سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۰
کد مطلب: 49448
۱

آیا همسر شما جلوی پیشرفتتان را می‌گیرد؟

هدي بانكي
آیا همسر شما جلوی پیشرفتتان را می‌گیرد؟
میگنا: شاید همسرتان سعی کند موانعی بر سر راه رسیدن شما به هدف‌تان ایجاد نماید یا انگیزه‌ی سختکوشی برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر شغلی را از شما بگیرد، یا بهانه‌هایی بیاورد که نتوانید به هدف‌تان مثلا در کاهش وزن و تناسب اندام دست پیدا کنید.
 
شما حق دارید که دوست داشته باشید همسر شما در کنارتان باشد نه اینکه مقابل‌تان بایستد. این طبیعی است که بخواهید همسرتان مشوق‌تان باشد و وقتی به موفقیتی دست پیدا می‌کنید تحسین‌تان کند. پس چه باید بکنید اگر همسرتان دقیقا برعکس عمل می‌کند و مدام سعی دارد انگیزه‌های‌تان را خاموش و بر سر راه‌تان سنگ اندازی کند؟ علائمی وجود دارند که آگاه‌تان می‌کنند همسرتان از ته قلبش خواهان پیشرفت و درخشش شما نیست.


علائمی که می‌گویند همسرتان خواهان پیشرفت شما نیست
در ابتدا شاید متوجه نشوید که همسرتان سعی در کارشکنی در پیشرفت یا موفقیت‌های‌تان دارد، اما کم کم به جایی می‌رسید که دیگر مطمئن هستید همسرتان رفتار‌هایی دارد که دیگر نمی‌توانید از آن‌ها چشم پوشی کنید. شاید متوجه شوید همسرتان شما را تشویق نمی‌کند تا به دنبال رویاهای‌تان بروید (چه کوچک و چه بزرگ) یا سعی می‌کند شما را متهم به جاه طلبی کند و احساس گناه به شما بدهد یا بابت سختکوشی‌تان شما را سرزنش کند.

اغلب افراد وقتی به «سد کردن مسیر موفقیت» فکر می‌کنند فورا به یاد «کنترل کردن» می‌افتند. اما این را نادیده می‌گیرند که کنترل کردن می‌تواند کاملا مستقیم و آشکار و یا به صورت‌هایی نامحسوس باشد. باید یادتان باشد که کنترل همیشه هم با ترس یا اجبار همراه نیست؛ بلکه می‌تواند به روش‌هایی مرموزانه و ناآشکار نیز انجام شود.

رفتار‌هایی که باید نسبت به آن‌ها هوشیار باشید. سوء استفاده‌ی عاطفی. مکررا اشاره کردن به نقاط ضعف و ایراد‌ها. دست کم گرفتن و بی‌اهمیت جلوه دادن موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها. همراهی نکردن و رد درخواست کمک به بهانه‌های مختلف وقتی که واقعا به کمک نیاز دارید. عدم حمایت عاطفی و هیجانی. صحبت کردن با شما با لحن و بیانی منفی و دلسرد کننده
باز هم یادآوری می‌کنیم که رفتار‌های بالا ممکن است آشکار و محسوس نباشند، بنابراین لازم است نسبت به آن‌ها دقیق باشید و اگر احساس کردید چیزی درست نیست، به شم درونی‌تان اطمینان کنید.


اصلا چرا همسرتان با پیشرفت شما مخالف است؟
دلایل متعددی وجود دارد که چرا همسرتان می‌خواهد شما رشد نکنید و خودآگاه یا ناخودآگاه مسیر پیشرفت‌تان را مسدود می‌کند. بیشتر اوقات، دلیل این رفتار همسر، احساس ناامنی و بی‌اعتمادی در رابطه، ترس از رها شدن و یا حسادت است. ترس از رها شدن یا حسادت نیز ریشه در بی‌اعتمادی دارد، بنابراین احتمال اینکه مانع تراشی‌های همسرتان ریشه در ضعف اعتماد بنفس همسرتان داشته باشد بسیار زیاد است، یعنی او مشکلی با شما و پیشرفت‌تان ندارد بلکه نسبت به خودش، توانایی‌هایش و جایگاهش در رابطه با شما بی‌اعتماد است.


احساس تهدید شدن می‌کند
متاسفانه خیلی از مرد‌ها در رابطه با زن‌ها و موفقیت‌های‌شان احساس ترس و تهدید می‌کنند و دست به رفتار‌هایی می‌زنند که هر طور شده مسیر پیشرفت همسر خود را سخت‌تر کنند. در بسیاری از فرهنگ‌ها، مرد‌ها دوست ندارند شاهد پیشرفت همسر خود باشند و این را نقصی برای خود می‌دانند. بسیاری از پژوهش‌ها نشان داده‌اند مرد‌های زیادی هستند که تصور می‌کنند اگر همسرشان به موفقیتی دست پیدا کند، به عزت نفس و غرور آن‌ها لطمه می‌خورد! البته یادآوری می‌کنیم که فقط بعضی از مرد‌ها چنین طرز فکری دارند و دلیلی ندارد شما همسرتان را حتما متهم به چنین طرز فکری کنید. اما بد نیست نسبت به علائمی که گفته شد هوشیار باشید، البته اگر خانمی هستید که به دنبال پیشرفت و موفقیت و پیگیری رویاهای‌تان هستید!


عدم اطمینان
یک دلیل دیگر برای مانع تراشی‌های همسرتان، عدم اطمینان کافی در رابطه است. موفقیت همیشه جلب توجه دیگران را به همراه دارد و این می‌تواند برخی از افراد را بترساند و حسی از بی‌اعتمادی ایجاد کند. اگر همسر شما به دلیل ضعف اعتماد بنفس، نسبت به خودش احساس عدم اطمینان داشته باشد و دیدش نسبت به رابطه‌ی زناشویی‌تان استحکام چندانی نداشته باشد، به احتمال زیاد احساس ترس و تهدید ناشی از پیشرفت و دیده شدن شما او را آزار خواهد داد.
البته یک نکته‌ی مهم اینجا وجود دارد؛ همسر شما ممکن است واقعا خودش نداند یا متوجه نباشد که سد راه موفقیت شما شده است یا به شما آسیب می‌زند، اما باز هم به این معنی نیست که اقدامی نکنید و با این رفتار او کنار بیایید. عدم آگاه بودن فرد نسبت به رفتار اشتباهش توجیه مناسبی برای نادیده گرفتن آن رفتار نیست. شما باید همیشه مراقبت و متوجه باشید و بهانه جویی‌ها را نپذیرید.


چه باید بکنید
بعد از اینکه با توجه به علائم و نشانه‌ها به شما ثابت شد همسرتان خواهان پیشرفت شما نیست باید دست به کار شوید. تشخیص اینکه «همسرتان» علت مشکلاتی است که با آن‌ها روبرو می‌شوید، اولین قدم است. رد بهانه‌ها و توجیه‌های مربوط به رفتار‌های نادرست همسرتان نیز قدم دوم محسوب می‌شود. وقتی شما کسی را دوست دارید مطمئنا علاقه‌ی شما در پذیرفتن بهانه‌های او اثر می‌گذارد، اما اگر واقعا می‌خواهید به موفقیت‌های‌تان ادامه دهید و به رویاهای‌تان برسید پس نباید اجازه دهید چیزی شما را بترساند و مدام انگیزه‌های‌تان را بکُشد.


ارتباط خوبی با همسرتان برقرار کنید
بار‌ها و بار‌ها شنیده‌اید که ارتباط کلید حل مسائل فی‌مابین است. شما با سکوت و تحمل کردن یا منفعل بودن به جایی نمی‌رسید. روراست باشید و با همسرتان در مورد علائمی که در رفتارهایش می‌بینید حرف بزنید، از احساس‌تان بگویید و باز و شفاف نظرتان را بیان کنید. در مورد انتظار‌هایی که از او دارید و حمایتی که از او طلب می‌کنید باز و شفاف حرف بزنید و کلی گویی نکنید. اگر همسر شما قادر به درک نیازهای‌تان نبود، باید با شیوه‌ی دیگری با او ارتباط برقرار کنید.


تشخیص دهید چه زمانی به یک کمک حرفه‌ای نیاز دارید
همسر شما باید حامی شما باشد و به شما در رسیدن به هدف‌های‌تان کمک کند. اما اگر همچنان به رفتار‌های کارشکنانه‌ی خود ادامه می‌دهد، کنترل‌تان می‌کند، سرزنش‌تان می‌کند، از شما سوء استفاده‌ی عاطفی می‌کند و انرژی و انگیزه‌تان را از شما می‌گیرد، پس شما به کمک جدی‌تر و حرفه‌ای نیاز دارید و وقت آن است از یک مشاور یا درمانگر که در این زمینه متبحر و باتجربه است کمک بگیرید.

اگر رفتار‌های نادرست همسرتان ادامه پیدا کرد، از کمک خواستن نترسید. مشاور کمک می‌کند یا مانع تراشی‌های همسرتان را با روش‌هایی حرفه‌ای و درست اصلاح کنید یا اینکه تصمیم بگیرید این رابطه را تمام کنید.

منبع: talkspace
ترجمه از: هدی بانکی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند