سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ / ۰۷:۱۳
کد مطلب: 49379
۴

مواظب عاشق شدنی هاتون باشید!

علی پروندی
مواظب عاشق شدنی هاتون باشید!
میگنا: عشق و دوست داشتن در نهاد انسان جای دارد و این ویژگی ما انسان ها را به سمت همدیگر سوق می دهد. دوست داشتن و دوست داشته شدن از نیازهای عاطفی اسنان سالم است. عشق و دوست داشتن شیمی درون مغز و بدن را تحت تاثیر قرار داده و تغییر می دهد و مرکز لذت و پاداش مغز را فعال می کند تا دوپامین (هورمون لذت و شادی) بیشتری ترشح کند. این تغییرات سرآغاز اعتیادی وحشتناک است.

تا زمانی که عاشق و معشوق با هم هستند به دلیل این تغییرات انرژی آنها زیاد است و دوست دارند اوقات بیشتری را با هم بگذرانند و هیچ چیز جای آن را نمی گیرد. لحظات خوش با هم دارند و حال خوب برای هم رقم می زنند و حتی گاهی انگیزه خوبی برای پیشرفت و تلاش در یک زمینه مثلا تحصیلی می شود.

اما این لذت و شادی و با هم بودن با چه هدفی و تا کی ادامه دارد؟
در دنیا هر آنچه هست به سوی زوال و تمام شدنی پیش می رود حتی روابط ما انسان ها؛ به ویژه چنین روابطی. روزی هم پایانی برای این گونه روابط عاطفی رقم می خورد البته این مدت زمان، بستگی به هدف ایجاد رابطه و چگونگی مدیریت آن دارد. نمود بارز این رابطه عاطفی، عاشق شدن و وابستگی زودهنگام و بی هدف و ناموقع در دوره حساس و پرخطر نوجوانی است. در دسترس بودن اینترنت و فضای مجازی، امکان ارتباط زودتر و آسان تر را برای هر دو جنس مخالف تسهیل کرده است و به اصطلاح من " آتش زیر خاکستر". از آنجا که این گونه روابط  احساسی، خارج از منطق و عرف و زودهنگام و بدون هدف خاصی است و عمدتا با هدف خوش گذرانی و پر کردن اوقات است معمولاً بعد از مدتی و پس از وابستگی به همدیگر، این ارتباط از هم می گسلد. قطع این ارتباط و به عبارتی شکست عشقی، به شدت دو طرف را از نظر عافطی زخمی میکند؛ مخصوصا آنهایی که خیلی همدیگرو دوست داشتند و اوقات بیشتری با هم بودند و لحظات خوبی باهم داشتند.

در ابتدا دو طرف به شدت در برابر جدایی و قطع ارتباط مقاومت و مخالفت می کنند و هر کاری را برای حفظ آن انجام می دهند. وقتی جدایی اتفاق بیافتد اختلال جدی در وضعیت عاطفی، جسمی و رفتاری و عملکرد روزمره و خواب و خوراک فرد ایجاد می کند. فرد در ابتدا دچار بهت زدگی می شود. در اینجا وسواس عشق و وابستگی خودش را نشان می دهد.

عشق یک وسواس فکری است که فرد را تسخیر می کند و باعث می شود که فرد خود را از دست دهد و نمی تواند از" به دیگری فکر کردن" دست بردارد. دیده شده است وقتی کسی از طرف معشوق پس زده می شود این وسواس شدیدتر می شود و بخشهای درگیر در مغز فعال تر می شوند و این واکنش مغز، کاملاً فرد را روی طرفش متمرکز می کند. فرد بی وقفه به معشوق فکر می کند و تمنا و خواهش پیش می آید. واقعیت تحریف می شود و برای به دست آوردن معشوق، فرد حاضر به ریسک های بزرگ می شود. مغز روی خاطرات تمرکز می کند و هدایا و چیزهای دیگری که به هم داده اند مثل آهنگ و کادو و یا جاهایی که با هم رفته اند تبدیل به یک ابزار شکنجه گر می شوند و مدادم زهر تلخ غم و دلتنگی را به کام فرد عاشق می ریزند. فرد عصبی و پرخاشگر می شود، گهگاهی در خلوت خویش گریه های جانسوز می کند، فریاد می کشد و دنیا برایش تیره و تنگ می شود و حوصله هیچ کس و هیچ کاری ندارد. معمولاً اشتهایش کم می شود و خوابش خراب می شود. زود دچار سرما خوردگی می شود و معمولا ابراز می دارد که سردرد دارم. رنج، درد، غم و دلتنگی و بی قراری از علائم دیگر وابستگی است.

غمگینی و بی رمقی معمولا قابل مشاهده است. معمولا اگر فرد دانش آموز یا دانشجو باشد قادر به درس خواندن و حتی سر کلاس رفتن نیست. اگر تحملش کم باشد و گریه و راهکارهای دیگه جواب ندهد ممکن است به سمت مصرف سیگار و مواد دیگر برای آرام کردن خود کشیده شود. این عاشق شدن و قطع ارتباط در سالهای دبیرستان مخصوصا سال آخر به شدت آینده تحصیلی او را به نابودی می کشاند. در افراد دیگر ، انجام وظایف شغلی و خانوادگی به شدت دچار اختلال می شود. عشق در واقع نوعی از اعتیاد است و تمام مشخصه های اعتیاد را دارد. مواظب عاشق شدنی هاتون باشید.


*علی پروندی-روان شناس بالینی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .