مهاجرت به صورت کلی همان آماری است که توسط سازمان ملل منتشر می‌شود؛ متاسفانه کسی موضوع مهاجرت را نفی نمی‌کند اما اعداد ژورنالیستی گفتن در خصوص مهاجرت نخبگان باعث ضربه زدن به سیستم فکری کشور خواهد شد.

سهيلا سامي متولد سال ۱۳۶۸، رزیدنت سال آخر جراحی مغز و اعصاب در آلمان، فارغ‌التحصیل دانشگاه  Golf Medical است.این دختر ۲۸ ساله ایرانی از جمله همین جوانان مرز و بوم است که توانسته به خوبی فعل "خواستن" را صرف کند و به یکی از پزشکان حاذق تبدیل شود.

خبرنگار فارس مصاحبه ای با این بانوی جوان موفق انجام داده است که در ادامه بیشتر با او آشنا می‌شویم.

: چند سال است که به عنوان پزشک فعالیت می‌کنید؟
 از ۶ سال پیش دوره پزشکی عمومی خود را تمام کرده و به عنوان پزشک فعالیت می‌کنم.  


ظرافت خانم‌ها نقطه مثبت در جراحی مغز و اعصاب است/ پدرم فوق تخصص قلب و عروق در ایران است
: چرا پزشکی را انتخاب کردید و آیا این رشته و تخصص برای یک خانم سخت نیست؟
پدر من فوق تخصص قلب و عروق است و من از بچگی علاقه‌مند به ادامه دادن رشته پدرم هستم ولی وقتی یک پذیرش از پروفسور سمیعی دریافت کردم به مطالعه این رشته پرداختم و با زنانی آشنا شدم که در این رشته موفق شده‌اند و با توجه به اینکه تخصص مغز و اعصاب از جمله رشته‌های وسوسه‌انگیز برای افرادی است که از نظر هوش، استعداد، توانایی روحی و بدنی آماده هستند من هم به این سمت گام گذاشتم.


برای یک عمل پیچیده مغز ۱۲ ساعت در حالت استریل سرپا هستیم
رشته مغز و اعصاب یک رشته بسیار سختی است و زن و مرد ندارد به طوریکه می‌توان این رشته را یک اقیانوس بی‌کرانی نام برد که هر روز باید چندین موضوع جدید از آن آموخت از این‌رو شاید این رشته از یک بخشی برای خانم‌ها سخت باشد ولی در مواردی به خاطر ظرافتی که یک خانم دارد، می‌تواند  نقطه مثبت برای او تلقی شود؛ البته باید در کنار استعداد و توانایی، قدرت بدنی کافی را جهت تحمل یک عمل ۱۲ ساعته با فشارهایی در ذهن پزشک از بابت حفظ سلامت بیمار را داشته باشد.

: در فضای مجازی چند بار شما را به عنوان شاگرد پروفسور سمیعی معرفی کردند، آیا این صحت دارد؟
حدود سه و نیم سال است که در مرکز مغز و اعصاب هانوفر (International Neuroscience Institute)  زیر نظر پروفسور سمیعی رزیدنتی جراحی مغز و اعصاب را شروع کردم.
البته پروفسور سمیعی شاگردان زیادی دارد به طوریکه شاید در طی این سال‌ها بیش از هزار نفر دوره پیش استاد گذارنده و بیش از ۱۰۰ نفر رزیدنتی خود را با پروفسور سمیعی بوده‌اند.

: نظرتان در مورد دکتر سمیعی؟
بی‌شک و بدون اغراق پروفسور سمیعی بهترین جراح مغز و اعصاب دنیا است و این حرفم به خاطر ایرانی بودن پروفسور نیست بلکه باید در محیط جراحی استاد قرار بگیرید و نوع جراحی‌شان را ببینید آن موقع باورتان خواهد شد که او بهترین جراح مغز و اعصاب دنیا است.
به عقیده من پروفسور سمیعی یک پدیده تکرارنشدنی هستند و شاید به عنوان فرد کوچک جامعه پزشکی نظر من مهم نباشد ولی همه می‌توانند به ویدیوهای مربوط به تولد ۸۰ سالگی پروفسور در فضای مجازی نگاه کنند که چگونه بزرگان و جراحان مغز و اعصاب در مورد او حرف می‌زنند و یا کتاب و مقالات زیادی در موردشان وجود دارد که همگی قابل استناد برای بهترین بودن پروفسور سمیعی است.
پروفسور سمیعی به عنوان رئیس کنگره جراحان دنیا انتخاب شده و همچنین در سال ۲۰۱۸ منتخب جراح سال شدند و همه اینها نشان از برتر بودن او است.

: آیا شما هم مثل پروفسور سمیعی در ایران به مداوای مریضان می‌پردازید؟
من از طریق فضای مجازی و صفحات اجتماعی خود به افرادی که نیازمند راهنمایی و مشاوره هستند کمک کرده و در سفرهایی که به ایران داشتم حتما افرادی که نیاز به مشاوره داشته باشند را راهنمایی می‌کنم که البته تعداد زیادی مراجعه می‌کنند و برخی از مریضان نیز به آلمان سفر کرده و در مرکز جراحی مغز و اعصاب هانوفر مورد عمل جراحی قرار گرفته‌اند. بنده هم در یکی دو سال آینده به ایران بازگشته و در آنجا فعالیت خواهم کرد.


بیش از ۵۰۰ عمل جراحی را به تنهایی انجام دادم
: تا الان چند عمل جراحی انجام دادید؟
تعداد جراحی‌هایی که به تنهایی انجام دادم به بیش از ۵۰۰ عمل می‌رسد ولی تعداد جراحی‌هایی که به عنوان دستیار و کمک جراح بودم و به صورت مشترک انجام دادیم شاید بیش از سه هزار جراحی باشد.
: اولین عملی که انجام دادید یادتان هست؟ چه حسی داشتید؟
با توجه به اینکه ما عمل‌های زیادی داریم که برخی از آنها ساده است ولی یادم می‌آید وقتی اولین عمل پیچیده مغزی را انجام دادم بسیار خوشحال بودم و حس خوبی داشتم از اینکه به توانایی خود پی بردم چراکه افراد زیادی هستند که وارد این رشته شده ولی بعد از چند سال متوجه عدم توانایی خود می‌شوند و بلافاصله از آن فضا خارج می‌شوند.
 

 
:  قبل از جراحی استرس دارید؟ چه می‌گویید؟
قبل از برخی جراحی‌های حساس همانند یک بازیکن قبل مسابقه هستم و خود را از لحاظ فکری و ذهنی آماده می‌کنم و سعی دارم تا استرسی نداشته باشم چراکه استرس حالت ترس داشته و هوشیاری ذهنی را می‌گیرد از این‌رو همیشه یک ساعت قبل از هر جراحی به پروسه جراحی و کارهایی که قرار است بکنم، فکر می‌کنم و آنها را در ذهن‌ام مرور می‌کنم.
ذکر خاصی نمی‌گویم ولی طبق اعتقادات و باورهایی که دارم، همیشه وقتی از خانه بیرون می‌روم توکل بر خدا کرده و خود را به تقدیر الهی می‌سپارم. البته قبل از اینکه وارد اتاق عمل شوم نام خدا را یاد کرده و از او کمک می‌خواهم.  

من با انتخاب و آگاهی حجاب را برگزیدم
: با توجه به اینکه شما موقعیت بسیار خوبی دارید و یک بانوی موفق هستید و ساکن خارج از کشور، ولی در تمام تصاویر و جراحی‌ها با حجاب کامل دیده می‌شوید، دلیل آن چیست؟

این سوال را همه از من می‌پرسند و من علاقه زیادی به پاسخگویی ندارم چراکه من با انتخاب و آگاهی حجاب را برگزیدم و این دیگر داخل و خارج از کشور ندارد؛ به عقیده من میزان انتخاب پوشش به فرد بستگی دارد و من هم همان طوری که در آلمان پوشش دارم به همان میزان در ایران دارم.
 


: رعایت حجاب برای شما محدودیتی ایجاد کرده است؟
حجاب در زمینه جراحی برای من محدودیتی ایجاد نکرده است و حتی در اتاق عمل که یک محیط کاملا استریل است و مدام باید دست‌های خود را شست و در کنار همکاران آقا و خانم کار کرد ولی تاکنون هیچ مشکلی برای من ایجاد نشده است.
 

البته بر این باور نیستم که با حجاب می‌توان همه کار را انجام داد ولی اینگونه هم نیست که نتوان فعالیت اجتماعی، ورزش و یا دیگر موارد را انجام داد بلکه من با حجاب خود علاوه بر کار و درس در کشور خارجی به فعالیت‌های ورزشی نیز ادامه می‌دهم.


برای جلوگیری از مشکلات مغزی باید همیشه آن را فعال نگه داشت
: به نظر شما بیشترین دلیل اصلی مشکلات مغزی چیست و برای پیشگیری از آن چه باید کرد؟
این یک سوال کلی بوده و دلایل بیماری‌های مغزی بسیار متفاوت است و نمی‌توان برای همه آنها یک نسخه داد از این‌رو اگر از ابتدای تولد، مغزی سالم داشته باشیم می‌توان با رعایت کردن نکات سلامت از مغز خود حفاظت کنیم به طوریکه هرچقدر مغز فعال‌تر بوده و به چالش کشیده شود و همیشه در حال آموزش و یادگیری باشد قطعاً مغز سالم‌تری خواهد داشت.
برای نمونه بیماری آلزایمر را مدنظر بگیرید که برای کُند کردن روند پیشرفت این بیماری بهترین راه، فعال نگه داشتن آن است به گونه‌ای که اگر فرد با دست راست می‌نویسد می‌تواند کارهایی مانند مسواک زدن، شانه زدن را با دست چپ انجام دهد. یا اگر فردی مدام در کلاس‌های آموزش درسی، یادگیری زبان و غیره است می‌تواند به یادگیری موسیقی بپردازد و در کل هر چقدر مغز فعال‌تر نگه داشته شود می‌توان مغزی سالم‌تر داشت.
 


اعتماد بسیار خوبی نسبت به پزشکان ایرانی در خارج از کشور است
: دیدگاه خارجی‌ها به پزشکان ایرانی چگونه است؟
یک اعتماد بسیار خوبی به پزشکان و دانشجویان پزشکی ایرانی وجود دارد و اکثرا معتقدند که پزشکان ایرانی باهوش بوده و عملکرد خوبی دارند و بنده هیچ‌وقت نشنیده‌‌ام که کسی بگوید این یک پزشک ایرانی است و سطح علمی خوبی ندارد و یا جراح خوبی نیست.
 

 
: وضعیت و سطح پزشکی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
وضعیت پزشکی ایران از سطح زیر صفر تا خود ۱۰۰ است چراکه ایران پزشکانی دارد که جزو نوابغ دنیا هستند و سطح علمی بسیار بالایی دارند در حالیکه می‌توان در بسیاری از کشورهای نه چندان پیشرفته تفاوت سطح علمی را دید.



بسیار علاقه به طبابت در ایران را دارم
: آیا به ایران سفر می‌کنید و هدفی در رابطه با طبابت در ایران دارید؟
من سالی یک یا دوبار به ایران سفر می‌کنم و این سفر بستگی به میزان مرخصی‌هایی است که می‌توانم بگیرم ولی بسیار علاقه‌مند به فعالیت پزشکی در ایران هستم و تمام سعی خود را برای آن انجام خواهم داد و در صورت فراهم شدن شرایط مناسب در ایران خدمت‌رسانی می‌کنم ولی اگر شرایط برای حضور مستمر در ایران ایجاد نشد قطعاً چند ماهی از سال را در ایران به فعالیت پزشکی اختصاص خواهم داد.


جراحی مغز یک جراحی ظریفی است که با یک لایه نازک‌تر از قشر لایه تخم‌مرغ پخته شده کار می‌کنیم
: حرف آخر؟
جراحی مغز از جمله جراحی‌های بسیار ظریفی است که یک پزشک زیر میکروسکوپ‌های قوی آن جراحی را انجام می‌دهند و به قدری کار یک جراح مغز ظریف است که روی اعصابی کار انجام می‌دهند که از مو باریک‌تر است به طوریکه پوسته دور مغز مانند لایه قشر یک تخم مرغ پخته است و پزشکان زیر میکروسکوپ با چنین لایه ظریفی روبرو هستند و همیشه ذهن یک جراح مغز در حین عمل درگیر این است که الان با اعصاب بینایی، حرکتی، بویایی، چشایی، حافظه، صحبت کردن، فهمیدن فرد کار می‌کند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
مجرده ایشون؟ آستینامو بالا بزنم
فريده
Iran, Islamic Republic of
هر موقع رفتي تخصص پزشكي گرفتي بيا برو بسم الله. وگرنه زر مفت نزن خودشيفته يك لا قبا
Iran, Islamic Republic of
چقدر بی نزاکت هستید
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.