دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۶
کد مطلب: 57487
۷
وجود ۴ هزار روان‌شناس‌نما در کشور

خدمات روانشناسی باید به صورت حضوری انجام شود

خدمات روانشناسی باید به صورت حضوری انجام شود
 نزدیک به ۳ سال می شود که با شدت همه گیری ویروس منحوس کرونا نحوه فعالیت دربرخی مشاغل دستخوش تغییر قرار گرفته است، به عنوان مثال روانشناسی و مشاوره یکی از مشاغل حساسی است که در دوران کرونا به یکباره با تغییراتی همراه شد، تغییراتی مثل عدم حضور مراجع در مراکز درمانی و یا پیشنهادات خارج از عرف برای تخلیه روان جوانان.
 
اما سوال اینجاست یک مشکل و اختلال حساسی مانند روانشناسی باید در فضای مجازی درمان شود و یا فضای حقیقی؟ آیا این افراد روانشناس واقعی هستند؟ افرادی که با حضور در شبکه های مجازی و با پیشنهادات گاها خارج از عرف به ظاهر سعی در بهبود سلامت روان انسانها دارند، باید در جواب بگوییم خیر این افراد روانشناس نیستند و نام آنها روانشناس نما و یا همان روانشناسان زرد است، این افراد با یک هدف معین وارد زندگی افراد شده و با ترفندهای خاص خود سعی در فروپاشی زندگی خانواده ها دارند، اما روانشناس زرد کیست؟ روانشناس زرد به آن دسته از افرادی گفته می شود که بدون هیچ مدرک دانشگاهی و بنابر تجربه و تنها با تکیه بر یک فن بیان خوب، مطالب غیرعلمی و کذب را در فضای مجازی منتشر می کنند.

اسامی ۷ هزار روانشناس مورد تائید در سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاره کشور 
دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می گوید: تعرفه روانشناسان برای هر ۴۵ دقیقه مشاوره در کشور طبق مصوبه هیات دولت و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برای روانشناسان مقطع کارشناسی ارشد ۱۳۰ هزار تومان و برای روانشناسانی با مدرک دکتری ۱۸۷ هزار تومان در نظر گرفته شده است، همچنین در حال حاضر۷ هزار روانشناس مورد تائید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در کشور وجود دارد و نزدیک به ۳۳ هزار نفر به صورت کارآموز هستند که مجموع تعداد  روانشناسان و مشاوره ها نزدیک به ۴۰ هزار نفر می رسد.


۴ هزار روانشناس نما در کشور وجود دارد
او گفت: در حال حاضر ۴ هزار روان شناس نما در کشور وجود دارد که از این تعداد تخلف ۴۵۰ نفر از آنها احراز شده و در روزهای آینده اسامی آنها به عنوان متخلف در سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور درج می شود تا افراد جامعه از اسامی این افراد مطلع شوند.

حاتمی می گوید از افزایش این دسته از افراد در حوزه روانشناسی و مشاوره نگران هستیم و به تمامی هموطنان توصیه می کنیم برای دریافت خدمات روان شناسی و مشاوره چه در حوزه خانواده و چه در حوزه کودکان و نوجوانان حتما به روان شناسان و مشاورانی که پروانه خود را از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور دریافت کرده اند مراجعه کنند.

خدمات روانشناسی باید به صورت حضوری انجام شود
به گفته این مسئول حوزه سلامت روان، خدمات روانشناسی و مشاوره نباید خارج از محدوده زمانی و مکانی رخ دهد، خدمات این نوع از مشکلات باید به گونه ای باشد که هر دو فرد یعنی خدمت دهنده و خدمت گیرنده در یک مکان معین و به صورت حضوری درباره موضوع و رفع آن صحبت کنند.
حاتمی از هموطنان درخواست کرد برای دریافت اسامی روان شناسان مورد تائید مردم می توانند به سایت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور مراجعه کنند و در صورت بروز تخلف به شماره ۸۶۰۵۱۵۲ بازرسی سازمان اطلاع دهند.

او در پایان از افرادی که از مشکلات و آسیب های روحی و روانی رنج می برند خواست به مطالب فضای مجازی اعتماد نکنند زیرا نیمی از مطالب درج شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فاقد ارزش اعتبار هستند و هیچ گونه پایه علمی ندارند.

 
باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟