شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ / ۰۹:۲۷
کد مطلب: 3570
۰

يك ميليون و 200 هزار دانش‌آموز كشور در مدارس غيردولتي تحصيل مي‌كنند

وزير آموزش و پرورش تعداد دانش‌آموزان كشور را 12.5 ميليون نفر عنوان كرد و گفت: يك ميليون و 200 هزار نفر از دانش‌آموزان در بيش از 16هزار مدرسه غيردولتي تحصيل مي‌كنند. به گزارش فارس، حميدرضا حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش صبح امروز شنبه در مراسم افتتاحيه اجلاس هيئت اجرايي مجمع نمايندگان مجالس آسيا و اقيانوسيه براي آموزش، طي سخناني گفت: در ‌در فلسفه و نگاه اسلام به انسان و نظام هستي، انسان جايگاهي رفيع و مقام خليفه الهي دارد و هدف از خلقت بشر، به كمال رساندن خود و كمك به كمال‌جويي ديگران در مسير وصول به كمال مطلق است. وي افزود: در اين مكتب، انديشه‌ورزي و تعقل، تلاش بي‌نظير، تعليم و تعلم عبادتي بي‌بديل تلقي مي‌شود و شأن معلم، هم‌تراز با رسالت اوليا و پيامبران قلمداد و كسب دانش، همانند جهاد در راه خدا شمرده مي‌شود. بنابراين دستگاه تربيتي به اندازه ارزش انسان‌ها، اهميت و اعتبار مي‌يابد. وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: نظام جمهوري اسلامي ايران كه اصول و ارزش‌هاي حركت خود را بر محور اسلام بنيان نهاده است، توجه به انسان، پرورش و تربيت هماهنگ استعدادهاي او را يكي از مهمترين اهداف خود قرار داده است؛ اين اولويت از بدو پيروزي انقلاب اسلامي در بيانات امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري، دستگاه‌هاي قانون‌گذار و اسناد تحول‌آفرين مورد تأكيد قرار گرفته است. حاجي‌بابايي ادامه داد: از سويي تقريباً تمامي جامعه شناسان، اقتصاددانان و انديشمندان ديگر زمينه‌هاي علوم اجتماعي و سياسي، اتفاق نظر دارند كه محور اصلي پيشرفت، انسان آموزش ديده كارآمد و متعهد است، براي رشد اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي دستيابي به آموزش و پرورش با كيفيت، اجتناب‌ناپذير تلقي مي‌شود. " از آنجا كه نظام جمهوري اسلامي ايران در سند چشم‌انداز اهداف بلند معنوي و علمي، مبني بر ايجاد جامعه‌اي توسعه يافته، الهام‌بخش و الگويي مؤثر در منطقه و جهان، برخوردار از دانش پيشرفته و توانا در توليد علم و فناوري، متكي بر سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملي را براي خود ترسيم كرده است، در اين نظام آموزش و پرورش، شأن و اهميتي مضاعف يافته و ركن اصلي پيشرفت به حساب مي‌آيد. " وي خاطرنشان كرد: تلقي جمهوري اسلامي ايران نسبت به آموزش و پرورش به عنوان يك حق و فريضه براي همه افراد و اهتمام و سرمايه‌گذاري همه جانبه براي ايجاد عدالت آموزشي، با توجه به شرايط سني، ذهني، جسماني، جنسيتي، اقتصادي، جغرافيايي و فرهنگي مخاطبان و فراگيران كه در اهداف برنامه آموزش براي همه نيز متجلي شده و مورد تأكيد يونسكو و مراكز علمي و فرهنگي بين‌المللي هم قرار گرفته، نتايج و دستاوردهاي درخشاني به دنبال داشته است. وزير آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران اين افتخار را دارد كه يك دهه پيش از آغاز برنامه آموزش براي همه در سطح بين‌المللي، با تأسي به آموزه‌هاي دين مبين اسلام اقدامات خود را براي گسترش آموزش براي همه آغاز كرده است به طوري كه در سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي در كشور ما، با پيش‌بيني اصول مترقي در قانون اساسي، تصويب قوانين مساعد از سوي مجلس، مصوبات مناسب هيئت دولت و ديگر مراجع ذيربط، علي‌رغم محدوديت‌ها و تحريم‌هاي قدرت‌هاي استعماري و تحميل جنگ همه‌جانبه، مدارس و آموزشگاه‌ها از دوره پيش دبستاني تا پايان دوره متوسط در همه نقاط كشور با اولويت‌دهي به مناطق محروم توسعه قابل توجهي يافته و تعداد آموزشگاه‌ها سه برابر شده و از پنجاه هزار به صد و پنجاه هزار واحد رسيده است. حاجي‌بابايي همچنين گفت: در اين مدت به طور متوسط هر روز 10 مدرسه جديد با 50 كلاس درس ساخته شده و با تصويب قانون مستحكم سازي مدارس و تخصيص بودجه لازم بهسازي و كيفيت بخشي به فضاي فيزيكي مدارس، شتاب تازه‌اي گرفته است. " البته با ايجاد سه هزار و ششصد مدرسه شبانه روزي، هزار و دويست مدرسه نمونه دولتي، شش هزار مدرسه عشايري نيز امكان و فرصت ادامه تحصيل در دوره‌هاي بالاتر آموزشي، براي صدها هزار نفر از فرزندان مستعد روستايي و عشايري فراهم شده است؛ در اين سال‌ها حدود 300 مدرسه راهنمايي و دبيرستان، ويژه پرورش استعدادهاي درخشان، سه هزار مدرسه مستقل و كلاس ضميمه براي آموزش و پرورش افراد دچار نارسايي، صد و بيست مدرسه براي دانش آموزان خارج از كشور، بيست هزار واحد براي آموزش نوآموزان پيش دبستاني، 300 اردوگاه، 1300كانون فرهنگي و تربيتي، 700 مركز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، 40هزار كتابخانه و 300 پژوهش‌سراي دانش‌آموزي براي غني‌سازي و كيفيت بخشي به آموزش در اقصي نقاط كشور ايجاد شده است. " وي افزود: پوشش افراد لازم‌التعليم 6 تا 10 ساله از حدود شصت درصد به نزديك 100درصد ارتقا يافته و در حال حاضر تقريباً همه نوآموزان و كودكان لازم‌التعليم كشور به ويژه دختران در همه سنين و دوره‌ها از امكانات و فرصت‌هاي تحصيلي بالا و برابر با پسران برخوردارند. ايجاد بيش از 2200 مركز آموزش از راه دور نيز امكان دسترسي به تحصيلات رسمي حداقل 400 هزار نفر دانش‌آموز سنين مختلف را فراهم كرده است. وزير آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: همچنين جمهوري اسلامي ايران افتخار داشته است كه در اين سال‌ها صدها هزار نفر از مهاجرين و دانش‌آموزان رانده شده از كشورهاي همسايه كه توسط ابرقدرت‌ها يا اياديشان اشغال شده‌اند، را هم تحت پوشش خدمات آموزشي خود درآورد، كمك به بازسازي و سازماندهي مجدد زيرساخت‌هاي آموزش و پرورش اين كشورها و تربيت‌نيروي انساني مورد نيازشان نيز از ديگر اقدامات انسان دوستانه جمهوري اسلامي است. حاجي‌بابايي همچنين اضافه كرد: در اين سال‌ها بيش از 500 هزار نفر از معلمان متعهد و كارآمد از مراكز تربيت معلم فارغ‌التحصيل شدند و با جذب صدها هزار نفر از فارغ التحصيلان علاقه‌مند دانشگاه‌ها به معلمي و نيز طراحي هزاران عنوان برنامه آموزش ضمن خدمت با همكاري دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي مهارت‌هاي حرفه‌اي و مدارك تحصيلي معلمان افزايش قابل ملاحظه‌اي يافت به طوري كه در حال حاضر بيش از 61 درصد از معلمان داراي مدارك تحصيلي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا هستند. وي تصريح كرد: هم‌اكنون نظام آموزش و پرورش كشور (بدون احتساب حدود 500 هزار دانش‌آموز بزرگسال و 400 هزار نوآموز پيش دبستاني)، داراي حدود 12.5 ميليون دانش آموز است كه 45.5 درصد آنان از دوره ابتدايي، 26.3 درصد در دوره راهنمايي و 28.2 درصد در دوره متوسط در 113 هزار مدرسه و 561 هزار كلاس تحصيل مي‌كنند. وزير آموزش و پرورش در ادامه گفت: اين دانش‌آموزان از خدمات 920 هزار معلم و كارمند در 32 استان و 720 منطقه آموزش و پرورش كشور بهره‌مند هستند. نسبت دختران دانش‌آموز در دوره ابتدايي 49درصد، در دوره راهنمايي 47.5 درصد، در دوره متوسطه 49 درصد و در مجموع 48.4 درصد است. 50 درصد مدارس و 26 درصد دانش‌آموزان كشور در مناطق روستايي و عشايري هستند، همچنين تعداد 1.2 ميليون نفر از اين دانش‌آموزان در بيش از 16هزار مدرسه غيردولتي تحصيل مي‌كنند. حاجي‌بابايي اضافه كرد: اجراي برنامه‌هايي چون توسعه و كيفيت بخشي به مراكز پيش دبستاني و روستا مهدها، با كمك بخش غيردولتي، توسعه و تقويت برگزاري كلاس‌هاي آمادگي در مناطق روستايي و دو زبانه، كيفيت بخشي به اجراي طرح سنجش سلامت جسمي و آمادگي تحصيلي و تشكيل شناسنامه سلامت 1.2 ميليون نفر كودك 6 ساله، قبل از ورود به پايه اول ابتدايي در هر سال، از برنامه‌هاي كيفيت بخش آموزش و پرورش كشور، در راستاي هدف شماره يك برنامه آموزش براي همه است. وي افزود: به هر حال وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران خود را متعهد به اهداف و راهبردهاي برنامه آموزش براي همه مي‌داند و اميد است كه با تقويت سازوكارهاي اجرايي و نظارتي لازم به ويژه حمايت‌هاي قانوني‌اي كه اين كميته اجرايي مي‌كند، در موعد مقرر به تمامي اهداف به ويژه اهداف كيفي دست يابيم. وزير آموزش و پرورش در پايان تصريح كرد: بنده به عنوان وزير آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد مي‌كنم، موضوع «تربيت معنوي» به عنوان رويكردي نوين كه منطبق بر نياز بشر است، در كانون توجه نظام‌هاي آموزشي و فرهنگي كشورهاي عضو كميته اجرايي قرار گيرد تا با پرورش افرادي كمال‌جو، نوع‌دوست، صلح‌جو و متخلق به ارزش‌هاي والاي معنوي و انساني كه خواهان سعادت خود و ديگران و متعهد به اخلاق، به ايجاد جهاني مبتني بر آرامش و امنيت كودك شود.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.