برگزاری همایش ملی «یافتههای نوین روانشناسی تربیتی و چالشهای پیش رو»
میگنا: به گزارش واحد علوم و تحقیقات، دکتر شهره شکرزاده استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در این همایش درخصوص ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران گفت: نظام آموزش و پرورش دانش آموزان تیزهوش از ظرافت های ویژه ای برخوردار است و نمی توان به برنامه درسی تیزهوشان، بی توجه بود.
وی با تاکید بر تعیین اهداف ویژه در نظام برنامه درسی دانش آموزان تیزهوش، خاطرنشان کرد: همچنین باید محتوای متفاوتی را در نظام برنامه درسی دانش آموزان تیزهوش در نظر گرفت، مواد آموزشی متنوعی را به کار برد و الگوهای یاددهی- یادگیری را مدنظر قرار داد. علاوه بر آن، غربالگری، تشخیص و سنجش تیزهوشی است که می تواند به ارائه اطلاعات مرتبط با تفاوتهای فردی منجر شود و نظام آموزش مبتنی بر سنجش نیازهای ویژه شناختی را فراهم سازد.
این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: در نظام آموزش و پرورش رسمی دانش آموزان تیزهوش، مدارس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) قرار دارد که با شکست روبه رو شده است؛ زیرا سنگ زیربنایی نظام آموزشی مزبور متکی بر آزمونهای پیشرفت تحصیلی مرتبط با سطح دانش است. به راحتی می توان آزمونهای ورودی مدارس سمپاد را مورد ارزیابی قرار داد و مشخص کرد که هیچکدام از آزمون های مزبور، قابلیت اندازه گیری هوش عمومی را نداشته و غفلت قابل توجهی را در سنجش تیزهوشی نشان می دهند.
کاربرد نظریههای آموزش، رشد، انگیزش و فراشناخت در تدریس و یادگیری، شیوههای اصلاح و تغییر رفتار، نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، ساخت و هنجاریابی ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، روانشناسی افراد با نیازهای ویژه و چالشهای پیش رو، نقد روششناختی و محتوایی پژوهشهای اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی، سبکهای یادگیری و آموزش، سبکهای تفکر و آموزش، روانشناسی معلم، مدیریت کلاس درس، اختلالات یادگیری و مطالعات عصب تربیتی از محورهای اولین همایش ملی «یافتههای نوین روانشناسی تربیتی و چالشهای پیش رو» بود.
مقالههایی با عنوان «نقد روششناختی و محتوای پژوهشهای اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی»، «نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی»، «هنجارهای روانشناسی و خطاهای معرفت شناختی» و «حدود و قلمروی عصب تربیتشناسی و چالشهای پیش رو و ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران» در این همایش یکروزه ارائه شد.
وی با تاکید بر تعیین اهداف ویژه در نظام برنامه درسی دانش آموزان تیزهوش، خاطرنشان کرد: همچنین باید محتوای متفاوتی را در نظام برنامه درسی دانش آموزان تیزهوش در نظر گرفت، مواد آموزشی متنوعی را به کار برد و الگوهای یاددهی- یادگیری را مدنظر قرار داد. علاوه بر آن، غربالگری، تشخیص و سنجش تیزهوشی است که می تواند به ارائه اطلاعات مرتبط با تفاوتهای فردی منجر شود و نظام آموزش مبتنی بر سنجش نیازهای ویژه شناختی را فراهم سازد.
این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: در نظام آموزش و پرورش رسمی دانش آموزان تیزهوش، مدارس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) قرار دارد که با شکست روبه رو شده است؛ زیرا سنگ زیربنایی نظام آموزشی مزبور متکی بر آزمونهای پیشرفت تحصیلی مرتبط با سطح دانش است. به راحتی می توان آزمونهای ورودی مدارس سمپاد را مورد ارزیابی قرار داد و مشخص کرد که هیچکدام از آزمون های مزبور، قابلیت اندازه گیری هوش عمومی را نداشته و غفلت قابل توجهی را در سنجش تیزهوشی نشان می دهند.
کاربرد نظریههای آموزش، رشد، انگیزش و فراشناخت در تدریس و یادگیری، شیوههای اصلاح و تغییر رفتار، نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، ساخت و هنجاریابی ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، روانشناسی افراد با نیازهای ویژه و چالشهای پیش رو، نقد روششناختی و محتوایی پژوهشهای اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی، سبکهای یادگیری و آموزش، سبکهای تفکر و آموزش، روانشناسی معلم، مدیریت کلاس درس، اختلالات یادگیری و مطالعات عصب تربیتی از محورهای اولین همایش ملی «یافتههای نوین روانشناسی تربیتی و چالشهای پیش رو» بود.
مقالههایی با عنوان «نقد روششناختی و محتوای پژوهشهای اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی»، «نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی»، «هنجارهای روانشناسی و خطاهای معرفت شناختی» و «حدود و قلمروی عصب تربیتشناسی و چالشهای پیش رو و ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران» در این همایش یکروزه ارائه شد.
مرجع : ایسکانیوز