شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ / ۱۷:۰۳
کد مطلب: 20247
۰
۱

نرخ بیکاری تابستان 10.4 درصد شد/ تعداد جدید بیکاران؛ 2.5 میلیون نفر

به گزارش مهر، مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان سال جاری را اعلام کرد که بر اساس آن بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می دهد که 39.1 درصد جمعیت در سن کار 10 ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده اند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند.

همچنین نتایج می دهد نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شرعی نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از افزایش 1.1 درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 91) و کاهش 0.2 درصدی آن نسبت به فصل گذشته (بهار 1392) است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می دهد که 10.4 درصد از جمعیت فعال در تابستان امسال بیکار بوده اند و تعداد بیکاران نیز 2 میلیون و 563 هزار و 624 نفر بوده است. بر اساس این نتایج نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در تابستان سال گذشته 1.9 درصد و نسبت به فصل گذشته 0.2 درصد کاهش داشته است. همچنین بررسی نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر نشان می دهد که 10.4 درصد از جمعیت فعال بیکار بوده اند. بر اساس این نتایج نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که 7.6 درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نیز نشان می دهد که بخش خدمات با 46.5 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش های صنعت با 33.9 و کشاورزی با 19.5 درصد قرار دارد. بر پایه گزارش مرکز آمار ایران و بررسی نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 23.9 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 2.9 درصد کاهش و نسبت به فصل قبل یک درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز حاکی از آن است که 21.1 درصد از جمعیت فعال 15 تا 29 ساله بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نشان می دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 3.5 درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته 0.8 درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین بررسی سهم شاغلین 15 ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت وبیشتر نشان می دهد 43.5 درصد شاغلین به طور معمول بیشت از 49 ساعت در هفته کار می کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمد جواد
نقاط شرعی غلط است. نقاط شهری درست هست. پاراگراف دوم
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود