دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۶:۱۲
کد مطلب: 11655
۰

درخشش محققان ايران در 3 پايگاه علمي جهان با ارائه 77هزار مقاله طي يک سال


محققان ايراني بالغ بر 77 هزار و 194 مدرک علمي در پايگاه هاي جهاني ISC ، ISI و Scopus طي سال گذشته ارائه کردند.

دکتر جعفر مهراد سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام با بيان اين مطلب گفت: اين 77 هزار و 194 مدرک آماري است که ارقام تکراري در آن وجود ندارد، به اين معني که مشترکات مجلات نمايه سازي شده به صورت تکراري در هريک از پايگاه هاي سه گانه ISC ، ISI و Scopus تعيين شده است و پس از کسر مقالات يا نشريات مشترک نمايه سازي شده در نظام هاي بالا، رقم 77 هزار و 194 به دست آمده که در واقع کل توان اعضاي هيئت علمي، پژوهشگران و دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه ها و موسسه هاي پژوهشي علمي و اجرايي کشور است.



آمارهاي جديد درخور توجه است


وي در گفت و گو با ايسنا خاطرنشان کرد: رقم اعلام شده درخور توجه است، بدين معني که گرچه تعداد واحدهاي آموزشي و تحقيقاتي در کشور بي شمار است، اما لازم است به اين نکته توجه کنيم که بخشي از هيئت علمي دانشگاه ها و مراکز علمي کشور را مربيان آموزشي يا پژوهشي تشکيل مي دهند که اين همکاران بيشتر نقش آموزشي دارند تا پژوهشي. در مقابل، اعضاي هيئت علمي استاديار به بالا نه تنها در انجام تحقيقات علمي نقش حياتي و موثر دارند بلکه در راهنمايي پايان نامه هاي دوره هاي تحصيلات تکميلي به ويژه دوره دکترا و توليد علم و انتشار نتايج تحقيقات به صورت مقاله هاي علمي در مجلات معتبر داخلي و خارجي سهم قابل توجهي دارند.



جزئيات آمار مقالات ثبت و نمايه سازي شده در 3 پايگاه علمي جهاني


سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) تصريح کرد: در سال 2011 به ترتيب تعداد مدارکي که به زبان هاي فارسي و غير فارسي در 3نظام استنادي ISC، ISI، Scopus ثبت و نمايه سازي شده ،در مجموع شامل 41 هزار و 655، 25 هزار و 242 و 34 هزار و 174 مدرک است که شامل مقاله هاي مجلات و مقاله هاي کنفرانس هاي بين المللي است. رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري تاکيد کرد: در حال حاضر با اطمينان خاطر مي توان اعلام کرد که مقامات و سياست گذاران آموزش عالي کشور با خيال راحت مي توانند بر پايه ارقام اعلام شده در تدوين وسياست گذاري علمي- تحقيقاتي و نشر آثار پژوهشي با توجه به کل آمار مربوط به اعضاي هيئت علمي و دانشجويان تحصيلات تکميلي برنامه ريزي کنند. مهراد خاطرنشان کرد: در اين برنامه ريزي، تشويق اعضاي هيئت علمي براي چاپ و انتشار مقالات، سياست گذاري براي انتشار مجلات معتبر، تلاش براي اصلاح قاعده هرم اعضاي هيئت علمي در دانشگاه هاي کوچک و مراکز تحقيقاتي که بخش عمده اي از اعضاي هيئت علمي اين سازمان ها را مربيان تشکيل مي دهند، تلاش براي تاسيس نشريات به زبان هاي غير فارسي با توجه به زبان تخصصي اعضاي هيئت علمي از يک طرف و ظرفيت توانايي در اعضاي هيئت علمي در نشر مقالات به زبان هاي مورد نظر از طرف ديگر حائز اهميت است.سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود: نبود محدوديت در جذب اعضاي هيئت علمي در دانشگاه ها و موسسه هاي پژوهشي و توسعه دوره هاي تحصيلات تکميلي در دانشگاه ها و نيز سياست هاي علمي تحقيقاتي مبني بر افزايش تعداد مجلات علمي کشور از جمله مولفه هايي است که به طور عمده در راستاي توسعه علمي کشور برنامه ريزي شده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم