جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ / ۲۳:۲۶
کد مطلب: 17748
۳
۱

هر نوبت قلیان معادل یک پاکت سیگار است

دکتر سعیدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: میزان مصرف هر نوبت قلیان معاون 10 تا 20 نخ سیگار یا همان یک پاکت سیگار است.
وی گفت: بر خلاف تصور اشتباه مردم که گمان می کنند دود قلیان از آب گذشته بوده و ضروری برای بدن ندارد، مضرات آن حتی بیشتر از سیگار است.
سعیدی تصریح کرد: تعداد بسیاری زیادی سموم در دود قلیان شناسایی شده است مصرف قلیان باعث افزایش فشار خون بالا، انواع سرطان ها ، اختلال خواب و بسیاری بیماری های دیگر می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: فردی که سیگار یا قلیان می کشد، مقداری از سموم از طریق فیلتر سیگار و یا قلیان گرفته می شود ولی وقتی دود را به بیرون خارج می کند برای افرادی که در اطراف وی هستند عوارض سموم بسیار بیشتری داشته و این افراد بیشتر دچار عارضه می شوند.
وی خاطر نشان کرد: کودکان و اطرافیان افراد سیگاری و کسانی که قلیان می
کشند و به صورت غیر فعال مصرف کننده این دود بوده و دچار عوارض ناشی از سیگار و قلیان می شوند.
 
قليان 20 برابر بيشتر از سيگار دود وارد بدن مي كند
مصرف قلیان مدتی است در بین افراد با هر سنی و جنسیتی شایع شده و این در صورتی است که با مخاطرات این وسیله ی سنتی آشنا نیستند.
دکتر بابک یکتاپرست ،متخصص داخلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: قلیان از زمان صفویه وارد ایران شد و استفاده از آن به این دلیل که مصرف آن به خاطر ظاهر و آب داخل آن هیچ ضرری بر روی بدن ندارد رایج شد.
وی ادامه داد: یک پک سیگار حدود 500 سی سی دود وارد بدن می کند و استفاده ی 10 نخ سیگار در طول روز بین 7 تا 10 دقیقه طول می کشد که در این زمان 3 تا 4 لیتر دود وارد بدن می شود.

وی افزود: اما استفاده از قلیان به دلیل زمان طولانی تر و حجم تنباکوی بیشتر 10 تا 20 برابر یک نخ سیگار دود وارد بدن کرده و این تصور که قلیان کم خطر تر از سیگار است را رد می کند.
یکتاپرست
به انواع قلیان اشاره کرد و گفت: قلیان های سنتی دارای آب و لوله ای یکبار مصرف نبوده و منبع ورود انواع قارچها می باشد و با هر دم و بازدم این قارچها وارد ریه می شوند و فرد را دچار انواع بیماری ها از قبیل سل، هپاتیت مشکلات ریوی، آسم و... می نماید.

وی تصریح کرد: قلیان های جدید علاوه بر تمامی معایب قلیان سنتی خطر تازه ای را برای فرد به وجود می آورند و آن کاغذ آلمینیومی است که روی زغال قرار دارد و در حرارت بالا دود تولید می کند و بخار سمی ناشی از آن موجب سرطان می شود.

وی به اسانسهای جدیدی که در تنباکوها وجود دارد اشاره کرد و بیان داشت: این اسانس ها حاوی مواد سرطان زا می باشند که با سوختن وارد ریه شده و مشکلات عدیده ای را برای فرد به وجود می آورند.
وی در خاتمه گفت: مصرف قلیان می تواند موجب آسم ،‌برونشیت ،‌سل، هپاتیپ، التهاب مخاط دهان و حنجره، سرطان های لب دهان و ریه بیماری های قلبی در فرد مصرف کننده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

الوچه
قلیان هایتان عالی اما باید ظریف کاری بشود
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.