شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲ / ۱۳:۰۲
کد مطلب: 18386
۰

علايم، عوارض و راه حل هاي جبران کم آبي دربدن

آب بيش از 80درصد حجم خون را تشکيل مي دهد با گرم تر شدن هوا، بدن به آب نياز بيشتري پيدا مي کند. آب سيستم بدن را در حالت مناسب نگه مي دارد، اما اغلب افراد دچار کمبود آب بدن هستند که علت آن مي تواند مشغله کاري يا دسترسي نداشتن به آب آشاميدني سالم و تميز باشد.
علايم کمبود آب
بيشتر ما بدون اين که متوجه شويم، دچار کمبود آب هستيم و يکي از علت هاي شايع اين امر، تشخيص اشتباه احساس گرسنگي با تشنگي است. از آن جا که براي مدت طولاني علايم تشنگي بدن را ناديده گرفته ايم، به آساني اين احساس را تشخيص نمي دهيم. به همين علت است که به جاي مايعات، به خوردن شيريني رو مي آوريم. خوردن مداوم به ويژه شيريني مي تواند علامت نهفته کمبود آب باشد.
حساسيت: با کم شدن آب بدن، ميزان هيستامين افزايش مي يابد و سيستم ايمني بدن تعادل خود را از دست مي دهد. اين امر زمينه ساز بروز حساسيت است.
مشکلات گوارشي: رفلکس معده و يبوست، علايم کمتر شناخته شده کمبود آب است. براي فعال نگه داشتن سيستم گوارشي بدن نوشيدن آب کافي، ضروري است.

افسردگي، بي قراري يا سردرگمي: مغز به طور عمده روي جريان خون بدن متکي است، با کمبود آب ميزان خون رساني کاهش پيدا مي کند. اين امر باعث برهم خوردن تعادل عاطفي و ذهني و در موارد حاد اختلال ذهني موقت مي شود. استرس، کمبود آب بدن را افزايش مي دهد و مايعات بدن را دفع مي کند. براي رفع استرس، لازم است به بدن آب برسد.

عوارض کمبود شديد آب
با عادت کردن بدن به کمبود آب، بدن حساسيت به کمبود آب را از دست مي دهد و زماني که بايد تشنه باشيد، احساس تشنگي نمي کنيد. اين يک مشکل بزرگ است، زيرا بيش از نيمي از حجم بدن را آب تشکيل مي دهد و کم آبي مشکلات جدي براي بدن ايجاد مي کند. بايد دانست از تمامي مايعات بدن، هيچ کدام از خون مهم تر نيست. خون ماده مغذي، اکسيژن و ترکيبات حياتي را از طريق سرخرگ ها و سيستم مويرگ ها به بافت ها حمل مي کند؛ همچنين دي اکسيدکربن و ضايعات را از طريق سيستم سياهرگ ها منتقل و از طريق تعريق يا فضولات دفع مي کند. آب تقريبا ۸۳درصد حجم خون را تشکيل مي دهد.
آسيب رساندن به سيستم بدن:خودرويي را تجسم کنيد که بدون روغن قصد روشن کردن و راه انداختن آن را داريد. خودرو اگر روغن کافي نداشته باشد، جوش مي آورد، موتور عيب پيدا مي کند و آسيب مي بيند. اين حالت مشابه سيستم بدني است که دچار کمبود شديد آب است.

راه حل
آب کافي بنوشيد و از سالم بودن آن مطمئن شويد. شايد تعجب کنيد اما در کشور آمريکا، کنترل کيفي بر آب شير از آب معدني خيلي بيشتر است. زيرا او دي اي روي کيفيت آب معدني نظارت ندارد و در بيشتر موارد آب معدني در آزمايش ها آلوده به آرسنيک، ترکيبات شوينده، کپک و باکتري است.
علاوه بر آن، بسته بندي پلاستيکي آن نيز براي محيط زيست مضر است. از طرفي آب شير ارزان تر است. اما اگر به سالم بودن آب شک داريد، مي توانيد از دستگاه تصفيه استفاده کنيد.
به نقل از سايت «prevention»
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد