دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۱ / ۰۶:۴۱
کد مطلب: 12486
۰

سركوب آنفلوانزا در دو ساعت با افشانه جديد بيني!

افشانه جديد محققان دانشگاه سان‌ديگو مي‌تواند با تقويت سيستم ايمني تنها در عرض دو ساعت و حتي پيش از بروز علائم آنفلوانزا، با اين بيماري مقابله كند.

به گزارش ايسنا، اين دارو كه با يك افشانه بيني منتقل مي‌شود، شامل يك پروتئين مصنوعي است كه سيستم ايمني بدن را براي مبارزه با آنفلوانزا پيش از عملكرد طبيعي بدن تحريك مي‌كند.

درمان‌هاي كنوني در زمان قرار گرفتن انسان در برابر ويروس آنفلوانزا براي هدف قرار دادن گونه‌هاي در گردش كنوني آن طراحي شده‌اند اما اين ويروس مي‌تواند در برابر آنها مقاوم شود.

اين درمان جديد نياز به تطابق با ويروس نداشته و سيستم ايمني را وادار به واكنش تقر يبا فوري با خطر پيش از فرآيند طبيعي خود بدن مي‌كند.

آنفلوانزا به طور بالقوه براي افراد داراي سيستم ايمني ضعيف و همچنين سالمندان كشنده است.

محققان دانشگاه سان‌ديگو در آمريكا به تمركز بر مطالعه پروتئين EP67 پرداخته‌اند كه پيش از اين به عنوان يك افزاينده به واكسن‌ها براي كمك به فعال كردن سيستم ايمني مورد استفاده بود اما دانشمندان مي‌خواستند عملكرد مستقل آنرا به آزمايش بگذارند.

محققان اين پروتئين را با آلوده كردن موش‌ها با ويروس آنفلوانزا مورد آزمايش قرار داده و دريافتند آن دسته از موش‌هايي كه در 24 ساعت اول از يك دوز دارو برخوردار شده بودند به اين بيماري مبتلا نشدند.

سطح بيماري در اين موش‌ها با كاهش وزن مورد اندازه‌گيري قرار گرفت. موش‌ها معمولا حدود 20 درصد از وزن خود را در زمان ابتلا به بيماري آنفلوانزا از دست مي‌دهند اما با وجود پروتئين EP67 اين ميزان به شش درصد رسيد.

محققان همچنين دريافتند كه موش‌هاي داراي ويروس كشنده آنفلوانزا كه يك روز بعد مورد درمان قرار گرفته بودند، نمردند.

EP67 در حيوانات از جمله پرندگان فعال است از اين رو اين يافته‌ها مي‌تواند از كاربردهاي زيادي براي دامپزشكي برخوردار باشد.

از اين دارو همچنين مي‌توان در صورت شيوع يك گونه جديد از بيماري عفوني و پيش از اينكه عامل بيماري‌زا شناسايي شود، استفاده كرد.

آزمايشات آينده به بررسي تاثير EP67 در برابر چند عامل بيماري‌زاي ديگر و بررسي دقيقتر عملكرد اين پروتيين در سلولهاي مختلف بدن خواهد پرداخت.

اگرچه اين پژوهش كه در مجله PloS ONE‌ منتشر شده بر آنفلوانزا متمركز بوده اما اين پروتئين از پتانسيل لازم براي كار در زمينه بيماري‌هاي تنفسي و عفونت‌هاي قارچي و همچنين درمان‌هاي اضطراري هم برخوردار است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن