جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۵
کد مطلب: 36121
۱

دستور وزیر بهداشت برای پیاده‌سازی پروژه روسیه درباره سکته مغزی در ایران

 

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در اختتامیه اجلاس معاونین درمان سراسر کشور ضمن تشکر از تلاش معاونین درمان در اجرای برنامه تحول نظام سلامت، گفت: مشکلات معاونت‌های درمان کم نیست؛ چرا که در حوزه درمان هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد و معاونین باید پاسخگو باشند.

 

 

دستور وزیر بهداشت درباره درمان ناباروری

 

وی با بیان اینکه معاونین درمان باید در جهت کیفی‌تر کردن خدمات و پایداری آنها تلاش کنند، افزود: برای سال آینده علاوه بر پروژه‌هایی مانند بلوک‌های زایمانی، تکمیل نیروی انسانی، توجه به کیفیت اورژانس‌های کشور و مراقبت از طرح تحول سلامت به طور کامل و جامع که در دست اقدام دارید، برنامه‌هایی چون ناباروری را نیز مد نظر قرار دهید؛ چرا که لازم است در زمینه ناباروری بیشتر از امسال اقدام شود.

 

خرید خدمت ناباروری از بخش خصوصی اشتباه است

 

هاشمی ادامه داد: به نظر من در حوزه ناباروری خرید خدمت از بخش خصوصی اشتباه است و ما باید مراکز ناباروری‌مان را در داخل کشور مانند سایر حوزه‌ها توسعه دهیم و مراکزمان را تجهیز کرده و نیرو بگیریم تا بتوانیم برای بخش خصوصی رقیب ایجاد کنیم تا آنها هزینه‌های خود را کنترل کنند. اینکه ما برای هرکسی یارانه‌ای را تعریف کنیم، مطرح شد و من هم اوایل فکر می‌کردم که این کار مناسب است؛ اما بعدها فهمیدم که کنترل آن دشوار است. بنابراین باید زیرساخت‌هایمان را در این حوزه افزایش دهیم.

 

توجه به مراکز سطح 3 خدمات دندانپزشکی در سال 95

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه کار دیگری که باید در این حوزه انجام شود، دندانپزشکی است و خواهش می‌کنم که حتما در سال 95 به آن اهمیت دهید و کلینیک‌های دندانپزشکی را در بعدازظهرها به صورت مستقل راه‌اندازی کنید و توسعه دهید.

 

وی با بیان اینکه توسعه حوزه دندانپزشکی به کاهش پرداخت از جیب مردم کمک می‌کند، گفت: در حال حاضر 25 درصد از پرداخت از جیب مربوط به خدمات دندانپزشکی است. درحالی که بهتر است قسمتی از خدمات دندانپزشکی را دولت پرداخت کند و قسمت دیگر هزینه‌ها را از بیمار دریافت کرد. البته می‌توانیم از بهزیستی و کمیته امداد هم کمک بگیریم که یا قبول می‌کنند یا قبول نمی‌کنند؛ اما باید بگذاریم مردم قسمتی از هزینه‌ها را خودشان پرداخت کنند. متاسفانه در حال حاضر مردم در حوزه‌های مختلف هزینه‌های زائدی را پرداخت می‌کنند. زمانی که خدمات دهان و دندان مجانی شود، کسی از سلامت دهان و دندان خود مراقبت نمی‌کند. بنابراین دومین کار برای سال 95 همین موضوع است یعنی نهایی شدن مراکز ما به ویژه مراکز سطح 3 برای خدمات دندانپزشکی است.

 

 

پروژه روسیه درباره سکته مغزی در ایران هم پیاده شود

 

هاشمی به موضوع سکته‌های مغزی اشاره و اظهار کرد: در کشورهایی مانند روسیه روی این موضوع بسیار کار شده است. وزیر بهداشت روسیه در این زمینه بسیار کار کرده و 500 کلینیک سکته مغزی راه‌اندازی کرده و توانسته آمار مرگ سکته مغزی را به میزان یک‌سوم کاهش دهد؛ این در حالی است که ما علاوه بر مرگ با معلولیت‌های زیادی ناشی از سکته مغزی مواجهیم که هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند. حال باید ببینیم کشورهایی مانند روسیه چه کرده‌اند. من موافقم پروژه روسیه را در حوزه سکته‌های مغزی در ایران پیاده کنیم. همچنین امیدوارم بتوانیم در زمینه کاهش سکته‌های مغزی اقداماتی را انجام دهیم.

 

هاشمی با بیان اینکه بحث کنترل هزینه‌ها بسیار مهم و به صلاح است و به هیچ عنوان از حق مردم عقب نمی‌نشینیم، گفت: چراکه با این کار فرهنگ ایجاد می‌کنیم البته شاید خوشنام نشویم اما در عین حال با این کار فرهنگی ایجاد می‌شود که از اسراف جلوگیری می‌شود؛ چرا که اگر نرخ و حضور انسان حساب و کتاب نداشته باشد، دوغ و دوشاب یکسان است. بنابراین زمانی که ارزش‌گذاری تشویق و توبیخی در کار نباشد، طبیعی است که خروجی خوبی نخواهد داشت. بنابراین فکر می‌کنم که در این زمینه ناموفق بوده‌ایم. البته خوشبختانه تا قسمتی این کار را انجام داده‌ایم و برخی اشتباه می‌گویند که ما هزینه‌ها را افزایش داده‌ایم؛ چراکه آمارهای کشوری نشان می‌دهد که این حرف‌ها خلاف است و تهمتی بیش نیست. در عین حال ما می‌توانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم و راهکار آن تعامل با هیات علمی و پزشکان است.

 

و اما سامانه 1690

 

وزیر بهداشت در ادامه به سامانه 1690 که سامانه‌ای برای ثبت تخلفات تعرفه‌ای است اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر با ایجاد سامانه 1690 سدی مقابل تخلفات احتمالی ایجاد شده است، اما این سد خاکی است نه بتنی. اگر در یک قسمتش آب راه بیفتد در صورتی که فوری آن را ترمیم نکنیم، تمامش را آب می‌برد.

 

وی افزود: البته این را هم قبول کنید که در کشور ما همه می‌خواهند محبوب باشند. این خوب است اما به چه قیمتی؟ به قیمتی که برخی از سیاستمداران‌مان می‌خواهند؟ هرگز، اگر این طور بود که اصلا وارد کار نمی‌شدیم. در این کشور همه می‌خواهند برایشان کف بزنند و جلوی پایشان بلند شوند برای همین هم هزینه‌ای انجام نمی‌دهند، اما ما هزینه می‌کنیم.

 

 

به برخورد با تخلفات ادامه می‌دهم

 

 

از حق مردم عقب نمی‌نشینیم

 

هاشمی با بیان اینکه در صنف ما نیز افرادی هستند که تخلف می‌کنند، گفت: بنابراین شجاعت و جسارت بسیاری می‌خواهد که جلوی آنها بایستیم و با آنها برخورد کنیم. ما این کار را انجام داده‌ایم و من این راه را ادامه می‌دهد.برای مثال در زمینه هم‌پوشانی‌های بین‌رشته‌ای چندین وزیر آمدند و رفتند و برخی مسائل 20 سال است که معطل مانده است. برای مثال همین بحثی که در زمینه سونوگرافی پیش آمد مگر ما چه گفتیم؟ حرف ما این بود؛ جایی که رادیولوژیست نداریم و تعداد زیادی دستگاه سونوگرافی وجود دارد، بگذاریم کار سونوگرافی را متخصصین زنان انجام دهند و اگر هم بلد نیستند به آنها آموزش دهیم. اما دیدیم که چه قشقرقی به پا کردند و فکر کردند ما عقب‌نشینی می‌کنیم اما چنین چیزی محال است؛ چون این حق مردم و جامعه پزشکی است.

 

وی افزود: بنابراین درباره متخلفین نیز باید به همین صورت عمل شود. بنا نیست همه از ما تعریف کنند. آنچه را که وظیفه داریم تا زمانی که می‌گذارند، انجام خواهیم داد و اگر هم نگذاشتند خدا را شکر می‌کنیم که محتاج هیچ بنی بشری نیستیم.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.