يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۱
کد مطلب: 21775
۰

کار شبانه جهش ژنی را افزایش می دهد

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مکسی سیانس، بدن انسان به گونه ای طراحی شده است که با توجه به ریتم شبانه روزی به دو مرحله تقسیم شده است: مرحله نخست فعالیت روزانه و مرحله دوم خواب شبانه. پیش از این دانشمندان کشف کرده بودند که تغییر در این ریتم منظم موجب تغییرات هورمونی می شود که با عواقبی نظیر تغییرات خلق و خوی، درجه حرارت بدن و عملکرد مغز همراه است. اما یافته جدید محققان نشان می دهد تغییر در روند خواب تاثیرات عمیق تری بر بدن می گذارد.

بر اساس نتایج تحقیقی که در مجموعه مقالات مجله آکادمی ملی علوم آمریکا (Proceedings of the National Academy of Sciences) منتشر شده است، محققان انگلیسی 22 زن و مرد را که در سلامت کامل به سر می بردند، از لحاظ تغییر در ساعت خواب مورد بررسی قرار دادند. محققان خواب این افراد را در سه روز متوالی به مدت چهار ساعت به تاخیر انداختند.

همچنین هر روز برای ارزیابی فعالیت ژن های این افراد از آنها آزمایش خون گرفته شد. نتیجه تجزیه و تحلیل نمونه های خونی این افراد نشان داد که در حالت عادی (normal) که فرد خواب مناسب دارد، 6 درصد ژن ها طوری برنامه ریزی شده اند که در زمان های خاصی در طول روز فعال تر باشند. با این حال، زمانی که این ریتم به هم می ریزد (هنگامی که داوطلبان در شب کار می کردند)، برنامه ژن ها روی دی ان ای آشفته می شود.

ˈسیمون آرچرˈ از مرکز تحقیقات خواب دانشگاه سوری در این مورد گفت : در واقع، به هم ریختن چرخه خواب باعث تغییرات عمیقی روی دی ان ای می شود. بیش از 97 درصد از ژن های دخیل در تنظیم ریتم زیستی با خواب ناکافی مرتبط هستند.
به گفته وی این امر توضیح می دهد که چرا سفرهای طولانی با تغییر ساعت زیاد و یا تغییرات ساعت کار برای انسان مشکل است.
این نتایج، مطالعات دیگر دانشمندان را که نشان می دهد کار شب برای بدن مضر است و تاثیر مستقیم بر قند خون با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دارد، تکمیل می کند. این پژوهش همچنین نشان می دهد که کار در شب موجب افزایش وزن می شود و خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد. علاوه بر این کار شبانه خطر ابتلا به سرطان سینه را تا دو برابر افزایش می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟