شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۶
کد مطلب: 17863
۱

رشد مهارت‌هاي اجتماعي كودك با دوست خيالي

رشد مهارت‌هاي اجتماعي كودك با دوست خيالي
شايد بارها از اين‌كه فرزند شما با دوست خيالي خود حرف زده يا بازي مي‌كند، نگران و وحشت زده شده‌ايد، اما روانپزشكان كودك معتقدند داشتن دوست خيالي مي‌تواند كاركردهاي مثبتي براي كودك داشته و موجب رشد مهارت‌هاي اجتماعي او شود.

دكتر اميررضا چمني، روانپزشك با تاكيد بر اين‌كه خيالبافي‌معمولاً تا سن پيش دبستاني ادامه داشته و به‌تدريج كمتر مي‌شود، مي‌گويد: كودكان از سن 2 تا 4 سالگي براي خود دوستان خيالي در نظر مي‌گيرند، با آن‌ها ارتباط برقرار مي‌كنند، حرف مي‌زنند، بازي مي‌كنند، اسباب‌بازي خود را در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهند، با آن‌ها غذا مي‌خورند و با آن‌ها مي‌خوابند.

وي با بيان اين‌كه 75 درصد كودكان تا سن 7 سالگي تجربه دوستان خيالي را دارند، افزود: خانواده‌ها از خيالبافي كودكان گرفتار اضطراب، نگراني و وحشت مي‌شوند و ترس از توهم يا وجود بيماري، ‌آن‌ها را به‌شدت آشفته مي‌كند، اما خانواده‌ها بايد بدانند داشتن دوستان خيالي در سنين پيش‌دبستاني مي‌تواند موجب رشد و افزايش مهارت‌هاي اجتماعي و ارتباط با ديگران در كودك شود و به عبارتي اين موضوع مي‌تواند از مراحل طبيعي رشد باشد و كاركردهاي مثبتي را براي كودك به همراه داشته باشد.

وي اضافه مي‌كند: كودك مي‌تواند احساسات و هيجانات خود را نسبت به همنشين خيالي بروز دهد و اوقات تنهايي خود را پر و همچنين ترس و اضطراب احتمالي خود را كم كند به علاوه داشتن دوست خيالي موجب افزايش خلاقيت در كودك مي‌شود. گاه لازم است والدين وارد دنياي خيالي كودك شده و با همنشين خيالي او همراه شوند و اگر كودك رضايت داشت در مورد آن با او صحبت كنند.

اين روانپزشك به عواملي كه موجب شكل‌گيري خيالبافي و دوستان خيالي در كودك مي‌شود اشاره و اظهار مي‌كند هرگونه تجربه اضطراب‌آور مانند تولد فرزند جديد، جدايي والدين، دعواهاي پدر و مادر، از دست دادن والدين يا پدر بزرگ و مادر بزرگ، تنها خوابيدن در اتاق، تك فرزند بودن و انزواي كودك احتمال خيالبافي در كودكان را افزايش مي‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد