يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۵:۳۹
کد مطلب: 12977
۰

دفترچه هايي که فقط براي نسخه نويسي کارايي دارد

گزارشي از رعايت نکردن تعرفه ها و نداشتن قرارداد با بيمه در برخي مراکز درماني و مطب ها

امسال تعرفه هاي درماني بخش خصوصي با ۳۰ تا ۳۵ درصد افزايش نسبت به سال قبل اعلام شد که نکته قابل تامل فاصله زياد اين تعرفه ها با تعرفه هاي بخش دولتي است، اما بالا بودن اين تعرفه ها وقتي نمايان تر مي شود که بدانيم برخي از پزشکان و بيمارستان هاي خصوصي حتي بالاتر از اين تعرفه از بيماران دريافت مي کنند و برخي از آن ها قراردادي با بيمه ندارند و بيماران در مراجعه به اين پزشکان يا بيمارستان ها ناچار به پرداخت تمام هزينه هاي درمان هستند. يک مسئول در وزارت بهداشت نيز با تاييد اين موضوع، آن را ناشي از تعامل نامناسب بيمه ها با مراکز درماني و پزشکان ذکر و رفع همه اين مشکلات را به اجراي طرح پزشک خانواده موکول مي کند.

در حالي که اين سوال وجود دارد که اگر بيمه ها با مراکز درماني و پزشکان در پرداخت مطالبات تعامل مناسبي ندارند بيماران چرا بايد تاوان اين مشکلات را بدهند و آيا وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت مردم و ناظر بر عملکرد حوزه سلامت نمي تواند با اين پديده آزاردهنده مقابله کند.

اين گزارش حاکي است در بسياري از بيمارستان ها و مراکز درماني بخش خصوصي و مطب پزشکان متخصص و فوق تخصص به دليل نداشتن قرارداد با بيمه بيماران ناچار به تحمل هزينه هاي کمرشکن درمان هستند. کافي است گشت و گذاري کوتاه در شهر داشت و به مطب چند پزشک متخصص و فوق تخصص مراجعه کرد يا هنگام گذر از بيمارستاني خصوصي سري هم به بخش اورژانس چند بيمارستان خصوصي در تهران زد تا از اوضاع و احوال هزينه هاي درمان در پايتخت آگاه شد. هزينه هايي که در بسياري از موارد به دليل استقبال نکردن پزشکان و بيمارستان هاي خصوصي براي عقد قرارداد با بيمه هاي پايه از جيب مردم پرداخت مي شود. تمايل نداشتن پزشکان متخصص، بيمارستان هاي خصوصي و حتي درمانگاه هاي بخش خصوصي براي عقد قرارداد با بيمه  خود جاي بحث دارد علاوه بر اين که نتايج حاصل از بررسي چندين مطب پزشک در تهران حاکي از دريافت مبالغي به مراتب بالاتر از تعرفه اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

- ساعت از نيمه شب گذشته است که آرامش حاکم بر اورژانس بيمارستان «کودکان تهران» با صداي گريه و شيون چندين کودک و نوزاد به هياهو تبديل مي شود. پدر و مادر، کودک يک ساله شان را که تب شديد دارد براي معاينه و درمان به اين بيمارستان آورده اند. پدر البته بيمه تامين اجتماعي است و هنگام پذيرش کودک دفترچه درماني اش را روي پيشخوان پذيرش مي گذارد.

مسئول پذيرش بيمارستان دفترچه درمان را پس مي زند و مي گويد: اين بيمارستان با بيمه تامين اجتماعي قرارداد ندارد و بايد ويزيت آزاد پرداخت کنيد؛ البته دفترچه بيمه يک فايده دارد و آن هم نوشتن نسخه و دريافت دارو با دفترچه بيمه تامين اجتماعي است که پزشک متخصص با لطف بسيار داروها را در آن مي نويسد.

- يکي از بيمارستان هاي حوالي غرب تهران نيز وضعيت مشابهي دارد. بيمارستان «پيامبران» واقع در خيابان اباذر نيز مانند بسياري از بيمارستان هاي خصوصي از پذيرش بيماران داراي دفترچه بيمه خدمات درماني و تامين اجتماعي معذور است و هزينه ها را به صورت آزاد دريافت مي کند. هزينه هاي سرسام آوري که به گفته همراه يکي از بيماران براي يک درد کليه بيش از ۲۰۰ هزار تومان است.

از بيمارستان هاي خصوصي که بگذريم برخي مطب هاي پزشکان متخصص و فوق تخصص نيز وضعيت مشابهي دارند. -حوالي بولوار ميرداماد تهران مطب دکتر محمد... متخصص قلب و عروق. براي ويزيت مراجعه مي کنم و در همان ابتداي کار مي پرسم آقاي دکتر براي ويزيت دفترچه بيمه هم قبول مي کنند يا خير؟ پاسخ آقاي منشي منفي است و بايد براي ويزيت شدن توسط دکتر وقت قبلي گرفت و هفته آينده مراجعه کرد. طبق تعرفه هاي اعلامي توسط وزارت بهداشت ويزيت پزشک متخصص در سال جاري ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که متأسفانه اين پزشک متخصص مبلغي بالاتر از تعرفه مشخص شده را دريافت مي کند.

- حوالي خيابان شهيد مطهري مطب دکتر مجيد...، متخصص مغز و اعصاب است. اين پزشک متخصص نيز با بيمه هاي پايه قرارداد ندارد و در صورت دارا بودن دفترچه درمان تنها مي توانيد درخواست کنيد داروهايتان را در آن بنويسد. نکته اي که منشي دکتر بر آن تأکيد دارد!!

اين پزشک متخصص البته مبلغي بالاتر از تعرفه دريافت نمي کند و همان مبلغ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان را از بيماران مطالبه مي کند.

-همان حوالي، کلينيک پوست و موي... توجهم را جلب مي کند. کلينيکي که در آن تعدادي متخصص پوست و مو دور هم جمع شده اند و تنها با داشتن وقت قبلي بيماران را ويزيت مي کنند.

نام يکي از پزشکان را به صورت تصادفي به منشي مي گويم تا براي چند روز آينده برايم وقت بگذارد. آقاي دکتر... متخصص پوست و مو که البته ويزيتي بالاتر از تعرفه هاي مصوب دريافت مي کند. ويزيت اين دکتر متخصص ۲۰ هزار تومان است و البته دفترچه بيمه نيز قبول نمي کند.

- دکتر... متخصص ريه هم مانند ديگر همکارانش علاقه اي به همکاري با بيمه ها ندارد و خود با کمي افزايش تعرفه به جاي پانزده هزار و ۵۰۰ تومان مبلغ ۲۰ هزار تومان را از بيماران به عنوان حق ويزيت دريافت مي کند.


يک مسئول در وزارت بهداشت: بخش خصوصي تمايلي به قرارداد با بيمه ندارد
دکتر محقق معاونت اجرايي معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي در گفت و گو با خراسان و شنيدن وضعيت بيمارستان هاي خصوصي و مطب پزشکان متخصص براي پذيرش دفترچه هاي بيمه، ضمن تأييد موارد فوق اظهار داشت: متأسفانه بيمارستان هاي خصوصي و پزشکان متخصص و فوق تخصص به علت تعامل نامناسب بيمه ها در بحث پرداخت هزينه ها تمايلي براي عقد قرارداد با بيمه هاي پايه ندارند. وي تصريح کرد: نه به عنوان يک مسئول در وزارت بهداشت بلکه به عنوان يک پزشک تعامل بيمه هاي پايه با پزشکان را خوب ارزيابي نمي کنم و به همين دليل هم پزشکان رغبتي به همکاري با بيمه ها از خود نشان نمي دهند.

اين در حالي است که بيماران در اين ميان ناچار به تحمل هزينه هاي کمرشکن درماني هستند و دود اين اختلاف ها به چشم آن ها مي رود.

اين مقام مسئول در وزارت بهداشت تأکيد کرد: طبق قوانين موجود هيچ پزشک و بيمارستان خصوصي را نمي توان مجبور به عقد قرارداد با بيمه ها کرد و قرارداد بستن با بيمه هاي پايه جزو اختيارات پزشکان و بيمارستان هاي خصوصي است. البته نبايد از تعامل نامناسب بيمه ها با بيمارستان هاي خصوصي و پزشکان نيز غافل شد چرا که اگر تعامل دو طرفه اي بين پزشک و بيمه ها وجود داشته باشد بسياري از مشکلات قابل حل است و پزشکان و بيمارستان هاي خصوصي نيز براي همکاري با بيمه هاي پايه رغبت نشان خواهند داد.

وي اظهار اميدواري کرد، با اجراي طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور بسياري از مشکلات و معضلات نظام سلامت برطرف شود و پس از آن بيماراني که هزينه اي را نيز براي بيمه پايه و دفترچه درمان خود پرداخت کرده اند مجبور به پرداخت هزينه هاي درمان به صورت آزاد نشوند.

وي به ماده ۳ دستورالعمل ابلاغي وزارت بهداشت در تعيين و ابلاغ تعرفه هاي بخش خصوصي نيز اشاره کرد و گفت: طبق اين ماده سازمان هاي بيمه گر موظف به پرداخت معادل ۹۰ درصد تعرفه هاي دولتي خدمات تشخيصي و درماني در بخش بستري و معادل ۷۰ درصد از تعرفه هاي دولتي خدمات تشخيصي و درماني در بخش سرپايي از بخش خصوصي هستند. اين ماده تنها براي پزشکان و بيمارستان هاي طرف قرارداد با بيمه هاي پايه صدق مي کند.       خراسان/ شماره انتشار 18182
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.