سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۶:۳۹
کد مطلب: 48509
۱
نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد:

کاهش حقوق به مغز آسیب می رساند!

کاهش حقوق به مغز آسیب می رساند!
میگنا: یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد کاهش 25 درصدی درآمد، به‌ویژه در بین جوانان ممکن است منجر به بروز مشکلات ذهنی جدی در آن‌ها شده و این افراد را مستعد ابتلا به مشکلات تفکر و کاهش سلامت مغز کند.

آدینا زکی الهزوری (Adina Zeki Al Hazzouri) پژوهشگر دانشکده بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی دانشگاه کلمبیا در این رابطه اعلام کرد: «نتایج مطالعات ما نشان‌دهنده شواهدی است که نشان می‌دهد نوسانات درآمد و کاهش میزان حقوق طی سال‌های جوانی و میان‌سالی می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی مغزی و ذهنی در افراد شود که با افزایش سن نمود بیشتری پیدا خواهند کرد.»

افرادی که تجربه کاهش سطح دستمزد را داشتند با کاهش بیشتری در اندازه مغز خود مواجه شده و اتصالات عصبی بین بخش‌های مختلف مغز آن‌ها نیز ضعیف‌ترمی شود. پژوهشگران دلایل مختلفی ازجمله فشارهای عصبی و واکنش‌هایی مانند مصرف دخانیات، اعتیاد به الکل و کاهش سطح دسترسی به مراقبت‌های پزشکی که به دلیل کاهش میزان دستمزد، رخ می‌دهد را دلیل این موضوع می‌دانند.

در این مطالعات 3 هزار و 287 فرد داوطلب که بین 23 تا 35 سال داشتند ازنظر سلامت مغزی، ذهن و عروق قلبی موردبررسی قرار گرفتند. این افراد گزارش درآمد سالانه خانواده خود را در بازه زمانی سه تا پنج‌ساله و به مدت 20 سال، از سال 1990 تا 2010 اعلام کردند.

در ادامه محققان به بررسی این موضوع پرداختند که شرایط درآمد آن‌ها به چه صورت کاهش‌ یافته و طی این سال‌ها با چه نوسانات و تغییراتی روبه‌رو بود.

بر مبنای شرایط درآمدی و کاهش میزان حقوق و درآمد، این شرکت‌کنندگان در سه گروه قرار گرفتند: 1780 نفر که فاقد افت درآمدی بوده و 1108 نفر نیز شاهد افت 25 درصدی درآمدهایشان بودند و 399 نفر از این افراد نیز شرایط بغرنج‌تری را تجربه کرده و کاهش درآمدهای آن‌ها بیش از 25 درصد گزارش‌شده است.

در ادامه این مطالعات، از شرکت‌ کنندگان خواسته شد برخی مسائل و معماهای خاص را حل کرده و به سؤالات طرح‌شده ؛ پاسخ دهند. پژوهشگران اقدام به ‌اندازه‌گیری چگونگی حل این سؤالات و میزان زمان صرف شده برای آن‌ها در بین شرکت‌کنندگان کردند.

نتایج به‌دست‌آمده حاکی از این حقیقت بود که افراد دارای تجربه کاهش سطح دستمزد، عملکرد ذهنی و مغزی ضعیف‌تری به نسبت دیگران داشته و هرچه این میزان کاهش حقوق بیشتر بوده، بر عملکرد مغز آنها تأثیر بیشتری داشته است. این افراد به نسبت سایر شرکت‌کنندگان، به‌طور میانگین 8/2 درصد بیشتر خطا در پاسخ‌هایشان داشتند.

لزلی گراست (Leslie Grasset) سرپرست این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر مرکز مطالعاتی اینسرم در بوردوی فرانسه در رابطه با شرایط فوق، گفت: «این میزان از بروز خطا و کاهش عملکرد، بسیار بیشتر از میزان عادی کاهش عملکرد مغز براثر پیری طی گذشت یک سال است؛ زیرا در حالت عادی با افزایش سن در هرسال، بین 53/0 تا 71/0 درصد کاهش عملکرد ذهنی رخ می‌دهد.»

در این مطالعات، پژوهشگران برای بررسی دقیق‌تر موضوع؛ اقدام به تصویربرداری ‌ام آر ای مغزی و مطالعه اندازه و حجم مغز شرکت‌کنندگان در بازه زمانی 20 ساله کرده همچنین حجم مناطق مختلف مغز این افراد را موردبررسی قراردادند.

بررسی مقایسه‌ای این تصاویر نشان می‌داد افرادی که تجربه کاهش سطح دستمزد را داشتند با کاهش بیشتری در اندازه مغز خود مواجه شده و اتصالات عصبی بین بخش‌ های مختلف مغز آنها نیز ضعیف‌تر شده است. پژوهشگران دلایل مختلفی ازجمله فشارهای عصبی و واکنش‌ هایی مانند مصرف دخانیات، اعتیاد به الکل و کاهش سطح دسترسی به مراقبت‌های پزشکی که به دلیل کاهش میزان دستمزد، رخ می‌دهد را دلیل این موضوع می‌دانند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی علوم اعصاب (Neurology Journal) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.
 
مرجع : سیناپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ