دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۴:۳۳
کد مطلب: 10356
۰

نقش رسانه ها در تغيير فرهنگ مصرف/گفت وگو با دکتر مجيد ابهري

  نقش گروه هاي مرجع و رسانه ها در تغيير فرهنگ مصرف/گفت وگوي با دکتر مجيد ابهري دکتر مجيد ابهري، آسيب شناس اجتماعي و استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خراسان بر نقش مهم و حياتي رسانه ها و گروه هاي مرجع در حمايت از کالاهاي داخلي و تغيير فرهنگ مصرف تاکيد مي کند و البته نقش هنجارفرستان جامعه مثل ورزشکاران و هنرپيشگان را در اين زمينه غيرقابل انکار مي داند.وي با بيان اين که در کشورهاي غربي محال است هنرپيشگان و ورزشکاران از کالاهاي خارجي استفاده کنند، به انتقاد از عملکرد برخي از اين اقشار در سطح جامعه ايران مي پردازد و اظهار تاسف مي کند که سال گذشته ۲۰۰ ميليون دلار انواع مجسمه، شکلات، لوستر و کالاهاي تجملي وارد کشور شده است. محال است هنرپيشگان يا ورزشکاران غربي از کالاهاي خارجي استفاده کنند اين آسيب شناس اجتماعي که نقش گروه هاي مرجع و هنجارفرستان جامعه را در ترويج کالاهاي داخلي بسيار موثر مي داند، مي گويد: در کشورهاي پيشرفته دنيا مانند انگلستان که من در آن جا تحصيل کرده ام، گروه هاي مرجع از توليدات داخلي حمايت زيادي مي کنند و محال است که يک هنرپيشه يا ورزشکار غربي از کالاهاي شرقي و خارجي استفاده کند. در تبليغات و فيلم ها و برنامه هايشان که اصلا حذر مي کنند از اين که کالاهاي ديگر کشورها را تبليغ و ترويج کنند. البته صنايع و توليدات آن ها از مرحله آسيب پذيري گذشته است. اما در کشور ما برخي از ورزشکاران و برخي از هنرمندان استفاده از برندهاي مشهور خارجي را افتخار خود مي دانند. ذائقه مصرفي هر جامعه را گروه هاي مرجع ايجاد و تقويت مي کنند ابهري با بيان اين که ذائقه مصرفي هر جامعه را معمولا گروه هاي مرجع رفتاري ايجاد و تقويت مي کنند، مي افزايد: وقتي در جامعه ما مصرف زدگي و دنباله روي از تبليغات رسانه ها به عنوان يک اصل کلي قرار داده شده و در و ديوار شهر پر از تبليغات کالاهاي بيگانه است، چگونه مي توان انتظار داشت که از توليد داخلي حمايت شود. متاسفانه در دو دهه اخير مصرف کالاهاي خارجي به ويژه توسط گروه هاي هنجارفرست جامعه به صورت يک امتياز درآمده و کار به جايي رسيده است که برخي توليدات داخلي به کشورهاي همسايه ارسال مي شود و آن جا برچسب خارجي مي خورد و سپس به ايران بازگردانده مي شود و تا ۱۰ برابر قيمت اصلي به فروش مي رسد. امروزه براي فروش هر جنس کم کيفيت کافي است کلمه خارجي يا حتي کلمه ترک و چيني به آن اضافه شود تا مصرف کننده با اشتياق آن را بپذيرد. سال گذشته ۲۰۰ ميليون دلار انواع مجسمه و لوستر و شکلات به کشور وارد شد استاد دانشگاه تهران با اشاره به اين که در سال گذشته (۱۳۹۰) ۲۰۰ ميليون دلار انواع مجسمه، لوستر، مبلمان، شکلات، مربا و کالاهاي تجملي و غيرضروري ديگر وارد کشور شد، يادآور مي شود: متاسفانه هيچ ممنوعيت قانوني براي ورود کالاهاي تجملي و غيرضروري به کشور وجود ندارد و کالاهايي وارد مي شود که مورد نياز جامعه نيست و مصرف آن صرفا براي فخرفروشي يا به رخ کشيدن پول و جايگاه اقتصادي است. ما انتظار داريم در سالي که به نام حمايت از توليدات داخلي نام گذاري شده است، حداقل جلوي ورود اين اقلام گرفته شود. در برخي برنامه هاي صدا و سيما کالاهاي خارجي با برندهاي مشهور به سهولت تبليغ مي شود وي نقش رسانه ها را در تبليغ و ترويج کالاهاي داخلي يا خارجي بسيار مهم ارزيابي مي کند و با بيان اين که متأسفانه در کشور ما برخي رسانه ها به جاي تبليغ و ترويج کالاهاي داخلي، برعکس عمل مي کنند و در برخي برنامه هاي رسانه ملي کالاهاي خارجي به سهولت تبليغ مي شود، اظهار مي کند: در برخي برنامه هاي صدا و سيما کالاهاي خارجي آن هم با برندهاي مشهور تبليغ مي شود و در برخي مجموعه هاي تلويزيوني و فيلم ها با روش هاي غيرمستقيم چنين القا مي شود که هر کسي پولدارتر و تحصيل وي بالاتر است، از کالاي خارجي استفاده مي کند. استفاده برخي هنجار فرستان جامعه از اجناس تجملي با برندهاي مشهور به نوعي تبليغ و فرهنگ سازي براي مصرف اين کالاهاست ابهري با تأکيد بر اين که رفتار برخي از هنجار فرستان جامعه مثل برخي ورزشکاران و برخي بازيگران يکي از راه هاي تبليغ کالاهاي خارجي است، مي افزايد: در سطح جامعه ما به خودروهاي لوکس خارجي و پوشاک با برندهاي مشهور افتخار مي شود که اين امر نيز تبليغ غيرمستقيم و فرهنگ سازي آشکار براي مصرف توليدات بيگانه است. در برخي فيلم ها و برخي مجموعه ها هنرپيشگان سوار بر خودروهاي خارجي، مصرف کالاهاي بيگانه را تبليغ مي کنند که اين برجسته کردن غيرمستقيم، تغييرات رفتاري را به طور نامحسوس در سطح جامعه به دنبال دارد. در نتيجه اقشار مختلف جامعه به سوي مصرف کالاهاي بيگانه حتي اگر از چين، تايلند و ترکيه وارد شده باشد، ترغيب مي شوند. نتيجه چنين عملکردي آسيب ديدن اقشار جامعه به ويژه توليدکنندگان و کارگران داخلي است و روز به روز بر تعداد بيکاران جامعه به صورت تصاعدي افزوده مي شود. جلوي واردات کالاهاي غيرضروري و تجملي گرفته شود ابهري با تأکيد بر اين که براي افزايش مصرف کالاهاي داخلي بايد فرهنگ سازي شود، مي گويد: براي حمايت از توليدات داخلي بايد جلوي ورود کالاهاي بيگانه و حداقل اقلام غيرضروري و تجملي و کالاهايي که مشابه آن در داخل توليد مي شود، گرفته شود. به خصوص در زمينه پوشاک، با قاچاق و واردات بي رويه بايد مقابله شود. تعرفه گمرکي و هزينه تبليغاتي کالاهاي خارجي افزايش يابد وي خواستار افزايش تعرفه گمرکي و هزينه تبليغات براي کالاهاي خارجي مي شود و مي افزايد: نرخ تعرفه و تبليغات براي برندهاي بيگانه و کالاهاي غيرايراني بايد افزايش يابد و در مقابل، توليدات داخلي در زمينه تبليغات مشمول تخفيف شود.     خراسان - مورخ سه‌شنبه 1391/01/29 شماره انتشار 18096 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.