شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۹
کد مطلب: 35074
۰

راه اندازی دکترای بالینی پرستاری و توسعه رشته های کارشناسی ارشد پرستاری

به گزارش روابط عمومی معاونت پرستاری، کنگره "واکاوی آموزش پرستاری در ایران " با هدف واکاوی گذشته، حال و آینده پرستاری در ایران و تحلیل بهترین شواهد و زمینه سازی برای کاربست آن در آموزش پرستاری به میزبانی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پرشکی ایران با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه این کنگره با تأکید بر اینکه پرستاران صاحبان فعل مراقبت در سطوح مختلف نظام سلامت محسوب می شوند، گفت: ما در آغاز راه برنامه ششم توسعه هستیم و در این مسیر آموزش در نظام سلامت سهم عمده و بسزایی دارد.

وی افزود: مسیر تحولات نظام سلامت ایجاب می کند که نوع نگاه ها را به آموزش و آموزش ها را به تناسب سطوح خدماتی منطبق کنیم. معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به تاریخچه 100ساله آموزش علمی در پرستاری و وجود بالغ بر 181 دانشکده پرستاری در سطح کشور و تربیت بیش از 7500 فارغ التحصیل در مقاطع مختلف کارشناسی تا دکتری انتظار می رود که از تمام ظرفیت پرستاری استفاده شود اما چیزی که ما شاهد هستیم استفاده تنها یک سومی از ظرفیت کل رشته است.

وی تصریح کرد: بی شک عدم بهره مندی از تمام ظرفیت رشته پرستاری موجب می شود تا هم پرستاری، هم پرستاران و هم مردم ضرر کنند. میرزابیگی با تأکید بر بررسی همه جانبه این مسئله گفت: از چندین سال قبل لازم بود ظرفیت دانشکده ها را متناسب با ظرفیت جامعه تطبیق دهیم اما متاسفانه هیچ سند عرضه و تقاضایی در این زمینه وجود ندارد و ما امروز در حال تنظیم آن هستیم و یکی از ضروریاتی است که باید کمک کنیم تا تنظیم شود و در اختیار مردم قرار گیرد.
معاون پرستاری وزیر بهداشت همچنین راه اندازی DNP(دکترای بالینی پرستاری) و توسعه رشته های تخصصی کارشناسی ارشد پرستاری را از برنامه های آتی این معاونت برشمرد.

ساختار آموزش پرستاری واکاوی می شود
 آلیس خاچیان، دبیر علمی کنگره واکاوی آموزش پرستاری در ایران نیز در این مراسم از ارسال تعداد 105 مقاله به دبیرخانه این کنگره خبر داد و گفت: از این تعداد 46 مورد در قالب سخنرانی و 54 مورد در قالب پوستر در طی سه روز برگزاری کنگره ارائه می شود . در کنار ارائه مقالات، تعدادی سخنرانی کلیدی نیز توسط افراد متخصص ارائه می شود و برگزاری پنج نشست علمی و دو کارگاه نیز در حاشیه کنگره در نظر گرفته شده است.
وی واکاوی ساختار نظام آموزشی پرستاری، بازنگری آموزش پرستاری، نظام پذیرش دانشجو، آموزش در مقاطع تکمیلی، ارزشیابی برنامه های آموزشی، قابلیت های مدرسین، بازتاب آموزش نظری در بالین، کاربست نتایج پژوهش در آموزش پرستاری، آینده پژوهی در آموزش پرستاری و نوآوری های آموزش پرستاری را از جمله محورهای مورد بحث در این کنگره برشمرد.
-
طرح تحول نظام سلامت تاثیرگذارترین مولفه بر روی آموزش پرستاری
کامران سلطانی عربشاهی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكي ايران نیز در کنگره "واکاوی آموزش پرستاری در ایران" گفت: نظام ارائه خدمات و استراتژی که باعث تشکیل دانشگاههای علوم پزشکی شد پاسخگویی به نیازهای جامعه بود.
وی افزود: اساساً آموزش باید نسبت به مولفه های تاثیرگذار بر آن واکنش نشان دهد و عمده پاسخگویی ها در این دوره تحت تاثیر طرح تحول نظام سلامت می باشد و نظام آموزشی می بایست پاسخگوی نیازهای این طرح باشد.
وی تصریح کرد: بهتر است واکاوی در جهت رفع نقایص کوریکولوم های آموزشی باشد. سرفصلها باید قابلیت انعطاف بالایی داشته باشد تا نسبت به نیازهای بالفعل جامعه توانایی پاسخگویی داشته باشند. کنگره واکاوی آموزش پرستاری در ایران از 15 تا 17 دی به میزبانی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران ایران برگزار مي شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.