شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۴
کد مطلب: 19869
۱

علايم کمترشناخته شده پيري

علايم کمترشناخته شده پيري
سفيدي مو و خط خنده از علايم آشکار بالا رفتن سن است. اما علايمي هم وجود دارد که کمتر شناخته شده است.
به نقل از نيوزويک، گروهي از متخصصان به معرفي اين علايم پرداخته اند و راه حل مناسب براي مقابله با آن را ارائه کرده اند که در ادامه مطلب مي آيد. ظاهر بلندتر دندان ها: همان گونه که پوست حالت انعطاف پذيري خود را از دست مي دهد، بافت هاي لثه نيز حجم خود را از دست مي دهد و اين امر باعث عقب نشيني لثه مي شود. از اين رو دندان به اندازه کمتر از نيم سانت ظاهر بلندتري پيدا مي کند.
از ۴۰ سالگي فرسودگي دندان شروع مي شود و عاج دندان که ريشه دندان را ايجاد مي کند، آشکار مي شود. بيماري لثه نيز اين وضعيت را بدتر مي کند. به گفته دکتر دروين از مرکز زيبايي دندان در لندن، با مسواک زدن و استفاده صحيح از نخ دندان، مي توان مانع از ايجاد اين مشکل شد. وي مي گويد: بايد نحوه مسواک زدن را اصلاح کرد تا بافت لثه از بين نرود.
صداي مردان بلند و صداي زنان ضعيف مي شود:
صداي افراد مسن اغلب ضعيف و گرفته است زيرا همانند تمامي عضلات بدن، روند پيري روي تارهاي صوتي نيز تاثير مي گذارد. با کاهش انعطاف پذيري غضروف تارهاي صوتي، صداي مردان بلندتر و صداي زنان ضعيف تر مي شود.
در مردان از حدود ۷۰سالگي غضروف شروع به نازک شدن مي کند و غضروف هاي صوتي ضعيف مي شود. در زنان هورمون استروژن از غضروف محافظت مي کند و در نتيجه بروز تغييرات در صدا را به تاخير مي اندازد. اما پس از يائسگي، نبود اين هورمون به متورم شدن تارهاي صوتي منجر مي شود که باعث ضعيف شدن صدا مي شود. دکتر هنري شارپ جراح گوش ، حلق و بيني از بيمارستان ايست کنت، مي گويد: استفاده مداوم از تارهاي صوتي در حکم فيزيوتراپي است و مي تواند از ايجاد اين تغيير پيشگيري کند. همچنين بايد از جيع زدن که روي تارهاي صوتي فشار وارد مي کند، پرهيز کنيد. حالت بدن نيز روي وضعيت تارهاي صوتي تاثيرگذار است. حالت افتادگي بدن، وضعيت تارهاي صوتي را تغيير مي دهد و مانع از تنفس عميق مي شود. در نتيجه براي ايجاد صدا، تارهاي صوتي سخت تر کار مي کند.

افزايش وزن:
از ۵۰سالگي، سالانه حدود يک تا يک و نيم کيلوگرم وزن اضافه مي کنيم. علاوه بر کم شدن فعاليت جسمي ، از دست دادن توده عضلاني نيز در اين امر نقش دارد. از دست رفتن عضله، روند سوخت و ساز بدن را کاهش مي دهد، از اين رو ميزان چربي بيشتري ذخيره مي شود. محققان فعاليت، ورزش منظم و حفظ عضله را توصيه مي کنند.

عطسه بيشتر:
بسياري از دوره ميانسالي دچار آبريزش بيني مي شوند. علايم اين واکنش حساسيت زا به گرده و اشياي ديگر، عطسه کردن، آب ريزش بيني، خارش و آب ريزش چشم و خارش گلو است. به گفته متخصص آلرژي دکتر فستر ازکنت، آلاينده هايي مانند اکسيد نيتريک عملکرد موهاي بيني را مختل مي کند در نتيجه هر نوع ماده حساسيت زايي که تنفس مي شود،براي مدت طولاني تري مي ماند و واکنش به وجود مي آورد. ماده آلاينده نيز مي تواند تاثير گرده را شدت دهد.

بروز خال هاي اضافه:
  شايد تصور کنيد که لکه هاي قهوه اي تيره و سياه خال است اما از ۴۰ سالگي، ميزان توليد زگيل هاي رنگي افزايش پيدا مي کند. اين زگيل ها در مواردي خارش دارد و ملتهب است اما خطري ندارد. اما بهتر است به محض ظاهر شدن آن ها، با پزشک خود مشورت کنيد. با افزايش سن، احتمال بزرگ تر شدن آن وجود دارد، درمان شامل منجمد کردن يا برداشتن آن است. در صورت بزرگ تر شدن يا خون ريزي با پزشک خود مشورت کنيد.

گوش ها، بيني و کف پا بزرگ تر مي شود:
بر خلاف استخوان ها و عضلات، با افزايش سن گوش ها، بيني و کف پا رشد خود را ادامه مي دهد. گوش از غضروف ساخته شده است که تا روز مرگ رشد خود را ادامه مي دهد. با افزايش سن غضروف ها نازک تر و دچار کشيدگي و افتادگي مي شود. بنابراين گوش ها به طرف پايين کشيده مي شود و نوک بيني نيز ظاهر درازتر و افتاده پيدا مي کند. با افزايش سن کف پا نيز بلندتر و پهن تر مي شود زيرا تاندون ها و رباط ها که بسياري از استخوان هاي کوچک را به هم متصل مي کند، انعطاف پذيري خود را از دست مي دهد. انگشتان پا پهن تر و قوس کف پا صاف تر مي شود.

با سردرد بيدار مي شويد:
سردردي که پس از چند ساعت خواب شما را بيدار مي کند يا سردرد پس از يک خواب کوتاه، مربوط به سن است. اين حالت که در قسمت پشت سر، درد ايجاد مي کند، در افراد بالاي ۶۰ سال رخ مي دهد. اگر چه علت آن مشخص نيست اما با مصرف استامينوفن مي توان علايم را کاهش داد. مصرف يک نوشيدني کافئين دار نيز مي تواند موثر واقع شود. طبق نظريه برخي از محققان، کافئين روي سيستم مرکزي عصب اثر مي گذارد.

رگ هاي آشکار در گردن زنان:
با افزايش سن، قد زنان به علت کوتاه شدن ستون فقرات بر اثر بيماري پوکي استخوان، حدود ۶ سانتي متر کوتاه مي شود.با توجه به کم شدن فاصله گردن بر اثر کوتاه شدن ستون فقرات، رگ هاي گردن بزرگ تر به نظر مي آيد و اين امر باعث ايجاد برجستگي در قسمت جلوي گردن مي شود. اين امر پمپاژ خون را آشکارتر مي کند. اين رگ در زنان لاغر که چربي کمتري زير پوست دارند، واضح تر است.

آب آمدن از چشم ها

در افراد بالاي ۶۰ سال «اپيفورا» يا آبکي بودن چشم بيشتر ديده مي شود که بر اثر تنگ شدن مجراي اشک در پي افزايش سن به وجود مي آيد. گاهي اين حالت خود به خود برطرف و مجرا باز مي شود و گاهي مي توان مجراي مسدود شده را با جراحي اصلاح کرد. استفاده از صابون حساسيت ايجاد مي کند: با بالا رفتن سن، پوست انعطاف پذيري خود را از دست مي دهد و پوست خشک تر مي شود.

مرتب گلو صاف مي کنيد:
تعدادي غدد در اطراف تارهاي صوتي مايع مخاطي ترشح مي کند، با بالا رفتن سن اين مخاط کاهش پيدا مي کند. نبود مخاط، باعث ناراحتي گلو مي شود. به گفته متخصصان گوش، حلق و بيني يک راه حل براي پيشگيري از خشکي گلو ، نوشيدن روزي حداقل يک و نيم ليتر آب است. استفاده از بخور نيز مانع از چسبندگي مخاط مي شود.

بيدار شدن در شب:
بيشتر مردم تصور مي کنند که بيدار شدن افراد مسن در شب ناشي از بيماري است. اما اين علامت جزو علايم پيري است که از سن ۵۰ سالگي آغاز مي شود. در زنان و مردان مسن، هنگام شب کليه ادرار بيش از حد توليد مي کند. با بالا رفتن سن، بدن هورمون هايي را که به حفظ مايعات کمک مي کند کمتر توليد مي کند. اين هورمون ها به کليه کمک مي کند تا ادرار غليظ توليد کند تا حجم کمتري ادرار توليد شود و فرد در طول شب براي رفتن به دستشويي نيازي پيدا نکند.
براي محدود کردن نياز به دستشويي هنگام شب، ۲ ساعت قبل از خواب مايعات ننوشيد، درباره نوشيدني هاي کافئين دار بهتر است ۴ ساعت قبل از خواب مصرف آن را کنار بگذاريد. نياز به دستشويي ۲ بار يا بيشتر در شب مي تواند علامت يک بيماري نهفته مانند ديابت باشد.


مترجم: عليرضا- خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.