جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۲۱:۵۰
کد مطلب: 36753
۱
۲
گزارشی از چرايي تغيير دلايل طلاق زوجين در كشور

"خيانت"؛ عامل اصلي طلاق در ايران/۱۰ عامل خیانت در مردان و زنان

"خيانت"؛ عامل اصلي طلاق در ايران/۱۰ عامل خیانت در مردان و زنان
روزنامه روزان نوشت:
رضا بعد از حدود 20 سال زندگي مشترك كارش به دالان‌هاي پر پيچ و خم نهادهاي طلاق افتاده است. رضا هميشه از 8 صبح تا 11 شب سركار بود. مي‌گويند هيچ كس باورش نمي‌شد همسرش از آن بچه‌هاي 13 ساله و 5 ساله اش دل بكند و رابطه‌اي پنهاني با فروشنده سوپرماركت سركوچه برقرار كند. حادثه در نهايت خبر مي‌دهد... پروين و علي، زن و شوهري بودند كه اكنون تقريبا يك سال است از يكديگر جدا شده‌اند. علت طلاق هم خيانت بود. هرچند كه علي مجبور شد بعدا رابطه جديد خود را رسمي كند اما به گفته همسر سابق اش حدود 2 سال بدون اطلاع و به صورت پنهاني زندگي مي‌كردند.

اينها داستان‌هاي تلخي است كه به طور معمول هرروز مي‌بينيم يا مي‌شنويم. چه چيزهايي باعث مي‌شود يك زوج در وادي خيانت قرار گيرند؟ طلاق در اينجا چه نقشي دارد؟ برخي از كارشناسان آن را تسهيل كننده، پيشگيرنده و مفيد مي‌دانند؛ اما برخي خود طلاق را معضل قلمداد مي‌كنند. آمارها و پژوهش‌ها در اين زمينه چه مي‌گويند؟هرچند كه آمار طلاق در ايران رو به فزوني است اما به نسبت بسياري از كشورهايي مانند فرانسه كه حدودا 50 درصد است، پايين است.

روزانه 343 طلاق در كشور ثبت مي‌شود

هنوز آمار معتبر و رسمي از ميزان و علل طلاق مربوط به سال 94 بيرون نيامده است؛ به نظر مي‌رسد مسئولين در اين زمينه تا ميزان زيادي خست به خرج مي‌دهند، در سال 93 نيز تنها آمار رسمي مربوط به سازمان ثبت اسناد و املاك است كه به گفته رئيس اين مركز، روزانه 434 طلاق در كشور ثبت مي‌شود. بررسي آمار طلاق در كشور نشان مي‌دهد كه طي دهه گذشته اين پديده روند صعودي به خود گرفته است؛ به طوري كه به اعتقاد كارشناسان آمار طلاق در ايران به زلزله‌اي خاموش تبديل شده است كه هر روز در حال تكان دادن جامعه است. بر اساس آمار اعلام شده از سوي سازمان ثبت احوال، تهران ركورددار طلاق در كشور است؛ به طوري كه روزانه 90 زوج در تهران از يكديگر جدا مي‌شوند.

94؛ سال طلاق به دليل خيانت

در زمينه آمار مربوط به سال 94 هم تحقيقات جسته گريخته‌اي صورت گرفته است. در نخستين همايش علوم اجتماعي ايران با رويكرد آسيب شناسي طلاق كه دي ماه 94 برگزار شد، اعلام شد: يكي از علت‌هاي اصلي اين طلاق‌ها خيانت بوده و در اين زمنيه هشدار داده شد. يكي ديگراز گزارش‌هاي رسمي مربوط به آمار طلاق سال 94 مربوط به استان خراسان شمالي بوده است كه مدير كل بهزيستي خراسان شمالي از آن پرده برداري كرد. رضا الله وردي گفته بود بيشترين پرونده‌هاي ارجاعي طلاق به مراكز كاهش طلاق تحت نظارت اداره كل بهزيستي استان در زمينه درخواست طلاق توافقي بوده كه خيانت در صدر عوامل اقدام به طلاق توافقي ميان زوجين در استان قرار گرفته است. وي همچنين گفته بود در سال 92 بيشترين علت درخواست طلاق توافقي در استان اعتياد و در سال گذشته نيز خيانت عامل اصلي درخواست طلاق‌هاي توافقي بوده است اما هنوز تحليل پرونده‌هاي طلاق در سال 94 نهايي نشده است.

تغيير در الگوي همسرگزيني هم عامل طلاق است

در چنين فضاي خالي از آمار و پژوهش‌هاي كمي بايد به روايت‌هاي كيفي و نظريه‌ها روي بياوريم البته با طرح اين پرسش كه با توجه به ظهور نشانه‌ها و بروز تغييرات مشهودي كه در جامعه رخ نمايان كرده آيا اين پديده‌ها و خاستگاه آن قابل توجه و گريزناپذير است؟ استاديار دانشگاه علامه طباطبایي در گفتگو با روزان مي‌گويد: اينكه يكي از دلايل اصلي كنوني پديده طلاق، خيانت باشد را مي‌پذيرم؛ اما اينكه تنها علت آن باشد به نوعي تقليلگرايي است.

به اعتقاد دكتر علي جنادله يكي از عوامل جديد طلاق در جامعه تغيير در الگوي همسر گزيني است. در الگوي قديمي همسرگزيني معمولا افراد بر اساس شناختي كه والدين از گزينه مورد نظر داشتند اين انتخاب صورت مي‌گرفت؛ با توجه به اينكه در اين الگو گزينش همسر در همان شبكه خويشاوندي صورت مي‌گرفت، يك شناخت نسبي در پيش از ازدواج بين افراد وجود داشت؛ به همين جهت در اين شكل از زندگي به دليل اين شناخت نسبي و هم به خاطر حمايتي كه از طرف اين شبكه خويشاوندي صورت مي‌گرفت احتمال طلاق بسيار كمتر بود.

نياز به قوانيني داريم كه از خانواده امروزي حمايت كند

به اعتقاد اين جامعه شناس در جامعه كنوني به دليل اينكه افراد بر اساس تمايلات و انگيزه‌هاي فردي و خارج از حوزه خويشاوندي خود همسرشان را انتخاب مي‌كنند ممكن است آشنايي آنچناني از همديگر نداشته باشند. اين موضوع وقتي مشكلزا مي‌شود كه درجامعه ما به خاطر محدوديت در ارتباط‌هاي قبل ازدواج وقتي يك زوج زير يك سقف قرار مي‌گيرند تازه مي‌خواهند آن آشنايي را كسب كنند؛ در اين صورت امكان اينكه در اين مدت از نظر اوليه خود صرف نظر كنند، بسيار بالاست. اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين پرسش كه آيا تغييرات در مفهوم خانواده با عث ايجاد اين ناهنجاري‌ها شده است، مي‌گويد: خانواده يك نهاد اجتماعي به مانند ديگر نهاد‌هاي اجتماعي است كه با تغييرات ساختارهاي جامعه تغيير مي‌يابد؛ لذا اين موضوع را نبايد نشانه انحطاط و سستي خانواده دانست. به اعتقاد او بايد قوانيني تصويب شود كه خانواده را با اين تغييرات مورد حمايت قرار دهد.

خيانت، معلول است نه علت

جنادله در خصوص خيانت و ارتباط آن با شبكه‌هاي اجتماعي عنوان مي‌كند: خيانت خودش معلول است نه علت و اينكه بخواهيم آن را تنها به شبكه‌هاي اجتماعي و ماهواره‌اي نسبت بدهيم اين هم ناقص ديدن اين اتفاق است. به نظر من بايد ابتدا به اين نگاه كنيم كه چقدر دو طرف نيازهاي عاطفي و جنسي همديگر را برآورده مي‌كنند و چقدر درك مشتركي بين دو فرد وجود دارد و چقدر مهارت‌هاي زندگي آموزش داده شده است. دانش و بهداشت روابط زناشويي بسيار مهم است.

آمار طلاق در ايران پايين است

هرچند بسياري طلاق را يك معضل اجتماعي و نشانه كژكاركردهاي جامعه به شمار مي‌آورند اما برخي كارشناسان نيز هستند كه آن را در بسياري از اوقات مفيد مي‌دانند. دكتر زهرا اميري، جامعه شناسي است كه خود طلاق را تجربه كرده است؛ از اين جهت اندوخته‌هاي نظري و تجربه‌هاي زيستي او باعث شده كه نظري متفاوت تر به اين پديده داشته باشد. اميري به روزان مي‌گويد: با توجه به شرايط خاصي كه كشور ما در آن به سر مي‌برد؛ مثل پشت سر گذاشتن يك انقلاب كه يكي از پديده‌هاي اجتماعي است و تغيير و تحولات ارزشي پس از آن و جنگ و شرايط بعد آن به ويژه مشكلات اقتصادي كه به طور مداوم پس از انقلاب به دليل تحريم‌ها وجود داشته است، انتظار آمار طلاق بيشتري مي‌رود.

اين جامعه شناس، پايين بودن آمار طلاق را بيشتر به دليل هنجارها و ارزش‌هاي سنتي و شرايط سخت قانوني حاكم براي طلاق به ويژه در مورد زنان مي‌داند و مي‌افزايد: به طور مثال نابرابري در شرايط طلاق به طور معنا داري به نفع مردان و به ضرر زنان است. عوامل ديگري مثل قدرت خانواده در ايران و از همه مهم تر مسئله حفظ آبرو كه براي اغلب ايرانيان اهميت زيادي دارد باعث شده است كه آمار طلاق نسبت به آنچه جامعه شناسان با توجه به شرايط ياد شده انتظار دارند بسيار كمتر باشد.

با رشد درخواست طلاق از سوي زنان مواجه هستيم

اميري با وجود اينكه بيان مي‌كند آمار طلاق در حال حاضر زياد بالا نيست اما اعتقاد دارد كه در چند سال اخير رشد آمار طلاق به ويژه از سوي زنان به دلايل مختلفي زياد شده است. به گفته اين جامعه شناس دلايلي مانند افزايش سطح تحصيلات زنان، افزايش آگاهي‌هاي اجتماعي و رشد فردگرايي، مطالبه روابط برابر با مردان (كه با توجه به شرايط جامعه سنتي و قوانين حاكم امكانپذير نيست )، قرار گرفتن ايران در شرايط جهاني شدن و پيامدهاي آن، تاثيرات رسانه‌ها و فروريزي ارزش‌هاي كاملا سنتي كه آزادي عمل بيشتري براي زنان به ويژه در حوزه قرار گرفتن زن به مثابه يك موجود انتخابگر را به رسميت مي‌شناسد، باعث افزايش درخواست طلاق زنان شده است.

خيانت، كنش آگاهانه يا واكنش كور؟

اميري معتقد است گاهي دليل خيانت اين است كه زنان نوعي واكنش در برابر نابرابري نشان مي‌دهند. وي مي‌گويد: زنان به سوي مطالبه حقوق برابر با مردان حركت مي‌كنند؛ اين در حالي است كه جامعه و قوانين حاكم به مردان اجازه داشتن روابط خارج از ازدواج را به صورت قانوني مي‌دهد؛ همين باعث مي‌شود تا زنان به نوعي نسبت به اين نابرابري‌ها واكنش نشان دهند، حتي اگر به طور كامل به اين امر آگاهي نداشته باشند. وي همچنين به نقش مهارت‌هاي ارتباطي در پايداري يك زندگي اشاره مي‌كند و متذكر مي‌شود: نداشتن مهارت‌هاي ارتباطي افراد كه خود را در اجتماع نشان مي‌دهد، در روابط شخصي هم بروز مي‌كند. يكي از اين مهارت‌ها ارتباطي در روابط جنسي است كه زوجين هيچ آموزشي درباره آن نمي‌بينند.

10 عامل خيانت در زنان

طبق گزارشي كه در نخستين همايش روان‌شناسي طلاق در سال 94 ارائه شد، علل گوناگوني براي خيانت زنان ذكر شد كه در اينجا به ۱۰ مورد اشاره مي‌كنيم: ماجراجویي و حسادت، عدم رضايت جنسي، پول و وضعيت اقتصادي، مورد غفلت واقع شدن، عدم توجه و بي‌اهميتي توسط شوهر، كالا انگاري، تغييرهاي شديد شخصيتي و رفتاري شوهر، ابراز علاقه بيشتر توسط ديگري، خيانت شوهر، فساد اخلاقي.

10 عامل خيانت در مردان

در اين گزارش همچنين به 10 عامل خيانت از سوي مردان نيز اشاره شده كه عبارتند از: از بين رفتن عشق و علاقه، عدم جذابيت همسر، سهل انگاري زنان، اخلاق و رفتار غير قابل تحمل، هوسراني، عقده‌ها‌ي جنسي، بي خطر شمردن خيانت، زياده خواهي و تنوع طلبي، خيانت همسر، عدم رغبت همسر به داشتن روابط با شوهر خود.

 

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مریم -ز
Iran, Islamic Republic of
بنظرم مطلب جدی ترازاینحرف وحدیثهاست/ بایدباتشکیل ngo های مردمی وخودجوش بداد این بدبختی دوران گذارازسنت به مدرنیته رسید وخانواده ایرانی رو نجات داد!خودمون بایدچاره کنیم
حسین رضا تاجیک
Iran, Islamic Republic of
مشکلات معیشتی و تنگناهای اقتصادی ، پیدا نکردن شغل مناسب و بیکاری برای مردان ، بی بند وباری اخلاقی و تنوع طلبی و زیاده خواهی جنسی دو طرف ، مسئولیت گریزی و راحت طلبی ، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی ، رشد فرد گرایی و تمایل به پیشرفت و ترقی تک نفره و بی مزاحم ، بالا رفتن توقعات از زندگی و همسر به ویژه در دختران و تغییر نگاه آنان به همسر و زندگی و فرزند آوری ، پیچیده شدن زندگی های زناشویی ، پیدا نکردن فرد هم کفو و هم فکر به ویژه برای دختران و...
اینها به نظر من از عوامل اصلی کاهش ازدواج و افزایش طلاق است .
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...