جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۰
کد مطلب: 12211
۰

پيوستن ايران به جمع 10 كشور اول توليد كننده علم جهان تا سال 1404

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت،درمان وآموزش پزشكي تاكيد كرد: بر اساس تحقيقات واحد علم سنجي وزارت بهداشت در بررسي برنامه ها و روند رشد كشورها در 10 سال گذشته ايران با ادامه روند رشد خود تا پايان سند چشم‌انداز (1404) به جرگه 10 كشور توليد كننده علم خواهد پيوست.

دكتر مصطفي قانعي در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص اختصاص سهم سه درصدي پژوهش از GDP كشور كه در برنامه چهارم محقق نشد و مجددا در برنامه پنجم توسعه هدفگذاري شده است گفت: علت تكرار اين مساله در برنامه پنجم به رغم عدم تحقق آن در برنامه چهارم توسعه اعتقاد به ضرورت پيگيري و عدم دلسردي در مسير تحقق اين هدف بزرگ است و وزارت بهداشت نشان داده كه صرفه جويي ارزي ناشي از توليد داخلي چند قلم دارو، معادل اعتبارات تحقيقاتي يك سال علوم پزشكي كشور است؛ بنابراين راهكار اجرايي تحقق اختصاص سه درصد GDP به پژوهش اين است كه نشان دهيم تحقيق سودآور است و در اين صورت است كه دولت‌ها با رغبت در اين بخش سرمايه‌گذاري مي كنند.

وي تاكيد كرد: عدم تحقق سهم سه درصدي پژوهش از GDP در برنامه چهارم پنج ساله توسعه كشور مساله اي است كه بايد به طور مستمر گوشزد شده و علل آن مورد بررسي قرار گيرد. از سوي ديگر بر اساس سند چشم‌انداز، ايران بايد به مقام اول علم و فناوري منطقه دست يابد كه يك عامل موفقيت در اين عرصه طي سال‌هاي اخير، تاكيد هر روزه بر جايگاه فعلي كشور و تكرار آن بود. به طوري كه در حال حاضر ايران از نظر تعداد مقالات به مقام اول منطقه دست يافته‌ است.

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت،درمان وآموزش پزشكي تصريح كرد: البته در مجلس شوراي اسلامي هم اعلام كرديم كه بايد برنامه پنجم توسعه كشور در اين بخش تغيير يابد چرا كه در برنامه پنجم توسعه مقرر شده كه ايران در توليدات علوم پزشكي به مقام دوم منطقه برسد در حالي كه از هم اكنون در جايگاه اول منطقه قرار داريم.

قانعي در گفت‌و‌گو با ايسنا افزود: با توجه به روند رشد، اميد من بيش از اين است و كشور نسبت به اهداف برنامه‌هاي تدوين شده بسيار پيش خواهد افتاد. پيش‌بيني مي‌كنم كه با اين شتاب در توليدات علمي آنچه كه در سند چشم‌انداز تاكيد شده، ايران مقام اول علم و فناوري منطقه را به دست بياورد و تا سال 1404 در جايگاه 10 كشور اول دنيا قرار بگيريم. البته اين موضوع نتيجه يافته‌هاي ما بر اساس بررسي برنامه ها، رشد و شتاب توليدات علمي كشورها در 10 سال گذشته است كه گزارش آن به زودي در قالب يك كتاب منتشر مي‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد