شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۲
کد مطلب: 13152
۰

فواید ناشناخته سرطان چیست؟

مشرق: تحقیقات جدید نشان داده است افرادی که دچار زکام بهاره می شوند در مقایسه با دیگر افراد،‌ به ندرت دچار برخی از سرطان ها می شوند از جمله تومورهای سرطانی داخل دهان،‌ سرطان مری، لوزالمعده،‌ رحم،‌ پوست و مغز.

سلامت و بیماری دغدغه همیشگی انسان هاست. جالب است که در برابر انواع و اقسام بیماری ها،‌ تنها یک سلامت داریم. به هر حال بیماری ها ناخوشایند هستند اما شاید بتوان از زوایه ای دیگر به بیماری نگاه کرد و فایده ای برای آن یافت. تحقیقات جدید نشان می دهند‌ بعضی از بیماری ها می توانند جلوی بعضی دیگر را بگیرند. در ادامه به چند مورد از این بیماری های پیشگیرانه اشاره خواهیم کرد.

سرطان می تواند از آلزایمر پیشگیری کند

شاید با خواندن تیتر بالا به ذهن برسد که بیماران سرطانی به سنی نمی رسند که بخواهند آلزایمر بگیرند. اما یک تیم تحقیق فرانسوی برای انجام چنین آزمایشی تمام جوانب را در نظر گرفته است. آن ها پس از این که نقش سن، جنسیت و وضعیت اعتیاد به سیگار را در نظر گرفتند اعلام کردند که در بیماران سرطانی احتمال ابتلا به آلزایمر تا 33 درصد کاهش می یابد و در بیمارانی که سرطان ریه دارند این عدد به 74 درصد نیز می رسید. پژوهشگران، بیمارانی را که زودتر از سن معمولِ ابتلا به آلزایمر فوت کرده بودند در تحلیل نتایج تحقیق خود جای ندادند.

بنابر گفته تیم تحقیق دلیل پیشگیرانه سرطان نیز به عامل محافظتی مخصوصی که در بدن بیماران سرطانی ایجاد می شود مربوط است. دانشمندان حدس می زنند که تمایلی ژنتیکی به سمت apoptosis (مرگ برنامه ریزی شده ی سلول) دلیل این امر باشد که باعث می شود سلول هایی که بسیار تغییر کرده اند بیشتر تکثیر نشوند بلکه به اصطلاح دست به خودکشی بزنند و خود را ویران کنند. بدین طریق سلول های بیمار دیگر تکثیر یا بزرگتر نمی شوند.

زکام بهاره خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

اما به نظر می رسد انسان ها ترجیح بدهند دچار زوال عقلی شوند تا این که دردهای ناشی از سرطان تحمل کنند و آلزایمر نگیرند. جالب است بدانید کسانی که دچار زکام بهاره می شوند (حساسیتی که در فصل بهار ایجاد می شود و همراه آبریزش بینی است) شانس بیشتری دارند تا سرطان نگیرند.

تحقیقات جدید نشان داده است افرادی که دچار زکام بهاره می شوند در مقایسه با دیگر افراد،‌ به ندرت دچار برخی از سرطان ها می شوند از جمله تومورهای سرطانی داخل دهان،‌ سرطان مری، لوزالمعده،‌ رحم،‌ پوست و مغز.

کلسترول احتمال ابتلا به التهاب ریه باکتریایی را کاهش می دهد

نتایج آخرین تحقیقات نشان می دهد که کلسترول می تواند جلوی التهاب ریه را بگیرد البته وقتی منشا آن باکتریایی است. بنا به گفته دانشمندان کلسترول،‌ هنگام ابتلای ریه به عفونت توان دفاعی آن را بالا می برد، همچنین می تواند پیامدهای عفونت را کاهش دهد.

البته کلسترول تنها برای ریه مفید نیست بلکه وجود آن برای غشاء مغز نیز ضروری است. وجود کلسترول در غشاء مغز از سندروم Pelizaeus-Merzbacher جلوگیری می کند. در این بیماری سلول های مغزی ماده ای را که مخصوص عایق بندی الکتریکی است از دست می دهند که در نتیجه مغز دچار اختلالات قابل توجهی می شود. این بیماری در کودکان در حال رشد می تواند باعث عقب ماندگی شود.

افسردگی سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند

مطالعات متعددی نشان داده اند که افراد دچار افسردگی سیستم دفاعی قوی ای دارند و نسبت به افرادی که از لحاظ روانی سالم هستند در برابر بیماری های عفونی مقاوم ترند. دانشمندان دریافته اند که تمام ژن های مربوط به افسردگی با سیستم ایمنی بدن در ارتباطند و هر چه افسردگی پیشرفت کند سیستم دفاعی بدن نیز قوی تر می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی