شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۶:۴۷
کد مطلب: 10826
۰

مردودی 200 هزار دانش‌آموز اول دبیرستانی در هر سال

  وزیر آموزش و پرورش گفت: اصل بر این است که در مهرماه سال 91 هیچ مدرسه‌ای دونوبته نباشد. و اولویت آموزش و پرورش برای ششم ابتدایی استفاده از معلمان پایه پنجم ابتدایی است.

به گزارش پانا، حمیدرضا حاجی بابایی صبح امروز در چهارمین همایش تجلیل از فرهنگیان برگزیده بسیجی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم به فرهنگیان بسیجی و ملت ایران اظهارکرد: یاد شهید مطهری، رجایی، باهنر و دانش آموزان و فرهنگیان شهید را گرامی می داریم.
وی افزود: تقدیر مقام معظم رهبری از برنامه های در حال اجرای آموزش و پرورش مسئولیت خطیر ما را چند برابر کرده است.


* تأکید ائمه جمعه بر سند تحول بنیادین
* انجام 290 اقدام در آموزش و پرورش
وی با اشاره به اینکه امسال هفته معلم با تحول بنیادین در آموزش و پرورش قرین و همراه بود، خاطرنشان کرد: تأکید ائمه جمعه در تهران و استانهای کشور هم بر تحول بنیادین در آموزش و پرورش بوده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال پرکارترین سال آموزش و پرورش است، تصریح کرد: 290 کار در آموزش و پرورش آماده شده است اما در بیش از 2 سال گذشته 500 اقدام انجام شده که 290 اقدام آن به صورت فهرست وار عنوان شده است.
حاجی بابایی اضافه کرد: از جمله 290 برنامه آموزش و پرورش می توان به بیمه طلایی فرهنگیان، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، طرح شنای دانش آموزان اشاره کرد و همچنین از 290 اقدام 35 اقدام قانونی است که در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شده است.
وی با اشاره به اصلاح 2 قانون در دوره متوسطه عنوان کرد: از سال 1373 دوره متوسطه به صورت ترمی – واحدی بود که با آن مخالف بودیم و سپس به سالی - واحدی تغییر یافت.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در نظام آموزشی سالی – واحدی، آموزش از راه دور حذف شد و حضور دانش آموزان در کلاس درس نیز اجباری شد.


* اجرای صحیح قوانین در پایه اول متوسطه
حاجی بابایی با اشاره به انجام نشدن قوانین سالی – واحدی در پایه اول متوسطه خاطرنشان کرد: در پایه اول متوسطه پیش از این هر دانش آموزی که از 11 درس خود 3 درس را مردود می شد به صورت کلی می بایست تمام 11 درس را سپری می کرد که این اشتباه بود.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است که دانش آموز اگر مجدد سر کلاس هایی که گذرانده بنشیند مشکلات اخلاقی و خانوادگی بسیاری پدیدار می شود و مجددا نیز برای آنها باید کلاس درس اضافی تشکیل داد. وی به حذف مردودی از مقطع اول دبیرستان اشاره کرد و اظهار داشت: سال اول دبیرستان11 درس به دانش‌آموزان ارائه می‌شد که اگر دانش‌آموزی 8 درس را نمی‌توانست نمره حد نصاب کسب کند، مجبور بود در سال بعد مجددا این مقطع را از ابتدا بگذراند.

حاجی‌بابایی ادامه داد: مردودی در مقطع اول دبیرستان سالانه 200 هزار دانش‌آموز را در این مقطع نگه می‌داشت که آموزش و پرورش را مجبور به تشکیل مجدد 10 هزار کلاس درس برای رده‌‌های این مقطع می‌کرد؛ پژوهش‌ها نشان می‌دهد گذراندن دوباره یک کلاس درس برای یک دانش‌آموز سبب افت تحصیلی و تربیتی می‌شود.





* حضور دانش آموزان در فنی و حرفه ای از سیاست های نظام است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از سیاست های نظام افزایش حضور دانش آموزان در فنی و حرفه ای است، اظهار داشت: با انجام جدید قوانین سالی – واحدی در پایه اول متوسطه تعداد حضور دانش آموزان به سمت فنی و حرفه ای بیشتر خواهد شد.



* اجرا نشدن قانون 6 ساله شدن ابتدایی از 23 سال قبل
حاجی بابایی با اشاره به انجام 6 ساله شدن ابتدایی از مهرماه سال جاری خاطرنشان کرد: 23 سال است که هر کسی فکر کرده به این نتیجه رسیده است که ابتدایی باید 6 ساله باشد و در سال 1368 این قانون مصوب شد اما اجرایی نشد.


* دوری شدن مقطع ابتدایی در سال های آینده
وی با بیان اینکه دوره ابتدایی باید به صورت 2 دوره سه ساله باشد، گفت: در نظام دوری و در 3 ساله اول ابتدایی دانش آموزان یک معلم خواهند داشت که این قانون در سال های بعد اجرا خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به قوانین جدید در دوره راهنمایی برای گذر از یک پایه خالی این مقطع تصریح کرد: اگر کسی در اول راهنمایی امسال 3 درس را مردود شد در تابستان برای او 6 هفته کلاس می گذاریم و اگر قبول نشد در شهریور ماه و مهرماه مجدد امتحان برگزار و اگر باز هم قبول نشد به پایه بعد یعنی دوم راهنمایی خواهد رفت اما در آن پایه می تواند درس مورد نظر را سپری کند.


* هیچگونه کمبودی از نظر معلم در ابتدایی نداریم
حاجی بابایی با اشاره به اینکه در مقطع ابتدایی هیچگونه مشکلی از نظر معلم با وجود دوره ششم ابتدایی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در ابتدایی مشکل کمبود معلم نداریم در دوره راهنمایی هم نیروی مازاد نداریم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یک جایگاه بی بدیل است، عنوان کرد: هرکسی اگر قرار باشد به جایی برسد باید از آموزش و پرورش گذر کند و همه باید به آموزش و پرورش کمک کنند.


* اولویت استفاده معلمان در ششم ابتدایی با معلمان پنجم ابتدایی است
حاجی بابایی با اشاره به اینکه برای پایه ششم ابتدایی در شهر تهران نیاز به دو هزار و300 معلم داریم، اظهار کرد: تاکنون دو هزار و 600 معلم برای ششم ابتدایی ثبت نام کرده اند اما اولویت ما برای پایه ششم ابتدایی استفاده از معلمان پایه پنجم ابتدایی است.


* یک نوبته شدن تمام مدارس در مهرماه 1391
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته اولویت یک نوبته شدن مدارس با مقطع ابتدایی بود، بیان داشت: در سال جاری اولویت تمام مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اصل بر این است که در مهرماه سال 91 هیچ مدرسه ای دونوبته نباشد مگر اینکه با بررسی های انجام شده مدرسه دیگری در آن مناطق وجود نداشته باشد.
حاجی بابایی در پایان با اشاره به استفاده از نوبت عصر مدارس برای کلاس های فوق برنامه گفت: در بعدازظهر مدارس فوق برنامه ها و برنامه های کلاس های کنکور و برنامه های مختلف را خواهیم داشت تا مردم نگران حضور فرزندانشان در مکان های دیگر نباشند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن