شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۷:۰۶
کد مطلب: 10971
۰

مهم ترین عوامل آلرژی‌زا و علایم آلرژی چيست؟

یک متخصص گوش، حلق و بینی واكنش ميان سلولهای ديواره‌ بيني با ذرات آلرژی را از مهم ترین علل آلرژی بینی دانست و گفت: بروز ترشحات بيني به صورت مايع سفيد و آبكي، سرفه، خارش گوش، آب ريزش چشم و قرمز شدن آن، خارش بيني، خشك شدن بيني، سختي تنفس و عطسه از مهم ترین علایم آلرژی بینی است.

به گزارش میگنا دکتر ابراهیم رزم پا در گفت و گو با ایسنا ، ریزدانه های گياهان، گرد و غبار، كپك‌ها و هاگ كپك‌ها و پشم حيوانات را از مهمترین ذرات آلرژی زا در افراد برشمرد و افزود: آلرژيهاي بيني در نتيجه برخورد ذرات آلرژي‌زا با سلولهاي ديواره بيني ایجاد می شود.

وی ادامه داد: اين ذرات با آنتي‌باديهاي موجود در سلولهاي بيني موسوم به IGE واكنش نشان مي‌دهد و باعث آزاد شدن هيستامين و هيستامين باعث عطسه، گرفتگي بيني و آب ريزش بيني مي‌شود.

دکتر ابراهیم رزم پا همچنین واکنش سلول های بینی به مواد آلرژی زا را به دو مرحله تقسیم کرد و گفت: سلولهاي بيني در نتیجه برخورد با مواد آلرژی زا مواد ديگري نيز ترشح مي‌كنند که اين مواد باعث نفوذ گروهي از سلولهاي موسوم به ائوزينوفيل به ديواره‌ بيني مي‌شود و اين سلول ها طي يك دوره شش تا 24 ساعته سفر خود به ديواره بيني، موادي آزاد مي‌كنند كه مي‌توانند چندين ساعت پس از بروز علائم اوليه به اين علائم بيفزايند به طوری که واكنش اول این مواد را واكنش ابتدايي و علايمي كه چندين ساعت بعد از واكنش ابتدايي بروز مي‌كنند، واكنش مرحله‌ آخر ناميده مي‌شوند.

این متخصص گوش، حلق و بینی یادآور شد: براي مثال فردي كه نسبت به پشم گربه‌ها حساسيت دارد به محض برخورد با يك گربه واكنش آلرژيك فوری از خود نشان مي‌دهد و این حالت ابتدایی ممکن است تا زماني كه فرد با حيوان در تماس است ادامه پيدا كند و هنگامي كه فرد محيط را ترك كند، علايم فروكش مي‌كند پس از آن حركت سلولهاي ائوزنيوفيل منجر به بروز موج ديگري از علايم مي‌شود.

دکتر رزم پا در ادامه به نشانه های اصلی الرژی بینی اشاره کرد و افزود: بروز ترشحات بيني به صورت مايع سفيد و آبكي، سرفه، خارش گوش، آب ريزش چشم و قرمز شدن آن، خارش بيني، خشك شدن بيني، سختي تنفس و عطسه از مهم ترین علایم آلرژی بینی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: افرادی که مبتلا به آلرژِ های مزمن بینی هستند علایمی نظیر خشكي مداوم بيني، كاهش حس بويايي، سردردهاي سينوسي، معمولا در ناحيه پيشاني، چانه و بين چشمها در آنها مشاهده می شود بطوریکه ممكن است با محركهاي غير آلرژيك نيز این علائم در آنها ظاهر شود.

وی همچنین واكنش ميان سلولهاي ديواره‌ بيني با ذرات آلرژی زا را از مهم ترین عوامل آلرژی بینی در افراد دانست و گفت: هواي خشك، هواي سرد، دود سيگار و غبار موجود در هوا از دیگر محرک های الرژی زا است.

دکتر رزم پا در خصوص راههای پیشگیری از عوامل آلرژی زا در افراد تصریح کرد: در مواقعی که علل آلرژِی، هوا و آلودگی های آن باشد پیشگیری دشوار می شود اما اگر عامل آلرژي فرد گربه‌ها و ساير حيوانات خاص باشد خارج كردن اين حيوانات از منزل در امر پيشگيري بسيار اهميت دارد.

این متخصص گوش، حلق و بینی ادامه داد: افرادي كه از گرد و غبار موجود در فضا دچار حالت آلرژي مي‌شوند، مي‌توانند در آپارتمانهايي با سقف، كف و ديوارهاي چوبي زندگي كنند و افراد مبتلا به آلرژي شديد بيني بايد از مجاورت با دود تنباكو و دخانيات خودداري كنند.

وی همچنین به درمان های دارویی آلرژی بینی اشاره کرد و افزود: آنتي‌هيستامين‌ها از جمله ديفن هيدرامين يا كلورفنيرامين مي‌توانند علائم بيماري را متوقف كنند. همچنين، استفاده از افشانه‌هاي استروئيدي مانند كرومولين به توقف آزادشدن مواد سلولهاي بيني به داخل مجراي بيني كمك مي‌كند.

دکتر رزم پا در پایان با بیان اینکه تشخيص آلرژيها اغلب با يك آزمايش سابقه‌ بيماري يا آزمايش جسمي صورت مي‌گيرد گفت: برخي افراد ممكن است علائم آلرژی بینی را در فصلهاي خاص داشته باشند و براي افرادي كه با علائم پيش‌رو مانند خشكي بيني مواجه مي‌شوند آزمايشهاي مخصوص تجويز مي‌شود آزمايش آلرژي معمولا براي تشخيص فاكتورهاي ويژه كه باعث بروز علائم به طور منحصرا در افراد مي‌شود صورت مي‌گيرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!