سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۷
کد مطلب: 47610
۱
تفاوت خودمراقبتی با خوددرمانی

چهارمین جشنواره خودمراقبتی بزودي برگزار مي شود

چهارمین جشنواره خودمراقبتی بزودي برگزار مي شود
میگنا: دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خودمراقبتی با تاکید براینکه خودمراقبتی با خوددرمانی تفاوت دارد، گفت: خودمراقبتی در رفع و کاهش چالش‌های حوزه سلامت بسیار حایز اهمیت است.

دكتر مریم صابری، اظهار داشت: این سمپوزیوم دوم مرداد ۹۸ به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مصادف با «روز جهانی خود مراقبتی» که از سال ۲۰۱۱ در بسیاری از کشورهای جهان در روز ۲۴ جولای برگزار می‌شود، برپا خواهد شد.

وی افزود: آفریقای جنوبی، آمریکا، انگلیس، برزیل، مکزیک، نپال، ویتنام و…، از جمله کشورهایی هستند که روز جهانی خود مراقبتی در آنها برگزار می شود. کشور ما نیز از سال ۱۳۹۱ و به همت دانشگاه علوم پزشکی تهران به این حوزه ورود یافته و با برگزاری کنگره ملی و سپس سمپوزیوم و جشنواره کوشش نموده است هر ساله جنبه‌های مختلف خود مراقبتی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد.

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی، تاکید کرد: خود مراقبتی با خود درمانی متفاوت است و در واقع خود درمانی، تصمیمی خودسرانه و بدون اطلاعات کافی (مانند استفاده نابجا از دارو) جهت درمان است. بنابراین نباید خود مراقبتی را خود درمانی تلقی کرد.

صابری ادامه داد: خود مراقبتی دارای سه سطح مشارکت فردی، گروهی و جمعی است. در خودمراقبتی فردی، شخص می کوشد با بهره گیری از دانش، توانایی و مهارت، نسبت به مراقبت از خود هنگام بیماری و یا پیش از بیماری اقدام نماید. به طور مثال فرد با افزایش دانش و آگاهی خود از ابتلا به بیماری های شایع همچون دیابت، فشار خون و … پیشگیری می نماید و یا در صورت بروز بیماری با اقدام درست و اصلاح سبک زندگی، روند پیشرفت بیماری را کنترل پذیر می کند.

وی اظهار داشت: در خود مراقبتی گروهی، افراد از طریق تشکیل گروه های همسان و مشارکت در خودمراقبتی (مانند آموزش در فضای مجازی) از مزایای خود مراقبتی بهره مند می شوند. در خود مراقبتی جمعی افراد به صورت گروه‌های بزرگتر در یک اداره، سازمان دولتی یا غیر دولتی و شوراهای حامی سلامت به مقوله خودمراقبتی می‌پردازند.

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی، خاطر نشان کرد: امروزه با استفاده از اپلیکیشن ها و فضاهای مجازی می توان نسبت به آموزش در حوزه خودمراقبتی اقدام کرد بر همین اساس یکی از انواع آثاری که افراد می‌توانند در این جشنواره ارائه دهند آثار دیجیتالی است. در زمینه آموزش و اهمیت فضای مجازی نیز از صاحبنظران این حوزه دعوت شده و سخنرانی‌هایی در این زمینه در سمپوزیوم و جشنواره خواهیم داشت.

صابری با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه خودمراقبتی، گفت: سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت به عنوان ظرفیت پنهان ارتقای سلامت جامعه شناخته می شوند و نقش بالقوه بسیار موثری در پیشگیری از بیماری‌ها، آموزش به بیمار و خود مراقبتی دارند.

دبیر اجرایی هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی، خاطرنشان کرد: امروزه ظرفیت سازی برای اجرای خود مراقبتی اقدامی موثر در حل چالش‌های نظام سلامت است. چالش هایی مانند: چهره های جدید اعتیاد، تغییر الگوی ایدز، مشکلات زیست‌محیطی، همه گیری بیماری های سرطان، دیابت و فشارخون، شهرنشینی بی‌ضابطه، سوانح و حوادث و بیماری‌های نوپدید و بازپدید از جمله مسائلی است که از طریق توجه به حوزه خود مراقبتی می‌توان در جهت رفع و یا پیشگیری از آنها اقدام کرد.

صابری در پایان با اشاره به کلامی از خداوند متعال که فرموده اند، «سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر آنکه خود بخواهد»، گفت: خودمراقبتی تبلور خواستن و توانستن برای انتخاب سرنوشتی سالم است.

هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره ملی خودمراقبتی چهارشنبه دوم مرداد ۹۸ مصادف با «روز جهانی خودمراقبتی» در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار می شود. جدیدترین دستاوردها و مباحث علمی در حوزه خودمراقبتی با حضور اساتید و صاحب نظران برجسته در این سمپوزیوم مورد بحث قرار خواهد گرفت.

خود آگاهی، سواد سلامت و راهنماهای خودمراقبتی، آموزش به بیمار، آموزش سلامت و خودمراقبتی در رسانه و فضای مجازی، خود مراقبتی و سلامت روان، خود مراقبتی و سلامت معنوی، خود مراقبتی و سلامت اجتماعی همچنین موانع و تسهیل گرهای اجرای خود مراقبتی، اقتصاد سلامت و سیاست‌گذاری در خود مراقبتی، خودمراقبتی در حوادث و بلایا و نقش سازمان های مردم نهاد در خودمراقبتی و آموزش بیمار، از جمله محورهای این سمپوزیوم است.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود