جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۲
کد مطلب: 37339
۳

انگل های چندش آوری که از وجود آن ها در بدنتان بی خبرید

تصور این‌ که انگلی از بدنمان تغذیه کند، در نوع خود ترسناک و چندش‌آور است. این موجودات اغلب بی‌آنکه متوجه حضورشان شویم وارد بدنمان شده و از امکانات درون آن استفاده می‌کنند.
 
انگل اصولاً به جانداران ریزی گفته می‌شود که از سایر موجودات زنده تغذیه می‌کنند. این جانداران بیش از آن‌چه که تصور می‌کنید، در محیط اطراف یافت می‌شوند و به ما نزدیکند.
 
انگل های چندش آوری که از وجود آن ها در بدنتان بی خبرید+ عکس
 
برخی از آن‌ها به طور مستقیم باعث بیماری می‌شوند و بعضی دیگر با سم‌های خود، به نام "توکسین"، بیماری ایجاد می‌کنند.
 
چندین نوع انگل ممکن است در بدن انسان یافت شوند؛ بعضی از آن‌ها غذای شما را می‌خورند و برخی از گلبول‌های قرمز خونتان تغذیه می‌کنند. بعضی از انگل‌ها حتی در بدن شما تخم می‌گذارند.
از جمله معروف‌ترین انگل‌های بدن انسان می‌توان به کرمک‌ها، انگل لامبیا، کرم‌های قلابدار، کرم‌های تریشین و انگل دی آنتامبا فراژیلیس اشاره کرد.
 
این انگل‌ها در اشکال و اندازه‌های بسیار متنوعی یافت می‌شوند و علائم و نشانگان مختلفی را می‌توان برای آن‌ها متصور شد.
 
با 9 نشانه زیر می‌توان دریافت که بدنتان به آشیانه انگل‌ها بدل شده است.
 
1.مشکلات طولانی‌مدت در هضم غذا
انگل‌ها با ایجاد تورم در روده‌ها و از بین بردن پرزهای آن اسهال مزمن ایجاد می‌کنند. سم‌های انگلی باعث یبوست، نفخ، حالت تهوع و احساس سوزش در شکم می‌شود.
 
چنان‌چه هر روز مقادیر بالایی از فیبر و غذاهای قلیایی مصرف می‌کنید و همچنان مشکل هضم غذا و اسهال دارید، از محلول‌های انگل‌کش استفاده کنید.
 
2.دردهای شکمی
انگل‌های مستقر در قسمت‌های بالای روده کوچک باعث التهاب و زخم در این ناحیه می‌شوند. چنین امری نفخ و درهای شکمی را در پی دارد.
 
علاوه بر آن انگل‌ها ممکن است با انسداد مسیر روده بزرگ در نواحی بالای شکم درد شدیدی را ایجاد کنند.
 
اگر هر از چند گاهی درد شدیدی در شکمتان احساس می‌کنید، حتماً به دکتر مراجعه کنید.
 
3.خستگی و ضعف
خستگی و ضعف را می‌توان به عنوان علائم مهم حملات انگلی در نظر داشت. کرم‌های روده معمولاً با استقرار در بدن و مصرف مواد ضروری موجود در روده‌ها باعث کمبود ویتامین‌ها،مواد معدنی، چربی‌ها و کربوهیدرات‌های بدن می‌شوند. نتیجه این امر ضعف و خستگی‌های شدید ذهنی و فیزیکی است.
 
اگر متوجه شده‌اید که حتی خواب کافی در رفع خستگی‌تان تاثیری ندارد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
 
4.تغییر اشتها و کاهش وزن
این علائم مختص کرم‌های نواری و کرمک‌هاست. دلیل آن هم واضح است؛ زمانی که انگل‌ها از غذای شما تغذیه می‌کنند، غذای اندکی برای شما باقی می‌ماند. این امر باعث می‌شود همواره احساس گرسنگی کنید. در چنین حالتی صبح زود به شدت احساس گرسنگی کرده و حتی با خوردن غذا سیر نمی‌شوید.
 
در صورتی که با کاهش وزن و اشتهای وافر روبه‌رو شده‌اید، با دکتر خود مشورت کنید.
 
5.اختلال‌های ذهنی
حملات انگلی ممکن است باعث افسردگی، اضطراب و ایجاد توهم‌های بصری در فرد شود. این نشانه‌ها اغلب به همراه مشکلات گوارشی رخ می‌دهند.
 
روده‌ها دارای عصب و انتقال‌دهنده‌های عصبی (به ویژه سروتونین) بوده و در سلامت دستگاه عصبی نقش کلیدی ایفا می‌کنند. مواد سمی ناشی از متابولیسم انگل‌ها اعصاب و انتقال‌دهنده‌های عصبی را نابود می‌کنند، که در نتیجه آن حس تشویش، بی‌قراری و افسردگی به فرد دست می‌دهد.
 
همچنین دانشمندان بر این باورند تورم روده‌ها ممکن است منجر به تورم مغز شود.
 
اگر متوجه شدید که ناگهان روحیه شما تغییر می‌کند و مدام دچار افسردگی می‌شوید، حتماً به دکتر مراجعه فرمایید.
 
6.دندان‌قروچه
دندان‌قروچه‌های هنگام خواب ممکن است ناشی از حمله انگلی باشد. گفته می‌شود این عمل واکنشی است در مقابل نگرانی‌ها و بی‌قراری‌های ناشی از آزادسازی مواد دفعی و توکسین‌های انگلی. دندان‌هایی به ویژه در میان کودکان به چشم می‌خورد.
 
در صورت مشاهده چنین عملی از سوی فرزندتان در هنگام خواب، حتماً او را به پزشک ارجاع دهید.
 
7.کمبود آهن و کم‌خونی
کرم‌های گرد و کرمک‌ها ممکن است با مصرف آهن بدن باعث کم‌خونی شوند. این انگل‌ها معمولاً در کشورهای توسعه نیافته که در آن‌ها بهداشت رعایت نمی‌شود، بچه‌ها را هدف قرار می‌دهند.
 
کم‌خونی شدید در نهایت رشد کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.اگر متوجه نشانه‌هایی مبنی بر رشد آهسته فرزند خود شده‌اید، حتما با پزشک مشورت کنید.
 
8.مشکلات پوستی
حمله انگل‌ها به دستگاه گوارش به خصوص روده‌ها باعث ایجاد التهاب و تورم در بدن می‌شود. این تورم‌ها مشکلات پوستی مثل کهیر، اگزما (پوست افروختگی) و سایر آلرژی‌های پوستی به وجود می‌آورند.
 
فعالیت‌های انگلی همچنین ممکن است باعث خشکی، شکنندگی و ریزش موهای سر شود.
توصیه می‌شود به جای درمان خودسرانه التهابات پوستی که هیچ دلیلی برای بروز آن‌ها پیدا نکرده‌اید، این کار را به دکتر خود محول کنید.
 
9.درد مفاصل و عضلات
بعضی از انگل‌ها می‌توانند به بافت‌های نرم موجود در مفاصل و عضلات حمله کرده و التهاب‌هایی را به شکل کیست در آن‌ها ایجاد کنند. این علائم که با التهاب و درد همراه است، اغلب با ورم مفاصل (آرتریت) اشتباه گرفته می‌شود.
 
چنان‌چه نمی‌توانید دردهای ناگهانی مفاصل و عضلات خود را تسکین دهید و دردتان روز به روز شدت می‌یابد، حتما دکتر خود را در جریان این موضوع قرار دهید.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.