دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۲
کد مطلب: 21409
۰

مقایسه آماری تعداد فرزندان دو نسل قدیم و جدید

80 درصد قدیمی ها حداقل 3 بچه داشته اند
مقایسه آماری تعداد فرزندان دو نسل قدیم و جدید
علی اکبر محزون در گفتگو با مهر به بررسی انجام شده اشاره کرد و افزود: در بررسی های آماری که انجام شده 240 هزار و 565 زن، در نسل جدید (متولدین 50 به بعد) و 197 هزار و 567 زن نیز در نسل قبل (متولدین قبل از 50) مورد بررسی قرار گرفته اند و این افراد زنانی هستند که حداکثر یک بار تجربه ازدواج را داشته اند.

وی در خصوص تعداد فرزندان متولدین 1350 به بعد و همچنین قبل از آن گفت: این دو نسل را به عنوان نسل جدید و قدیم در نظر گرفته ایم و طی فاصله زمانی بررسی های آماری را انجام داده ایم که به نتایج جالب و قابل توجهی دست یافته ایم. مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال، گفت: نتایج به دست آمده بسیار متفاوت از الگوی فرزندآوری در نتایج حاکی از آمار کل جامعه است که در گذشته اعلام شده بر همین اساس دو سرشماری سالهای 85 و 90 مورد بررسی قرار گرفتند در سرشماری سال 85 ، 26.5 درصد از نسل جدید بدون فرزند، 31.2 دارای یک فرزند و 22.8 دارای دو فرزند بوده اند.
محزون با اشاره به اینکه در سرشماری سال 90 آمارها کمی متفاوت است، گفت: در نسل جدید تعداد افرادی که بدون فرزند بودند 23.5 درصد، تک فرزند 31.3 درصد و دو فرزند 27.2 درصد بوده است که نسبت به سرشماری سال 85 متفاوت بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری سال 90 ، 33.3 درصد کل جامعه حداکثر یک فرزند داشته اند که این آمار در نسل جدید 54.8 و در نسل قبل نیز 7.3 درصد بوده است که بسیار متفاوت و کمتر از نسل جدید است.

محزون در پاسخ به اینکه چه سهمی از جامعه حداکثر دو فرزنددارند، اظهار داشت: این آمار در کل جامعه 54.2 درصد ، در نسل جدید 82 درصد و نسل قدیم 20.4 درصد بوده است. مدیر کل دفتر اطلاعات، آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال در خصوص افرادی که حداکثر 3 فرزند داشته اند، نیز گفت: در کل جامعه این نسبت 67.3 درصد بوده این در حالی است که در نسل جدید 92.8 درصد و در نسل قبل نیز 36.4 درصد بوده است به طوری که ملاحظه می شود اختلاف زیادی میان این دو نسل وجود دارد. وی به تحلیل انجام شده در خصوص حداقل 3 فرزندی در این دو نسل نیز اشاره کرد و گفت: 45 درصد از کل جامعه حداقل 3 فرزند داشته اند و این در نسل جدید 17.7 درصد و در نسل قدیم 78.3 درصد بوده است.

محزون با اشاره به اینکه 31.2 درصد کل جامعه حداقل 4 فرزند داشته اند گفت: این آمار در نسل جدید 7 درصد و در نسل قدیم 62.4 درصد بوده است بطوریکه می توان گفت بیش از 60 درصد نسل قدیم حداقل 4 فرزند داشته اند. به گفته وی، در نسل جدید 2.9 درصد و 47.4 درصد نیز در نسل قدیم حداقل 5 فرزند داشته اند. و در کل جامعه نیز این آمار 23 درصد بوده است بطوریکه می توان گفت نیمی از جامعه حداقل 5 فرزند داشته اند.

مدیر کل دفتر اطلاعات، امار و جمعیت سازمان ثبت احوال اظهار داشت: تحقیقات انجام شده نشان می دهد دلیل این تفاوت در تعداد فرزندان نسلهای قدیم و جدید، سبک زندگی و به تبع آن رفتار باروری نسلها بوده که برای مقایسه این دو نسل انتخاب شده اند.
وی گفت: دفتر آمار اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال همواره آماده دریافت نظرات کارشناسان خواهد بود بطوریکه پذیرای نقدهای شفاف و خارج از کلی گویی هستیم. محزون اظهارداشت: هدف و وظیفه سازمان ثبت احوال بیان واقعیتهای آماری است که با روشها و تکنیکهای آمارهای واقعی به دست می آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.