سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۵
کد مطلب: 48494
۳

چرا نباید از تنهایی بترسیم

چرا نباید از تنهایی بترسیم
میگنا: اگر دور و برمان شلوغ باشد احساس امنیت می‌کنیم و اگر دور و برمان خلوت باشد اعتماد به نفسمان کم می‌شود. بهتر است بدانیم تنهایی اما بخش عادی از وجود انسان است. همه ما در زندگی خودمان خیلی اوقات احساس تنهایی می‌کنیم و گاهی تنها می‌شویم، اما می‌توانیم منزوی نشویم و با تنهایی خودمان زندگی شادی داشته باشیم. شاید وقت آن رسیده باشد که دید خودمان را به «تنهایی» عوض کنیم و به آن نگاه مثبت‌تری داشته باشیم. در بسیاری از تنهایی‌ها، تمرکز بیشتر و شاید بهره‌وری بیشتری نهفته باشد!
 
 
برنامه داشته باشید و سرگرمی‌های جدید کشف کنید
اگر تنها هستید، احتمالاً تنهایی آخر هفته، عصرها و تعطیلات به شما فشار بیاورد. برای این زمان‌ها برنامه‌ریزی کنید. با خانواده، دوستان و یا خودتان برنامه بریزید. موزه، پارک، جنگل، تورهای یک روزه، سینما، پیاده‌روی، دوچرخه ‌سواری و کنسرت بروید. مانند یک گردشگر رفتار کنید. خیلی از تفریحات هزینه‌ای هم ندارند و به جیب شما فشار وارد نمی‌کند. از این برنامه‌ها استقبال کنید. حتی می‌توانید کلاس موسیقی یا ورزش بروید. اغلب ما یاد نگرفته‌ایم که چطور وقتمان را بگذرانیم. خلاقیت خود را آزاد کنید و وقت خود را به نحو دلخواه بگذرانید.


شما نیازی به شخص دیگری ندارید که به شما پاداش بدهد
اغلب مردم در این مواقع می‌گویند که کسی را نداریم که با او پیاده‌روی کنیم و وقت بگذرانیم. هنر تنها بودن را یاد بگیرید. اگر شرایط زندگی شما به نحوی است که اکنون تنها هستید، اندیشه خودتان را تغییر دهید و از زندگی لذت بیشتری ببرید. چه اهمیتی دارد که دیگران چطور فکر می‌کنند. زندگی خودتان را بسازید و بدانید مستقل، توانمند و آزاد هستید. با افراد جدید دیدار کنید. اگر به کلاس رفته‌اید سعی کنید با جملاتی با دیگران ارتباط بگیرید. از خانه خارج شوید و زندگی کنید. کارهایی را انجام بدهید که تا به حال انجام نداده‌اید.

فکرهای منفی خودتان را بنویسید
اگر افکار منفی دارید حتما آن‌ها را بنویسید. نوشتن به شما کمک می‌کند که بهتر احساساتتان را بشناسید و سعی کنید آن‌ها را اصلاح کنید و تغییرشان دهید. مثلاً جملاتی مانند:
«اگر الان تنها شده‌ام، همیشه تنها و ناراضی خواهم ماند.»
«همیشه تنها می‌مانم، من شایسته تنهایی هستم.»
«من یک بازنده هستم، چون تنها هستم.»
ارزش‌های اصیل را به خودمان یادآوری کنیم

در دوره تنهایی خودتان ارزش دوستی‌ و تک تک ارتباطات را متوجه می‌شوید. تماس‌های چهره به چهره‌ای که حتی در یک سوپر اتفاق می‌افتد را قدر می‌دانیم. برای اکثر مردم مفاهیم اینچنینی فراموش شده است. تنهایی به یاد ما می‌آورد که ما با دیگران ارتبااط برقرار می‌کنیم و این اتفاق، بخش مهمی از انسان بودن ماست.

کمک بخواهید
در طی این خوداکتشافی اگر دیدید در ناراحتی و احساسات منفی مداوم هستید، از گرفتن راهنمایی دریغ نکنید. مشاوران روانشناس و روان‌درمان بهترین راه برای مشورت دادن هستند. خیلی اوقات وقتی در مورد ناراحت خودمان صحبت می‌کنیم، تازه متوجه می‌شویم که چه احساساتی داریم و از چه چیزی ناراحتیم.

تنهایی اتفاق عادی است
این روزها دیگر تنهایی اتفاق خاصی نیست که برای آن عزا بگیریم. بالاتر رفتن میزان طلاق، مهاجرت‌ها و کاهش ارتباطات خانوادگی نشان می‌دهد تنهایی رو به افزایش است. مردم بسیاری تنهایی را همراه با ما درک می‌کنند و قرار نیست این جمعیت تنها همیشه افسرده و غمگین باشند.
به یاد داشته باشیم چه بسا در تنهایی بتوانیم کارهای مفید بیشتری انجام دهیم و برنامه‌ریزی‌های مفیدتری داشته باشیم. بعضی از ما به قول معروف آنقدر غیرتنها هستیم که تمام وقت مفید خودمان را با گذراندن وقت با دوستان و آشنایان تلف می کنیم. از مزایا و خوبی‌های تنهایی استفاده کنیم و فکر نکنیم تنهایی با بدبختی مساوی است.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.