جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۲
کد مطلب: 10288
۲۱
۲۱۳

چه موقع بايد دندان عقل را كشيد؟

چه موقع بايد دندان عقل را كشيد؟
متخصصان دندانپزشكي در آمريكا تاكيد دارند كه دندان عقل را نبايد بي‌دليل كشيد مگر اينكه موجب بروز مشكل و ناراحتي شود.

به گزارش سايت هلت دي نيوز، انجمن دندانپزشكي آمريكا در مقاله جديدي منتشر كرد اگر دندان عقل شما در بروز مشكلات خاص دهان و دندان نقش دارد، حتما بايد براي كشيدن آن به موقع به دندانپزشك مراجعه كنيد چون بيشتر نگهداشتن آن كار عاقلانه‌اي نيست. اين مشكلات عبارتند از:
- درد و ناراحتي
- ايجاد عفونت
- ايجاد كيست يا غده
- آسيب رسيدن به دندان‌هاي كناري
- ايجاد بيماري لثه
- در صورت بروز پوسيدگي در دندان عقل  


دندان عقل چیست؟
میگنا: در دهان یک انسان بالغ ۳۲ دندان وجود دارد، چهار عدد از آنها که بعد از بقیه دندانها در آخر قوسهای دندانی رویش می‌یابند دندانهای عقل نامیده می‌شوند، سن تقریبی شروع تشکیل آنها در استخوان فک ۹-۱۰ سالگی بوده، تاج در ۱۴ سالگی کامل شده و در سالهای آخر دوره نوجوانی شروع به رویش در داخل استخوان نموده و بعد از ۱۶ سالگی در دهان ظاهر می‌گردند. وجه تسمیه این دندان زمان رویش آنها به داخل حفره دهان است که مصادف با بلوغ فکری است. در طی رشد و تکامل فکین معمولاً جا برای رویش این دندانها فراهم می‌گردد. دندان عقل اگر درست و بجا رویش یابد، مثل بقیه دندانها مفید و مؤثر در سیستم جونده بوده و علیرغم تصور غلط عامیانه در این موارد نباید کشیده شوند.

 
چرا دندان عقل را باید کشید؟
دندان پزشكان می‌گویند بهترین سن برای جراحی دندان عقل زیر سن 20 سالگی است، چرا كه عوارض و درد كمتری دارد.
دندان عقل به سومین دندان آسیاب بزرگ اطلاق می‌شود. این دندان كمی دیرتر از دندان‌های دیگر رشد می‌كند و در سنین 17 تا 21 سالگی‌ می‌روید. با رشد انسان و كوچك شدن فك، فضا برای رشد دندان عقل محدود شده و در نتیجه دندان عقل خود را به شكل نهفته و نیمه ‌نهفته نشان می‌دهد.
تحقیقات انجام شده در زمینه دندان‌های عقل نشان می‌دهد كه این دندان‌ها در بسیاری از موارد، مشكل‌ساز بوده و به جراحی ختم شده‌اند. دندان‌های عقل بعد از پوسیدگی، موجب پوسیدگی دندان‌های مجاور و عفونت در اطراف می‌شود و گاهی نیز با بستری ‌شدن در بیمارستان و جراحی همراه است. از طرفی دندان عقل با توجه به اینكه در آخرین ردیف دندان‌ها رشد می‌كند و جای کمی برای رشد آن وجود دارد، به دندان‌های‌ مجاور فشار آورده و سبب كج قرار گرفتن دندان‌های دیگر می‌شود. همچنین این دندان‌ها باعث بروز دردهایی در ناحیه مفصل فك، گوش، چشم و سر می‌شود و برای مقابله با پیدایش چنین دردهایی، بهتر است كه دندان‌های عقل توسط پزشك متخصص كشیده شود.
 
      
 
درآوردن دندان‌های عقل در سنین سالمندی ممکن است این مشكلات را به همراه داشته باشد:
با افزایش سن ریشه‌ها قطورتر شده و ممکن است کشیدن دندان را سخت‌تر کند، التیام ضعیف‌تر بعد از کشیدن دندان، پوسیدگی دندان‌های مجاور، احتمال فک جوش شدن دندان، احتمال شکسته شدن استخوان در افراد پیر در حین جراحی و درآوردن دندان، کاهش تحمل بیمار به دلیل شرایط سنی و درمان‌های پزشکی از قبیل مصرف داروهای قلبی، ریوی و ... .
توجه كنید كه اگر این دندان تصمیم به رویش و قرار گرفتن در محیط دهان را داشته باشد، پیش از این‌كه شما تولد 20 سالگی را جشن بگیرید، سر و كله‌اش در دهانتان پیدا می‌شود. بنابراین اگر تا این سن خبری از دندان عقلتان نشده است، باید به فكر جراحی آن و خارج كردنش باشید.
اگر سن شما از 40 سالگی گذشته است و هیچ مشكلی با دندان عقل‌تان ندارید، بهتر است دیگر به فكر خارج كردن آن نباشید، چون بعید به نظر می‌رسد بعد از این نیز دچار بیماری‌های لثه، پوسیدگی و یا تغییرات كیستیك در اطراف این دندان شوید. فقط كافی است هر 1 یا 2 سال یك‌بار، یك عكس رادیوگرافی از دندانتان تهیه كنید تا مطمئن شوید هیچ عارضه جانبی وجود ندارد.
ردپای عفونت دور دندان عقل
گاهی در پشت دندان عقل‌تان، یك تكه از مخاط قرار دارد كه گاهی روی سطح دندان عقل را می‌پوشاند كه با فشار دندان‌های بالا زخمی می‌شود. گاهی هم مواد غذایی زیر این گوشت اضافی گیر می‌کند و میكروب‌ها هم به این محل هجوم می‌برند، بنابراین چیزی نمی‌گذرد كه در اطراف دندان عقل‌تان یك عفونت دردناك و بدبو ایجاد می‌شود.
در این شرایط شما باید به دندان پزشك مراجعه كنید تا زیر این بافت اضافی را شستشو داده و باقیمانده مواد غذایی را پاك كند، ولی برای این‌كه پس از این دیگر با این مشكل روبه‌رو نشوید، باید با جراحی دندان عقل و خارج كردن آن، این محل تجمع خرده‌های غذایی و میكروب‌ها را برای همیشه از بین ببرید.

وقتی عقل راهش را گم می‌كند
گاهی دندان عقل شما كاملا به صورت افقی در استخوان فك قرار گرفته است و به‌جای این‌كه عمودی بالا بیاید به سمت جلو، حركت می‌كند. در این شرایط ریشه دندان آسیای دوم را قربانی حركت نادرست خود می‌كند.
اگر شما در این شرایط برای جراحی دندان عقل‌تان اقدام نكنید، پس از مدتی ریشه دندان آسیای دومتان تحلیل می‌رود و باید ریشه این دندانتان را نیز درمان کنید. بنابراین با گرفتن یك عكس رادیوگرافی، از رویش صحیح دندان عقلتان مطمئن شوید.

عقل فدای ارتودنسی
گاهی ممكن است شما فضای كمی برای حركت دادن دندان‌ها و مرتب كردنشان داشته باشید. در این شرایط گاهی متخصص ارتودنسی قبل از شروع درمان ارتودنسی به شما توصیه می‌كند دندان عقل‌تان را با جراحی از دهان خارج كنید؛ به‌ویژه هنگامی كه لازم است برای مرتب كردن دندان‌هایتان، دندان‌های آسیاب را عقب بكشید.
همچنین گاهی شما دندان‌هایتان را ارتودنسی می‌كنید و همه دندان‌ها پس از خاتمه مدت درمان مرتب می‌شوند، ولی هنوز مقداری شلوغی در دندان‌های جلوی فك پایین باقی است. در این مورد نیز ممكن است دندان پزشكتان به شما توصیه كند كه دندان عقلتان را جراحی كنید تا این بی‌نظمی اندك باقی‌مانده نیز برطرف شود. شايد انسان‌هاي چندين نسل قبل از ما بيش از 23 تا دندان داشتند،‌اما با تغيير شرايط محيطي و دگرگون شدن رژيم‌هاي غذايي و كوچك شدن فك‌ها،‌امروزه حتي جا براي 23 تا دندان هم در دهان باقي نمانده است. با تغيير اين شرايط، دندان‌هايي به‌نام دندان‌هاي عقل، مظلوم و فراموش شده و گاهي بي‌جا و مكان مانده‌اند. دندان‌هاي عقل از سنين حدود 81 سالگي به بعد در دهان شروع به رويش پيدا مي‌كنند.
تعداد دندان‌هاي عقل 4 عدد است و در هر طرف فك‌هاي بالا و پائين در انتهايي‌ترين نقطه از دهان يكي از آنها بايد رويش پيدا كنند. اما نكته جالب اين است كه در بعضي افراد ممكن است يك،‌دو و يا هيچ‌كدام از دندان‌هاي عقل وجود نداشته باشند. به عبارتي اگر حدود بيست‌وچهار، پنج سالتان شد و هنوز دندان عقلي در دهانتان نداشتيد بايد به دندان‌پزشك مراجعه كنيد تا با گرفتن يك راديوگرافي، تكليف را معين كند: آيا دندان عقلي وجود ندارد و يا اينكه دندان‌هاي عقل به‌دليل عدم وجود فضاي كافي،‌ در دهان رويش نيافته و به صورت <نهفته> باقي مانده‌اند.
دندان‌هاي عقل نهفته ممكن است به‌صورت بالقوه، منبعي براي ايجاد كيست‌هاي فكي و يا تومورها باشند، بنابراين گروهي از دندان‌پزشكان توصيه مي‌كنند كه اين دندان‌ها حتما به كمك جراحي‌، از فك خارج شوند و گروه ديگري نيز معتقدند كه مي‌توان به شرط پيگيري‌هاي مرتب و انجام راديوگرافي‌هاي كنترل، هر 6 ماه يك‌بار،‌اين دندان‌ها را تا زماني كه علامتي ندارند،‌در دهان نگهداشت.
دندان‌هاي عقلي كه فضا براي رويش در دهان پيدا مي‌كنند ممكن است به‌طور كامل و در جاي صحيح خود رويش يابند اما اگر فضاي كافي براي رويش كامل اين دندان‌ها وجود نداشته باشد ممكن است به‌صورت نيمه نهفته رويش پيدا كنند و نيز ممكن است اين دندان‌ها به‌صورت افقي و يا مورب نيز در دهان ظاهر شوند.

آيا دندان عقل بايد كشيده شود؟
مانند بسياري از تئوري‌هاي ديگر پزشكي،‌اين سوال هم جواب قاطعي ندارد و چندين اما و اگر سر راه آن است. دندان عقلي كه در يك فك بزرگ و جادار، رويش كاملي پيدا كرده است و به خوبي و با توجه و دقت خاص مسواك مي‌خورد و از آن مراقبت‌ مي‌شود، نه تنها نبايد از دهان خارج شود، بلكه سرمايه دنداني خوبي خواهد بود. دندان‌هاي عقل نيمه نهفته و يا با رويش‌هاي نابه‌جا و افقي، كانديداهاي مناسبي براي نگهداري نيستند و بايد از دهان خارج شوند. يكي از عوارضي كه به خصوص در مورد دندان‌هاي نيمه نهفته شايع است، عارضه‌اي به‌نام <پري‌كرونيت> است.
در اين عارضه،‌خرده‌هاي مواد غذايي و همچنين باكتري‌هاي دهاني در لثه ناحيه رويش دندان عقل، ايجاد عفونت مي‌كنند و التهاب و درد شديدي را باعث مي‌شوند. دندان‌هاي عقلي كه بنا به تشخيص دندان‌پزشك،‌نيازي به كشيده شدن ندارند و مي‌‌توانند در دهان نگهداري شوند، بايد به خوبي مسواك بخورند. در اغلب مواقع مسواك‌هاي معمول به ناحيه انتهايي نمي‌رسد و بايد مسواك كوچك‌تري براي نظافت دندان‌هاي عقل به‌طور خاص تهيه شود. براي اين‌كار مي‌توانيد از يك مسواك بچه استفاده كنيد و يا موهاي يك مسواك معمولي را كوتاه كرده و يك مسواك مخصوص براي دندان عقلتان بسازيد.
 
دندان عقل چگونه از دهان خارج مي‌شود؟
اگر مقدار كافي از تاج دندان در منطقه دهان ظاهر شده باشد و وضعيت مناسبي داشته باشد، كشيدن آن اغلب آسان است و نيازي به جراحي ندارد. اما در شرايط پيچيده‌تر، براي خارج كردن دندان عقل نياز به جراحي است كه بهتر است اين كار توسط شخص متخصص و با وجود امكانات كافي انجام شود.
براي جراحي دندان عقل برشي بر روي لثه انجام شده و در صورت نياز مقداري از استخوان فك برداشته مي‌شود. دندان ممكن است به صورت يك تكه خارج شود و يا براي سهولت خروج از فك به قطعات كوچك‌تري تقسيم شده هر قطعه جداگانه خارج شود. در نهايت لثه ناحيه جراحي به كمك بخيه، بسته خواهد شد. به هر حال نكته مهم اين است كه براي جراحي و يا كشيدن دندان عقل، ناحيه مورد نظر كاملا بي‌حس مي‌شود و شما اصولا دردي احساس نخواهيد كرد. احساسي كه شايد ناخوشايند به‌نظر برسد تنها نوعي احساس فشار است كه ممكن است شما را ناراحت كند.

عوارض ناشي از كشيدن دندان عقل
حفره خشك: اگر لخته خون در حفره ناشي از كشيدن دندان تشكيل نشود و يا پس از تشكيل از بين برود، در ناحيه كشيده شدن دندان يك حفره خالي دردناك و همراه با بوي بد ايجاد مي‌شود. براي درمان اين عارضه كه اغلب 3 تا 4 روز بعد از خارج شدن دندان اتفاق مي‌افتد، به دندان‌پزشكتان مراجعه كنيد. علت اين عارضه مشخص نيست اما گفته مي‌شود كشيدن سيگار پس از جراحي دهان ممكن است در ايجاد اين عارضه موثر باشد.
پارستزي: از عوارض نادر جراحي دندان‌هاي عقل پائين پارستزي است. اين عارضه به معناي ايجاد بي‌حسي‌ موقتي در ناحيه زبان، لب پائين و يا فك پائين است كه ممكن است از چند روز تا چند ماه طول بكشد. به ندرت اتفاق مي‌افتد كه اين بي‌حسي به‌صورت دائمي باقي بماند

بعد از جراحي
شما ممكن است بعد از جراحي دندان عقلتان،‌اين وقايع را تجربه كنيد:
تورم از عوارض شايع پس از جراحي است. براي بهبود آن در 42 ساعت اول بعد از جراحي از كمپرس سرد استفاده كنيد. اين كمپرس را 02 دقيقه بر روي موضع قرار داده و 02 دقيقه برداريد. پس از 42 ساعت دهان‌شويه آب نمك گرم 1( قاشق چايخوري نمك در يك ليوان آب گرم) مفيد است.
ممكن است در باز كردن كامل دهانتان مشكل داشته باشيد. اين عارضه پس از 7 تا 01 روز برطرف مي‌شود.
درد يك عارضه شايع پس از جراحي است.
چگونه مي‌توانيد به خودتان كمك كنيد
از مسكن‌ها مانند آسپرين، ايبوبروفن و يا استامينوفن استفاده كنيد.
استراحت كنيد.
شب بعد از جراحي‌ از يك بالش اضافي جهت بالا نگهداشتن سر و كاهش خونريزي استفاده كنيد.
از تف كردن آب دهانتان خودداري كنيد تا لخته تشكيل شده كنده نشود.
سيگار نكشيد. استفاده از مشروبات الكلي نيز مضر است.
رژيم غذايي پس از جراحي دندان عقل بايد شامل غذاهاي نرم، سرد و پر انرژي باشد.
از خوردن مايعات با ني پرهيز كنيد، زيرا ممكن است باعث كنده شدن لخته شود.
مسواك زدن را به 42 ساعت پس از جراحي موكول كنيد.
اگر براي شما آنتي‌بيوتيك تجويز شده، آن‌را به‌طور كامل مصرف كنيد.
اگر درد بسيار شديد داشتيد و يا خونريزي‌تان قطع نشد به دندان‌پزشك مراجعه كنيد.
دندانهای عقل، سومین دندان آسیا ، آخرین دندانهایی هستند که رویش پیدا می کنند و برای داشتن سلامتی دهان و دندان معمولاً نیازی به آنها نیست .
دندانهای عقل حدود 20 سالگی و یا اوایل دهه بیست در انتهای دهان ظاهر می شوند و ممکن است هرگز رویش پیدا نکنند. که در این صورت نهفته هستند به این معنی که در استخوان فک یا بافت لثه گیر افتاده اند. اغلب اوقات علت این است که در دهان شما فضای کافی برای رویش آنها وجودنداشته است. فک های ما از انسانهای اولیه کوچکترند، چون رژیم غذایی آنها شامل مواد سخت بود و فک های بزرگ و دندانهای بیشتری نیاز داشتند اما انسانهای امروزی به نیروی جویدن زیادی نیاز ندارند.

در واقع امروزه دندانهای عقل بیش از اینکه مفید باشند مضر هستند و دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که آنها را خارج کنید.
احتمال دارد که دندانهای عقل نهفته باشند و شما حتی از وجودآنها با خبر نباشید تا اینکه به دلیل عفونت و یا فشار روی دندان مجاور، درد ناگهانی بروز کند . رویش ناقص دندان عقل نیمه نهفته می تواند باعث به هم ریختگی و یا حرکت دندانهای شما شود. احتمالاً تا زمانیکه دندانهای مجاور دندان عقل شروع به کج شدن نکنند شما متوجه رشد دندانهای عقل و فشار آنها روی ریشه دندانهای کناری نخواهید شد اما حتی در مواردی که دندانهای عقل رویش پیدا کنند معمولاً به سختی تمیز می شوند و در نهایت منجر به ایجاد پوسیدگی غیر عادی و یا عفونت در اطراف بافت لثه می شود.

اگر علائم مشخص و واضح دارید یا حتی اگر مشکلی احساس نمی کنید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دهد که آیا در حال حاضر مشکلی وجود دارد و یا احتمال بروز مشکل در آینده وجود خواهد داشت یا نه ؟
در صورتی که دندانپزشک شما توصیه کند که دندان عقل خود را خارج کنید مطمئناً این پیشنهاد عاقلانه ترین انتخاب برای حفظ سلامت بقیه ی دندان ها خواهد بود. دندان عقل باید به وسیله دندانپزشک عمومی یا جراح دهان و فک و صورت خارج شود. دندان های عقل به چند دلیل می توانند باعث آسیب شوند.

سایز فک و چگونگی رشد دندان عقل :
گاهی دندانهای عقل فضای کافی جهت رویش کامل ندارند که در این موارد مشکل دندان عقل شامل در دو تورم است و یا ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد ولی با این وجود بقیه دندان ها در خطر آسیب جدی قرار داشته باشند.

* بیماری لثه : وقتی دندان عقل به طور نهفته در فک باقی بماند باکتری ها در شیار موجود بین لثه و دندان که قابل تمیز شدن نیست، رشد می کنندو باعث ایجاد عفونت می شوند.

*در هم ریختگی دندان : دندان عقل نهفته یا رویش یافته می تواند دندانهای مجاور را تحت فشار قرار دهد. و باعث آسیب به ساختمان آنها شود.

* پوسیدگی : گاهی به دلیل موقعیت قرارگیری یا به دلیل اینکه قسمتی از دندان به وسیله لثه پوشیده شده به سختی مسواک می خورد در نتیجه باکتری های مولد پوسیدگی در آن تجمع پیدا می کنند این باکتری ها علاوه بر دندان عقل ، دندانهای مجاور را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

* موقعیت نا مناسب : دندان عقلی که به سمت بافت گونه رشد می کند باعث تحریک بافت مجاور خود می شود . این گونه دندانهای عقل رویش یافته علاوه بر دسترسی مشکل برای تمیز شدن باعث گاز گرفتگی نا خواسته گونه در هنگام جویدن غذا می شوند،که در دراز مدت مشکل ساز می شود.

* کیست ها : در صورتی که بافت تشکیل دهنده تاج دندان نهفته در استخوان باقی بماند. ممکن است بعد ها با مایعی پر شده و تشکیل یک کیست دهد که استخوان اطراف خود را تخریب خواهد کرد.

دندانهای عقل نهفته کدامند و روش برخورد با آن ها چگونه است ؟
اگر فک متناسب با رویش دندان رشد کافی نداشته باشد و یا به عبارت دیگر با رشد فک جا برای رویش این دندان فراهم نگردد و یا جهت و مسیر رویش آنها غیر عادی باشد، دندان عقل قادر به رویش نبوده و در استخوان نهفته باقی می مانند.

تشخیص دندان نهفته در فک چگونه است؟
دندانپزشکان با معاینه داخل دهان و با کمک رادیوگرافی وجود دندانهای عقل نهفته را تشخیص می دهند.

دندان عقل نهفته اگر درآورده نشود چه عوارضی دارد؟
دندانهای نهفته مشکلات عدیده ای را می توانند در آینده ایجاد نمایند:
- عفونت لثه) پری کرونایتیس)؛ لثه پوشاننده دندان نهفته یا نیمه نهفته بطور مکرر دچار عفونت و التهاب شده و دردناک می گردد.
- عفونت استخوان : ادامه عفونت لثه میتواند منجر به عفونت و تخریب استخوان شود .
- آبسه و سلولیت؛ اگر عفونت لثه درمان نشود به استخوان رسیده و باعث تخریب دندان و استخوان می گردد. اگر عفونت از استخوان بگذرد و به بافتهای نرم گونه، گردن، حلق و زیر زبان سرایت کند ایجاد آبسه و یا تورم منتشر بافت نرم را که سلولیت نامیده می شود می کند که توام با درد، تب، تورم ، قرمزی و مشکل در بازکردن دهان خواهد بود.
- صدمه به دندان مجاور؛ دندان نهفته با فشار بر ریشه دندان مجاور ممکن است باعث تحلیل ریشه آن شود.
- ایجاد کیست؛ کیسه نازکی تاج دندان رویش نیافته را در استخوان فک در برگرفته است که بعد از رویش دندان به داخل حفره دهان از بین می رود. اگر دندان رویش نیابد ممکن است بزرگ شده و تبدیل به کیست گردد. کیست ها تدریجاً بزرگ شده و سبب تخریب و تضعیف استخوان و مشکلات بعدی می گردند.
- درد؛ یک دندان عقل نهفته می تواند ایجاد دردهای با علت نا مشخص و منتشر به نواحی سر و گردن نماید.

دندانهای عقل نهفته را چه باید کرد؟
اگر دندانپزشک تشخیص دهد که دندانی قادر به رویش نمی باشد، باید آن را جراحی نمود.

زمان مناسب درآوردن آنها چه موقع می باشد؟
این دندانها تا جایی که قادر به رویش باشند، به طرف سطح حرکت می کنند و معمولاً در سطح پشتی دندانهای آسیای بزرگ دوم گیر می افتند و جلوتر نمی روند. این حالت معمولاً در سنین 16 تا 17 سالگی اتفاق افتاده و بهترین زمان برای درآوردن آنهاست. در این سن به دلیل وجود کیسه رویشی بزرگی که تاج دندان را در بر گرفته و هم چنین به این علت که ریشه دندان هنوز رشد نکرده و کوتاه می باشد، کشیدن آنها را آسان می کند، ضمن اینکه از بروز عوارض فوق الذکر و عوارض حین جراحی نیز پیشگیری می شود.
جراحی دیرتر دندانهای عقل تا سنین بالاتر و سالمندی چه مشکلاتی دارد؟
موکول نمودن درآوردن دندانهای عقل به سنین سالمندی ممکن است مشکلات ذیل را به همراه داشته باشد:
-با افزایش سن ریشه ها قطورتر شده و ممکن است کشیدن دندان را سخت تر کند.
-التیام زخم بعد از کشیدن دندان ضعیف تر است .
- امکان بروز پوسیدگی در دندانهای مجاور وجود دارد .
-احتمال شکسته شدن استخوان در افراد با سنین بالاتر در حین جراحی و درآوردن دندان می رود .
- تحمل بیمار به دلیل شرایط سنی و درمانهای پزشکی از قبیل مصرف داروهای قلبی، ریوی و... کاهش می یابد . البته باید در نظر داشت ، در صورتیکه در فردی دندان عقل تا سنین بالای 40 سال نهفته باقی مانده باشد به علت عوارض احتمالی جراحی بهتراست که دندان در معاینات دوره ای بررسی شود و تا زمانی که دچار عارضه پاتولوژیک خاصی نشده ، اقدام به جراحی نکرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مریم1222
خیلی عالی بود .ره حل های که داده بود عالی بود
الهام
اگه دندون عقلی ک اذیت نمیکنه رونکشیم ومواظبش باشیم درآینده مشکلی واسمون پیش نمیاد
بهی
من کشیدم چون تو لثه داشت رشد می کرد ولی دکترم میگفت اگه اختلالی ایجاد نکنه برای کسی و عادی رشد کنه خیلی هم خوبه که باشه.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
اگر دندان عقل به دندان کناریش فشار نیاره و بصورت کاملا عمدی در بیاد خیلی باید مواظبش بود چون دندان خوبی هست اما اگه مشکلی داشته باشه و افقی در بیاد یا مشکل دیگه ، باید بکشی بندازی دور .
شیوا
Iran, Islamic Republic of
ممنون ازتوضیحاتتون
نسرین
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان خوبم. یک ماهه دندون عقل پایین راست رو جراحی کردم. تا سه هفته فکم قفل کرده هنوز کنترل فکم ارادی نیست فکم انگاری نیمه فلج شده. بیشتر از صدبار انتهای زبونم را گاز گرفتم که از درد جراحی بدتره.‌تو رو خدا واسم دعا کنید. جراحم استادیار دانشگاه بود ولی نابود شدم. به شدت گرفتگی عضله فک دارم. شما رو به مولا واسم دعا کنید. خیلی درد میکشم.
احمد
Iran, Islamic Republic of
من کلا بعد از سه ماه چونم بی حسه . سوزن توش مسیزنم نمیفهمم.‌دگزا متازون بزن شما
عزیز
Iran, Islamic Republic of
خوب شدین نسرین خانوم؟
Iran, Islamic Republic of
سلام منم ۳ روزه عقل و دندون کنار عقل کشیدن ولی هنوز دردمیکنه و متورم شده . 😢 نمیتونم غذا بخورم فکم باز نمیشه کامل خیلی عذیتم میترسم
Iran, Islamic Republic of
سلام من دندون عقلمو کشیدم یه ما ه از درد مردم ولی بد خوب شد الان راحت شدم ولی سمت چپ از پایین مونده الان یه تیکش بیرون بود یه تیکش تو الان دور دندون عقلم باد کرد درد داره نمیدونم چیکار کنم نمیتونم برم بکشم چون سر اون یکی یه ماه مردم
Iran, Islamic Republic of
تا ۵ روز طبیعیه
Iran, Islamic Republic of
دکترت کی بوده؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
من 22 سالمه یکی از دندونای عقلم یکمی اومده بیرون نه دردی داره نه چیزی ولی الان که این مطلبو خوندم نمیدونم برم بکشمش یا بذارم بمونه یا فعلا منتظر بمونم؟
البته میگن هرچی بیشتر بمونه در آوردنش مکافات بیشتری داره
خدارو شکر تا حالا دندونام مشکلی نداشته ولی میترسم این دندونای عقل بقیه دندنام رو هم خراب کنه
اما
Iran, Islamic Republic of
مراقبش باش اگه صاف در اومده و فشار به بقیه نمیاره
Iran, Islamic Republic of
خب شما ی معاینه برین
برین پیش متخصص بهتون میگه چ کار کنین...
sanaz
من یک دندان عقل نهفته دارم که باید جراحی کنم خیلی می ترسم می خواستم ببینم امپول بیحسی تو لثه زده میشه ؟
امیر
United Kingdom
من 2 تا از دندونای عقلم رو جراحی کردم و کشیدم.
موقعی که می کشن درد زیادی نمی کشید
MOHSEN
امیدوارم مال م هم درد نیاد
صداقت
من هم یه دندون عقلمو جراحی کردم
خیلی ترسونده بودنم اما پزشکم در کمتر از 5 دقیقه گفت: تموم شد آهسته میتونی بلند شی!!!
باور کنید خیلی متعجب بودم اونهمه ترس و به این سادگی!؟
البته تا 48 ساعت بعد از رفع بی حسی آرامش نداشتم و لپم بادکرده بود و کمی هم لثه فک گوش و یکطرف سرم درد میکرد تا آب نمک قرقره کردم مثل آب روی آتیش آروم شدم!
پیشنهاد میدم بیخودی نترسین چون خود دندون کشیدن باحاله اما بعدش کمی اذیت میشین
:)))
الی
Romania
سلام میشه آدرس مظب دکترتونو بدید
پری
Iran, Islamic Republic of
اره ولی امپولش اصلا درد نداره تو برای بعد عملت باید بترسی نه امپول
Amir jafari
Iran, Islamic Republic of
سلام ساناز خانم.بله آمپول بی حسی میزنن.من خودم 2تا نهفته کشیدم.اصلا نترس درد آنچنانی نداره.ولی بعدش باید یزره مراقبت کنی و مایعات بخوری.من توصیه میکنم هرچی زودتر بری بکشی
Iran, Islamic Republic of
هیچی نمیشه خوشگلم. ایفاااا. یه وقت نترسیااااا
تینا
Iran, Islamic Republic of
خاله ی منم نهفته بود گفت که بی حسی زدن بعدشم لثه ام رو شکافتن اما اگه زودتر رفته بودم اصن دردی نداشت
Iran, Islamic Republic of
بله تو لثه زده ميشه
کیا
Iran, Islamic Republic of
اهل کحایی تا ی دکتر بهت معرفی کنم
علی
Iran, Islamic Republic of
خرم اباد
آیدا
Iran, Islamic Republic of
بله تو لثه میزنن دوتا
سما
عالی بود اطلاعات مفیدی رو گرفتم مرسی
افاق
سلام . خسته نباشد . برای خارش شدید لثه چه روشی رو بیشنهاد میکنید
شادی
Iran, Islamic Republic of
من دندان عقلم 4 ماهی هست میخواد دربیاد بدجورم لثم باد کرده ولی سرش هنوز دیده نمیشه باید جراحی بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هایده حقیقی
Sweden
من مدتی است که دندان عقلم خیلی لق شده ولی مشکل دیکه ای ندارم چکار باید بکنمه
ثمر
اگر دندون غقلتون درد میکنه زود به فکر باشید تا مثل من به تعطیلات نخورید و بدبخت نشید
مونا
Iran, Islamic Republic of
من هر 4 تا دندون عقلمو کشیدم.2تای پایین نهفته بودجراحی کرد.آخربش الان بعد چند روز هنوز ورم داره وانگاری سفته.هنوز 1 هفته نشده ک برم بخیه بکشم.مشکلش جدیه که زودتر برم ؟
مایده
من ک هجده سالم ک بود ۴تا دندون عقل بیرپن اومد،البته دوتاش هنوز کامل نیست،الآنم بیس سالمه...
مریم
میخواهم دندان عقلمرا بکشم می ترسم
Iran, Islamic Republic of
ترسی نداره بابا
Iran, Islamic Republic of
من 3روز پیش انتهای لثه ام متورم ودردناک شد فکر میکردم ابسه کرده چرک خشک کن خوردم فایده نکرد تا اینکه امروز بعد از 26 سالی که از عمرم میگذره برای اولین بار رفتم مطب و یه دندون پزشک واقعی رو از نزدیک دیدم بهم گفت نترس داری عاقل میشی دندون عقلت داره در میاد میترسم اخه تا امروز رنگ و روی دندون پزشکی رو هم ندیده بودم میترسم یهو کارم به جراحی بکشه اخه این لامسب چی بود اول جوونی پیر شدم رفت دیگه ...R.T
مونا
واااي بدبخت شدم دندون عقلم ازناکجااباد زده بيرون من ميترسم از جراحي پروردگارا کمکم کن:-(:-(:-(
نادیا
Iran, Islamic Republic of
کشیدنش اصلا درد نداره چون آمپول بی حسی میزنن اما بعدش درد داره که اونم بالاخره میگذره
Iran, Islamic Republic of
من خودم کشیدم یکم درد دارم
علی
Iran, Islamic Republic of
دندون ققل من بالا زیر لثه در اومده باید جراحیش کنم.
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
مگه میشه ۲۶ سال دندون پزشکی نرفته باشی
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام اره میشه چون منم 26 سالمه، برای اولین بار رفتم دندون پزشکی از سلامت دندونام مطمئن شم که گفت دندون عقلات نهفتس !!! باید 4 تاشم جراحی کنی !
Iran, Islamic Republic of
پ
سلام چرا نشه من۳۳سالمه هنوز دندونام درد نکردن ک برم دندونپزشکی ولی فردامیرم ک دندون عقلمو بکم😓
نیلوفر
Iran, Islamic Republic of
دندون عقل رو هرچه زودتر خارج کنید بهتره ... من چند روز پیش دندون عقلم رو کشیدم اما اونقدر درد کشیدم که مرگو به چشمام دیدم ! هرچی همجیغ میزدم دکتر میگفت چیزی نیست تموم میشه !!! بدترین درد تمام عمرم ! با اینکه 3 بار تزریق بی حسی داشت اما اثر زیادی نداشت ... نمیدونم آمپولهی بی حسی تقلبی شدن یاچون دندونم لق شده بود و ابسه کرده بود اینجوری درد داشت ... توصیه میکنم حتما پیش متخصص برید و دست هر تازه کاری ندید بخصوص دندون عقل پایین :(
وای مال منم همینطور بود دوبار بیحسی زد تا دوروز هم درد داشتم بعد ازجراحی که بیحسیش رفت که دهنم سرویس شد
صادق
Iran, Islamic Republic of
سلام .من نمیدونم بعضیا فقط اسم دکی رو یدک میکشن من دکتر نیستم ولی انقدر میدونم که اگر دندون شما چرک کرده باشه شما باید انقدر انتی بیوتیک مصرف کنی تا ورم چرک این بخوابه وگرنه 100 تا هم بی حسی بزنه با درد دندونه شما رو میکشه و بعد از کشیدنم چرک لثه رو گرفته صورت باد کرده و... عوارض جبران ناپذیر
Turkey
تورا خدا کمک کنید از ی دکتر خوب کمک می خوام من ۵روز پیش دندونه عقلم کشیدم شکسته توش چهار بار از حال رفتم من بیمارستان بردن فشار بالا میرفت دکتر نتونست در بیار ی تکیه مانده الان سردرد شدید دارم فشارم خیلی هم بالا میره جی کار کنم در بیارم یا ن می تونم عصب کشی کنم بد در بیارم من تو ترکیه زندگی می کنم اصلان دکتر خوب نداره تورا خدا کمک کنید
نسرین
من دندون عقلمو جراحی کردرم 45 دقیقه طول کشید قراره هفته بعد برم بخیه ها رو بکشم برای پیشیگیری از خونریزی نمک رو بریزید تو چای ولرم و غرغره کنید
مهدی
من دندون عقلمو کشیدم و از زندگی سیرم کرده.یه نصیحت از من داشته باشید که تا زمانی دندون عقلتون درد نگرفته یا نیاز به کشیدن نداره جدا پرهیز کنید و نکشید
سما
سلام وبتون عالیه من چند روزیه که درد شدیدی رو در قسمت انتهای فک پایینم سمت چپ حس میکنم و نمیتونم دهنمو باز کنم حتی چیزی بخورم دردش داره نابودم مکنه امروز رفتم دکتر گفت که دندان عقلته که داره رشد میکنه تا وقتیکه کامل بیرون بیاد ممکنه اذیتت کنه منم مسکن میخورم و مرتبا شستشو میدم من 23 سالمه میخاستم بدونم باید این دندانو بکشم؟
و تا کی طول میکشه که این دندان بیرون بیاد چون دکتر به من نگفت که بکشمش
ممنون میشم اگه جواب بدید
مهدی
Iran, Islamic Republic of
برو بکشش خیالتو راحت کن
البته نکته مهمی که هیچکس بهش اشاره نکرد اینه که حتما برای کشیدن دندون عقل پیش دکتر مرد برو چون اینکار به زور احتیاج داره و زود هم تموم میشه (یه تیکه دندون رو بیرون میکشه) ولی اگه پیش دکتر زن بری چون زور نداره دندونت رو خورد میکنه و تکه تکه بیرون میکشه ..... خلاصه خیلی اذیت میشی
و نکته بعدی اینکه کشیدن دندون عقل اصلا درد نداره ولی بعدا دهنت سرویس میشه
مهران
دوستان من یک هفته است دندون عقلم کشیدم راستش قبلش خیلی می ترسیدم و قبل رفتن به دکتر کلی دعا و نیایش کردم ،یکجورایی اشهدم و خوندم ، وقتی بعد از یک دقیقه دکتر گفت پاشو تمام شد اولش فکر کردم شوخی میکنه ولی نه واقعا کشیده بود دردش مثل کشیدن دندون شیری بود، از خوشحالی فقط دکتر نبوسیدم.
اما وای از بعد بی خسی باور کنید 3 تا آمپول مسکن ،دگزا،دیاسپام و یکی دیگه دردم آرو نکرد که مکرد
سما
ممنون از مهدی و شما که راهنماییم کردید ولی باید بگم هر کسی جنس دندونش فرق میکنه من خودم جنس دندونم محکمه اصلا دکتر گفت که چون جنس دندونت محکمه واسه در اومدن دندون عقلت اذیت میشی و کار به جراحی و این حرفا میکشه
حالا خدا رو شکر بهترم و دندونمو نگه میدارم چونکه جا گرفته تو دهنم و دیگه اذیتم نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
دقیقا فقط دکتر مرد. من عقل بالا رو میخواستم بکشم انننقد ترسونده بودنم که داشتم سکته میکردم، جاال اینجاست که دکترم بهیار دندانه یعنی پزشک نیست ولی کارش عاااااالیه فوق العاده با تجربه هستن، بی حسی رو زد بعد دید که خیلی میترسم شروع کرد به صحبت باهام گفت لابد بهت گفتن کشیدن عقل سخته اره بیا اینم عقلت،، خخخخخ دندونم تو دستش بود فکر کنم ده ثانیه هم نشد. اگه قم هستید فقط برید پیش ایشون. دکتر تبریزی میدان سعیدی کوچه فرهنگ
جواد
منم دوتا از دندون عقل هامو جراحی کردم
جراحی هرکدوم یک ربع طول کشید
که البته خیلی دردناک بود چون بعد از تزرریق اولین بیحسی هنوز حس دادشت و دکتر مجبور شد سه تا بیحسی استفاده کنه

و در کل خیلی سخته
Iran, Islamic Republic of
وااای نگین از دندون درد من که مردم خدا هنتونو شفا بده
محدثه
Iran, Islamic Republic of
سلا من 19 سالمه دندون عقلم باعث کجی دندون های دیگه ام شده گفتن اگه بکشی 15 درصد احتمال داره دندونات دوباره مرتب بشن حالا نمیدونم ارزش کشیدن داره یا نه؟
و رو خدا جواب بدین ممنون
جوجو
اگر درد داری و اذیتت میکنه هرچی زودتر این کارو بکن
جوجو
منم دو سال پیش دوتای سمت راست(یعنی بالا و پایین)جراحی کردم.تعجب میکنم مال دوستان زمان کمی برده مال من چهار الی پنج ساعت طول کشید.از این سمت واقعا راحت شدم که العان بعداز دوسال سمتچپم درد میکنه که متاسفانه تصمیم دارم دوباره برای جراحی برم.قابل توجه دوستان که دندونم کاملا در فک بود که دکتر مجبور شد قسمتی از فکم رو برش بده.واقعا سخت و دردناکه ولی به نظر من ارزشش رو داره
طاها
Iran, Islamic Republic of
می گویند نگه داشتن دندان عقل نشانه بی عقلی است.
مریم
Germany
واقعا همینه....
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخ
elham
منم رفتم دکتر بهم گفت ۴تاشم باید بکشی، همشم جراحی داره، خیلی میترسم، نظر بعضی دوستان امیدوارم کرد نظر بعضی هم برعکس خیلی ترسوندتم، دعا کنید درد نداشته باشه ، از کشیدن دندون عقل بیشتر میترسم تا عملایی که بیهوشی داره!
ghazal
سلام ،وای دکترم گفت دندان عقل ندارم حتی نهفته هم نیست .رادیو گرافی هم رفتم عکس گرفتم (): یعنی چی ؟ممکن کسی کلا دندان عقل نداشته باشه؟؟لطفا راهنماییم کنید.
مجید
Iran, Islamic Republic of
آره خب باید عقل داشته باشی که دندان عقل در بیاد دیگه بعد از اینکه عقلت در اومد دندونشم در میاد خخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
بله میشه
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
خوب منم۳۰سالمه وفقط دوتا دندون عقل بیشتر ندارم انم یکی کشیدم یه دونه دیگه مونده
Iran, Islamic Republic of
خوشبحالت واقعا
جوجو
سلام.من دو سال پیش دوتاشو جراحی کردم خیلی درد و مشکلات داره ولی ارزشش رو داره.چون العان این یک سمت داره اذیتم میکنه که قصد دارم برم قال قضیه رو بکنم.امیدوارم جراحی خوبی داشته باشی
نرگس
Iran, Islamic Republic of
من حاضرم شکممو پاره کنن دل و رودمو درارن ولی فکمو جراحی نکنم
ئ
Romania
چیزی نیست.
زهرا.
United States
من دو تا از دندونای عقلم سمت چپ بالا و پایین رو جراحی کردم کاملا هم نهفته بود.خداییش اونهمه استرسی که قبل عمل داشتم همش باد هوا بود.عمل هیچ دردی نداشت.سمت راست بالایی هم خودش در اومد ولی سمت راست پایینی رو پنج روز پیش در اوردم نسبت به قبلیا درد داشت البته این یکی نیمه نهفته بودو دیر اقدام کردم.خلاصه زیاد ترس نداره فقط کافیه زیادی مراقب باشین که عفونت نکنه و خودتونم تقویت کنین.من فقط ضعف زیادی داشتم بخاطر خونریزی.
محمد
Iran, Islamic Republic of
منم همینطوری بودم
ﺭﻳﺤﺎﻧﻪ
Iran, Islamic Republic of
ﺳﻼﻡ ﻣﻦ 4 ﺭﻭﺯ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺟﻔﺖ ﺩﻧﺪﻭﻥ ﻋﻘﻼﻳﻪ ﺑﺎﻻﺭو جﺟﺮاﺣﻲ ﻛﺮﺩﻡ ﻫﺮﺩﻭﺗﺎﺷﻢ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ وﻛﻪ ﻛﺸﻴﺪاﺻﻼ ﻧﻔﻬﻤﻴﺪﻡ ﻭﻟﻲ ﺩﻭﻣﻲ ﺑﻴﭽﺎﺭﻡ ﻛﺮﺩ ﭘﺸﺖ ﮔﻮﻧﻢﻗﺎﻳﻢ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﻌﺪ ﻳﻚ ﺳﺎﻋﺘﻮ ﻧﻴﻢ ﺗﻮﻧﺴﺖ ﭘﻴﺪاﺵ ﻛﻨﻬ اﻭﻧﻢ ﭼﻪ ﺟﻮﺭﻱ ﻳﻪ اﺳﺘﺨﻮﻧﻢ ﺑﺎﻫﺎﺵ ﺩﺭ اﻭﺭﺩ ﭼﻮﻥ ﺭاﻫﻪ ﺩﻳﮕﻪ اﻱ ﻧﺪاﺷﺖ ﺧﺪاﺭﻭ ﺷﻜﺮ ﺩﻧﺪﻭﻥ ﻋﻗﻞ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺩﺭ ﻧﻤﻴﺎﺭﻡ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺩﻳﮕﻪ ﻧﻤﻴﺮﻓﺘﻢ ﺑﺮا ﻛﺸﻴﺪﻥ
سحر
Iran, Islamic Republic of
با سلهم از مطالب دقیق وکاربردی تان متشکرم
ماندانا
Iran, Islamic Republic of
من که 24 سالمه تازه دندون عقل بالایی داره در میاد.....امروز میخوام برم بکشم....خیلی میترسم.....:((
Mohammad
Iran, Islamic Republic of
من چهار روز پیش دوتا دندان عقل سمت چپ جراحی کردم هفته دیگه هم میرم واسه جراحی دوتای سمت راست :)... چون بخیه میشه خونریزی آنچنانی نداره دردم نداره اگه داشته باشه هم با ژلوفنی که دکتر تجویز میکنه دردش برطرف میشه.بهتر برای جراحی دندان های عقل برید پیش متخصص جراحی دندان و فک و صورت بعد کشیدنم به دستورالعملایی که دکتر میده گوش کنید هیچ مشکلی پیش نمیاد.
danyal
Sweden
سلام من هفده سال دارم و ۳ دندان عقلم دار آمده و این روزها احساس دردمی کنم و شما گفتین بعد از ۱۶ سالگی در دهان ظاهر می‌گردند ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
من نزدیک یک ما دندون عقلم درد میکن انقدر قرص مستکن خوردم دیگ خستم میترسم برم بکشم خدایا کمک کن
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
سلام
دکتر بمن گفته 4 تا دنون عقلم رو باید بکشم
همه رو با هم می کشندیا بهتره یکی یکی بکشن؟
کسی تجربه داره
؟
Iran, Islamic Republic of
وای نه همه رو با هم نکشی که بچاره میشی من دیروز دندون عقلم کشیدم شبش رفتم زیر سرم از درد بی حالی مرگ با چشام دیدم خیلی درد داره
سارا
Iran, Islamic Republic of
عالی بود. من دندان عقلم را کشیدم و به سایت شما مراجعه کردم. مراقبت های پس از جراحی مفید بود.
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام بچه ها دوشب پیش اومدم سایت رو خوندم و نظرات رو هم ترسیدم ولی خوب بود که آگاهی داشتم وگرنه اگه یک هو نخ و سوزن رو میدیدم سکته میزدم خخخ
بعد میخوام بگم دندونم خیلی بزرگ بود دو تا بی حسی زد و با فشار زیاد کشید
ولی درکل میشه تحمل کرد و اونقدر بد نیست
و واسه بعدی ها هم میرم. اخرش راحت میشیم.
ولی یک دندون جراحی کرد 260 تومن گرفت
واسه ارتدونسی هم گفت 4 میلیون
ولی بچه ها از دیروز چیزی نخوردم هیچی فقط اب هم حتی درد میگیره
یک امپول زدم و قرصمسکن داده
لهه
Iran, Islamic Republic of
من دو روزه دندونم را کaیدم نه دردش افتاده نه ورمش کم شده تازه ورمش اینگار ثانیه به ثانیه بیشتر مسیشه همه این راه ها رو هم امتحان کردم بگید چیکار کنم حالا
پرستو قید
Iran, Islamic Republic of
بسیار مفید و آموزنده بود، سپاسگزارم
فائزه
Iran, Islamic Republic of
سلام من باید 4 تا دندونمو جراحی کنم آلان ساعت 5 صبح از درد فک نمیتونم بخوابم از جراحیم وحشت دارم
مسعود
Iran, Islamic Republic of
منم می ترسیدم اما بعد از جراحی دیدم هرچی ترسیدم از جیبم رفته ، هیچ دردی نداشت ، باید به متخصص فک و دهان برید نه دندانپزشک ، بعد از جراحی هرچه سریعتر داروهاتونو تهیه کنید و قبل از اینکه اثر بی حسی بره شروع به مصرف کنید تا درد بیخودی و مفتی نکشید .
mahmoud
Iran, Islamic Republic of
ساعت9صبح دندان عقلم که کمی پوسیدگی داشت و موجب آزارم حین غذا خوردن می‌شد رو کشیدم در حین کشیدن و بعدش هیچ احساس دردی نداشتم الانم ساعت12/30ظهرهستش و نیم ساعتی میشه که از نوک انگشت پام تا مغز سرم از درد داره مورمور میشه و حیرونم کرده مسکنم خوردم اما جواب نمی‌ده مجبورم تحمل کنم تا ببینم کی ساکت میشه،امیدوارم درد دندان شما هم خوب بشه و اگر قصد کشیدنشو دارید نترسید و این کارو سریعتر انجام بدید.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
من به محض خروج از دندانپزشک یه استامینوفن انداختم با یه قرص دیگه که دکتر خودش هر دو رو تجویز کرده بود بعد دو ساعت یه استامینوفن دیگه و هر دو ساعت یکی تا 4 تا ، بی حسی که تموم شد یه کم درد داشت شروع می شد که یه استامینوفن با یه ایبوپروفن انداختم بالا گرفتم 10 ساعت تخت بدون درد خوابیدم .
mahmoud
Iran, Islamic Republic of
با سلام مجدد خدمت دوستان عزیز.تا ساعت1عصر کم کم مسکن‌هایی که خوردم به همراه چندتا بستنی و آب یخ اثر مثبت داشت و درد کشیدن دندان عقلم ساکت شد و تا ساعت 5عمیق خوابیدم،الان که بیدار شدم دردم کاملا سطحیه و احساس می‌کنم از شر این درد لعنتی خلاص شدم،الانم دوباره دارم می‌رم بستنی بخورم که واقعا جلوی درد و خونریزیو می‌گیره،ما که راحت شدیم شما هم نترسید و همین راهو ادامه بدید.یا حق
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
چهار تا دندون عقلما کشیدم اما هیچ دردی نداشت . دکتر روزی یکیشا کشید الان راحت شدم .
marzie
Iran, Islamic Republic of
من نیم ساعت پیش 2 تا دندون عقل کشیدم
الان سری فک بالام داره از بین میره
مریم
Iran, Islamic Republic of
من یک هفته س دندون عقل پایینمو کشیدم ولی ه فک و لب پایینم سنگین و بی حسه گاها درد شدیدم دارم۰۰۰آخه چرا
sepideh
Iran, Islamic Republic of
منم الان 3 روز از جراحی دندان عقلم تو فک پایین میگذره ولی هنوز نصف زبونم سره و حسی نداره اگه آمپول بی حسی نزدیک عصب تزریق بشه این عارضه پیش میاد که از چند روز تا چند ماه طول میکشه که برطرف شه البته در صورتی که عصب ازبین نرفته باشه
به کسایی که قصد جراحی دارن توصیه میکنم حتما پیش متخصص برید.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام کتر بهم گفته که باید دوتا عقل پایینمو بکشم و جفتشون هنوز یه ذره هم از لثه ام بالا نیومده میخواستم ببینم بعد جراخی بخیه میکنه؟؟؟ و اگه میکنه جذبیه یا بابد بیام بخیه رو بکشم؟؟
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام منم چند روز پیش رفتم دندون عقلمو کشیدم دوتا دندون عقل دیگه دارم برا جراحی اولش درد نداره ولی وقتی بی حسیش تموم بشه خیلی اذیت میکنه من الان یک هفتس درگیرشم.دعا کنید زودتر خوب بشه..........
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی عالی بود چون من هم به زودی زود میخواهم بروم دندان عقلم را بکشم چون همین الان به فک پایینم فشار می آورد.
محسن
United States
سلام من امروز دندون عقلمو کشیدم.
امپول که دردی نداشت ولی نصف صورتم کاملا بی حس بود.بعد اینکه یه دقیه نشد که دکتر گفت بلندشو.
فقط ی ذره درد داشت که اونم با مسکن درست شد.
مهران
Iran, Islamic Republic of
من دندان عقلم از حدود 10روزقبل فک بالام درد میکرد البته ظاهر بود امروز رفتم دکتر بعلت خرابی دکتر گفت باید بکشم 2تا امپول بی حسی زد بعد کشیدش بهتونم بگم دردی احساس نکردم نمیدونم از مهارت دکتر بود یا دندون من دسترس تر بود نمیدونم ...خدارو شکر راحت شدم وخلاص
ماندانا
Iran, Islamic Republic of
وااای دوباره یه دندون عقل دیگم داره در میاد....یکی رو 4ماه پیش کشیدم دیگه نمیخوام اون لحظه وحشتناک رو تجربه کنم....هنوزم فکم صدا میده بعد اون....:((((
مهدی
Iran, Islamic Republic of
شرح تجربه : من 24 سالمه ، دو تا دندون عقل پایینیم نصفه دراومدن و بالاییا تقریبا کاملا نهفته اند . دندونای فک پایین هر از مدتی کمی درد میکرد و ورم میکرد و تا چندروز سخت میتونستم غذا بخورم اما بعد خوب میشد و انگار نه انگار . منتها چون مسواک نمیخوره دندون عقل ، دوتا دندون عقل پایینی همیشه بوی بدی میداد ، البته بوی بدش رو فقط خودم حس میکردم . خلاصه چندروز پیش درد گرفت و تصمیم گرفتم برم بکشمشون ، دیشب هردوتا دندون پایینی رو جراحی کردم . جراحیش اصلا درد نداره ، اما بعدش شروع میکنه خونریزی و کمی ورم میکنه . غذا خوردن سخته ، نمیتونم دهانم رو کامل باز کنم اما درد هم ندارم اصلا . فکر میکنم تا 4 ، 5 روز آینده کاملا خوب شه .

طبق تجربه : فکر میکنم دندونای عقل پایین اغلب مشکلساز میشن چون غذا میره توش و گیر میکنه و ... و عفونت میکنه . اما دندونای عقل بالا حتی اگرنهفته باشن مشکل خاصی پیدا نمیکنند . من که تاحالا نداشتم ، دکتر هم گفت نمیخواد بکشی ، اگر اذیت کرد بیا .

خلاصه اگر اذیتتون میکنه برید بکشید !
معین
Romania
من که دو تا دندون عقل بالام دراومده سیاهم شده ولی درد خیلی کمی داره بنطرتون بکشم یانه21سالمم هس
Iran, Islamic Republic of
اره حتما
نگین
Iran, Islamic Republic of
من 16سالمه ارتودنسی کردم الان دکتر میگ باید بکشی خیلی میترسم خیلییییی میترسم
زینب
Afghanistan
سلام , من 26 ساله شدم ولی از دندان عقل خبری نیست ؟ علت اش چی ؟
Iran, Islamic Republic of
وای من ۴۸ سالمه حدود ۵ روزه که دندان عقل پایینمو کشیدم هر روز از درد فریاد میزنم ومیگم عجب غلطی کردم هیچ کاری نمیتونم انجام بدم گریه میکنم تا قرص نخورم ساکت نمیشه نمیدونم تا کی باید تحمل کنم من گوش عمل کردم اصلا درد نداشت ولی این پدرمو دراورد
هدیه
Iran, Islamic Republic of
برو عکس رادیوگرافی بگیر شاید اصلا نداشته باشی.خوشبحالت
عباسی
Iran, Islamic Republic of
خواهشا این موضوع ها رو رسانی کنید
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام من دندون عقل پایینم تازه داره در میاد بیشترش زیر لثه است 17 سالمه و تازه داره در میاد یه خورده اذیتم می کنه اما در حدی نیست که نصف شب از خواب بیدار شم حالا بیاد دندون عقلمو بکشم خیلی می ترسم باید چیکار کنم.
نرجس
Iran, Islamic Republic of
من 21 سالمه و چهار تا دندان عقل نهفته داشتم.دوتای سمته چپو(فک بالا و پایین)رو دوسال پیش با جراحی خارج کردم.قبل جراحی اون قدر گریه کردم که فک می کردم چیه وای میخان لثمو ببرن بدوزن اما بعد گذشت یک رب بیست دیقه با خوردن نخ بخیه به کنار لبم فهمیدم تموم شده داره بخیه میکنه یعنی هیچی نفهمیدم بعدشم که بعد دو سه ساعت یه مسکن خوردم کلا هیچ دردی متوجه نشدم.الان یک هفتست که طرف راستم درد می کنه و فردا دارم میرم این دوتا رو جراحی کنم اما با این که می دونم هیچ دردی نداره اما باز یکم استرس دارم.توکل بر خدا
مینا
Iran, Islamic Republic of
منم دندون عقلم خیلی اذیتم می کرد. موقع کشیدن که اصلا درد نداره چون ان قد بی حسی میزنن که کلا سر میشه.ولی امان از بعدش .اول اینکه خونش بند نمی یاد من خودم گوشت و کباب کردم با نمک زیاد گذاشتم روش یه کم بهتر شد .تا یه روزخون مییاد تا یه هفته هم سردرد شدید داشتم. پدرم دراومد .ولی اش کشک خالص اگه بد جاس باید بکشیدش
kimia
United States
سلام.من یه ماهی میشه دندون عقلم در اومده 19سالمه,موقع در اومدنش خیلی اذیتم کرد خیلی درد داشتم تا یه هفته نمیتونستم خوب غذا بخورم تقریبا میتونم بگم اصلا نمیتونستم هیچ غذایی رو بجوم,همش غذا رو قورت میدادم بدون جوییدن.حالا سه هفته گذشته و از درد سر و گوش و دندونو... فقط درد سرم مونده و یکی از دندونامم که نزدیک دندون عقلم بوده یه تیکش شکسته فک کنم دندون عقل بهش فشار اورده که اینطوری شد وگرنه سالم بود.حالا بهم میگن بکشمش فایده نداره هیچ برام ضرر هم داره ولی میترسم مشکلی پیش بیاد,به نظرتون چیکار کنم؟؟؟؟
علی
United Kingdom
سلام
من دندون عقلم بدجایی دراومده
باعث شده وقتی غذا میخورم دندونم لپم رو از داخل گاز بگیره و زخم بشه
ینی کناره دندون عقل زخم شده
قشنگ نمیتونم غذا رو بجوم چون دندون میخوره به جای زخم و درد میگیره
نمیدونم چیکارش کنم.خودش خوب میشه؟
:(
ممد
Iran, Islamic Republic of
منم اینجوری شدم :(
زخم نشده از من ولی رو اعصابمه هی گاز میگیرم لپمو ....
شما چیکار کردید؟ خوب نشد؟
ستاره
Romania
با سلام

من 15 سالمه انتهای فکم سمت راست پایین ورم کرده و تا چیزی بهش بر خورد میکنه درد میگیره

من 7 ماهه به دنیا اومدم

آیا ممکنه دندون عقل باشه؟
آرزو
Iran, Islamic Republic of
سلام من دوتا از دندان های عقل سمت چپمو به علت نهفته بودن جراحی کردم الان دوتا دیگه هم سمت راسته که اینا هم نهفته ولی از امروز دندان پایین سمت راستم درد میکنه این درد ربطی به درد گلوم داره یا نه خیلی نگرانم
شيما
Iran, Islamic Republic of
سلام من دندون عقل سمت راستمو هر دوتاشو ديروز بعد از ظهر كشيدم فقط امپول ها درد داشت و زور زدن دكتر رو حس كردم
بعدشم تا سه ساعت گاز استريل تو دهنم بود و تا امروزم همش خو تو دهنمه
ولي درد نداره يعني خيلي كمه در حدي كه نه قرص خوردمنه امپول مسكن
ايشالا شما هم زودتر خوب بشين
mahya
Iran, Islamic Republic of
سلام من دیروز دندون عق چب رو جراحی کردم و هفته ی بعد سمت راستو باید جراحی کنم.وقت جراحی فقط فشار دست دندون پزشک اذیتم کرد و شب هم ی امپول زدم.امیدوارم دیگه اذیت نشم
سارا
Iran, Islamic Republic of
من 13 سال سن دارم و هر چهار عدد دندان عقلم رشد کرده آیا این غیر طبیعی است ؟
پری
Iran, Islamic Republic of
سلام . من 27 سالمه از 4، 5 سال پیش که دندون عقلام دراومد دکتر گفت باید بکشی و منم نکشیدم . حالا عقل بالایی یخرده خرد شده و تیز و لپمو اذیت میکنه ، سه تای دیگه هم تقریبا خراب شده و حالا همشو باید بکشم و فقط امروز وفردا میکنم . خیللللللی میترسم چون توعمرم دندون نکشیدم. حالا باز مطالب دوستان خوندم یخرده استرسم کمتر شد. امیدوارم بخیر بگذره .دوست دارم زودتر از شرش خلاص شم.....خدایا خودت فقط کمک کن
شبنم
Iran, Islamic Republic of
خوشبحالتون من 19 سالمه تاحالا 4 تا دندون کشیدم!! دندان عقل پایینمم داره درمیاد داره میکشتم.....
محمد اسحاق
Iran, Islamic Republic of
واااااای خدا مردم از شدت درد؛همین دیشب دندون عقلم از زیر لثه زده بیرون اشکمو در آورده امروز میخوام برم جراهی کنمش امیدوارم هرچه زود تر دردش آروم شه.
(19سال دارم)
نسیم
Romania
من یکساله ک هردو دندان عقل فک پایینم درومده.گاهی وقتا ک غذامیخورم ی ذره غذایی ک روش میره درد میگیره.اما من یک مشکل دیگه ای دارم.من مدت زیادیه یعنی بنظرم ازشروع رشد دندان عقلم بطور ناخداگاه هروقت ک سرگرمم یا وقتی ک درخواب هستم فک بالا و پایینمو انچنان فشار میدم روهم ک صبحا ازخواب بیدار میشم فکم انچنان درد میکنه ک دردش ساعتها خوب نمیشه.من نمیدونم دلیل این مشکلم چیه؟بعضیا میگن شاید بخاطراعصابت باشه.البته وقتی فکروخیال میکنم شدتش بیشتر میشه.لطفا راهنماییم کنید
مینا
Iran, Islamic Republic of
سلام..من بیست و پنج روزه دندون عقلمو کشیدم...نهفته بود دندونم و جراحیشم سخت تا جایی ک از استخونمم برش زد...ولی هنوز نصف زبونم بی حسه..اگه عصب از بین رفته باشه نصفش بی حسه یا همش؟؟خیلی نگرانم..ینی درست میشه!!؟
امیر
Russian Federation
سلام بچه ها
من هجده روز پیش دندون عقل پایین را کشیدم خود دندون درد نداره ولی خیلی به سختی می تونم دهنم را باز کنم. دکتر گفت دو هفته دیگر هم صبر کن و حوله داغ بزار روش. آیا طبیعیه این وضع؟
Iran, Islamic Republic of
من دندون عقلم عفونت کرده باید بکشمش اما از آمپولش میترسم.واقعا دردش زیده؟
Iran, Islamic Republic of
دندان.عقلم.کشیدم.ولی.لثه دردمی کندچکارکنم
حديث
Iran, Islamic Republic of
واااااااى تورو خدا جواب بدين
من دندون عقلمو جراحى كردم دكتر لثه ام را كه شكاف داده با لپم بخيه زده واسه همين اصن يه هفته است كه دهنم به بدبختى باز ميشه
اشتباه كرده دكتر يا درسته اين كار؟؟؟؟؟؟ بگين تورو خدا از استرس دارم ميميرم
احمدي
Iran, Islamic Republic of
ناراحت نباش يكمي فكتو نرمش بده باز وبسته كن خوب ميشه گران نباش منم مثل تو بودم اما به مرور باز ميشه من هم سه هفته پيش مثل تو بودم
شاهروخ
Iran, Islamic Republic of
من می خواهم داندان هایم را بکشم من سه تا دنانم خراب شده است وی می خواهم ان ها بکشم یکی از دندان هایم راکشیده ام و دوباره در امده است سن من برای دندان کشیدن مفبد است. سن۱۴
احمدی
Iran, Islamic Republic of
کشید دندون عقل بعداز اینکه سرشدن دندون تمام بشه دردش شروع میشه دراون لحظه زیاد درد نداره من دو تا نهفته وتا از دندان هایم بیرون زد بودن هرچهارتا ان هارو کشیدم والان خیلی راحتم به شماهم میگم بکشید اما تا قبل از رسيدن به ٢٠ سالگي كشيدم واخرين دندون عقلمو تو دوهفته پيش كشيدم
امید
Iran, Islamic Republic of
کشیدنش درد نداره هرچند بیرون اوردنش برای دکتر سخته .ولی بعد کشیدن زندگیت تموم میشه برای تقریبایک هفته ،،بد جور عذاب میده
سهیل
Iran, Islamic Republic of
ممنونم ازتون خیلی خوب بود
عاطفه
Iran, Islamic Republic of
من یکی از دندونای عقلم راحراحی کردم جراحی سختی بود چون افقی رشد کرده بود و یک هفته بعد هم رفتم واسه بخیه کشیدن اما الان واقعا عالیم
دوتا دیگه از دندونای عقلم کج بودن اما کامل در اومده بودن اونارابه راحتی کشیدم سر یک هفته هم انگار نه انگار
یکی دیگه نیمه نهفته بود اول دندونپزشکم گفت جراحی اما بعد گفت چون عمودیه میشه کشید و اونم کشیدم اما بیشتر از اون دوتا درد داشت سر ده روزم کاملا خوب شد
به نظرم چون دندون عقل دندون هشتمه و بهداشتش در فکای کوچیکی مثل من به سختی رعایت میشه باید سریع جهت دراوردنش اقدام کرد اصلا نترسید حتی جراحی ام درد نداره
عسل
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید،
من جراحی دندان عقل کردم ،الان ۱۴ روز شده که بخیه جذب نشده،غیر قابل جذبه یا جذب میشه به زمان احتیاج داره؟
ممنون
حمید
Iran, Islamic Republic of
من دارم دومین دندان عقلم را در میاورم و 15 سال دارم امروز موقع غذا به اندازه نصف دندانم از روی لثه ی روی دندان عقلم پاره شد و خون آمد آما هنوز کمی بهش گیره چی کنم؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
من الان دارم میرم که جراحی کنم تمام تنم میلرزه ....
دعا کنید زنده برگردم
Iran, Islamic Republic of
فاطمه سلام به همگی من ۲۷سالمه,۳روزپیش دندون عقل سمت راستموپیش جراح فک وصورت جراحی کردم,ولی دکترمیگه دندون سمت چپ خیلی مشگله جراحی کردنش چون عصب به ریشه اش چسبیده,گفت سریع تصمیم نگیرخوب فکراتوبکن چون ممکنه عصب فک ازبین بره حالانمیدونم چکارکنم,خیلی تحقیق کردم ولی نتیجه نگرفتم اخه دندونم عفونت هم داره,اگه میشه راهنمایی کنید تشکر
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام به همگی من ۳روزپیش دندون عقل فک پایین سمت راستموجراحی کردم,دکترمیگه مال سمت چپ خیلی کارش سخته چون عصب فک چسبیده بهش وجراحی کردنش باعث ازبین رفتن عصب فک میشه,گفت فکراتوبکن سریع تصمیم نگیر حالا موندم چکارکنم,اگه میشه راهنمائی کنید.تشکر
asal
Russian Federation
من امروز دوتا دندون عقل بالایی رو کشیدم واقعا خیلی راحت کشیده شد چون رششم راست بود و دکترشم عالی بود و تعریفشو شنیده بودم عالی کشید...
به نظر من اگه دکتر خوب باشه و ازش مطمئن باشید دیگه خیالتون راحت باشه...
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
ممنون از راهنمایت,ولی دندون من نهفته است کامل زیرگوشته,دکترگفت اگه بهش دست بزنم یا استخون فکت میشکنه یاعصب صورتت از بین میره,هم درد دارم هم عفونت کرده,گفت پیش هردکتردیگه ای که بری همین حرفو بهت میگن.
مها
Russian Federation
من ۲۰ سالمه رفتم جراحی کردم خیلی هم راحت بود دردم نداره .فقط نمیتونین دو سه روز راحت بجوید و مثل بچه ها غذای میکس میخورید.قبل جراحی حتما دهنتونو ضدعفونی کنید .آب نمک یادتون نره .دکتر خوب هم انتخاب کنید و هزینه کنید
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام من هفته پیش جراحی کردم امروز هم باید برم و بخیه هارو بکشم،طبق تجربه شخصیم میگم دوستان دکتره خوب خیلی مهمه،سختی جراحی دندان عقل ۴روزه اول هست که صورت ورم داره،غذا خوب نمیتونید بخوریدو کمی درد،اصلا هم ترس نداره،صبح و شب هم دهانتون باید ضده عفونی کنید
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلا خدمت دوستان به نظر شما جراحی دندان عقل نهفته بیشتر درد دارد یا عصب کشی؟؟؟؟؟
خواهشا هرکی تجربه داره جواب بده
اسما
Iran, Islamic Republic of
عصب کشی که درد نداره
Romania
دندان عقلم پوسيده درد ميكنه زنگ زدم دكتر ميگم درد دارم ميگه وقت ندارم فقط فكره پوله بيشترن كه به اون وقت بدن دندانپزشك=بدجنس
erfan
Iran, Islamic Republic of
اقا من عین سگ از دندون کشیدن میترسم فک میکنم خیلی درد داره خداوکیل یکی بیا منو متوجه کنه که درد داره یا درد نداره چون تا الان دندون نکشیدم از هر کی میپرسم میگه درد نداره ولی فک میکنم دروغ میگن
فاطیما
Belgium
آقاااا منممم میترسمممممممممممم فک میکنمم دروغ میگننننن :(((((چیکاا کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد هادي
Iran, Islamic Republic of
خود دندان كشيدن دردي نداره چون مسكن تزريق ميكنن،بعدش كه اثر مسكن از بين ميره درد شروع ميشه.اونم با مسكن كنترل ميشه.دكترتونو با وسواس انتخاب كنين ولي بعدش كاملا بهش اعتماد داشته باشين.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
با سلام دندان عقلم عفونت کرده وخیلی ورم داره به طوری که غذا خوردن برام مشکل شده کمکم کنید. باید جراحی بشه ممنون
حسن
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت دوستان
من چهارده روز پيش عمل جراحي روي دو تا دندون عقل پايينم داشتم تا همين امروز هم دارم از درد ميميرم ولي چند تا نكته بهتون ميگم كه در بهبود سريعتر زخم خوب مي باشد اينها را توي سايتهاي خارجي خوندم يك پديده اي هست به اسم حفره خشك dry socket توجه كنيد كه اگه اين پديده ايجاد بشه از درد خواهيد مرد دقيقا چيزي كه من بهش مبتلا شدم ولي حالا راهاي پيشگري از حفره خشك و طريقه درمان اونهم براتون ميگم
پيشگيري
1- سيگار نكشيد
٢- مشروب نخوريد
٣- دهانتان را مرتب با دهانشويه و اب نمك بشوريد تا عاري از باكتري و عفونت بشه
٤- چيزي كه من رعايت نكردم اينه كه روي زخم حتما پانسمان بگذاريد تا اين حفره ايجاد نشه و اين پانسمان بايد ضد عفوني بشه با اب نمك، اين پانسمان باعث ميشه كه لخته خون در بهبوديتان بهتر باشه و حفره خشك ايجاد نشه
راه هاي كاهش درد در صورت تشكيل حفره خشك
١- استفاده از ژل يا روغن ميخك كه در داروخانه ها هم موجود ميباشد كاملا محل زخم را بي حس ميكنه و اصلا دردي حس نميكنيد ( الان زدم مثل معجزه بود باور كنيد بعد از دو هفته درد الان حس خوشايندي دارم)
٢- استفاده از بروفن يا اسپيرين
٣- خوردن ويتامين ث ، كه باعث بهبود زخمها ميشه
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان من دندون عقلمو جراحی کردم اما بخیه نزده به نظر شما مشکل ایجادمیشه برم بگم بخیه بزنه؟
سجاد
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت اقا دکتر عزیز
اقا دکتر من سنم 18ساله
اخرین دندان که تمام میشه بعد یک لسه هست
بهش میکن دندان عقل نزدیک به 5/6 ماه هست هر چند وقت
یک بار باد میکنه درد نمیگیره ولی چیزی میخورم
احساس درد میکنم خفیف میکنم
امروز صبح بلند شدم دیدم دو باره باد کرده
به ظهر کشید دردش شروع شد چیزی هم نخورم
بازم درد داره
به پدرم نشون دادم گفت درسته باد کرد ولی داری دندان عقل
در میاری ممکن دردش برای این باشه نگران نباش عادی هست مشگلت

اقا دکتر حرف پدرم درسته مشگلی من ندارم
درد دندان عقلم برای همین هست و این عادی
هست نیازی به مراجع به دکتر ندارم
ممنون میشم کمکم کنید و راهنماییم کنی
درضمن دندان عقلم کامل در نیامده
40درصدش در امده 60درصد دیگه اش لسه هست
یگانه
Russian Federation
سلام ببخشید یه سوال چند وقته ذهنمو مشغول کرده راستش من از هرکس که میپرسم میگن تعداد دندان های عقل ۴ تا است ولی یکی به من گفته بود که ۸ دندان عقل درآورده !!!!!!آیا امکان داره ؟؟؟
اوا
Romania
ببخشید من چندروزی هست دندون عقل داره درمیاددردشدیددرلثه داره دهنم بازنمیشه
علی
Iran, Islamic Republic of
حتما به پزشک مراجعه کن.چون ممکنه بدتر هم بشه
Iran, Islamic Republic of
من هم 3تا دندان عقل دارم که نهفته س باید جراحی بشه خیلی استرس دارم از اینکه حین عمل دردبگیره. درد بعد عمل رو میتونم تحمل کنم.شما که انجام دادین حین عمل با وجود تزریق بی حسی ،متوجه درد نشدین؟ تو رو خدا جواب بدین .
...
Iran, Islamic Republic of
اگه دکترتون خوب باشه اصلا متوجه هیچی نمیشین.درد که اصلا
...
Iran, Islamic Republic of
سلام
من 4تا دندان عقل نهفته داشتم و جراحی کردم. و هیچ مشکلی هم نداشتم اصلا .نه درد و نه چیز دیگه ای. پیش هر دکتری لطفا نرید. حتما حتما دکتری که میرین بایدد جراح دندان و فک و صورت باشه.
علی
Sweden
سلام
میخواستم بدانم اگه من در سن ۱۶ سالگی یکی از دندان های خود را بکشم ایا تا ۱۷ سالگی دندان جدید در میاد یا خیر لطفا جواب بدهید
علی
Iran, Islamic Republic of
من 50 سالم و هنوز دندان عقل در نیاورده ام آیا ممکن است که تا آخر عمر دندان عقل در نیاورم
علی
Romania
سلام من دندون عقلم با اونکه خیلی به دندونام میرسیدم متاسفانه یکی از اونا سوراخ شد همیشه غذا لاش گیر میکرد تا اینکه به عصب رسید دیگه آب میخوردم درد ميگرفت مجبور شدم بکشم خداروشکر از فردای اون تونستم با احتیاط غدا بخورم و مشکلی هم پیش نیومد سر کار هم رفتم نه تورمی نه درد زیادی
منا
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان من 2روزه دندون عقلم جراحی کردم حین جراحی هیچگونه دردی نداشتم امابعدش که از بی حسی دراومد دردشدیدی داشتم که باقرص هم رفع نشد مجبور شدم امپول مسکن بزنم ورمش هم با کمپرس سردخوب میشه فقط شب اولش سخته که خونریزی ودرد داره ولی بعدش دیگه راحتید وباید به توصیه هایی که جراحتون میگه عمل کنید مشکلی نخواهیدداشت
اینقدم ترسونباشید ههههههههه
زهرا
Romania
من دو تا از دندون عقلام نهفته هستند و هر دوتاشون به عصب نزدیک هستند دکتر گفت احتمال داره عصب آسیب ببینه .حالا چکار کنم ؟
شما نمیدونید اگه عصب آسیب ببینه چه اتفاقی می افته ؟
سارا
Iran, Islamic Republic of
لطفا به من پاسخ بدید...
فک پایین سمت چپ من هم دندان اسیابی نهفته دارم و هم دندان عقل نهفته که بین هردو یک بافت تومور مانند یا استخوانی هست.چند روزه خیلی درد دارم گردن و گوش و حلق و سر درد ..دردی که انگار نبض و ضربه هست. کلا هم درد منتشر شده توی فکم.بطوری که دندان عقل بالاییم رو کشید دکتر. هیچ مسکنی بهم جواب نمیده.باید چیکار کنم؟
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان من22ساله ازتبریزم متاسفانه همه دندونام خراب شدن الان هم20تاش رودکترم کشیده یک ساعت پیش هم دندون عقل روکشیده آمپول آمریکایی ترزیق میکنه 20تادندون کشیده تو2هفته اصن دردنداشته هیچی هم نفهمیدم
Iran, Islamic Republic of
سلام خوبين ببخشيد اسم دكترتون
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان چقدهم میترسید😕😕😕
آدرینا
Germany
سلام دوستان من سه ااز دتدونای عقلم دراومده هنوزدیک سال نشده ولی یکیش الان دوماه یه کوچلوش دراومده بقیش در نمیاد بنظرتون بذارم دربیاد یا بایدبرم دکتر درش بیاره
مهسا
Iran, Islamic Republic of
من 2 تا از دندونای عقلمو کشیدم یکیشم جراحی کردم الان مونده یکیش فقط. اولیش فک پایین سمت راستم درومد البته چون باید جراحی میشد و من سنم کم بود 18 سالم بود میترسیدم هر چقدر درد گرفت نرفتم جراحی کنم تا این که خودش درومد ولی بدبختم کرد کل دندونای فک پایین سمت راستمو کج کرد والان باید 4 میلیون بدم ارتودنسی کنم بچه ها نترسید و این اشتباهو نکنید برید عکس بندازید ببینید کجه یا راسته. ولی کشیدن نیم دقیقه ام طول نمیکشه بدون درد و مسکن ولی جراحی تقریبا ده دقیقه طول کشید فک بالا سمت چپ که متخصص جراحی فک و صورت خانم جوونیم بود. ولی فقط فشار داره درد اصلا. بعد عملم دوتا ژلوفن باهم خوردم و اصلنم درد نداشت درکل راحت میشید برید بکشید...
الناز
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان.من۳روزه دندون عقلمو جراحی کردم ولی درد خیلی شدیدی دارم.گوشم باد کرده و هیچ صداسی نمیشنوم پس فرداذهم امتحان دارم تو رو خدا راهنماییم کنید؟
شبنم
Iran, Islamic Republic of
پس خدا به من شانس داده. من که حضوری غیر قانونی دندون عقلمو جلو چشام کشیدن. اوف هم نگفتم دوصورتیکه هرکی بود جیغش میرفت اون سره دنیا. تازه از فرداشم.غذا خوردم. مگه دیوونم جراحی کنم. تو جراحی فک داغون میشه کلن. خلاصه راحت شدم.
sahar
Romania
سلام. من 5 روزه که دندان عقل نهفته سمت راست پایین رو کشیدم پیش دکتر فک و صورت خیلی سخت بود ولی الان چند روزه لپم ورم داره ولی الان یکم بهتره ولی فکم قفل کرده دهنم رو نمیتونم باز کنم چرا اینجوری شده آخه من سال 93 پیش همین دکتر سمت چپ رو جراحی کردم خیلی اذیت شدم ولی فکم قفل نکرد این یعنی چی؟!
وحيد
Iran, Islamic Republic of
سلام من دندان عقبم در امده در ندارم هيچي يكمي هم كج در امده الان چند مدتيه روز يك بار خون ميده چيكار كنم خواهشان راهنمايي كنيد ولي درد نداره
مرتضے
Iran, Islamic Republic of
منم دندان عقلمو جراحی کردم این معلومات خیلی بدردم خورد اگه دیر تر مراجعه میکردم دندان دومی هم جوار دندون عقلم هم از بین میرفت
ممنونم از این همه رهنمایی مهم شما....💙
حامد
Iran, Islamic Republic of
سلام.من دوتا از دندونهای عقلمو کشیدم،بعده گذشته 7 روز هنوز جاش پر نشده،میخواستم بدونم بچه ها چقدر زمان میبره تا کاملا پر شه
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام دندان عقل نهفته بالا و پایین پیش متخصص جراحی فک و صورت جراحی کردم نه حین جراحی نه بعدش درد زیاد نداشت
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام من دو تا دندون عقل بالام نهفتس یکیش کج شده و به صورت افقی رو ریشه اسیا دوم رشد کرده و طرف چپم دقیقا روی ریشه اسیا دوم رشد کرده به نظرتون کشیدنشون مشکله شما ک تجربه دارین و دوستانی ک جراحی کردن نظر بدن دندونای عقلم اذیت نمیکنن فقط محض پیشگیری از مشکلات آینده میگم جراحی کنم چون تو سنین پایین تر ظاهرا عوارض کمتری داره الان ۲۶ سالمه
سمیه
Romania
سلام تو تعطیلات عید یک طزف دهنم هم از بالا و پایین بیشتز دندانوام شدیدا درد میکرد اصلا نمیدونستم کدوم دندونه تا اینکه شکر خدا بعد از عکسبرداری فهمیدم دندان عقلمه که خراب شده .هر مشکلی را فرض میکردم جز این دندان عقل .دکتر کشید اما خیلی راحت نه دردی احساس کردم نه ترسیدم فقط چند روزی صورتم ورم کرده بود یه هفته هم انتی بیوتیک خوردم تا عفونتی چیزی نداشته باشه.
مریم
Germany
سلام من دوتا دندان عقل در بالا داریم که شدیدا پوسیدن دکتر اصرار به کشیدن داره تا پر بشن در ضمن من ارتریت روماتویید دارم اگه بکشم چه عوارضی ممکن پیش بیاد چون تو تلوزیون هنش میگن عقل و نکشین پر کنین میشه لطفا جوابمو بدین
فانه
من 6 ماه پیش در سن 33 سالگی هر چهار تا دندون عقلم که نهفته بودن را با بیهوش جراحی کردم و درشون آوردم. من چرک خشک کن و مسکن تا 5 روز میخورد. 1 ماه ورم داشت ولی اصلا دردی احساس نکردم.و نه خونی در دهانم بود و نه بوی بدی.خداروشکر عمل خوبی بود در صورتی دندون خیلی بد رشد کرده بود دو تا پایین رو عصب و دوتا بالا ریشه در سینوس داشت.البته من هیچ دردی نداشتم با اصرار دوستان عکس کامل فک گرفتم تا هر چهار تا عقل نهفته هست.پیش دو تا از بهترین جراحان فک شیراز رفتم توصیه کردن تا جونم درباره چون اگر در سن بالا درد بگیر جراحی سخت میشه و هر سالم باید عکس بگیرم چک کنم چون ممکن زیرش تومور درست بشه.و به ریشه دندون اسیام فشار میآورد یکیش.
Denmark
من ارتودنسی کردم و دندونای عقلم نهفتس خیلی میترسم تا حدی که با خودم گفتم اگه خیلی درد داشته باشه من رو بیهوش کنن ولی خوب هنوز نکشیدمشون .فرض کنین ۴ تا دندونه عقل اونم بخوای یکجا همه رو بکشی .
😭😭😭😭😭😭😭
سحر
Iran, Islamic Republic of
منم مثل توم 😭باید جراحی کنم یکی از دندونای عقلمم از دیروز ورم کرده انگار میخاد دربیاد وسط امتحاناهم هستم یهو فکرم میره رو جراحی دیگه بعدش هیچ نمیفهمم از درس
حالا هی میگم کاش ارتودنسی نمیکردم جراحی کنم باید درد بکشم جراحی نکنم هم وقتم هم پولم همش هدر رفته
تو جراحی لثه رو باز میکنن با مته میوفتن ب جونش مثله پر کردن؟؟؟
پیمان
Iran, Islamic Republic of
سلام،من سربازم ۲ تا دندون عقل نهفته داشتم که افقی در اومده بود،یکیشو ۳ هفته پیش کشیدم با اینکه اففی بود ۵ مین کشید ولی بعدش گلو درد داشتمو خودش درد میکرد ۲ روزی ولی بعدش اوکی شد،این یکی هم خیلی بود بود حدود ۱۵ مین کار کرد تا تونست در بیاره،این یکی هم الان درد داره تا ۲،۳ روز،در کل امپولاش که اصلا درد نداره ولی حین جراحی و کشیدن درد داره ولی میشه تحمل کرد و اخ و اوخ نگفت ولی بعدش ۲ روزی اسیر دردشید
Nima
Iran, Islamic Republic of
سلام بچه ها من دندون عقلموًكشيدم سالم بود بهتون پيشنهاد ميكنم هيچ وقت نكشيد هيچ وقت خيلي درد داره بعداز كشيدنش حاضربودم خودمو بكشم
پیمان
Iran, Islamic Republic of
سلام،نظراتو میخونم در مورد درد میگن،بستگی به طرز در اومدن دندون داره اگه زیادی افقی نباشه راحته و زیاد بعدشم دردی ندارید،اگه مثل من باشه که خیلی بده،من الان درد زیادی دارم خیلیشم بخاطر لثس که خیلی روش فشار میاد.ی عقل بالا هم کشیدم که کلا ۱۰ ثانیه نشد و هیچ دردی نداشت،دیروز عقل پاینن و بالا کشیدم،ی عقل دگ مونده بالا که فک نکنم نیاز به کشیدن داشته باشه
مهدی
Afghanistan
سلام من 22 سالمه
یکی از دندونای عقلم کمی خودش را بیرون کرده طرف راست سمت بالا. ولی بقیه شون رو احساس میکنم زیر لثه ان.
همین یکیش که خودش رو یکم بیرون رو کرده رو فکر کنم عفونت کرده و یک بوی بدی به تازه گی ها تو دهنم ایجاد شده، باید برم بکشمش.؟
Iran, Islamic Republic of
پوسیدگی دندون عقل ربطی به سرگیجه داره .آخه چند روز هست سرگیجه دارم دندون عقلم ردیف بالا از یه طرف پوسیده شده
محمود
Romania
سلام من دندان عقلم خراب شده به درد و عصب کشی رسیده دکتر میگه هم میتونی درستش کنی هم میتونی بکشی انتخاب با خودته به نظر شما چیکار کنم
اشکان
Iran, Islamic Republic of
بکش راحت کن خودتو ، با توجو به تغییر شرایط زندگی نیازی به دندان عقل نیست.
آلما
Iran, Islamic Republic of
من دندون عقلم نهفته است و انقدر فشار وارد کرده که قسمتی از دندون کناریم شکسته و خیلی درد داره و امروز دارم میرم دکتر
مونا
Romania
سلام من چهارده سالمه و دو تا دندون عقلم به طور كامل در اومده سه شنبه اين هفته قراره سمت راستمو بكشم مي شه بگيد چطوره
مهسا
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان من17سالمه و۳ساله که ارتودنسی دارم دیروزرفتم پیش دکترارتودنسیم گفت فک بالاانتهای ریشه های دندونات قلابی شکلن وهرچیش میکنم بازدوباره کج میشن خیلیکمشکله که ریشه هاصاف بشن گفت بایدهر۴تادندون عقلمم که نهفته اس جراحی کنم دندون عقل راست بالانصفش روی اسیای سوم دراومده بقیشونم همشون کج دراومدن۲ماه پیش جراحی زانوانجام دادم انقدراسترس نداشتم که الان دارم واقعامیترسم ازدردبعدش میگم خداکنه تاماه دیگه که وقت جراحیمه صاف بشن یامن بمیرم دوستان خداوکیلی واقعادردداره بعدجراحی یانه؟
فاطی
Iran, Islamic Republic of
درد دارهههههه خدا چی کنم میمیرم امشب..خدایا خودت کمکم کن دوتا باهم کشیدم دارم میمیرم
باران
Denmark
سلام من چهارده سالمه و دارم دندون عقل در میارم.هرجا خوندم گفتن 17 تا20 سالگی در میاد.پس چرا برای من انقدر زود دراومده؟
الی😻
United States
من میتلسم خودااااا اخه واجب بود دندون عقل در بیاد اخه من هنو ۱۵ سالمه من میتلسم اه دندون عقلو کوفت😿😿😭
Iran, Islamic Republic of
خخخخ
پریسا
Germany
من هم دندون عقل پایینو 18 روز پیش کشیدم هیچ دردی نداشت موقع کشیدن..سه روز بعد چنان درد کشنده ای اومد سراغم که شدت درد قلبمو اذیت میکنه.دچار dry socketشدم.اینترنت تحقیق کنید متوجه میشید که چه درد وحشتناکیه..کاش دندون عقلمو نمیکشیدم.باور کنید 10 کیلو لاغر شدم.
امین
Afghanistan
سلام من دندونه فکه پایینم را عصب کشی و پور کردم ولی الان با وجوده اینکه دندانهایه اسیاب همان سمت را کشیدم تنها دندانه عقلم باقی مانده و از وقطی عصب کشی و پور کاری کردم فکم قفل شده و با ماساژ زیاد باز میشه ولی دوباره قفل میشه و الان دو ماه هست این مشکل را دارم.ومتخصص دندان پزشکی در شهرمان نیست که مراجعه کنم.چه کار باید بکنم که فکم کاملن باز شود و قفل نشود.و عادی باشد.ایا دندانه عقل رامبکشم فکم باز میشود.خواهش میکنم راهنمایی دقیق بکنید منو.یک شهرونده افغانی هستم.ومتخصص خوب سراغ ندارم که مشکلم حل شود.دندان پزشکم مدام چرک خوشک کن میدهد و میگوید ماساژ بده.همه این کارها را انجام میدم ولی بعده دو ساعت مجددن فکم قفل میشود طوری که انگوشتم بینه دندانهایه جلو به زور میرود.چاره کارم چیست.راهنماییم کنید.ممنونتون میشم
صابرم از تهران
Iran, Islamic Republic of
خیلی مطالب خوبی داشت ممنون
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
خیلییییییی مممنون از مطالب مفید و کاملتون من یکی از دندونای عقلمو کشیده بودم نمیدونیتم یکی از عوارض باز نشدن کامل فک فک میکردم دکتر اشتباهی کرده ممنون واقعا از سایتتون
الهام
Iran, Islamic Republic of
وای خدای من...پیاماتونو خوندم وحشت کردم،من۲۶سالمه دندون عقلم درد گرفته رفتم پیش دکتر گفت دندونت روی عصب باید جراحی بشه،کسی میدونه دندون عقل روی عصب باشه یعنی چی؟؟؟من خیلی از جراحی میترسم،خیلی استرس گرفتم،کسی دندون پزشک خوب برای جراحی دندون عقل تو اصفهان میشناسه؟؟
yasi
Iran, Islamic Republic of
منم چهار تا دندون عقلمو کشیدم.امروز چهارمیو کشیدم.من بخاطر اینکه فکم کوچیکه دندونای عقلم کج در میومد و به دندونای کناری فشار وارد میکرد.تقریبا هیچ کدومشو دردی احساس نکردم.چون دکترم خیلی حرفه ای بود و خیلی خوب برام کشید.توصیه میکنم برا کارای دندون پزشکی قید صد تومن دویست تومن رو بزنید و حتما پیش یه دکتر خوب برید.
Zahra
Iran, Islamic Republic of
سلام یکی ببخشید من یکمش زده بیرون خیلی درد میکنه جراحی هزینش چقدر میشه؟ کسی میدونه بگه بهم ممنونم
Iran, Islamic Republic of
سلام دندونی پانصد تومن
مژده
Iran, Islamic Republic of
من تا حالا دو تا دندون عقل کشیدم فک بالا رو اصلا اذیت نشدم اما فک پایینم جراحی شد یک ساعت و ربع هم طول کشید ۷ تا بی حسی زد تا حالا تو عمرم اینقدر درد نکشیدم ریشه اش خیلی پایین بود دکترم شاید حین جراحی ۶ تا عکس گرفت خسته شده بود دیگه از دست عمق ریشه اش، بعدش هم که نگم بهتره که چقدر بعد رفتن اثر بی حسی و دو تا امپول دگزا زجر کشیدم. خدا نصیب نکنه
Iran, Islamic Republic of
سلام وقت بخیر من امروز دندان عقل پایین سمت راست کشیدم خیلیم اذیت شدم ولی الان هم دندانهای پایین هم دندانهای بالااخرسمت راست خیلی خیلی درد داره چکار کنم از دردشون خلاص شم
Iran, Islamic Republic of
سلام آمپول دگزامتازون بزن سریع دردو میندازه
......
Iran, Islamic Republic of
سلام دندون عقل چه مدت طول می کشه که دربیاد؟
مهسا
Iran, Islamic Republic of
سلام من دندون عقل بالا سمت راستمو چون کج در اومده بود و شکسته و خراب هم شده بود با کلی ترس و لرز بخاطر حرف دیگران که گفته بودن کشیدن دندون عقل خیلی درد داره رفتم پیش دکتر احسان رحمانی کشیدم اصلا هیچ دردی نداشت اگه دکترتون خوب باشه قبلشم قرص ضد عفونت بهتون بده هیچ دردی حس نمی‌کنید شاید بعدش اونم خیلی کم تازه دکتر قرص ژلوفن واسم نوشت هر۸ساعت بعدش تا۲روز خوردم و آب نمک هم قرقره کردم البته روز بعدش.توی همون روز سعی کنید غذا سفت نخورید و تف نکنید این چیزا رو رعایت کنید چیزی نمیشه اصلا درد نداره الکی نترسید. راستی من اهوازم.
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان من ۲۷سالمه و دندون عقلم نهفته و روی عصب هست و تو عکس سی تی دندون ۷ رو داره خراب میکنه ،چندتا دکتر رفتم میگن پنج درصد شاید لبت بی حس بشه کسی شرایطش مثه من هست؟چکار کرده؟بکشم بنظرتون یا نه؟!
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "