شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۱
کد مطلب: 14030
۰

مهمترين دغدغه‌هاي دختران امروز

ازدواج و اشتغال، دغدغه‌هاي مهم دختران امروز

18 سالش شده بود ولي به ازدواج فكر نمي‌كرد. مي‌خواست ادامه تحصيل بدهد تا بتواند كار خوبي پيدا كند و پدر و مادرش به او افتخار كنند. مدرك كارشناسي اش را گرفت. كارشناسي ارشد را هم پشت سر گذاشت و در شركتي مشغول كار شد ولي از كارش و حقوقش راضي نبود. آخر مهندس كشاورزي را چه به منشي‌گري شركت دارويي! 28 سالش شده بود، همكلاسي‌هايش يكي دو بچه قد و نيم‌قد داشتند ولي او هنوز ازدواج نكرده بود. او حالا 32 ساله است و در حالي احساس تنهايي و ترس از تجرد هميشگي به سراغش مي‌آيد كه نمي‌داند در مسير زندگي، انتخاب او درست بود يا همكلاسي‌هايش كه امروز خانه‌دار هستند؟ دختراني مانند آرزو كه تحصيلكرده و مجرد هستند، در جامعه ما كم نيستند. آنان با چالش‌هايي مانند افزايش سن ازدواج، ناتواني در تهيه جهيزيه مفصل و اشتغال در شغل‌هاي نامناسب روبرو هستند.


سوسن صفاوردي، سخنگوي مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري در گفت‌وگويي با ايسنا بيشترين چالش‌هاي دختران در زمينه ازدواج را فرهنگي دانست و اظهار مي‌كند: اگرچه بايد تمهيداتي از طرف نظام‌ها انديشيده شود، ولي در بسياري از موارد ريشه مشكلات ازدواج دختران، فرهنگي است و اين مورد بيشتر از برنامه‌هاي منسجم و عوامل اقتصادي براي حمايت از دختران در ازدواج آنان نقش دارد.



ضرورت تغيير ارزش‌هاي مادي به ارزش‌هاي اخلاقي و معنوي در ازدواج دختران


وي بر ضرورت تغيير ارزش‌هاي مادي به ارزش‌هاي اخلاقي و معنوي در زمينه ازدواج دختران، تاكيد مي‌كند و مي‌گويد: اگر اين باورها اصلاح نشود، جوانان دچار مشكل مي‌شوند. در نتيجه خانواده به عنوان هسته‌ اصلي جامعه و اجتماع نيز با چالش‌هايي روبرو مي‌شود.



ملاك‌هاي ازدواج دختران و پسران تغيير كرده است


بهجت السادات شهرتاش، محقق و مدرس دانشگاه هم مشكل ازدواج دختران را چند بعدي مي‌داند و معتقد است: ملاك‌هاي چندان درستي بر ازدواج دختران و پسران حاكم نيست و بسياري از ملاك‌ها در حال حاضر تغيير كرده است. اين در حاليست كه پيش از اين تجربه‌هاي واقعي و عيني گذشتگان نسل به نسل منتقل مي‌شد، اما در حال حاضر اين انتقال اتفاق نمي‌افتد.


او درباره افزايش سن ازدواج به دليل تلاش دختر براي فراهم كردن جهيزيه‌ كامل مي‌گويد: برخي از دختران فكر مي‌كنند با افزايش مهريه مي‌توانند زندگي بهتري داشته باشند و همين امر باعث مي‌شود كه آنان براي رسيدن به خواسته خود به فراهم كردن جهيزيه كامل توجه زيادي كنند. اين در حالي است كه مهريه زياد تضميني براي خوشبختي نيست.


به گزارش ايسنا، مهريه‌هاي بالايي كه هيچ گاه براي دختران خوشبختي نياورد؛ سبب شد كه به دنبال خود هزينه‌هاي بالاي جهيزيه را داشته باشد، در حاليكه توقع‌ خانواده‌ها و تاثير تصميم آنان بر زندگي دخترانشان به افزايش سن ازدواج دختران و به تبع آن پسران بيانجامد.


منيره نوبخت، عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان نيز عوامل مختلفي را در تسهيل امرازدواج يا مانع شدن از آن موثر مي‌داند و معتقد است: اين عوامل به طور كامل به فرهنگ، عرف اجتماع و اعتقادات و باورهاي جامعه بستگي دارد و با توجه به گستردگي ايران، در نقاط مختلف كشور متفاوت است.


به گفته وي برخي از كارشناسان اصرار دارند كه كاهش رغبت دختران به ازدواج را به عنوان يكي ازعوامل افزايش سن ازدواج نام ببرند. اما اين مورد را به عنوان عامل اساسي در افزايش سن ازدواج نمي‌توان در نظر گرفت.


به گزارش ايسنا، اشتغال يكي ديگر ازمشكلات جوانان از جمله دختران است و اشتغال آنان در مشاغل نامناسب با تحصيلات عاليه از يك طرف و توقع‌هاي نامشروع برخي از كارفرمايان از دختران از طرف ديگر اين مشكل را براي دختران دوچندان مي‌كند.



اشتغال دختران مسئله‌اي فرهنگي است


صفاوردي سخنگوي مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري اشتغال دختران را يك مسئله فرهنگي مي‌داند و مي‌افزايد: لازم است نحوه اشتغال اين دسته از دختران بازنگري شود، چون بسياري از دختران مي‌توانند در قالب مشاغل خانگي و يا فعاليت‌هايي مانند تعاوني‌هاي زنان و انجمن‌ها اشتغال داشته باشند و لازم نيست كه در شركتي مشغول به كار شوند.


وي تاكيد مي‌كند: لازم است در اين زمينه تمهيدات لازم انديشيده و آموزش‌هاي لازم به دختران داده شود. البته در زمينه اشتغال دختران، بحث بيمه و تامين اجتماعي نيز مطرح مي‌شود و در حال حاضر تلاش‌هايي براي تحت پوشش بيمه قرار گرفتن مشاغل خانگي شده است.


نوبخت هم به تبعات نارضايتي دختران از شغلشان اشاره مي‌كند و هشدار مي‌دهد: بسياري از مواقع از توانمندي‌هاي خوب دختران در اجتماع به گونه‌اي مطلوب استفاده نمي‌شود و همين امر موجب كسالت آنان مي‌شود. چرا كه آنان در اين شرايط از زندگي خود راضي نيستند و اين نارضايتي ممكن است آنان را به ورطه‌هايي بكشاند و جامعه از توانمندي‌هاي آنان بي‌بهره بماند. اين امر بسيار مهم است و بايد مسئولان به آن به آن توجه جدي كنند.


او توقعات نامشروع برخي از كارفرمايان از دختران را موضوعات بسيار مهمي مي‌داند و مي‌گويد: ممكن است به برخي از دختران جوياي كار پيشنهاداتي شود كه در شأن دختران و جامعه اسلامي ما نباشد، بنابراين لازم است به اين موضوع نيز توجه شود.


نوبخت به ديدگاه و عملكرد زنان متولي امور زنان و دختران اشاره و اظهارمي‌كند: بسياري ازآنان به موضوعات ايده‌آلي مانند درصد مشاركت سياسي زنان و حضور آنان در عرصه‌هايي مانند مجلس شوراي اسلامي توجه دارند. اين در حاليست كه بايد به شرايطي مثل وضعيت اشتغال دختران و ميزان مطلوب بودن آن و آسيب‌هايي كه آنان در عرصه كار ممكن است با آن روبرو هستند، بپردازند و به قدر كافي به اين موضوعات نپرداخته‌اند.  

ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.