جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۰
کد مطلب: 19572
۰

نقش استرس در ایجاد پوکی استخوان

دکتر سید محمود طباطبایی، رئیس انجمن پوکی استخوان درگفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: پوکی استخوان جزو بیماری های غیر واگیر است که در سالهای اخیر به علت افزایش امید به زندگی و بالا رفتن سن ، شیوع آن بسیار بالا رفته و سهم به سزایی در باره بیماری های غیر واگیر ایجاد کرده است.

وی گفت: به علت بهبود وضع بهداشت در سال های اخیر بیماری های واگیر کنترل و تعداد زیادی از آنها ریشه کن شده اند. متاسفانه به علت سبک زندگی جدید و شرایط زندگی و صنعتی شدن و جامعه یک سری بیماری هایی مانند چاقی، فشار خون، بیماری های قلبی، عروقي و دیابت جایگزین شده اند که مجموع آنها به عنوان بیماری های غیر واگیر نامیده می شوند یکی از این بیماری ها پوکی استخوان است.

طباطبایی اظهار کرد: استخوان سالم مانند هر سلول طبیعی دیگر بدن در طول عمر دایم درحال ساخت سلولهای جدید است. طباطبایی تصریح کرد: از چهل سالگی به بعد به تدریج به طور طبیعی به علت شرایط زندگی و نحوه زندگی تعادل سلولها به هم خورده و میزان تخریب بیش از میزان ساخت سلولها می شود و استخوان متمرکز کم کم متخلخل و بعد از سن 90 سالگی غالبا مقاومت استخوانی کم می شود، مجموعه این روند پوکی استخوان نامیده می شود.

وی ادامه داد: روند پوکی استخوان یک امر فیزیولوژیک و وابسته به سن است. رییس انجمن پوکی استخوان اظهار کرد: عوامل قابل پیشگیری در پوکی استخوان که باید به آنها شود عبارتنداز بهره گیری از مواد غذایی حاوی کلسیم، بهره گیری از مواد غذایی حاوی کلسیم، بهره گیری از نور خورشید ورزش و فعالیت فیزیکی، پیشگیری ازمصرف بی رویه داروها، پرهیز از استرس، مصرف دخانیات ، الکل و نوشابه ها است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن