كمتوجهي، پيامد تاثير تكنولوژي
استفاده نوجوانان از اينترنت، بازيهاي كامپيوتري و... قبل از خواب، باعث ابتلاي آنها به اختلالات خواب و روحيه خواهد شد. مطالعات اخير نشان داده است بيش از نيمي از نوجواناني كه قبل از خواب به استفاده از اينترنت ميپردازند نه تنها در به خواب رفتن با مشكل روبهرو ميشوند، بلكه در روز بعد مشكلات شناختي، رفتاري و اختلال روحيه را نيز تجربه ميكنند زيرا فعاليت محرك جايگزين استراحت در محيطي آرام شده است. در مطالعات انجام گرفته حدود 40 كودك و نوجوان در رده سني بين 8 تا 22 سال مورد پرسش قرار گرفتند و مشخص شد افرادي كه قبل از خواب به جستوجو در اينترنت، ارسال نامه الكترونيكي و يا انجام بازيهاي آنلاين اينترنتي ميپردازند، هنگام خواب با مشكلاتي چون بيقراري حركتي در خواب، درد پا و يا بيخوابي روبهرو ميشوند. علاوه بر اين احتمال ابتلا به مشكلاتي مانند اختلال بيشفعالي – نقص توجه، اضطراب، افسردگي و مشكلات يادگيري نيز در آنها افزايش پيدا ميكند.
در بررسي ديگري نيز پرسشهايي راجع به الگوي خواب – بيداري، ميزان خوابآلودگي در طول روز، كارايي، روحيه و توانايي شناختي، نوع و ميزان استفاده از تكنولوژي ارتباطي و اطلاعاتي و محدوديتهاي قرار داده شده توسط والدين از تعدادي شركتكننده در رده سني حدود 15 سال انجام گرفت. تجزيه و تحليل نتايج نشان داد 5/77 درصد از شركتكنندگان هنگام به خواب رفتن دچار مشكل بودند و بهطور ميانگين همه آنها شبي يكبار به دليل استفاده از وسايل ارتباطي از خواب بيدار ميشدند. علاوه بر اين هر چه سن شركتكنندگان بالاتر بود، ديرتر به رختخواب رفته و زمان استفاده آنها از وسايل اطلاعاتي نيز بيشتر ميشد. در اين ميان پسران بيش از دختران به جستوجو در اينترنت و انجام بازيهاي آنلاين كامپيوتري ميپرداختند در حالي كه دختران بيشتر خود را با برقراري تماس تلفني (تلفن همراه) مشغول ميكردند.
به دليل تأثيرات كوتاهمدت و بلندمدت كيفيت خواب بر عملكرد روزانه، والدين بايد عادات صحيح خواب را در فرزندشان نهادينه كنند تا به عاملي در جهت پيشرفت او در تحصيل و ارتقاي سلامت تبديل شود.
به گفته متخصصان استفاده از اينترنت، بازيهاي كامپيوتري و... به دليل وجود تصاوير گرافيكي، تداخلي بودن و پاسخگويي سريع، اعتيادآور و محرك است. توصيه ميشود تا نظارت والدين بر استفاده فرزندشان از وسايل ارتباطي و اطلاعاتي در سنين پائينتر انجام گيرد تا از كارايي بيشتري برخوردار باشد. براي مثال انتقال كامپيوتر از اتاق خواب به اتاق نشيمن يكي از راهكارهاي مورد توصيه است.
در بررسي ديگري نيز پرسشهايي راجع به الگوي خواب – بيداري، ميزان خوابآلودگي در طول روز، كارايي، روحيه و توانايي شناختي، نوع و ميزان استفاده از تكنولوژي ارتباطي و اطلاعاتي و محدوديتهاي قرار داده شده توسط والدين از تعدادي شركتكننده در رده سني حدود 15 سال انجام گرفت. تجزيه و تحليل نتايج نشان داد 5/77 درصد از شركتكنندگان هنگام به خواب رفتن دچار مشكل بودند و بهطور ميانگين همه آنها شبي يكبار به دليل استفاده از وسايل ارتباطي از خواب بيدار ميشدند. علاوه بر اين هر چه سن شركتكنندگان بالاتر بود، ديرتر به رختخواب رفته و زمان استفاده آنها از وسايل اطلاعاتي نيز بيشتر ميشد. در اين ميان پسران بيش از دختران به جستوجو در اينترنت و انجام بازيهاي آنلاين كامپيوتري ميپرداختند در حالي كه دختران بيشتر خود را با برقراري تماس تلفني (تلفن همراه) مشغول ميكردند.
به دليل تأثيرات كوتاهمدت و بلندمدت كيفيت خواب بر عملكرد روزانه، والدين بايد عادات صحيح خواب را در فرزندشان نهادينه كنند تا به عاملي در جهت پيشرفت او در تحصيل و ارتقاي سلامت تبديل شود.
به گفته متخصصان استفاده از اينترنت، بازيهاي كامپيوتري و... به دليل وجود تصاوير گرافيكي، تداخلي بودن و پاسخگويي سريع، اعتيادآور و محرك است. توصيه ميشود تا نظارت والدين بر استفاده فرزندشان از وسايل ارتباطي و اطلاعاتي در سنين پائينتر انجام گيرد تا از كارايي بيشتري برخوردار باشد. براي مثال انتقال كامپيوتر از اتاق خواب به اتاق نشيمن يكي از راهكارهاي مورد توصيه است.