سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۰
کد مطلب: 46807
۰
۱

معرفی رشته علوم سیاسی

معرفی رشته علوم سیاسی
میگنا: فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی امروزه  با مشکل اشتغال روبرو هستند و اغلب دانشجویان این رشته در زمان ورود شناخت و علاقه لازم را به این رشته دانشگاهی ندارند.

معرفی رشته علوم سیاسی
آنچه مردم به نام سیاست و مسائل سیاسی می‌شناسند با سیاست به مفهومی که در رشته علوم سیاسی مطرح است، تفاوت بسیار دارد و دانشجویان موفق این رشته نیز نه یک سیاستمدار بلکه یک سیاست شناس خواهند شد.

در واقع علوم سیاسی به بررسی اندیشه‌ها و نظریه‌های سیاسی و کارکرد آن‌ها در عرصه جامعه می‌پردازد و به عبارت دیگر رشته علوم سیاسی یعنی ارائه یکسری نظریه‌ها و یا یکسری ابزار‌ها و راهکار‌هایی که بر اساس آن‌ها هر جامعه شرایط و مشکلات حال را بررسی کرده و از پیش پا برمی دارد؛ برای حرکت‌ها و اقدامات بعدی یعنی ترسیم فضا برای مسیر آینده برنامه ریزی می‌کند همچنین از تجارب و دستاورد‌های بشر که در طول تاریخ در عرصه اجتماع به دست آورده است، بهره می‌برد.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه در رشته علوم سیاسی
دانشجوی علوم سیاسی باید کتب تاریخی بخصوص تاریخ سیاسی را دوست داشته باشد و فلسفه را با علاقه بخواند.
دانشجوی علوم سیاسی باید فردی منطقی بوده و نظریاتش مستند به دلیل و مدرک باشد و کسی است که قدرت ابتکار و توانایی فکری وسیعی داشته باشد و ریشه‌ها را شناسایی بکند و اوج بگیرد و از بالا مشکلات را ببیند و با همه اقشار جامعه ارتباط داشته باشد تا بفهمد که مردم جامعه‌اش به چه فکر می‌کنند و نیاز‌های آنان چیست.

داشتن شم و علاقه به مسایل سیاسی و برخورداری از یک دید عمیق و وسیع ویژگی‌هایی است که دانشجوی علوم سیاسی باید داشته باشد.
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
در ۸ دانشگاه کشور کارشناسی ارشد علوم سیاسی وجود دارد و گرایش روابط بین‌الملل جزو گرایش‌های کارشناسی ارشد است.
 
آینده شغلی و بازار کار رشته علوم سیاسی
در روابط عمومی‌ها؛ هر روابط عمومی که بخواهد کار عملی و صحیح انجام دهد نیازمند وجود یک کارشناس سیاسی است.
سازمان‌های بین‌المللی؛ نمایندگی هر کشور در یک سازمان را متخصصان علوم سیاسی بر عهده دارند.

در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی در بخش‌های سیاسی و حقوقی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همچنین در صدا و سیما و روزنامه‌ها مشغول بکار است.

اگر هدف از آمدن به دانشگاه را به دست آوردن نوعی بصیرت بدانیم، رشته علوم سیاسی ریشه در تمدن بشری دارد، اما متاسفانه با وجود قدمت دیرینه و اهمیت این رشته در تاریخ بشر، جایگاه آن در کشور ما چندان مشخص نیست و در نتیجه وضعیت استخدامی فارغ التحصیلان این رشته با دشواری و محدودیت‌هایی روبرو است.

سازمان‌ها و وزارتخانه‌های بسیاری می‌توانند فارغ التحصیلان رشته علوم سیاسی را جذب کنند که در این میان وزارت امور خارجه از همه شاخص‌تر است، اما در حال حاضر حتی فارغ التحصیلان روابط بین الملل نیز به سختی جذب این وزارتخانه می‌شوند و وزارت امور خارجه نیاز به نیروی جدیدی ندارد.

امروزه حدود ۹۰% فارغ التحصیلان علوم سیاسی با مشکل اشتغال روبرو هستند به همین دلیل اگر داوطلبی به امید یک آینده شغلی روشن می‌خواهد وارد رشته علوم سیاسی شود بهتر است که از این رشته صرف نظر کند.

در آخر لازم است گفته شود که با وجود تمامی این مشکلات اگر دانشجویی واقعاً علاقمند بوده و در این رشته متبحر باشد و همچنین قلم خوبی داشته باشد از نظر شغلی مشکلی نخواهد داشت و حتی سازمان‌های مختلف به دنبال او خواهند بود. فارغ التحصیل این رشته می‌تواند در آموزش و پرورش نیز تدریس نماید.
با این وضعیت شغلی که ذکر شد اغلب دانشجویان این رشته هنگام ورود شناخت و علاقه لازم را نداشته اند، اما یک دانشجوی خوب رشته علوم سیاسی، دانشجویی که می‌داند چرا به این رشته آمده و با دیدی باز این رشته را انتخاب کرده است نباید نگران آینده شغلی اش باشد.
 

گرایش‌های رشته علوم سیاسی
علوم اجتماعی دارای چهار گرایش پژوهشگری اجتماعی، برنامه ریزی اجتماعی، رفاه و تعاون اجتماعی و مردم شناسی است؛ که در همه‌ی این گرایش‌ها دانشجویان دروس مشترکی از قبیل: مبانی علم سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، اصول روابط بین الملل و سیاست خارجه، جهان سوم و مسائل آن، تاریخ روابط بین الملل وغیره  را می‌خوانند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

جواد
Iran, Islamic Republic of
یکی از بیکارترین رشته ها در ایران . بیخود عمر و وقت و پولاتونو در این این رشته بی مصرف هدر ندین
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند