دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ / ۰۴:۴۳
کد مطلب: 13655
۰

سايه سنگين مافيا در رواج آرايش دختران!

رييس انجمن مددكاري اجتماعي ايران با اشاره به رواج استفاده از لوازم آرايش توسط زنان به ويژه دختران جوان، هشدار داد: آمارهايي كه برخي مراجع در زمينه درآمدهاي قاچاق از واردات لوازم آرايش ارائه مي‌كنند، نشان‌دهنده وجود يك مافيا در اين حوزه است.


حسن موسوي چلك در گفت‌وگو با ايسنا،با برشمردن دلايل استفاده بيش از حد از لوازم آرايش، افزود: برخي براي جلب توجه اقدام به آرايش مي‌كنند و اين امر دليل تشويق آنها براي استفاده از لوازم آرايش مي‌شود و برخي ديگر نيز در راستاي الگوبرداري غلط و تقليد آرايش مي‌كنند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: براي برخي ديگر نيز آرايش وسيله‌اي براي ابراز وجود است و بدين وسيله خلاءهاي عاطفي خود را پوشش مي‌دهند. البته بايد توجه كرد بخشي از دلايل اين امر هم متوجه سبك زندگي خانواده است، چرا كه براي برخي از افراد از دوران كودكي آرايش جزيي از زندگي است و افراد با اين امر بزرگ مي‌شوند.

به گفته موسوي چلك، تبليغات بيش از اندازه رسانه‌ها به ويژه ماهواره‌ها در زمينه لوازم آرايش و تعدد و دسترسي آسان به لوازم آرايش از ديگر دلايل شيوع استفاده از لوازم آرايش در جامعه است، چرا كه در حال حاضر در گوشه و كنار خيابان‌ها، متروها، پارك‌ها و در حاشيه‌هاي نمايشگاه‌ها لوازم‌ آرايش در حال فروش است و در دسترس بودن و تنوع، علاقه را براي استفاده از لوازم آرايش افزايش مي‌دهد.

بنابر اظهارات وي، براي برخي استفاده از لوازم آرايش لذت و جذابيت دارد و در اين ميان تاجران لوازم آرايش روز به روز در حال افزايش تنوع و ايجاد جذابيت براي اين امر تلاش مي‌كند.

رييس انجمن مددكاري اجتماعي در بخش ديگري از سخنانش، تغيير برخي از ارزش‌هاي جامعه را از ديگر دلايل استفاده بيش از حد از لوازم آرايش برشمرد و تاكيد كرد: در گذشته آرايش به نوعي زشت بود و عنوان مي‌شد كه سيرت زيبا اهميت دارد، اما در حال حاضر فردي كه آرايش بيشتري مي‌كند در ميان اقشاري از پذيرش اجتماعي بالاتر برخوردار مي‌شود، اين پذيرش اجتماعي فرصت‌هاي بيشتري را براي افراد ايجاد مي‌كند و در نتيجه مردم تشويق به آرايش مي‌شوند.

موسوي چلك در ادامه با اشاره به برداشت اخلاقي نادرست از افرادي كه داراي آرايش‌هاي غليظ و زياد هستند، هشدار داد: اين افراد ناخودآگاه اين رفتار را از خود نشان مي‌دهند كه داراي مشكل اخلاقي هستند و افكار عمومي با اين نگاه با آنها برخورد مي‌كند و بدين‌ترتيب ضمن تعرض به حقوق اين افراد، گاه موجب بروز سوء برداشت‌هايي در درون خانواده نيز مي‌شود.

وي در ادامه اذعان كرد: در ساير كشورها عموما افراد مسن اقدام به آرايش مي‌كنند و اين در حاليست كه در كشور ما عموم زنان اين كار را انجام مي‌دهند. ضمن اينكه برخي آقايان نيز اقدام به استفاده از لوازم آرايش و اصلاح ابروي خود مي‌كنند و اينها همه به تضعيف هويت فرهنگي بازمي‌گردد.

موسوي چلك همچنين نبودن زمينه‌هاي لازم براي ابراز وجود را از ديگر دلايل استفاده بيش از حد از لوازم آرايش دانست.

رييس انجمن مددكاري اجتماعي در ادامه با برشمردن اهميت سه مولفه هويت قومي، هويت ملي و هويت ديني در چارچوب هويت فرهنگي، عنوان كرد: مديران فرهنگي به جاي اينكه در راستاي اين مولفه‌ها آموزش دهند و ارزش‌هاي اجتماعي را اشاعه داده و بر داشته‌هاي فرهنگي متمركز شوند، نقش مميزي را ايفاء مي‌كنند و به جاي اينكه راهكار ارائه دهند، منع مي‌كنند و اين امر يكي از دلايل اصلي استفاده بيش از اندازه از لوازم آرايش است

وي با تاكيد بر لزوم متمركز شدن بر روي داشته‌هاي فرهنگي ايراني اسلامي، گفت: در اين ميان نبايد از نقش خانواده و رسانه غفلت كرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...