سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۴۷
کد مطلب: 47377
۱

عمری که با سیگار دود می‌شود

عمری که با سیگار دود می‌شود
میگنا: سیگار بزرگترین عامل خطرناکِ بروز یک سری از بیماری‌هاست و با خودداری از مصرف دخانیات می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

امروزه پیامدهای این فاکتور خطرزا برای سلامت بدن اثبات شده است و از این‌رو سازمان جهانی بهداشت (WHO) هر سال در آخرین روز ماه مه با برگزاری "روز جهانی بدون دخانیات" می‌کوشد توجه هر چه بیشتر جهان را به بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات برانگیزد.

شعار امسالِ این روزِ جهانی، عبارت "مصرف تنباکو و سلامت ریه" تعیین شده و به همین مناسبت در ادامه این مطلب به نقل از "دویچه‌وله" مختصری به موضوعات مرتبط با این ماده دخانی پرداخته شده است:


تاثیر مصرف سیگار بر طول عمر انسان
طبق محاسبات مرکز تحقیقات سرطان آلمان مصرف بیش از ۱۰ نخ سیگار در روز از طول عمر مردان به طور متوسط ۹،۴ سال و از طول عمر زنان ۷،۳ سال می‌کاهد. حتی مصرف مداوم کمتر از ۱۰ نخ سیگار در روز نیز باعث کاهش حدود پنج سال از طول عمر زنان و مردان می‌گردد.

آمار و ارقام
در روز جهانی بدون دخانیات، سازمان جهانی بهداشت پیامدهای خطرناک ناشی از مصرف سیگار را چنین اعلام کرد: در حال حاضر ۱،۱ میلیارد نفر در جهان سیگاری هستند. همچنین هر سال حدود هفت میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار می‌میرند و نیم میلیون نفر از آنها افرادی هستند که تنها در معرض دود قرار می‌گیرند که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند. طول عمر فرد سیگاری به طور متوسط ۱۳ تا ۱۴ سال کمتر از فرد غیرسیگاری است.

منع همه جانبه تبلیغ دخانیات
اتحادیه های بزرگ دخانیات با برنامه‌ریزی هدفمند تبلیغاتی خود می‌کوشند بیش از همه جوانان را تحت تاثیر قرار دهند. از این رو برای حفاظت از سلامتی جوانان، سازمان جهانی بهداشت یکی از اهداف خود را منع همه جانبه تبلیغات از سوی اتحادیه‌های دخانیات اعلام کرده است. در میان کشورهای اتحادیه اروپا، آلمان تنها کشوری است که تبلیغ دخانیات را در اماکن عمومی مجاز می‌داند. همچنین ممنوعیت همه جانبه تبلیغ سیگار از سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد.

ترک سیگار همیشه سودمند است
ترک سیگار همیشه و در هر زمان مفید و سودمند است؛ بی‌توجه به اینکه در چه زمانی و در چه سنی سیگار را ترک می‌کنید. تنها چند دقیقه پس از کشیدن آخرین سیگار، بدن انسان بتدریج شروع به بازسازی خود می‌کند. یکی از نتایج بارز ترک سیگار تغییر رنگ چهره، و یکی از فواید آن اندوختن زمان و پول فراوان است. همچنین ترک سیگار پیش از دوران بارداری از خطر زایمان زودرس و پیامدهای خطرناک آن می‌کاهد.

مصرف سیگار و پیامدهای زیان بار آن
سیگار یکی از عوامل عمده مرگ و میرهای قابل پیشگیری در کشورهای صنعتی است. مصرف سیگار سوای پیامدهای زیان بارش برای سلامتی بدن، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های خطرناک نیز می‌شود. دخانیات خطر ابتلا به بیماری‌های سرطان‌زا، التهاب مفاصل و برونشیت را در افراد سیگاری یا سیگاری‌های غیرفعال افزایش می‌دهد. همچنین دخانیات دومین عامل ابتلا به بیماری‌های قلبی، پس از فشار خون بالا، محسوب می‌شود.

ابهام درباره جایگزینی سیگار معمولی با سیگار الکترونیکی 
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت حتی مصرف سیگارهای الکترونیکی نیز که دارای سموم کمتری هستند، موجب بسته شدن سرخرگ‌ها و در نتیجه افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌گردد. البته پیامدهای زیان‌بار سیگار الکترونیکی، پس از سال‌ها عرضه آن به بازار، هنوز نامعلوم است. مصرف این نوع سیگار نیز موجب ابتلا به بیماریهای مزمن ریوی یا سرطان ریه می‌شود و به احتمال زیاد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.


راهکارهایی ساده برای ترک سیگار
برای ترک سیگار راه‌ها و شیوه‌های فراوان ساده‌ای وجود دارد. گاه تحرک بیشتر و تمرین‌های ورزشی به سیگاری‌ها کمک می‌کند. برای برخی نیز نرمش‌های یوگا یا مدیتیشن موثر می‌افتد. و برخی دیگر هم می‌توانند با بکارگیریِ همزمانِ چندین راهکار موفق به ترک سیگار شوند. راهکار موثر دیگر یافتن جایگزینی برای سیگار است. مثلا خوردن آب نبات چوبی کم کالری و بدون قند یا مصرف میوه می‌تواند جایگزین خوبی برای سیگار باشد.

ترک سیگار و آغاز روند بهبودی بدن
طبق گزارش مرکز تحقیقات سرطان آلمان، تنها یک هفته پس از آخرین سیگار فشار خون کاهش پیدا می‌کند. پس از یک تا ۹ ماه سرفه‌های خشک و تنگی نفس از بین می‌رود. پس از دو سال سیگاری‌های سابق نیز به همان اندازه‌ی غیرسیگاری‌ها در معرض خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند. و پس از گذشت پنج سال خطر سکته قلبی برای یک سیگاری قدیمی به اندازه کسی است که هرگز در عمرش لب به سیگار نزده است.
 
مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ