شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ / ۲۲:۰۱
کد مطلب: 18725
۰

مشوق های مجلس برای افزایش زاد و ولد و جمعیت

دوای همه چیز هست غیر از درمان بیکاری
چند روز پیش مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام دراین باره اظهار نظر کردند و این طرح را چندان تاثیرگذار ندانستند (اینجا) و به نماینده های مجلس توصیه کردند در این طرح بازنگری داشته باشند تا جوابگو باشد، اما سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گویی با مهر از تصویب این طرح در کارگروه و ارجاع ان به کمیسیون فرهنگی خبر داده است.
به گفته او تمامی ۵۰ ماده طرح جمعیت و تعالی خانواده برای اجرا نیاز به اعتبار دارد. البته دولت برای اجرای این طرح در بودجه سال ۹۲، ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی کرده بود که مجلس هم آن را تصویب کرد.
طرح چه می گوید؟ با وجود اینکه پیش از این گفته شده بود هدف مشوق های جمعیتی بیشتر روی زوج های جوان است و حتی برخی پژوهش ها هم چنین چیزی را توصیه ای داشتند، اما یک اتفاق خوب در طرحی که مجلس بررسی می کند، تاکید روی ازدواج است.
در بخشی از طرح جمعیت و تعالی خانواده آمده است: وزارتین علوم، بهداشت و مراکز آموزش عالی موظف اند حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، وام رفاه دانشجویان متاهل را تا سقف 2 برابر وام رفاه دانشجویان مجرد افزایش و برای آنان وام مذکور و وام ودیعه مسکن را تامین نماید،دولت از طریق شبکه بانکی و سایر دستگاه‌های ذیربط مکلف است خدمات و تسهیلات برای تامین وسایل لازم و ضروری معیشت در آغاز زندگی را معادل حداقل 50 درصد هزینه آن در اختیار مزدوجین قرار دهد.
همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف است برای مزدوجین مشمول این قانون که فاقد مسکن بوده و تاکنون از تسهیلات دولتی در این خصوص استفاده نکرده اند مسکن مناسب و ارزان قیمت با اولویت خانواده‌های دارای فرزند به صورت اجاره یا واگذاری تامین کند.
قوه قضائیه مکلف است در پرونده های طلاقی که منجر به صلح بین زوجین می شود برای قضات آن پرونده ها کارانه ویژه پرداخت کند. در این طرح اشاره ای هم به مرخصی زایمان مادران هم شده است که باید ۹ ماه و با پرداخت حقوق و فوق العاده های مربوطه باشد. هرچند چندی پیش مجلس این بخش را قانون کرد و رییس جمهور هم دستور اجرای آن را داد.
در این طرح همچنین آمده است؛ تمامی صندوق‌های بیمه و بازنشستگی مکلفند در صورت تمایل مادران شاغل دارای فرزند با حداقل 10 سال سابقه کار مفید از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، آنها را با همان میزان سنوات بدون رعایت شرط سنوات تعیین شده در قانون مدیریت کشوری و قانون تامین اجتماعی و سایرمقررات مرتبط بازنشسته کنند.

وزارت تعاون مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون، تمهیدات لازم برای بیمه اجتماعی چند لایه زنان متاهل خانه دار را متناسب با میزان تحصیلات و شان آنها،‌ میزان درآمد در صورت اشتغال به کار و تعداد فرزندان آنان به عمل آورده و هزینه آن را همه ساله در بودجه سنواتی منظور کند. همچنین دولت مکلف است تمامی مادران را در کلیه مراحل دوران بارداری و بعد از آن و کودکان را تا سن 5 سالگی که فاقد پوشش بیمه درمان هستند، تحت حمایت های بیمه درمانی پایه قرار داده و از 50 تا 100 درصد از حق بیمه مادر و کودک را تامین کنند، دولت مکلف است سبد تغذیه رایگان به صورت ماهیانه به صورت کالا برگ شامل: پروتئین،‌ لبنیات، برنج و حبوبات معادل یک تا دو میلیون ریال به مادران باردار و دارای فرزند زیر 5 سال حداقل برای 3 دهک جمعیت در آمدی پایین و نیازمندان به تشخیص و با معرفی مراکز بهداشت براساس ارزش ریالی سال 1391 (به عنوان سال پایه) اختصاص دهد.
طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده هرچند عمده هدف تاثیرگذاری اش را بر سن مناسب ازدواج، تکامل دوران ابتدایی کودکی، سبک زندگی سالم، جمعیت مطلوب، انتقال ژن نخبه، باروری مطلوب و مانند اینها قرار داده است و دولت را مکلف به اجرای مفاد خود کرده است، اما ظاهرا خبری از مکلف شدن دولت برای اشتغال زایی نیست.
حداقل تاکنون گفته نشده که برای اشتغال جوانان و رفع موانع بیکاری که این روزها از سوی کارشناسان مستقل به عنوان اصلی‌ترین مانع سر راه ازدواج و افزایش جمعیت بیان می شود (اینجا)، در این طرح دولت مکلف به چه وظایفی است. اعتبارات ویژه برای ازدواج جوانان از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا خبر داده است اعضای کمیته اجتماعی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طرح یک فوریتی تخصیص اعتبارات ویژه برای ازدواج جوانان را در دستور کار خود دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو