شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۶:۲۲
کد مطلب: 13180
۰

موفقيت محققان ايران در توليد 8 راديوداروي جديد


از ميان 15 راديودارويي که قرارداد توليد آن ها منعقد شد، در سال 89 و 90 هفت قلم راديودارو رونمايي شد و تا کنون توليد و کنترل کيفي 8 قلم راديوداروي ديگر نيز به پايان رسيده است که حداکثر تادهه فجر امسال رونمايي خواهند شد. مجري طرح کلان ملي فناوري توليد راديوداروها با بيان اين مطلب گفت:در سال 87 مذاکرات اوليه براي حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از صنعت هسته اي به ويژه راديوداروها آغاز شد و پس از رايزني هايي که حدود 10 ماه طول کشيد، قرارداد طرح کلان ملي فناوري توليد راديوداروها بين معاون علمي و فناوري رياست جمهوري و رئيس وقت سازمان انرژي اتمي ايران امضا شد.



نيازسنجي از 5 مرکز مهم پزشکي هسته اي کشور


به گزارش پايگاه اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري،دکتر اميررضا جليليان تصريح کرد: کاري که پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي در اجراي اين طرح انجام داد، نيازسنجي از 5 مرکز مهم پزشکي هسته اي کشور بود که در نهايت از سوي وزارت بهداشت فهرست راديوداروهاي مورد نياز در کشور دريافت و بررسي هاي اوليه بر اساس توان و کارآمدي پژوهشگاه صورت گرفت.وي ادامه داد: بر اين اساس حدود 20 راديوداروي اولويت دار انتخاب و اجراي طرح آغاز شد؛ منظور از انتخاب 20 قلم راديودارو اين بود که اگر از اين تعداد در بازه زماني کوتاه اجراي طرح، مواردي جواب نمي داد، حداقل 15 دارو را بتوانيم در زمان مشخص توليد کنيم.جليليان تاکيد کرد:  بلافاصله پس از توليد راديوداروها، کميته اخلاق پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي سازمان انرژي اتمي ايران بررسي روي بيمار را انجام داد و نتيجه داروي مورد نظر در اختيار مراکز پزشکي قرار گرفت تا طي دوره هاي مختلف روي بيماران آزمايش شود. در نهايت راديوداروها وارد فهرست دارويي کشور شد. حتي پژوهشگاه در برخي از موارد موفق شد قيمت اين داروها را در تعرفه هم بياورد تا پزشکان بتوانند از آن تعرفه استفاده کنند.



توليد و کنترل کيفي 15 راديودارو به پايان رسيد

اين متخصص داروسازي هسته اي در ادامه اعلام کرد: از ميان 15 راديودارويي که قرارداد توليد آن ها منعقد شد، در سال 89 و 90 هفت قلم راديودارو رونمايي شد و تا کنون توليد و کنترل کيفي 8 قلم راديوداروي ديگر به پايان رسيده است که حداکثر تا دهه فجر امسال رونمايي خواهند شد.



توليد 6 قلم راديوداروي جديد در دستور کار قرار گرفته است


مجري طرح کلان ملي توليد راديوداروها گفت: با توجه به اين که از ابتداي طرح توليد راديوداروها، پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي سازمان انرژي اتمي توليد حدود 20 راديودارو را در دست اجرا داشت، علاوه بر 15 قلم راديوداروي ياد شده، توليد 6 قلم راديوداروي جديد در دستور کار قرار گرفته است. معاون دارويي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت نيز چندي پيش در گفت و گو با خراسان با بيان آن که اين 8 راديودارو در درمان و تشخيص برخي از انواع سرطان ها کاربرد دارد،گفت:راديو داروها نيمه عمر بسيار کوتاهي در حد 2 يا 3 روز دارند،بر همين اساس توليد اين داروها در داخل کشور يک ضرورت محسوب مي شود و موارد مصرف اين راديوداروها به عنوان يکي از اقلام با فناوري پيشرفته "هاي تک"در دنيا دائم در حال افزايش است. وي با بيان اين که در حال حاضر ظرفيت بسيار خوبي براي توليد وحتي صادرات اين دارو ها در کشور ايجاد شده است، افزود : هم اينک تقاضاهاي متفاوتي نيز از سوي برخي کشور ها براي استفاده از اين راديو دارو ها وجود دارد و راديو داروهاي توليدي در داخل کشور با قيمت بسيار کمتر از نمونه هاي مشابه خارجي قابل استفاده است .راديو داروها ترکيبات راديوايزوتوپي با قابليت تجويز به صورت تزريقي،خوراکي و استنشاقي هستند و مهم ترين دستاورد اين طرح کلان علاوه بر بومي کردن فناوري توليد راديو داروهاي موردنياز کشور،صرفه جويي ارزي و مبارزه با تحريم ها بوده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد