يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲ / ۱۷:۰۹
کد مطلب: 20186
۰
هر آنچه که دانشگاهیان از فرجی دانا انتظار دارند

مطالبات و خواسته هاي جامعه دانشگاهی از وزیر علوم جديد

مطالبات و خواسته هاي جامعه دانشگاهی از وزیر علوم جديد
همزمان با آغاز به کار وزیر جدید علوم در طبقه 15 ساختمان مرکزی وزارتخانه، ایسنا در گفت‌وگویی با جامعه دانشگاهی مطالبات و انتظارات آنها را از وزیر جدید علوم جویا شد که در این میان رسیدگی به وضعیت اساتید بازنشسته و بازنگری سیاست‌های اخیر وزارت علوم بسیار مورد تاکید دانشگاهیان است.

دکتر مهدی احسان عضو هیات علمی دانشگاه شریف با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه‌ها با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی مواجه هستند، گفت: بسیاری از این مشکلات و گرفتاری‌ها میراث گذشتگان در وزارت علوم است و بسیاری از تصمیماتی که تا کنون برای جامعه دانشگاهی اتخاذ شده است، نیازمتد بازنگری و اصلاح است.
وی با اشاره به پدیده بازنشستگی برخی از اساتید دانشگاه‌ها، اظهار کرد: وزیر علوم باید نسبت به بازگشت این اساتید اقدام کند و این دسته از افراد بتواننددر چارچوب قانون فعالیت خود را ادامه دهند.

دکتر احسان با بیان اینکه مشکلات زیادی در سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها پیش آمده است، گفت: بورسیه کردن تعداد زیادی از دانشجویان بدون در نظر گرفتن صلاحیت آنها مسئله‌ایست که موجب افزایش انتظارات این دسته از دانشجویان شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه شریف با اشاره به گزینش دانشجویان دکتری و حذف استقلال دانشگاه، گفت: وزارت علوم باید به اساتید و تصمیم آنها اهمیت بیشتری دهد. همچنین اصلاح کارنامه ممیزی دانشگاه‌ها جزو برنامه‌هایی است که این عضو هیات علمی درخواست کرد که وزیر علوم باید در اولویت دستور کاری خود قرار دهد.

لزوم توجه وزیر جدید علوم به افزایش استقلال دانشگاه‌ها
دکتر احسان با بیان اینکه کارهای اساسی تری در وزارت علوم باید توسط دکتر فرجی دانا صورت بگیرد، گفت: افزایش استقلال نسبی دانشگاه و همچنین رسیدگی به مسائل بودجه دانشگاه مسئله‌ای است که امیدواریم دکتر فرجی دانا در راس کار خود قرار دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه شریف با بیان اینکه دکتر فرجی دانا صلاحیت وزارت علوم را دارد، اظهار کرد: با توجه به شناختی که از دکتر فرجی دانا سراغ داریم به طور یقین می‌توان گفت وی فردیست که به این مسایل اهمیت شایانی می‌دهد و امید است با حضور دکتر فرجی دانا آموزش عالی بتواند پیشرفت‌های شایانی داشته باشد، جامعه دانشگاهی و نظام آموزش عالی کشور با وجود برنامه‌هایی که دکتر فرجی دانا درنظر گرفته است قطعا می‌تواند پیشرفت کند.

خروج دانشگاه‌ها از حالت رکود و لزوم تجاری سازی دانش در دانشگاه‌ها
 در ادامه دکتر شقاقی عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی با اشاره به آموزش محور بودن آموزش عالی، گفت: لازم است دکتر فرجی دانا دانشگاه‌ها را از حالت رکود خارج کند. وی با اشاره به لزوم تجاری‌سازی دانش‌ در دانشگاه‌ها، گفت: در حال حاضر جامعه دانشگاه‌ها مطالبات زیادی از وزیر علوم جدید مبنی بر تغییر فضای دانشگاه‌ها و ایجاد فضای نشاط دارد، با این حال به عنوان یک استاد دانشگاه معتقدم لازم است نگاه به علم تغییر کند و علم به عنوان منبعی جهت کسب درآمد ارزی نگاه شود. وی افزود: لازم است رویکرد از حالت آموزش‌محور به همگامی با صنعت و تولید و اختراع تغییر کند، چرا که در حال حاضر در دانشگاه‌ها علم تجاری‌سازی نشده است.

دکترشقاقی همچنین با اشاره به امکان استفاده بهینه از سیل عظیم دانشجو و استاد در کشور درباره برقراری روابط بین‌الملل مناسب، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های برقراری ارتباطات بین‌المللی در زمینه علمی تشکیل معاونت بین‌المللی در دانشگاه‌ها است.
وی با بیان اینکه یکی از راه‌های کسب درآمد ارزی، برقراری ارتباطات بین‌المللی است، اظهار کرد: با تولید علم به منظور استفاده در صنعت دانشگاه‌ها می‌توانند، منبعی برای درآمدزایی باشند، در صورت برقراری ارتباطات بین‌المللی در زمینه تولید علم می‌توان پروژه‌هایی را از خارج وارد کشور کرد و با ارائه راه‌حل برای این پروژه‌ها و چالش‌ها درآمدزایی کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصاد با اشاره به اینکه قبول پروژه‌های خارجی می‌تواند راه‌حلی برای بحران اقتصادی موجود و کمبود ارز در کشور باشد، تصریح کرد: این ارتباطات بین‌المللی می‌تواند از طریق معاونت‌های بین‌المللی در دانشگاه‌ها صورت بگیرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه بهبود وضعیت آموزش عالی در شرایط فعلی نیازمند یک انقلاب آموزشی است، افزود: در حال حاضر یکی از نیازهای آموزش عالی مطابق این آموزش‌ها با نیازهای جامعه و بازار کار است، در حال حاضر دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی شرایط کاری مناسب ندارد، بنابراین نظام آموزش عالی باید با سیاست‌های کلی اشتغال همگام شود.
دکتر شقاقی خاطرنشان کرد: امیدوار است شرایط موجود تغییر کرده و با حضور دکتر فرجی دانا در تصدی وزارت علوم تحول عظیمی در نظام آموزش عالی کشور ایجاد شود.

تا حد امکان دانشگاه‌ها را از آفات سیاست دور کند
دکتر سید اصفهانی رییس سابق دانشگاه تربیت مدرس نیز معتقد است:‌ برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند در عرصه‌های مختلف به آن جایگاه شایسته خود برسند باید از افرادی مانند دکتر فرجی دانا استفاده شود تا دانشگاه‌ها بتوانند از وضع اسف‌بار خود نجات پیدا کنند.
وی نهاد سیاست‌گذاری در وزارت علوم را یکی از مهمترین نهادهای دولت عنوان کرد و گفت: وزارت علوم باید بیشتر به توسعه علم در مقطع تحصیلات تکمیلی توجه کند و اولین کاری که وزیر علوم باید در اولویت دستور کاری خود قرار دهد یکپارچه کردن نهادهای کشور است.
وی با بیان اینکه وزیر علوم باید در راس دانشگاه‌ها فرد علمی را قرار دهد، تصریح کرد: تا حد امکان دانشگاه‌ها را از آفات سیاست دور کند و می‌توان این مسئله را به صراحت اعلام کرد که اگر در راس دانشگاه‌ها فردی علمی قرار بگیرد، قطعا جامعه دانشگاهی و آموزش عالی کشور پیشرفت خواهد کرد.

وزیر علوم باید با شعار کیفیت تمام دانشگاه‌ها را دسته‌بندی کند
 دکتر سید اصفهانی با اشاره به ایجاد ارگان‌های مختلف آموزشی مانند دانشگاه‌های آزاد و پیام نور و غیره در سطح کشور، گفت: وزیر علوم باید با شعار کیفیت تمام دانشگاه‌ها را دسته‌بندی کند تا بتواند با ایجاد یک خط علمی خوب برای دانشگاه‌ها برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهد. وی حضور دکتر فرجی دانا را در وزارت علوم بسیار شایسته خواند و تاکید کرد: جامعه دانشگاهی به ایجاد تغییر و تحولات اساسی و بهبود اوضاع بسیار امیدوار است.

لزوم ایجاد ارتباط بین نیروهای متخصص و صنعت
 در ادامه دکتر صالحی رییس سابق دانشگاه علم و صنعت به عنوان یکی دیگر از چهره‌های جامعه دانشگاهی، با اشاره به شناخت خود از دکتر فرجی دانا وی را فردی عالم و توانمند در اجرای مسائل مدیریتی و پیشبرد جامعه دانشگاهی خواند و با بیان اینکه برنامه‌های دکتر فرجی دانا بر اساس فکر و مسائل کارشناسی انجام می‌شود، در عین حال گفت: در حال حاضر در دانشگاه‌های مطرح تهران افراد کارشناس و نیرومند بسیاری مشغول به کار هستند، وزارت علوم می‌تواند با ایجاد ارتباط بین نیروهای متخصص و صنعت در کشور پیشرفت‌های گوناگونی را به وجود آورد.

فرجی‌دانا فضای اعتدالی را در دانشگاه‌ها توسعه دهد
 در بخشی دیگر دکتر ناظمی عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی با اشاره به سوابق دانشگاهی دکتر فرجی دانا، گفت: از وزیر علوم انتظار می‌رود تغییری را در فضای دانشگاه ایجاد کند و فضای اعتدالی را در دانشگاه‌ها توسعه دهد. وی تصریح کرد: دانشجویان باید قاعدتا بتوانند از آزادی‌های قانونی خود برخوردار باشند، بنابراین لازم است کرسی‌های آزاداندیشی که بارها نیز بر آن تاکید شده است، تشکیل شوند زیرا در حال حاضر این کرسی‌ها به طور کافی برگزار نمی‌شوند.

در وزارت جدید این برخوردهای سلیقه‌ای از بین برود و مبنا شایسته‌سالاری باشد
دکتر ناظمی همچنین با بیان اینکه بخش دیگری از چالش‌های فعلی به کلیت فضای دانشگاه بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر شاهد برخی از برخوردهای سلیقه‌ای در فضای دانشگاه بوده‌ایم که لازم است در وزارت جدید این برخوردهای سلیقه‌ای از بین برود و مبنا شایسته‌سالاری قرار بگیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی افزود: لازم است کسانی که در بخش‌های مدیریتی قرار بگیرند که از تجربه علمی و کاری کافی برخوردار باشند. وی همچنین با اشاره به لزوم اهمیت دادن به بحث پژوهش در آموزش عالی، خاطرنشان کرد: عدم اهمیت دادن پژوهش‌ها تا به امروز هم به صنعت و هم به دانشگاه در کشور ضربه وارد کرده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه بدون ارتباط با صنعت و بدون دانش فضای پژوهشی مناسب صرفا به مباحث تئوری می‌پردازد، گفت: پرداختن صرف به مباحث تئوری امری بدون نتیجه است.
دکتر ناظمی همچنین با ابراز امیدواری از بهبود شرایط آموزش عالی با حضور دکتر فرجی‌دانا، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مزیت‌ها به وجود آمدن فضای خصوصی است که دانشگاه‌ها به آن احتیاج دارند. همچنین لازم است از افراط‌گرایی نیز جلوگیری شود.
همچنین لازم است دکتر فرجی دانا ساختار دانشگاه را هم از نظر فضای سیاسی و هم از منظر فضای پژوهشی به سمتی ببرد که اعتدال مورد نیاز را به وجود آورد.

برای افزایش کیفیت و از میان بردن چالش‌های موجود، مدیریتی مدبرانه ایجاد شود
 به گفته دكتر اجلایی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی دکتر فرجی دانا فرد مناسبی برای رفع مشکلات و چالش‌های آموزش عالی وزارت علوم است، چرا که وی فردی مورد قبول برای جامعه دانشگاهی است.
وی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی احترام زیادی را برای دکتر فرجی دانا قائل هستند، اظهار کرد: با توجه به اتفاقات و تغییر و تحولات اخیر در وزارت علوم، جامعه دانشگاهی نگاهی امیدوارانه برای بهبود وضعیت آموزش عالی در کشور دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی لزوم ایجاد فضای آزاداندیشی را در دانشگاه ضروری دانست و خاطر نشان کرد: باید در دانشگاه برای افزایش کیفیت و از میان بردن چالش‌های موجود، مدیریتی مدبرانه ایجاد شود که امید است با تغییر و تحولات پیش‌رو، شاهد تحولی عظیم در آموزش عالی کشور باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بالا رفتن کیفیت به جای قطع کردن و گسترش کمی پرشتاب در آموزش عالی حاکم شده است، اظهار کرد: باید در دانشگاه‌ها مدیریتی حاکم شود که کیفیت حرف اول را بزند و دانشگاه‌ها از حالت بروکراسی خارج شوند.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید تا حد امکان برای گرفتن تصمیمات داخلی خود استقلال داشته باشند، گفت: امیدواریم مدیریتی در وزارت علوم حاکم شود که طی آن دانشگاه‌ها از استقلال برخوردار شوند. دکتر اجلائی با اشاره به اهمیت وجود جو آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: باید در دانشگاه‌ها تغییرات اساسی صورت پذیرد و دانشجو و استاد بتوانند با ابراز عقیده و نظر خود، تغییراتی را در کشور ایجاد کنند، چرا که دانشگاه باید فضای بحث و گفت‌وگو و تبادل نظر باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در بسیاری از رشته‌ها به دلیل گسترش کیفی، کیفیت قربانی شده است، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر تعداد استادهای قابل قبول در دانشگاه محدود است و این مسئله‌ای است که وزارت علوم باید توجه جدی به آن داشته باشد.
وی با بیان اینکه دستیابی به علم دستاورد بلند مدتی است، خاطر نشان کرد: برای دستیابی به علمی مقتدر در آموزش عالی باید آهسته و با مدیریت مدبرانه پیش رفت و مدیریت‌ها در دانشگاه‌ها نباید به صورت بخشنامه‌ای صورت بگیرد و باید اساتید در دانشگاه مورد ارزیابی دقیق وزارت علوم و رییس دانشگاه قرار بگیرند.
دکتر اجلائی با اشاره به اهمیت وجود روابط بین‌الملل در آموزش عالی کشور، تصریح کرد: ایجاد روابط بین‌الملل یک امر سیاسی است، چرا که زمانی که روابط بین‌الملل میان کشورها و حکومت‌ها تقویت شود، به تبع آن روابط بین‌الملل در دانشگاه‌ها نیز گسترش می‌یابد. از وزیر علوم انتظار می‌رود که برای ایجاد روابط بین‌الملل میان دانشگاه‌های مختلف دنیا تمهیداتی بیندیشد و دانشگاه‌های تهران بتوانند حرفی برای گفتن در عرصه جهانی داشته باشند. باید در دانشگاه فضای را حاکم شود که اساتید و دانشجویان بدون هراسی ابراز عقیده کنند

 در بخشی دیگر دکتر خانزادی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز اعتقاد داد: وزیر علوم باید در دانشگاه فضایی را حاکم کند که اساتید و دانشجویان بدون هیچ گونه نگرانی بتوانند ابراز عقیده کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها تنها در بعد علمی آن هم به طور تقریبی رشد داشته‌اند و حدودا تک بعدی شده‌ و در زمینه فرهنگی و سیاسی فعالیتی نداشته‌اند که این مساله نکته قابل توجهی برای وزیر علوم است.

باید از ارتباطات بین‌المللی حمایت شود
 در بخش دیگر دکتر حریرچی عضو هیات علمی دانگاه علامه طباطبایی نیز خواستار بازگشت استقلال به دانشگاه‌ها شد و به ایسنا گفت: دانشگاه باید در زمینه پذیرش دانشجو و گزینش اساتید باید از یک استقلال نسنی بهره مند باشد و افراد واجدالشرایط باید در دانشگاه‌ها جذب شوند. وی وجود فضایی شاد و با نشاط در دانشگاه را ضروری دانست و تاکید کرد: در دانشگاه باید فضایی شاد و با نشاط برای توسعه علمی و تبادل نظر وجود داشته باشد.

دکتر حریرچی تصریح کرد: وزیر علوم باید بیش از پیش به وضعیت معیشت دانشجویان و اساتید توجه کند به گونه‌ای که امکانات رفاهی از جمله بهبود شرایط خوابگاه و غذا و همچنین تامین کمک هزینه تحصیلی دانشجویان را فراهم کند. وی افزود: باید اساتید در دانشگاه به گونه‌ای تامین شوند که دیگری نیازی به اشتغال در مشاغل دیگر نداشته باشند و تنها از اساتید به عنوان مشاور در عرصه‌های گوناگون استفاده شود و اساتید بیشتر وقت و تمرکز خود را برای دانشگاه هزینه کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه غلامه طباطبایی با بیان اینکه مهمترین خلاء که در حال حاضر جامعه دانشگاهی با آن دست و پنجه نرم می‌کند نبود ارتباطات بین الملل است، خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر حضور اعضای هیات علمی در عرصه‌های علمی بین‌المللی بسیار کم است و این ارتباطات باید از سوی وزارت علوم حمایت ارزی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...